2019-03-04, 10:42
Medlem
ZyClaves avatar
Mycket bra metod.

Kommer, i de fall att DNA bevisning upphittas på brottsplats, att underlätta väsentligt för polisen då man i de fall att en släkting träffas så kan man ju begränsa sin sökning till ett fåtal personer.

Ingen kan ju dömas enbart på familjesökningen, de måste ju fortfarande testa dennes släktingar tills dess att de får en faktisk träff.

Att det skulle kunna missbrukas ser jag inte riktigt hur exakt. DNA-bevisning i sig skulle kunna missbrukas, men att familjesökning skulle ge eventuellt missbruk en ny dimension som gör detta lättare ser jag inte riktigt.
DNA-bevisning är inte riktigt heller vad man brukar grunda fallen som rör systemkritik kring heller som torstenferdinand oroar sig över... Där brukar de snarare använda hets mot folkgrupp, och detta åsiktsbrott brukar inte precis bygga på DNA-bevisning

Tycker metoden verkar vettig, och har tills annat visat sig mitt fulla stöd åtminstone!
Citera
2019-03-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Vi är inte där riktigt än, men det är dit vi är på väg. Redan nu är det ju så att om polisen ger sig fan på att matcha DNA så kommer de att lyckas med det. Masstopsningar är sedan länge ett fenomen i Sverige, så varför inte sluta låtsas som att man kan ha anonymt DNA när man inte kan det?

Ett komplett DNA-register över hela befolkningen vore förmodligen en stor besparing, inte minst på grund av bedrägerierna med flera identiteter, men också på grund av reducering av polisens arbetsinsats för att lösa många brott.
Det finns länder där DNA-topsning inte är så dramatisk, exvis England. Migrationsverket där DNA-topsar alla nyanlända.
Citera
2019-03-04, 11:11
Medlem
trigganiggas avatar
När jag var på flyplatsen tog polisen ett DNA prov utan provokation och utan mitt medgivande. Jag räknar kallt med att detta kommer att användas emot mig om de får chansen.
Citera
2019-03-04, 11:26
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trigganigga
När jag var på flyplatsen tog polisen ett DNA prov utan provokation och utan mitt medgivande. Jag räknar kallt med att detta kommer att användas emot mig om de får chansen.

Hur exakt gick detta till...? Kom bara polisen fram till dig på flygplatsen, helt till synes slumpmässigt, sa att de tänker ta DNA prov av dig oberoende av din vilja eller vadå...?
Citera
2019-03-04, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iloveyouiggy
Och ev fälla gärningsmän. Är det en treudd då?

Nej. Fortfarande dubbeleggat. Man kan lättare fälla äckel som han i Billdal 95 medans det å andra sidan nu kan bli lättare att fälla oskyldiga också.
Citera
2019-03-04, 12:06
Medlem
RickRozays avatar
Guilt by association. Är du bror med nåt jävla svin ska du tvingas till DNA-testning, spotta i en kopp eller nånting för att du har samma DNA som nån? Skevt.
Vad har släktskap med brottsmisstanke och göra? Svenska polisen är så usel på att utreda grova brott att man befolkningen får betala genom att tvingas till olika procedurer för att man har släkt. Fy fan.
Citera
2019-03-04, 12:22
Medlem
trigganiggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Hur exakt gick detta till...? Kom bara polisen fram till dig på flygplatsen, helt till synes slumpmässigt, sa att de tänker ta DNA prov av dig oberoende av din vilja eller vadå...?

Efter att ha gått igenom metalldetektorn och blivit visiterad så drog de plötsligt en bomullstuss över huden på några ställen. Jag antar att detta var ett DNA test och att detta DNA test arkiveras för framtida användning.

Men vad vet jag? De vägrade svara på några som helst frågor. Jag kan bara spekulera och kommer därför hädanefter anta det värsta.

(Det var visserligen inte en poliskonstapel som tog testet, men vi kan vara säkra på att det kommer att användas i polisiära syften).
Citera
2019-03-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Guilt by association. Är du bror med nåt jävla svin ska du tvingas till DNA-testning, spotta i en kopp eller nånting för att du har samma DNA som nån? Skevt.
Vad har släktskap med brottsmisstanke och göra? Svenska polisen är så usel på att utreda grova brott att man befolkningen får betala genom att tvingas till olika procedurer för att man har släkt. Fy fan.

Först är du inte skyldig utan du riskerar att bli misstänkt. De lär med stor sannolikhet behöva något mer för att komma springande. Till ex Att du har befunnit dig nära brottsplatsen när brottet begicks.

De flesta människor vill ju hjälpa polisen att lösa brott. Så jag tror att flertalet som lämnar DNA till polisen för att uteslutas är glada att göra det. Då de hjälper till att lösa ofta ett mycket grovt brott.
Citera
2019-03-04, 12:27
Medlem
Test efter explosiva ämnen...
https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Sakerhet/

Citat:
Efter att ha gått igenom metalldetektorn och blivit visiterad så drog de plötsligt en bomullstuss över huden på några ställen. Jag antar att detta var ett DNA test och att detta DNA test arkiveras för framtida användning.

Men vad vet jag? De vägrade svara på några som helst frågor. Jag kan bara spekulera och kommer därför hädanefter anta det värsta.

(Det var visserligen inte en poliskonstapel som tog testet, men vi kan vara säkra på att det kommer att användas i polisiära syften).
Citera
2019-03-04, 12:43
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Först är du inte skyldig utan du riskerar att bli misstänkt. De lär med stor sannolikhet behöva något mer för att komma springande. Till ex Att du har befunnit dig nära brottsplatsen när brottet begicks.

De flesta människor vill ju hjälpa polisen att lösa brott. Så jag tror att flertalet som lämnar DNA till polisen för att uteslutas är glada att göra det. Då de hjälper till att lösa ofta ett mycket grovt brott.
Det utredarna ber dig och göra är att bevisa ett negativ, "bevisa att det inte var du eller dina brödersom våldtog offret". Då ger du ditt DNA och dom ser att det inte matchar.

Bevisbördan för utredarnas sida är att det _är_ du som är våldtäktsmannen. Inte att utesluta. Det är visst guilt by association, du misstänks även om du inte har något med saken att göra.

Förresten, såvida du inte var USA när brottet skedde kommer du att testas då "det inte går att utesluta" att du befann dig i Haparande men körde bil hela natten för att gå till jobbet nästa dag.
Citera
2019-03-04, 13:26
Bannlyst
Citat:

Inte fan kollade polisen dig efter farliga ämnen? Jag åkte nyligen till Belgien och blev utsatt för samma rutin men hon var mycket trevlig och förklarade att det är rutin. Hon jobbade defenitivt inte som polis. Och då är jag ändå ett fd target som fortfarande umgås med en del tvivelaktiga karaktärer.
Citera
2019-03-04, 15:12
Medlem
Är det någon som vet hur många personer som finns i dessa register? Polisen verkar ju ha 4 DNA-register och de aktuella är väl främst dessa:

A Utredningsregistret, med DNA-profiler från personer som är skäligen misstänkta för ett brott som kan ge fängelse som påföljd.

B DNA-registret med DNA-profiler från personer som dömts till annan påföljd än böter, exempelvis fängelse eller villkorlig dom.

Att man hittar 92 personer med möjligt? släktskap i dessa register, som i fallet med mordet på kvinnan i Göteborg 2005, måste väl vara "ovanligt" mycket om man är en "vanlig hederlig Svensson" utan några större ansamlingar kriminella i släkten? Men jag har inte koll på sannolikheterna här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in