2019-03-03, 21:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Är det flashback eller våra lagar som är komiska?

Kombination av skribenterna och lagarna. Sveriges lagar är tragikomiska. Ja hela cirkusen fenomenet Sverige är tragikomisk.
Ett av världens mest jämställda länder ska återinföra IS-krigare, låter våldtäktsmän från mellanöstern löpa amok på stan, samtidigt som det är av absolut största vikt att reglera föräldraledighet mellan könen och stifta sexuallagar som inte fyller det syftet de behöver fylla. Samt bjäbba om ifall polisens alfabet verkligen innehåller rätt namn, viktigt att det inte bara är svenska mansnamn nämligen!

När skribenterna här ska diskutera detta sedan, då blir det underhållning. Vissa gör det med mer humor än andra, och ibland är nivån bara helt absurd så det blir lustigt bara av den anledningen.
Man måste kunna skratta åt allt.
Citera
2019-03-03, 21:17
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är ingen som har pratat om att personen hunnit somna, du har kanske inte hängt med i diskussionen?

Men hur kan man väcka någon som inte somnat? Är personen vaken borde man ju kunna inhämta samtycke?
Citera
2019-03-03, 21:18
Avslutad
Citat:
LYSTRING ALLA ÅKLAGARE:
Ipsi på flashback säger att samtyckeslagen inte ställer krav på samtycke!
Nej, jag säger att ditt önsketänkande om vad lagen säger inte är annat än önsketänkande.
Citera
2019-03-03, 21:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tyvärr, det står inget i lagen om det även om du gärna vill att det ska stå så.

Inte klokt vad vi är förvirrade ikväll. Ibland blir jag förvirrad här på riktigt faktiskt. Jag undrar hur många som har aspergers eller någon släng av autism härinne.
Inget fel med att ha det alltså, jag gillar människor som är lite annorlunda, men det blir samtal därefter.
Citera
2019-03-03, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men hur kan man väcka någon som inte somnat? Är personen vaken borde man ju kunna inhämta samtycke?

Det är klart man har somnat om man sover, hur står det till med intelligensen egentligen? Men exemplet vi diskuterade var inte när man avgivit samtycke och strax efter det somnat även om det även då kan vara ett brott att fortsätta.

Citat:
Nej, jag säger att ditt önsketänkande om vad lagen säger inte är annat än önsketänkande.

Okej, synd att du inte berättade det för överåklagare Marianne Ny som höll Assange misstänkt för våldtäkt i 7 år bl.a. på grund av detta och det var redan innan vi hade en skärpt samtyckeslag.
Citera
2019-03-03, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Inte klokt vad vi är förvirrade ikväll. Ibland blir jag förvirrad här på riktigt faktiskt. Jag undrar hur många som har aspergers eller någon släng av autism härinne.
Inget fel med att ha det alltså, jag gillar människor som är lite annorlunda, men det blir samtal därefter.
Ja, det blir ju till exempel lite konstigt att ett samtycke till att bli väckt bara ska gälla så länge personen inte hunnit somna.
Citera
2019-03-03, 21:35
Avslutad
Citat:
Det är klart man har somnat om man sover, hur står det till med intelligensen egentligen? Men exemplet vi diskuterade var inte när man avgivit samtycke och strax efter det somnat även om det även då kan vara ett brott att fortsätta.

Okej, synd att du inte berättade det för överåklagare Marianne Ny som höll Assange misstänkt för våldtäkt i 7 år bl.a. på grund av detta och det var redan innan vi hade en skärpt samtyckeslag.
Jaha, jag trodde du pratade om vilken typ av sex du och din partner vill ha. Inte vad andra inte vill bli utsatta för av Assange.
Citera
2019-03-03, 21:41
Medlem
Citat:
Lagen säger inget om att man inte får väcka nån som vill detta med sex.

Framhärdar du i detta så upp till bevis. Ring åklagaren och berätta hur trevligt du och din partner brukar väcka varandra.

[quote]6 kap. Om sexualbrott
1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen./QUOTE]

Du får inte utföra sexuella handlingar på någon som sover.

Det fetstilade är väldigt skarpt formulerat.
Citera
2019-03-03, 21:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja, det blir ju till exempel lite konstigt att ett samtycke till att bli väckt bara ska gälla så länge personen inte hunnit somna.

Ja samtalen blir helt absurda till slut 😁
Citera
2019-03-03, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Förvirring fortsätter hos dig ser jag. Det krävs inget samtycke för att väcka någon däremot krävs samtycke för sex och det kan man inte ge när man sover, man anses då befinna sig i ett hjälplöst tillstånd och i det läget var det våldtäkt redan innan den skärpta samtyckeslagen.

Citat:
Jaha, jag trodde du pratade om vilken typ av sex du och din partner vill ha. Inte vad andra inte vill bli utsatta för av Assange.

Assange var som sagt var misstänkt för våldtäkt bla. pga av sex med en sovande person som han med samtycke också haft sex med innan hon somnade. Synd att du inte informerade överåklagare Marianne Ny om att det samtycke han fick innan kvinnan somnade också gällde när hon sov, då kunde hon ha avskrivit misstankarna direkt istället för att ge upp efter 7 år. Också märkligt att Marianne Ny inte konsulterade auktoriteten Ipsi på flashback för att få råd om vad lagen säger.
Citera
2019-03-03, 21:51
Avslutad
Citat:
Förvirring fortsätter hos dig ser jag. Det krävs inget samtycke för att väcka någon däremot krävs samtycke för sex och det kan man inte ge när man sover, man anses då befinna sig i ett hjälplöst tillstånd och i det läget var det våldtäkt redan innan den skärpta samtyckeslagen.

Assange var som sagt var misstänkt för våldtäkt bla. pga av sex med en sovande person som han med samtycke också haft sex med innan hon somnade. Synd att du inte informerade överåklagare Marianne Ny om att det samtycke han fick innan kvinnan somnade också gällde när hon sov, då kunde hon ha avskrivit misstankarna direkt istället för att ge upp efter 7 år. Också märkligt att Marianne Ny inte konsulterade auktoriteten Ipsi på flashback för att få råd om vad lagen säger.
Pratar du om vad du och din partner vill eller om vad Assange var misstänkt för att göra mot någon som inte ville?

Det är liksom två olika saker förstår du.
Citera
2019-03-03, 21:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Pratar du om vad du och din partner vill eller om vad Assange var misstänkt för att göra mot någon som inte ville?

Det är liksom två olika saker förstår du.

Ser att du inte klarar av bemöta de fakta jag lägger fram och heller inte lagtexten du fick ovan.
Det är våldtäkt att ha sex med en sovande person och det är vad som diskuteras. Att Assange och även min sambo hade medgivande till sex innan sömnen duger inte som samtycke när man sover enligt svensk lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in