2019-03-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jo. precis det vi diskuterade. Kan tankar blir verkliga. Svar ja! Allt är en tanke först som konkretiseras.
Du skulle ge exempel på när något fysiskt tänktes fram. Inga mellanhänder alltså.
Citera
2019-03-03, 02:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad har öknar med detta att göra?

Du påstod att guds visdom ordnat ett system med att vindar för moln till olika platser på jorden så att det regnar och jorden blir bördig.

Jag påpekade att du då alltså tydligen inte känner till att det finns öknar.

Att det finns öknar motbevisar ditt påstående om att det finns ett intelligent system som fördelar vattnet över marken.

Hänger du med nu, eller vill du begränsa ditt påstående till att inte inkludera ökenområdena?

Citat:
Helt klart är allt i naturen förutsägbart. Vi vet att solen kommer stiga upp imorgon. Vi vet att det blir dag imorgon. Vi vet att tomatfrö blir tomater och gurka blir gurka. Vi vet att vatten alltid består av två grundämnen. Vi vet att gravitationen alltid beter sig som den gör. Ja listan kan göras lång.

Men det är inte förutsägbart var regna ska falla, det är inte förutsägbart om en nyfödd ska överleva sitt första levnadsår eller inte, det är inte förutsägbart om alla frön som du planterar ska gro eller inte, det är inte förutsägbart var blixten ska slå ner, det är inte förutsägbart om det en bonde sår på våren kommer att kunna skördas till hösten. Ja listan kan göras lång.

Citat:
Fel! Det finns fler män än kvinnor dock dör männen tidigare och oftare. Således blir natlet perfekt fördelat.

Visa var du hämtat den statistiken ifrån.
Hur skulle det vara om du verifierade dina siffror innan du skrev?
Enligt statistiska centralbyråns statistik för 2011 så är antalet pojkar/män betydligt fler än flickor/kvinnor och ganska jämnt omkring finns det omkring 4000 fler flickor än pojkar per årsgrupp i unga år och det är i stort sett jämnt för varje år ända upp till 30-årsåldern, då börjar kurvan att avta och linjen skärs sedan vid omkring 60 års ålder och i åldern över 60 år finns det sedan fler kvinnor än män.

Så hur menar du att det visar att antalet är jämnt fördelat?

Citat:
Antalet får (läs människor) är räknat och de får inte mer än de land som finns. Det irrationella vore om hela jorden täcktes med vatten eller inget vatten fanns. Eller vatten kom och försvann hur det ville. Dock är systemet helt perfekt.

Återigen så har du hittat på att just 29% land är perfekt.
Det är uppenbarligen inte perfekt med tanke på hur överbefolkade olika platser är, eller menar du att det också var guds avsikt?

Citat:
Att göra klart för människan att Gud är kapabel till långt liv som kort. en katt dör vi 16-20 år och en skällpadda vid eller mer. Allas mått är balanserat och räknat.

Hur kommer det sig då att vi har gått från en medellivslängd på 38 år till en medellivslängd som nu är dubbelt så lång?
Har gud ändrat sig?
Citera
2019-03-03, 02:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad jag presenterat är observerbart. Har inget med tolkningar att göra.

Hur menar du att det är observerbart att gud kontrollerat varje atoms rörelse?
Det är jag väldigt nyfiken på att få höra.

Citat:
Vad vill du ha sagt med detta?

Jag förmodade att du genom att du påstod att gud avsiktligt valt att förkorta människans ålder hänvisade till att det i bibeln påstås att de första patriarkerna levde i flera hundra år, vilket jag alltså påpekade inte är korrekt, annat än att de levde i flera hundra månår (inte räknat enligt solår).

Men enligt ditt sätt att resonera så måste du hur som helst bortse från det faktum att ”guds” lilla försök att begränsa antalet människor och djur inte har fungerat eftersom vi ju faktiskt har behövt uppfinns stordrift inom jordbruket och mycket annat för att över huvud taget kunna föda en så stor befolkning som nu finns (och inte blir antalet mindre).

Citat:
Det är ingen långsökt hypotes.

Jo, det är en otroligt långsökt hypotes eftersom den inte ens var sann på biblisk tid och är än mindre sann idag eftersom människan generellt får det bättre ställt i livet ju äldre hen är, eller så har hen alltid varit utfattig sedan barnsben, och då spelar ju åldern ingen roll.
Så hur tänkte du egentligen?

Citat:
Det har inget med det vi pratar om att göra. Vi pratar om de grundläggande elementen som upprätthåller alltet. De är rationella. Vatten, vind, regn, frukter, jorden, haven, människor, djurarter. ja hela alltet och hur allt beter sig.

Jaså? Du väljer att flytta målstoplarna?
Så du menar alltså att allt i naturen är så rationellt att du aldrig blir förvånad över någonting i naturen?
Jo, säkert ...
Citera
2019-03-03, 09:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
hahaa må Gud låta dig sjuknka ännu djupare i mörkret än vad du i dagsläget befinner dig i.
Kristna trollformler är alltid lika lustiga.

Citat:
Nej, vad som är rationellt i naturen är inte subjektivt utan högst objektivt.
Suck.
Din observation av naturlagar, matematik och DNA är beskrivande. Därför ser du det som språk och information. Kan du förstå det lilla åtminstone?

Citat:
Den nästintill perfekta fördelningen mellan män och kvinnor i världen är högst objektivt. Det är siffor som alla kan ta del av, inget att ha delade åsikter om. Här är beviset och rationaliteten att om det inet är en mind som håller antalet män och kvinnor jämnt med vilja, plan och syfte kan inget annat, t.ex. slumpen göra detta. Här kan inte fråga varför ställas, som du är så bra på att göra. Detta är axiom. Spermier skulle kunna bete sig hur som helst och fördelningen skulle se ut hur som helst MEN det ser ut på ett enda sätt och det är 100 kvinnor på 102 män. Män dör tidigare och är rastlösare vilket gör att antalet blir perfekt fördelat.
"Jag förstår inte hur det annars skulle kunna förhålla sig som om inte en galaktisk trollkarl detaljstyr det" är inte ett bevis.

Citat:
Att haven är skilt från torrt land är högst objektivt och inte att ha delade åsikter om. Vad som än har orsakt jordens vatten, kometer, is som redan fanns på jorden och smält eller andra hypoteser är ointressant. Det intressanta är att haven är skilt från torrt land och det kunde ha sett ut hur som helst, t.ex. att inget vatten fanns eller att hela jorden var täckt av vatten eller också att vattnet stod stilla vilket skulle leda till att vattnet skulle bli dåligt precis som vilken annan vara som helst när de passerar ett bästa före detta datum. Vattnets rörelse håller vattnet färcht och hindrar det från at bli dåligt.
"Jag förstår inte hur det annars skulle kunna förhålla sig som om inte en galaktisk trollkarl detaljstyr det" är inte ett bevis.

Citat:
Alla frukter som återskapas som människor hela tiden förtär ( det bästa förrådet?
Så det är magi att växter utvecklat frukter för att transportera sina frön? Jösses.

Citat:
Jag kan ge dig tusentals exempel. var så säker på att du inom loppet av 70-80 år beroedne på hur gammal du är kommer att stå framför den vise och du kommer att dömas inget annat än rättvist. Är du trotsig kommer du få din lön för detta oavsett vad du tycker om det.
Typiskt troende. Man fantiserar om hur andra som inte fogar sig till flocken kommer dömas och förhoppningsvis straffas. Det är religiös onani på hög nivå.
Citat:
Du är en bland triljontals. Ditt ego kanske tror att du är världens centrum men du kommer att dömas som alla andra och dina handingar kommer att föra dig vidare till nästa och slutgiltiga anhalt.
Det är ju troende som tror att man är världens centrum, att allt är skapat för dem. Jag lever bara i världen. Du tror du är utvald. Vem är det som har ett uppblåst ego egentligen?

Citat:
Jag vet att du kommer presntera skit nu och skriva ''varför'', eller '' bara för att vi inte förstår''. mitt svar är jo vi förstår men du förstår inte.
Nej, du förstår inte, du tror bara att du gör det för du har inget bevis för att det förhåller sig så som du tror. Du tror utan verifierbar anledning och kallar din egen okunskap för bevis.

Som sagt. Ta reda på vad bevis är.

Om du vill säga att du tror en intergalaktisk rymdtrollkarl konstant petar i universums kugghjul så det inte faller isär, så får du göra det. Ingen har något problem med det förutom att man inte håller med. Däremot har du helt fel när du säger att du har bevis och bara presenterar "annars skulle det inte vara såhär" utan att kunna demonstrera att det kan vara på något annat vis under de givna förhållandena eller härleda något till en gud.
Citera
2019-03-03, 09:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är precis det, det gör, nämligen stämmer. Mitt svar visar att det du säger inte stämmer

Ditt svar visar att du presenterar ett axiom som inte fungerar om du inte lägger till en magisk lösning.
Det är ett så kallat cirkelargument. Förstår du hur min första mening applicerar på ditt argument?
Citera
2019-03-03, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Lagar kan inte komma till existens av sig själva. Absolut inte!
Berätta, hur vet du att lagar kom till existens?
Citat:
Lagar kräver plan, syfte, förnuft, koordinering, struktur, balans osv. Naturlagar likaså.
Detta är inte etablerat. Hur vet du att det förhåller sig så?
Citat:
det finns inga naturliga processer. Hade sådana funnits hade människan och hela universum ryckt med.
Definiera naturliga processer.
Citat:
det finns däremot slutna system. Om du kallar händelser i dessa slutna system för processer be my geust men processerna är inte linjära utan cirkulär. Även det i sig kräver rationalitet för att komma till stånd.
Säger du ja. Vad baserar du det på? Varför kräver det "rationalitet" för att komma till stånd? "Det bara är så" duger inte.

Citat:
Jo människor måste tänka fram uppfinningar. Utan en tanke kan du inte skapa eller tillverka nåt. Faktum är att du måste tänka väldigt koncentrerat för att producera allt från en text till glas, bilar, tv osv. Att du ens säger detta förvånar mig starkt egentligen! Hur mycket reflekterar du? och vilken nivå ligger den på?
Du kan bara utgå ifrån hur människor fungerar när du tänker på universum. Det är uppenbart.

Citat:
För att tillverka en bil måste du först se bilden och TÄNKA hur delana ska sitta innan du konkretiserar det.
Ungefär hur en bäck inte hade runnit nedåt om ingen tänkte ut det först?
Citera
2019-03-03, 10:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det bara är så hahaha jag har sagt att världen beter sig rationellt och därför är beroende av en rationell mind ... KOM IGEN!

Och ditt bevis för detta är "det bara är så". Genialt.
Citera
2019-03-03, 17:39
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Berätta, hur vet du att lagar kom till existens?
Detta är inte etablerat. Hur vet du att det förhåller sig så?
Definiera naturliga processer.
Säger du ja. Vad baserar du det på? Varför kräver det "rationalitet" för att komma till stånd? "Det bara är så" duger inte.

Jag har förklarat allt detta. Läs om och läs rätt.

Citat:
Du kan bara utgå ifrån hur människor fungerar när du tänker på universum. Det är uppenbart.

Det ÄR hur människor fungerar du SKA utgå från. Det är det enda riktiga. Allt annat är spekulationer. Vad som finns här och nu mitt framför näsan på dig är sanningen och resten bara spekulationer. Förstår du inte detta simpla faktum heller?

Citat:
Ungefär hur en bäck inte hade runnit nedåt om ingen tänkte ut det först?

En bäck existerar och dess natur är fastställt. Att det rinner har just med dess natur att göra. Vatten är flytande och flyter. Du är verklige kass på motargument.
Citera
2019-03-03, 17:41
Medlem
[quote=demotrams|66913619]
Citat:

Jag har förklarat allt detta. Läs om och läs rätt.

Det ÄR hur människor fungerar du SKA utgå från. Det är det enda riktiga. Allt annat är spekulationer. Vad som finns här och nu mitt framför näsan på dig är sanningen och resten bara spekulationer. Förstår du inte detta simpla faktum heller?

En bäck existerar och dess natur är fastställt. Att det rinner har just med dess natur att göra. Vatten är flytande och flyter. Du är verklige kass på motargument.
När kommer beläggen för Gud?
Citera
2019-03-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ditt svar visar att du presenterar ett axiom som inte fungerar om du inte lägger till en magisk lösning.
Det är ett så kallat cirkelargument. Förstår du hur min första mening applicerar på ditt argument?

Vad i hela fridens namn pratar du om? Kan du uppriktigt talat ta hand om dig själv i din vardag? Det är lättare att förstå en stum, döv, blind och analfabet person än att förtå dig. Du har grava problem att göra dig förstådd. Undrar vad du hade för betyg i när du studerade. ''juste solen är rund därför att solen kräver en magisk lösning, därför är det bara så'' sådana motargument för du. Det går inte att förstå dig och ännu mindre bemöta dig. Du behöver lära dig ett och annat. Ett som är säkert är att du har grava inlärningsproblem men också sociala, psykologiska och säkert ekonomiska, emitionella och relationella problem. Antingen ett eller alla tillsammans. Jag vågar svära på den som är orsaken till alltet att det är så. Allt du skriver tyder på det. Viktigt att veta vad du har för problem för att ta diskusionen på ett sätt som du förstår.
Citera
2019-03-03, 17:56
Medlem
Citat:
=Sepiritz|66909217]Kristna trollformler är alltid lika lustiga.
Fel! Jag är inte kristen. Må Gud låta mörkret du befinner dig i förtjockas och bli mörkare, tills döden överraskar dig.

Citat:
Suck.
Din observation av naturlagar, matematik och DNA är beskrivande. Därför ser du det som språk och information. Kan du förstå det lilla åtminstone?
HAHA förstå? Du förstår det som subjektiva? inte objektiva?

Citat:
Att du skriver trollkarl visar bara på dina begräsningar.

Citat:

Så har inget sagt. Det är vad du i din enfald och okunskap tror och tolkar.

Citat:
Så det är magi att växter utvecklat frukter för att transportera sina frön? Jösses.

En fråga och sen jösses. Hur ska detta bemötas? Vad menar du med magi? Beskriv magi.

Citat:
Typiskt troende. Man fantiserar om hur andra som inte fogar sig till flocken kommer dömas och förhoppningsvis straffas. Det är religiös onani på hög nivå.
Det är ju troende som tror att man är världens centrum, att allt är skapat för dem. Jag lever bara i världen. Du tror du är utvald. Vem är det som har ett uppblåst ego egentligen?
Fel, Du lever i din egen värld och tolkar saker och ting efter din lilla ärthjärna. Du har ett ego och ditt ego tror att du är världens centrum. Lika är det för alla människor. Jag är utvald och du är bortvald. Du kommer att omslutas av ett tjockare mörker än det du befinner dig i nu dag efter annan.

Citat:
Nej, du förstår inte, du tror bara att du gör det för du har inget bevis för att det förhåller sig så som du tror. Du tror utan verifierbar anledning och kallar din egen okunskap för bevis.

Jo, jag har bevis och jag har gett dig bevis men jag kan inte få dig att förstå. Jag kan bara förklara där tar mitt ansvar slut. Jag kan inte laga till dina hjärnceller så att du förstår vad som skrivs. Jag undervisar i forskningsmetodik. Metodologi, epistemologi samt ontologi. Du saknar grundläggande kunskaper i dessa och har säkert inte ens hört talas om dem. Hade du varit min elev hade du fått ett streck. Inte ens F/U.
Citat:
Som sagt. Ta reda på vad bevis är.
Se ovan

Citat:
Om du vill säga att du tror en intergalaktisk rymdtrollkarl konstant petar i universums kugghjul så det inte faller isär, så får du göra det. Ingen har något problem med det förutom att man inte håller med. Däremot har du helt fel när du säger att du har bevis och bara presenterar "annars skulle det inte vara såhär" utan att kunna demonstrera att det kan vara på något annat vis under de givna förhållandena eller härleda något till en gud.

Nej, det har jag inte sagt och det säger jag inte. Det är du som tror att troende tror på en rymdtrollkarl. Det är dina ord, ingen annans. Ingen troende har heller påstått nåt sånt. Du förstår inte troende men tolkar de som du gör och på kuppen exponerar dina brister.

Mörkret du befinner dig i kommer att förtjockas för varje dag som går. Var så säker på det. Det mörkret du befinner dig i och som tynger dig i kommer du inte ut ur. Reflketra över detta så förstår du att igår mådde du bättre än idag och imorgon kommer du märka att du mår sämre än vad du gör idag.
Citera
2019-03-03, 18:02
Medlem
Citat:
=Smeso|66907949]Hur menar du att det är observerbart att gud kontrollerat varje atoms rörelse?
Det är jag väldigt nyfiken på att få höra.

Varför läser du inte vad jag skriver? Jag har redan skrivit hur.

Citat:
Jag förmodade att du genom att du påstod att gud avsiktligt valt att förkorta människans ålder hänvisade till att det i bibeln påstås att de första patriarkerna levde i flera hundra år, vilket jag alltså påpekade inte är korrekt, annat än att de levde i flera hundra månår (inte räknat enligt solår).
kortat människor liv? Var skrev jag det? Hur tolkar du mina texter? ingenstans skrev jag så. Jag skrev att människors ålder är bestämda, dvs inte överskrider den bestämda gränsen, alltså 130 år. Människor inte blir hur gamla som helst. Beträffande sjukdomar skrev jag att sjukdomar kan fungera som ett sätt att hålla ANTALET människor i schack. Inget om åldrar.

Citat:
Men enligt ditt sätt att resonera så måste du hur som helst bortse från det faktum att ”guds” lilla försök att begränsa antalet människor och djur inte har fungerat eftersom vi ju faktiskt har behövt uppfinns stordrift inom jordbruket och mycket annat för att över huvud taget kunna föda en så stor befolkning som nu finns (och inte blir antalet mindre).
Bullshit! Du behöver uppdatera din hjärna. Jorden har kapacitet att föda tre gånger som mycket människor. Dagligen slängs tonvis med mat. Det du pratar om är orättvisan som människan själv skapat. Vissa har i överflöd, vissa inte lika mycket. Jordens matförråd är det bästa beviset. Du och alla andra kommer att ställas till svars för allt du förtäljer och gör men också underlåter. Tror du att det matförrådet som jorden skänker inte medföljer ansvar? Du misstar dig.

Citat:
Jo, det är en otroligt långsökt hypotes eftersom den inte ens var sann på biblisk tid och är än mindre sann idag eftersom människan generellt får det bättre ställt i livet ju äldre hen är, eller så har hen alltid varit utfattig sedan barnsben, och då spelar ju åldern ingen roll.
Så hur tänkte du egentligen?
ANTLET fattiga människor! fattigdom går i arv. kom igen läs vad som skrivs.

Citat:
Jaså? Du väljer att flytta målstoplarna?
Så du menar alltså att allt i naturen är så rationellt att du aldrig blir förvånad över någonting i naturen?
Jo, säkert ...
Förvånad? varför skulle jag bli förvånad? Jag blir förundrad men inte förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in