2019-03-02, 15:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det du skrev är underförstådd. Om du känner dig missförstådd kan du alltid utveckla din agenda och syfte med din formulering. Och även förklara vad du menar med tillräckligt antal gåner? är 100 gånger tillräckligt? är 10 gånger tillräckligt? Ange gärna en siffra. Och förklara också när du presenterar ditt syfte vad som är orsaken till tärningens existens, samt kraften som sätter tärningen i rörelse. Vem vem du kanke är inne på nåt spännande, eller?

Jag betackar mig för halmgubbar, du argumenterar emot det du själv fantiserar ihop och inte emot det jag skrivit.
Citera
2019-03-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Naturliga processer som fungerar/agerar efter naturlagar.
Vi har ju aldrig sett någon/något ”tänka fram” något fysiskt, så materialet till universum måste ha kommit från någonstans, om så skett. En mind (gud) kan ju inte tänka fram material. Det är inte rationellt.

Lagar kan inte komma till existens av sig själva. Absolut inte! Lagar kräver plan, syfte, förnuft, koordinering, struktur, balans osv. Naturlagar likaså. det finns inga naturliga processer. Hade sådana funnits hade människan och hela universum ryckt med. det finns däremot slutna system. Om du kallar händelser i dessa slutna system för processer be my geust men processerna är inte linjära utan cirkulär. Även det i sig kräver rationalitet för att komma till stånd.

Jo människor måste tänka fram uppfinningar. Utan en tanke kan du inte skapa eller tillverka nåt. Faktum är att du måste tänka väldigt koncentrerat för att producera allt från en text till glas, bilar, tv osv. Att du ens säger detta förvånar mig starkt egentligen! Hur mycket reflekterar du? och vilken nivå ligger den på?

För att tillverka en bil måste du först se bilden och TÄNKA hur delana ska sitta innan du konkretiserar det.
Citera
2019-03-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag betackar mig för halmgubbar, du argumenterar emot det du själv fantiserar ihop och inte emot det jag skrivit.

Jag argumneterar inte nu. Jag frågar dig att tydliggöra din förmulering. Hur mycket är tillräckligt? 10? 100? 1000

Vilken kraft satte tärningen i rörelsen?
Var om täringen ifrån`?
Vad är ditt syfte med din formulerng?

Endast frågor, inga argumenation från min sida. Var så god!
Citera
2019-03-02, 15:06
Medlem
Citat:
Det enda folk lyckats med är att ”filosofera fram” gudar. Tyvärr saknas beläggen att backa upp påståendena. Men egentligen är det väldigt få religiösa som menar en sådan gud när de talar om gud. Ofta menar de just sin egna gud, med allt vad det innebär. Och där finns ännu sämre belägg.

Det är så DU har förstått det. Inte vad som ÄR.
Citera
2019-03-02, 15:11
Medlem
Citat:
Lagar kan inte komma till existens av sig själva. Absolut inte! Lagar kräver plan, syfte, förnuft, koordinering, struktur, balans osv. Naturlagar likaså. det finns inga naturliga processer. Hade sådana funnits hade människan och hela universum ryckt med. det finns däremot slutna system. Om du kallar händelser i dessa slutna system för processer be my geust men processerna är inte linjära utan cirkulär. Även det i sig kräver rationalitet för att komma till stånd.

Jo människor måste tänka fram uppfinningar. Utan en tanke kan du inte skapa eller tillverka nåt. Faktum är att du måste tänka väldigt koncentrerat för att producera allt från en text till glas, bilar, tv osv. Att du ens säger detta förvånar mig starkt egentligen! Hur mycket reflekterar du? och vilken nivå ligger den på?

För att tillverka en bil måste du först se bilden och TÄNKA hur delana ska sitta innan du konkretiserar det.
Länka gärna till där någon tänker fram något fysiskt. Det vore spännande att se.
Citera
2019-03-02, 15:12
Medlem
Citat:
Det är så DU har förstått det. Inte vad som ÄR.
Så kan det vara. Men när det enda du har är ”det bara är så”, så håller jag mig skeptisk.
Citera
2019-03-02, 15:12
Medlem
Citat:
Länka gärna till där någon tänker fram något fysiskt. Det vore spännande att se.

Skrev jag allt i onödan? Du gjorde precis det när du skrev detta. Du TÄNKTE fram det!
Citera
2019-03-02, 15:13
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Men när det enda du har är ”det bara är så”, så håller jag mig skeptisk.

Jag har inte sagt att det bara är så hahaha jag har sagt att världen beter sig rationellt och därför är beroende av en rationell mind ... KOM IGEN!
Citera
2019-03-02, 15:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag argumneterar inte nu. Jag frågar dig att tydliggöra din förmulering. Hur mycket är tillräckligt? 10? 100? 1000

Vilken kraft satte tärningen i rörelsen?
Var om täringen ifrån`?
Vad är ditt syfte med din formulerng?

Endast frågor, inga argumenation från min sida. Var så god!

Jag påstod att mönster kommer uppträda om du kastar en tärning tillräckligt många gånger. Du påstod att detta var fel men då visar du bara att du totalt saknar kunskap om sannolikhetslära.

Jag påstod också att om du slumpar fram tecken för tecken kommer förr eller senare Hamlet att skrivas, även detta är något som du borde förstå om du har grundläggande kunskap om sannolikhetslära.

Vilken kraft som sätter tärningen i rörelse är irrelevant för ovanstående påståenden.

Du skrev följande

Citat:
Det jag skickade till dig har jag försökt att pränta i din hjärna under 5 års tid eller 6 iår sedan 2013. Det finns rationalitet i naturen, rationalitet kommer från medvetande. Därför finns det ett medvetande där ute. Detta är beviset sammanfattat.

Här har du alltså fel. Att det finns rationalitet i naturen är inget som helst bevis för ett medvetande utan det skapas om slumpen får tillräckligt många försök på sig.
Citera
2019-03-02, 15:16
Medlem
Citat:
Skrev jag allt i onödan? Du gjorde precis det när du skrev detta. Du TÄNKTE fram det!
Ja, ideerna tänker jag fram. Det var därför jag skrev ”tänka fran något fysiskt”.
Visa hur det går till.
Citera
2019-03-02, 17:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Gud hade full kontroll över vad han skapade och full kontroll över varje atoms rörelser och gett varje ting bestämda mått som inte kan överskridas. Universums storlek ger budskapet att Gud är kapabel till detta under och liv oavsett storlek, livets komplexitet osv.

Ja, det är den tolkningen du måste göra för att anpassa till det givna svaret, men du kan inte påstå att det är en logisk slutsats. Det handlar bara om att anpassa ett svar till en redan given slutsats, inte att se vilken slutsats man kan dra av givna fakta.

Citat:
Cancer och alla andra sjukdomar kan vara ett sätt för att hålla antalet människor i schack.

Ja, det skulle det ha kunnat vara om det faktiskt haft den funktionen och endast gällt människor, men även djur drabbas ju av cancer, så försök med ett annat svar som anpassats till din redan givna slutsats.

Citat:
Om alla människor skulle fulla 130 år skulle världens fattigdom kanske, hypotetiskt, skjuta i höjden. Detta är vad i alla fall jag stillasittande kan säga MEN det finns helt säkert många andra nödvändiga orsaker.

Nu var det inte det jag skrev, utan jag skrev att de använde olika sätt att räkna.
Viktor Rydberg visade matematiskt att det var månår som användes i beräkning av de första patriarkernas ålder och inte solår, vilket för det första förklarar varför de alla var över 80 år innan de fick barn (vilket ju är högst osannolikt om man räknar i solår) och att det står i bibeln att varje 50:e år ska vara ett s.k. jubelår, vilket kan tyckas vara ett konstigt årtal om man inte återigen tänker på att det är månens årtal det gäller, och om man då vid varje 50:e månvarv lägger till en dag så får man en kalender som avviker mindre än en dag under 600 solår.

Historiskt sett så är det dessutom i Babylonien tradition att räkna månår och inte solår, och Abraham kom ju därifrån och då är det rimligt att hans förfäder faktiskt räknat på det viset.

Så, att ”förhindra fattigdom” är INTE anledningen.

Citat:
Det finns inget i naturen som är irrationellt.

Inte det?
Det beror sannolikt på att allt i naturen räknas som naturligt, inte att det är särskilt rationellt.
Men du får gärna försöka förklara kärlek som något rationellt, om du vill. I så fall skulle man ju enkelt kunna förutse vem som ska kunna bli kär i vem, men det är det hittills ingen som har lyckats med.
Citera
2019-03-02, 18:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bra fråga! Jag menar att orsaken leder till en bestämd verkan. Vi vet hur vind uppstår men vinden för molnen ovanför haven där de ''skapas'' till dött land och kommer ner som vattendroppar som ger liv till allt levande inklusive växter. Detta är en uppenbar rationalitet.

Nej, dåligt exempel. Definitivt inte helt uppenbart eftersom det inte stämmer med verkligheten. Har du aldrig hört talas om öknar?

Citat:
Allt i naturen beter sig rationellt.
Nej, i så fall skulle allt i naturen vara förutsägbart, vilket det inte är.

Citat:
Fördelningen mellan män och kvinnor.

Jaså? Vad är det som är så rationellt med det? Det logiska skulle ju ha varit 50/50, dvs. en man för en kvinna, men det är inte det statistiska förhållandet. Normalt föds det i genomsitt cirka 106 pojkar på 100 flickor, så 6 män av 106 blir automatiskt utan kvinnor om alla överlever.

Citat:
Fördleningen mellan hav och tort land

På vilket sätt skulle det vara en rationell fördelning? Skulle det inte ha varit mer logisk med mer land än att huvuddelen av planeten är vatten? Det är ju bara 29% av jordens yta som är land, och stora delar av detta land är i sin tur praktiskt taget obeboligt (bergskedjor, Antarktis, Grönland, etc.)

Citat:
Antalet år varje art lever som inte kan överskridas.

Vad är rationellt med att sköldpaddor lever länge?

Citat:
Alla frukter och grönsaker som återskapas efter att de plockats och förtärats av människor. (förråd) .

Jaså? Det spelar ingen roll alls för frukterna och grönsakernas överlevnad huruvida de plockas och äts av människor eller inte.
Vissa plantor har visserligen lättare att överleva därför att människan gillar dem och själv sår och skördar deras frukter, men det är en mänsklig anpassning och inte något som är rationellt i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in