2019-03-03, 12:42
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det finns en stor avgörande skillnad i ditt exempel. Femårigen trillar själv. Ingen annan människa utsätter barnet.

Vid en våldtäkt, jag pratar om en riktig våldtäkt nu, är det en annan människa som gör något emot någons vilja. Det är helt givet att psyket kommer att påverkas annorlunda än om man trillar och slår sig, för de flesta iallafall.
Att sen människor hanterar saker och ting olika är givet. Det bagatelliserar inte handlingen som sådan för det.
Du bagatelliserar hela mitt inlägg igen och för att vara riktigt tydlig ville jag inte prata om våldtäkt utan om hur "hur man hanterar det" påverkar hur stort psykologiskt trauma det är.
Om samhället säger att detta förstör kvinnors liv för evigt, så kommer de absolut tycka att händelsen är värre än om man sa att man kan bearbeta det och få ett normalt liv, trots det tråkiga minnet.
Precis som i fallet med de två femåringarna.
Jag hade lätt kunna lagt till att deras storasyster satte krokben för femåringen, så att hon föll och det hade varit samma diskussion.
Men hade det blivit för omständigt för dig?
Citera
2019-03-03, 12:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det kan jag inte se som våldtäkt! Eftersom det är då önskvärt av de bägge! Det enda skulle vara i så fall om det är "rollspel", men det kan knappast räknas, eftersom det är ett samspel av de bägge.

Du kan inte se det som våldtäkt men svensk lag kan göra det. Ta t.ex. min ex som ville att jag skulle börja ha sex med henne när hon sov, detta var en uttrycklig önskan att jag skulle göra det ibland men detta är våldtäkt enligt svensk lag.
Citera
2019-03-03, 12:44
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är vid sidan av poängen.
Vad sa du att tråden hette?
Citera
2019-03-03, 12:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Det kan jag inte se som våldtäkt! Eftersom det är då önskvärt av de bägge! Det enda skulle vara i så fall om det är "rollspel", men det kan knappast räknas, eftersom det är ett samspel av de bägge.
Samspel, om du inte har papper på det, duger inte som ursäkt i rätten med samtyckeslagen.
Citera
2019-03-03, 12:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kan inte se det som våldtäkt men svensk lag kan göra det. Ta t.ex. min ex som ville att jag skulle börja ha sex med henne när hon sov, detta var en uttrycklig önskan att jag skulle göra det ibland men detta är våldtäkt enligt svensk lag.
Ja! Det kan vara knepigt bevisa att det var med hennes medgivande. Men det är i så fall typiskt svenska kvinnor!
Citera
2019-03-03, 12:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja! Det kan vara knepigt bevisa att det var med hennes medgivande. Men det är i så fall typiskt svenska kvinnor!

Även om hon medger detta så är det fortfarande våldtäkt enligt svensk lag.
Citera
2019-03-03, 12:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Samspel, om du inte har papper på det, duger inte som ursäkt i rätten med samtyckeslagen.
Hur ska man då kunna bevisa sex med en person har skett med medgivande!???? Sorry har inte bott i Sverige på 17 år (från och till) . . . Men det är typiskt svenska kvinnor.
Citera
2019-03-03, 12:52
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Även om hon medger detta så är det fortfarande våldtäkt enligt svensk lag.
Va!? jisses! -hur kan det vara det??? om hon har medger det var frivilligt!!
Citera
2019-03-03, 12:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Va!? jisses! -hur kan det vara det??? om hon har medger det var frivilligt!!

Medgivande ska göras när sexet inleds, ett tidigare medgivande gäller inte.
Citera
2019-03-03, 12:54
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Hur ska man då kunna bevisa sex med en person har skett med medgivande!???? Sorry har inte bott i Sverige på 17 år (från och till) . . . Men det är typiskt svenska kvinnor.
Det är inte ens meningen att du ska kunna försvara dig. Kvinnor ska kunna peka och få män dömda, för att för få män döms.
Lagrådet var blankt emot lagen just för att den var rättsosäker, men den klubbades igenom i alla fall efter stark påtryckning i samband med metoo.
Citera
2019-03-03, 12:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Medgivande ska göras när sexet inleds, ett tidigare medgivande gäller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är inte ens meningen att du ska kunna försvara dig. Kvinnor ska kunna peka och få män dömda, för att för få män döms.
Lagrådet var blankt emot lagen just för att den var rättsosäker, men den klubbades igenom i alla fall efter stark påtryckning i samband med metoo.

Konstigt det går utför svenska kvinnan! Det går inte ha sex med dem mer, även om de vill. Tur jag slipper ha med dem att göra mer!!
Citera
2019-03-03, 13:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du ser, du vet inte ens vad begreppet står för idag och ändå förnekar du att det är urvattnat.

Antar att det står för om man inte uppmärksammat samtycke. Det är dock godtyckligt och skitsvårt att bedöma. Samtyckeslagen är definitivt inte odelat positiv.
Dock ser jag fortfarande våldtäkt som ett allvarligt brott och det är ju väldigt tråkigt att inte rättsväsendet gjorde det innan samtyckeslagen stiftades. Hade man inte haft så imbecilla resonemang kring våldtäkter från början, ifrågasatt klädsel och dylikt, samt tyckt att "jag märkte inte att hon inte ville, jag märkte inte att hon var medvetslös" som giltigt skäl för att fria någon, så hade samtyckeslagen aldrig behövt se dagens ljus.

Men ingen brydde sig. Det var likställt med noll konsekvenser att våldta nån i princip. Hade man otur åkte man fast och hade man extrem otur blev man dömd till nån månad eller ett, två år på servicehuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in