2019-03-03, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är kränkande eftersom att det begränar mig i mitt liv. Om jag till exempel skulle hamna i slagsmål med någon kriminell idiot så är risken större att jag (som är en vanlig svensson) åker fast. Det är även möjligt att jag blir förväxlas med någon gärningsman med samma DNA-profil.

Jag tycker inte att det går att jämföra med nykternetskontroller, eftersom att dessa inte går att använda till något i efterhand.

Skall jag tolka ditt uttalande om näthat som att du inte har något emot att människor som uttrycker sina åsikter (vilket näthat innebär) straffas för det?
Samma DNA-profil ? Hur stor är sannolikheten för detta ?
Citera
2019-03-03, 10:11
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningskom
Det stämmer inte helt. Jag är med i Lexbase trots att jag aldrig blivit dömd. Frikänd från vårdslöshet i trafik, efter rättegång, men finns ändå i deras register...
Då har de gjort fel, du ska inte finnas där om du blivit frikänd och inte har annat i bagaget. Kontakta LB och be dem rätta till det, det hade jag gjort i det läget.
Citera
2019-03-03, 10:12
Medlem
Starbacks avatar
Detta måste resultera i total rättvisa. Barnaskändaren har inte bara förstört ett människoliv, det bör också resultera i ett motsvarande straff. Det här är ju en förfärlig människa och han måste få ett straff som är proportionerligt mot den livsfientliga gärningen.

Att låta aset komma undan med 4 års fängelse i stället för ett kännbart straff vore att utmana svenska folkets rättskänsla. Inte för att denna känsla har så mycket att yvas över men aset måste få ett straff jämförligt i sin hårdehet med straffet för mord. 18 år till exemmpel. Han får det inte roligt i fängelset. Det känns trösterikt att veta.
Citera
2019-03-03, 10:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han ska ha gripits i Kullavik läser jag nu. Anders med vanligt ss-on-namn i KUllavik som är 60 år alltså.

Finns några Johansson också
Citera
2019-03-03, 10:13
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Samma DNA-profil ? Hur stor är sannolikheten för detta ?
Jag har läst att sannolikheten är cirka en på miljonen.
Citera
2019-03-03, 10:14
Medlem
Citat:
Jag har inte ord för vilket förakt jag har för människor som du. Du sitter där med rent mjöl i påsen och tror att du inte har något att dölja. Jag föreslår att du postar alla dina hemligheter och snedsteg här på Flashback, så att vi andra kan avgöra vilken typ av person du är. Jaså, du vill inte? Varför?

Jag har själv blivit topsad vid ett tillfälle, så jag vet vilken kränkning det innebär. Bara tanken på att staten skulle registrera alla människors DNA och på det sättet få ett verktyg för att sätta dit människor som den inte gillar får mig att må illa. Jag skriver människor som staten inte gillar eftersom att det givetvis är dessa som primärt kommer att råka illa ut. Du tror väl inte på allvar att det främst är barnvåldtäktsmän som råkar illa ut med ett sådant register? Givetvis så kommer 10000 näthatare och liknande personer att fällas för varje person som ens har tittat snett på ett barn.
Och varför blev du topsad ? Om polisen skulle fråga mig om jag kan ställa upp på ett DNA test, så skulle jag inte tveka. Har man rent mjöl i påsen, så har man heller inget att frukta. Det finns många oskyldiga, som har suttit häktade i månader, som kanske skulle ha kunnat avföras direkt från en utredning om DNA test hade gjorts.
Citera
2019-03-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det var en skribent som skrev tattare? Då hakade en annan på och skrev Magnusson?

Finns inget att spinna vidare på där.

Dock säger en tredje skribent att GM heter Anders i förnamn. Tidigare har samma skribent sagt att
både för och efternamn tillhör Sveriges vanligaste.

Förslag:

Anders Andersson
Anders Svensson
Anders Larsson
Anders Eriksson

Anders Petersson
Anders Johansson
Citera
2019-03-03, 10:18
Medlem
Citat:
Jag har läst att sannolikheten är cirka en på miljonen.
Med en befolkning på 10 miljoner, så skulle det röra sig om max. tio personer. Då kan nog uteslutningsmetoden lösa resten. Du verkar vara lite hysterisk när det gäller DNA, men sluta då använda datorn för här har du ingen eller obefintlig integritet.
Citera
2019-03-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Detta måste resultera i total rättvisa. Barnaskändaren har inte bara förstört ett människoliv, det bör också resultera i ett motsvarande straff. Det här är ju en förfärlig människa och han måste få ett straff som är proportionerligt mot den livsfientliga gärningen.

Att låta aset komma undan med 4 års fängelse i stället för ett kännbart straff vore att utmana svenska folkets rättskänsla. Inte för att denna känsla har så mycket att yvas över men aset måste få ett straff jämförligt i sin hårdehet med straffet för mord. 18 år till exemmpel. Han får det inte roligt i fängelset. Det känns trösterikt att veta.
Tyvärr kommer han få sitta på avdelning för likasinnade,dvs andra sexbrottsdömda..
Citera
2019-03-03, 10:21
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Anders Petersson
Anders Johansson

En riktigt anonym svennebanan tror jag med obefintliga digitala avtryck. Inga bilder eller eller berättelser
om fiskelycka eller barnbarn. Om han är egenföretagare kan vi ha tur att hitta bild på honom i ngt lokalt
reportage.
Citera
2019-03-03, 10:22
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Han kommer inte sitta inne mer än 6,5 år vad som än händer - maxstraffet för grov våldtäkt mot barn är 10 år. Döms han för det sitter han alltså 6 och ett halvt år.
Citera
2019-03-03, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Finns några Johansson också

Han greps i Kullavik, men bor inte där tydligen.
Läser här att han ska vara född 1960, är det bekräftat, han skulle ju annars lika gärna kunna vara född i jan eller feb 1961?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in