2019-03-03, 00:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det är fullständigt obegripligt. Om det nu ligger till så och att ingen av föräldrarna hade en överdjävulsk plan med manipulationer, machiavellisk-liknande psykningar och näst intill obegriplig slughet som lurade den andra partnern. Att båda två päronen var lika överjävliga har jag mycket svårt att tro.

Men i bjärredfallet förvånar mig ingenting längre. Kan man mörda sina egna barn så kan man köra allt annat fulspel också.

Ja det är mycket i Bjärred som är helt obegripligt och inte på något sätt följer normer eller logik.
Redan före morden var det två hemskolade töser med privundervisande lärare som sprang där fyra vardagar i veckan, ett väldigt märkligt arrangemang under så lång tid.

Föräldrarna påstås ha planerat detta i månader - men vad har de egentligen hållit på att planera?

Os skatteskuld var inte reglerad, trots att han hade pengarna på kontot.
De hade flera obetalda småskulder som de kunde städat upp.
Testamentet skrevs ett par dagar innan och var synnerligen amatörmässigt och taffligt kopierat från nätet.
Avsked/förklaringsbrevet verkar inte tagit så lång tid att sammanställa.
Morden på barnen bär snarare prägel av plötslig impuls än planering.
Inga sederande aktiva substanser i barnen.
Mordet på Hannan genom strypning är helt osannolikt att hon skulle planerat från början.
För Os suicid behövdes ingen större planering.
De hade inte på något sätt omtänksamt ordnat så att de skulle hittas av någon som var förvarnad ex genom lappar på dörren.
Inte hade de heller sett till att de verkligen hittades av någon speciell person inom en viss tid. Hade Os chef själv blivit akut sjuk, hade han kanske inte kunnat ringa polisen och larma.
Det låg nalle och lego på golvet, disken stod framme - planering?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-03 kl. 00:53.
Citera
2019-03-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej nu får du sluta. ”En sovande person skulle förmodligen inte hinna reagera”
Naturligtvis vaknar en odrogad sovande person när denna håller på att bli stryp eller kvävd till döds! Och kämpar emot!
Precis allt annat är mycket, mycket osannolikt!

Skulle tro att de vaknade redan när föräldern eller föräldrarna gick i trappan (om de nu blev mördade i sina sängar). Svårt att smyga i en trätrappa, speciellt om man är en stor vuxen.
Citera
2019-03-03, 00:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Som hälften av alla lekmän i Sverige tror du att Aspergers är en sjukdom. Menar du att Oskar blev sjuk i Aspergers?

Frågan är enbart ställd till Solglittret.

Du citerar ett inlägg som är över ett år gammalt ...?
Vet inte vad du avser med sjukdom, men Asbergers eller Asbergers syndrom är ett tillstånd med autism som är lika mycket ’sjukdom” som Downs syndrom - ett annat syndrom.
För att man har ett icke normalt tillstånd, beroende på felaktiga kopplingar mellan kromosomer eller i hjärnan - behöver man inte vara eller känna sig sjuk.

Order ”sjuk” som till och med används som skällsord, är betydligt mer värdeladdat för icke medicinare än för oss som jobbar med syndrom och sjukdomar. Även närsynthet är ett exempel på när kroppen inte fungerar optimalt i något avseende - när något blivit fel. De flesta närsynta har en ”sjuklighet” med för långt avstånd mellan lins och näthinna, men de flesta närsynta uppfattar sig inte som sjuka. Man behöver inte heller insjukna i något för att vara bärare av ett syndrom.

Nej, jag tror inte Oskar ”insjuknade” i Asbergers syndrom. Hade han någon form av autism, hade han detta sannolikt från början. Men situationen kan ha gjort att hans problem med autismen blev större i relation till omgivningen. En autistisk personlighet fungerar inte rikligt lika bra om förutsättningarna i omgivningen förändras, autismsvårigheterna kan bli mer uppenbara.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-03 kl. 00:54.
Citera
2019-03-03, 00:49
Medlem
Citat:
Men förstår du inte att alla mordoffer i Bjärred dog av antingen säkerställd kvävning eller misstänkt kvävning som kombination med strypningsdöden?
Det betyder, precis som Harperlee skrev, att det inte gått till som på ditt beskrivna raska professionella strypsätt. Det var betydligt ”bökigare” än en ren proffsstrypning, det som skedde i Bjärred.

Att mörda någon medels kvävning - som säkerställt skett för ena tösen - är inte en metod som ger medvetslöshet på 7-14 sekunder. Det tog sannolikt över någon minut eller två innan flickan var helt medvetslös och ytterligare några minuter, när gärningsmannen måste hålla fast greppet, innan offret var död.

De andra två morden, där det finns tecken på eventuell kombination av kvävning tillsammans med strypningen, har inte heller skett snabbt. Då hade denna ytterligare kvävningsmisstanke aldrig funnits.

Barnamorden i Bjärred var brutala, icke skonsamma och tog sannolikt en stund att genomföra.
Med stor sannolikhet kämpade offren emot och efterlämnade skador på gärningsmannen.
Hur man under månader kan ha planerat att barnen skulle dö på detta sätt är helt obegripligt.

Du kan inte ge dig trots att du är fullständigt överbevisad. Den metod som används i filmen är strypning kombinerad med kvävning. En liten vridning av greppen så är det en ren strypning. Med den metoden finns det ingen möjlighet att tala om till hur stor del blodtillförseln respektive syretillförseln är blockerad eftersom båda påverkas. Då blir dödsorsaken naturligtvis strypning och/eller kvävning. Du som överläkardriftskuckuobducent borde kunna förstå att det är exakt ett sånt grepp som ger den i fallet beskrivna dödsorsaken.

Din gärningsbeskrivning får helt enkelt omformuleras för dina slutsatser om långdragen och plågsam död hålle inte, det är något du har konstruerat för att bygga upp din teori om att dådet måste vara oplanerat för att fria Hanna från medgärningsmannaskapet. Det är en felaktig slutledning eftersom planeringen bevisligen pågått under hösten och förberedelser är genomförda före händelsen. Jag har visat med en film att en strypning/kvävning är ett effektivt sätt att göra ett offer medvetslöst. Att åstadkomma samma med droger eller mediciner är inte ett dugg enklare eller effektivare. Risken finns att överdosering av medicin skulle orsaka både smärtor, illamående och ångest. Särskilt om man skulle använda det som en dödsorsak. Det är bara i Hollywood människor häller en burk med tabletter i munnen och somnar för att aldrig mer vakna. Om man gör det i verkliga livet så är risken stor att man kallsvettig och med hjärtklappning i det närmaste spyr tarmarna ur sig.

Harperlee har för övrigt inte skrivit att det inte kan ha gått till som jag beskrivit, du var bara tvungen att gömma dig bakom någon annan för att försöka öka din trovärdighet. Det är försent, den är redan förbrukad.
Citera
2019-03-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ja det är mycket i Bjärred som är helt obegripligt och inte på något sätt följer normer eller logik.
Redan före morden var två hemskolad töser med privundervisande lärare som sprang där fyra vardagar i veckan, ett väldigt märkligt arrangemang under så lång tid.

Föräldrarna påstås ha planerat detta i månader - men vad har de egentligen hållit på att planera?

Os skatteskuld var inte reglerad, trots att han hade pengarna på kontot.
De hade flera obetalda småskulder som de kunde städat upp.
Testamentet skrevs ett par dagar innan och var synnerligen amatörmässigt och taffligt kopierat från nätet.
Avsked/förklaringsbrevet verkar inte tagit så lång tid att sammanställa.
Morden på barnen bär snarare prägel av plötslig impuls än planering.
Inga sederande aktiva substanser i barnen.
Mordet på Hannan genom strypning är helt osannolikt att hon skulle planerat från början.
För Os suicid behövdes ingen större planering.
De hade inte på något sätt omtänksamt ordnat så att de skulle hittas av någon som var förvarnad ex genom lappar på dörren.
Inte hade de heller sett till att de verkligen hittades av någon speciell person inom en viss tid. Hade Os chef själv blivit akut sjuk, hade han kanske inte kunnat ringa polisen och larma.
Det låg nalle och lego på golvet, disken stod framme - planering?
Hur många människor skulle sätta upp att reglera sin skatteskuld på ”to do-listan” inför ett självmord? Inser du inte själv hur dumt ditt resonemang är? Att man skulle se till så man betalade räkningarna och diskade innan man trär snaran över huvudet?

Ditt försök att få uppmärksamhet genom att försöka fria Hanna från medgärningsmannaskapet är patetiskt.

Citat:
Jag har viss personlig koppling till familjen i Bjärred vilket har gjort att jag fortsätter gräva.

Du drar dig inte ens för att försöka framställa dig som personligt inblandad i tragedin. Du är en mytoman. Riktigt skicklig, det måste jag erkänna. Men ändå ingenting annat än en lögnhals.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-03-03 kl. 01:05.
Citera
2019-03-03, 01:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan inte ge dig trots att du är fullständigt överbevisad. Den metod som används i filmen är strypning kombinerad med kvävning. En liten vridning av greppen så är det en ren strypning. Med den metoden finns det ingen möjlighet att tala om till hur stor del blodtillförseln respektive syretillförseln är blockerad eftersom båda påverkas. Då blir dödsorsaken naturligtvis strypning och/eller kvävning. Du som överläkardriftskuckuobducent borde kunna förstå att det är exakt ett sånt grepp som ger den i fallet beskrivna dödsorsaken.

Din gärningsbeskrivning får helt enkelt omformuleras för dina slutsatser om långdragen och plågsam död hålle inte, det är något du har konstruerat för att bygga upp din teori om att dådet måste vara oplanerat för att fria Hanna från medgärningsmannaskapet. Det är en felaktig slutledning eftersom planeringen bevisligen pågått under hösten och förberedelser är genomförda före händelsen. Jag har visat med en film att en strypning/kvävning är ett effektivt sätt att göra ett offer medvetslöst. Att åstadkomma samma med droger eller mediciner är inte ett dugg enklare eller effektivare. Risken finns att överdosering av medicin skulle orsaka både smärtor, illamående och ångest. Särskilt om man skulle använda det som en dödsorsak. Det är bara i Hollywood människor häller en burk med tabletter i munnen och somnar för att aldrig mer vakna. Om man gör det i verkliga livet så är risken stor att man kallsvettig och med hjärtklappning i det närmaste spyr tarmarna ur sig.

Harperlee har för övrigt inte skrivit att det inte kan ha gått till som jag beskrivit, du var bara tvungen att gömma dig bakom någon annan för att försöka öka din trovärdighet. Det är försent, den är redan förbrukad.

Den person du lät filmen exemplifiera - tror du att det var allra första gången den personen genomförde detta grepp?
Sannolikt inte.
Att den förälder som var handgriplig mördare i Bjärred skulle ha specialkunskap hur man raskt och effektivt strypdödar någon är helt enkelt inte så sannolikt.

Om det vore så - varför lät man i så fall en dotter istället långsamt kvävas till döds?

Nej oaktat din uppsjö av personangrepp på mig och andra postare kommer du inte runt det faktum som kvarstår. Hade barnamördaren i Bjärred velat skona båda barnen från ångest och hemsk upplevelse hade morden inte skett på det sätt de har skett.
Citera
2019-03-03, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är just det som är så konstigt, du och några till slår knut på er själva i er iver att fria H från allt ansvar för tragedin i Bjärred, ni tar till rena konspirationsteorier för att kunna få till ett scenario som passar för er "sanning" den att O är ensam skyldig till allt som hände.

Presskonferensen som hölls dissar ni totalt trots att den var fylligare än vad som normalt är för en händelse av det här slaget, polisen är luddig och "mörkar" vitala delar för att skydda något, oklart vad det är men så måste det ju vara.

Väldigt underligt är ert resonemang.
Ja det är till att vara konspiratorisk Reimer. Helt utan fakta påstår du gång på gång att Hanna var drivande. Dessutom går du helt emot polisens uppgifter på pt. Polisen sa ju klart och tydligt att det var samförstånd. Varför tror du inte på polisen? Dessutom fanns inga uppgifter om psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna. Du sätter diagnosen helprillig på Hanna. Jag jobbar i psykiatrin men har inte stött på den diagnosen.
Jag är ledsen Reimer men det var du som sa det. Är en konspiratorisk så är alla det. Vi sitter i samma båt och gissar oss fram.
Citera
2019-03-03, 01:06
Medlem
Nu får det vara slut med charaderna. Du vet inte vad du pratar om. Du är inte läkare.

Vad än O led av, så var det synd att omgivningen tog för givet att en jurist är att lita på. Det är det sista man ska göra. Alla ska behandlas lika, positiv särbehandling är vad som utmärker fallet tycker jag. Det blev döttrarnas död.

Samma synpunkt gäller självfallet även för hustrun. Hon var inte klok hon heller, om inte någon annan slutsats kommer från utredarna.

Citat:
Du citerar ett inlägg som är över ett år gammalt ...?
Vet inte vad du avser med sjukdom, men Asbergers eller Asbergers syndrom är ett tillstånd med autism som är lika mycket ’sjukdom” som Downs syndrom - ett annat syndrom.
För att man har ett icke normalt tillstånd, beroende på felaktiga kopplingar mellan kromosomer eller i hjärnan - behöver man inte vara eller känna sig sjuk.

Order ”sjuk” som till och med används som skällsord, är betydligt mer värdeladdat för icke medicinare än för oss som jobbar med syndrom och sjukdomar. Även närsynthet är ett exempel på när kroppen inte fungerar optimalt i något avseende - när något blivit fel. De flesta närsynta har en ”sjuklighet” med för långt avstånd mellan lins och näthinna, men de flesta närsynta uppfattar sig inte som sjuka. Man behöver inte heller insjukna i något för att vara bärare av ett syndrom.

Nej, jag tror inte Oskar ”insjuknade” i Asbergers syndrom. Hade han någon form av autism, hade han detta sannolikt från början. Men situationen kan ha gjort att hans problem med autismen blev större i relation till omgivningen. En autistisk personlighet fungerar inte rikligt lika bra om förutsättningarna i omgivningen förändras, autismsvårigheterna kan bli mer uppenbara.
Citera
2019-03-03, 01:13
Medlem
Citat:
Den person du lät filmen exemplifiera - tror du att det var allra första gången den personen genomförde detta grepp?
Sannolikt inte.
Att den förälder som var handgriplig mördare i Bjärred skulle ha specialkunskap hur man raskt och effektivt strypdödar någon är helt enkelt inte så sannolikt.

Om det vore så - varför lät man i så fall en dotter istället långsamt kvävas till döds?

Nej oaktat din uppsjö av personangrepp på mig och andra postare kommer du inte runt det faktum som kvarstår. Hade barnamördaren i Bjärred velat skona båda barnen från ångest och hemsk upplevelse hade morden inte skett på det sätt de har skett.

Om du kunde bemöda dig att läsa mina inlägg i stället för att trassla in dig ännu mer så skulle du ha sett att jag har svarat på varför dödsorsakerna skiljer sig åt. Det beror på att morden utfördes av två gärningsmän.

Du tycker att det är osannolikt att en skatteexpert eller en nästan färdig professor inte skulle kunna lära sig ett grundläggande grepp som förekommer i de flesta kampsporterna?

Återigen gömmer du dig bakom kjolarna på andra i tråden, jag har kallat dig mytoman men det är knappast en uppsjö av personangrepp på någon annan i tråden. Tekniskt sett inte ens på dig.

Citat:
Jag har viss personlig koppling till familjen i Bjärred vilket har gjort att jag fortsätter gräva.

Du seglar verkligen under falsk flagg.
Citera
2019-03-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja det är till att vara konspiratorisk Reimer. Helt utan fakta påstår du gång på gång att Hanna var drivande. Dessutom går du helt emot polisens uppgifter på pt. Polisen sa ju klart och tydligt att det var samförstånd. Varför tror du inte på polisen? Dessutom fanns inga uppgifter om psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna. Du sätter diagnosen helprillig på Hanna. Jag jobbar i psykiatrin men har inte stött på den diagnosen.
Jag är ledsen Reimer men det var du som sa det. Är en konspiratorisk så är alla det. Vi sitter i samma båt och gissar oss fram.
Hur får du det fetade att gå ihop? Är det en diagnos eller inte? Det är väl ett ganska bra ord för att beskriva någon som planerar och genomför mord på sina barn och sig själv. Dom föräldrarna var verkligen helprilliga. Men jag har också en känsla av att Hanna var den drivande, den osynlige djävulen bland skuggorna, som går upp i rök varje gång man tror sig se henne.
Citera
2019-03-03, 01:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur många människor skulle sätta upp att reglera sin skatteskuld på ”to do-listan” inför ett självmord? Inser du inte själv hur dumt ditt resonemang är? Att man skulle se till så man betalade räkningarna och diskade innan man trär snaran över huvudet?

Ditt försök att fria Hanna från medgärningsmannaskapet är patetiskt och bortom allt sans och vett.

Vad har detta med att fria Hanna från något att göra?
De oreglerade småskulder som jag räknade upp tillhör sannolikt delvis henne.

Om man under månader planeras suicid har man antingen utarbetat en bra plan för hur man själv ska dö - elker så har man lagt omsorg på att ”städa upp efter sig”. Eller så gör man båda sakerna.

De två personer som påstås ha planerad familjeutplåningen har inte lagt någon kraft på att hitta bra, skonsamma dödssätt. Annat än möjligen Oskar som hängde sig med stora doser lugnade i kroppen.
Inte verkar de heller under denna flera månader långa planering ordat upp sina finanser, plockat fram lösenord för telefoner och datorer eller i god tid författat ett välformulerat testamente.
Inte heller ordnat upp i villan för de personer som skulle hitta dem döda, varken ombesörjt lappar på dörren, att det fanns någon nyckel som någon kände till placeringen av eller att någon verkligen skulle hitta dem innan kropparna skulle börja påverkas av inomhusvärmen.

Så vad bestod planeringen av??
Allt ovanstående i tillvägagångssättet är ett fullt rimligt sätt att agera om familjeutplåningen var en plötslig handling, att någon löpte amok. Då skulle kvävnings och strypmorden på de odrogade barnen liksom mordet på Hanna kunna förklaras, ostädade finanser bli begripliga liksom att barnleksaker och disk inte var undanplockat.

Jag tvivlar på att de ägnat månader åt att planera att genomföra detta så här.
Du som är säker på att det just är vad de gjort - kan du då inte ta och beskriva vad planeringen bestod av?
Vi är många som inte kan se ett enda tecken på denna flera månader långa planering i de fynd i villan som polisen beskrivit.
Citera
2019-03-03, 01:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nu får det vara slut med charaderna. Du vet inte vad du pratar om. Du är inte läkare.

Vad än O led av, så var det synd att omgivningen tog för givet att en jurist är att lita på. Det är det sista man ska göra. Alla ska behandlas lika, positiv särbehandling är vad som utmärker fallet tycker jag. Det blev döttrarnas död.

Samma synpunkt gäller självfallet även för hustrun. Hon var inte klok hon heller, om inte någon annan slutsats kommer från utredarna.

Vad ger dig rätt att uttala dig om mitt yrke? Skäms på dig du som ställt frågor om sjukdomsutredning till mig i pm tidigare. Är du snurrig. ?
Jurister är väl i stort lika pålitliga - eller opålitliga - som alla andra.
Varken O eller H var straffade för några tidigare brott såvitt vi vet. Att O nog var rätt intelligent och ett musikaliskt underbarn och enligt sin chef kunde gått hur långt som helst är omvittnat.

Jag tror att du får resonera runt dina teser för dig själv. Jag har fått nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in