2019-03-03, 00:27
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Ligger domar kvar i 10 år så kan den ju vara borta? Hur funkar det på Lexbase?

Kan inte Lexbase men utan namn är det nog som att leta efter en nål i en höstack, enligt Ratsit finns det ca 100 58-åringar i Kullavik och Billdal.
Citera
2019-03-03, 00:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, jag har svårt att tro att detta aset inte gjort sig skyldig till fler liknande övergrepp. Vi kan nog räkna med att MGM:s DNA kommer att jämföras med ett antal övergrepp där DNA säkrats men där GM fortfarande går fri. Fast då har vi det där med preskriptionstid förstås ..

Nja, hade det funnits DNA säkrat från andra anmälda övergrepp så hade det gett en träff med DNA-spåren från Billdal och då hade polisen vetat om att de jagade en återfallsförbrytare. Så frågan är om detta var en engångshändelse? Eller om han förgripit sig på någon som inte anmält eller om polisen har anmälningar där man inte hittat dna?
Citera
2019-03-03, 00:33
Medlem
Han bör alltså vara född 1960 eller 1961. 34 eller 35 år gammal när brott begicks.
Citera
2019-03-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Vad jag kan se är det inte samma kroppsbyggnad på personen på MK:s fb och GM på filmerna från Tingsrätten. Men man kan förändras över tiden. Tror att informationen på lexbase har svaret.

Nej,
Inte dömd för misshandel av sonen. Radera helst denna persons namn här.
Citera
2019-03-03, 00:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Han bör alltså vara född 1960 eller 1961. 34 eller 35 år gammal när brott begicks.

Läste att i någon tidning stod att han var född 1960
Citera
2019-03-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Anledningen till att jag frågar om det är bekräftat vilket år denna trafikförseelse skedde, är för att kunna bekräfta eller avskriva denne M*ts som hängdes ut här tidigare.

Jag luskade lite med med tänkbara namn på sonen, förutsatt att sonen heter samma efternamn, vilket inte alls är givet snarare tvärtom i o m att dom sagt upp bekantskapen, och utan att gå in i detalj verkar den du tänker på vara fel.
Obs. Jag är definitivt inte säker. Tycker nog vi släpper den tills vi vet.
Senast redigerad av glendale 2019-03-03 kl. 00:41.
Citera
2019-03-03, 00:36
Medlem
Citat:
Kan inte Lexbase men utan namn är det nog som att leta efter en nål i en höstack, enligt Ratsit finns det ca 100 58-åringar i Kullavik och Billdal.

På lexbase sida står att brottmålsdomarna gallras ut efter ett tag, tidigast 5 år. Strafföreläggande gallras ut efter 5 år. Tvistemålsdomar gallras ut efter 20 år.
Citera
2019-03-03, 00:38
Medlem
Venators avatar
Det finns väl inte någon uppgift om att han bodde i Halland? Han greps alltså i Halland efter att han lämnat sin bostad så han kan ju lika gärna ha varit bosatt i Billdal eller Hovås eller kanske i en lägenhet Göteborg. Därför finns inte någon vidare grund för att spekulera om bostadsort med mindre än att någon kan säga att "min 58-årige granne var creepy hämtades av polisen idag".

Tids nog får vi veta och då blir han uthängd.
Citera
2019-03-03, 00:39
Medlem
Citat:

Det finns i Lexbase 1 58-åring boendes i Kullavik. En skribent som själv bodde där sa att det gick lite rykten på byn. Dock är det ju viktigt i vidriga fall som detta att inte hänga ut oskyldiga
Citera
2019-03-03, 00:39
Medlem
Verkar va en trevlig typ

https://www.expressen.se/gt/exfruns-ord-om-livet-med-misstankte-valdtaktsmannen/

Den häktade mannen har varit gift med ett antal kvinnor under årens lopp och har barn med mer än en av dem.
En av hans exfruar, med vilken mannen har flera barn, nåddes av beskedet om våldtäktsmisstankarna under fredagen. Hon berättar:
– Det är så obegripligt förfärligt så att man förstår inte vem det är man har levt med, säger hon.
– Jag är fortfarande i chock.
Exhustrun, som träffade mannen några år innan våldtäkten, berättar att mannen var charmig och trevlig till en början. Men snart började han visa upp andra och betydligt otäckare sidor.
Exfrun om mannens förvandling
– Emellanåt var han normal, men också labil. Han blev mer och mer hämndlysten och kunde ofta känna sig personligt kränkt. Om någon tutade i trafiken kunde han bli vansinnig. Jag kan komma på flera saker nu som var besynnerliga.
Hon beskriver en värld av psykisk terror innanför hemmets fyra väggar. Hon och barnen ”tassade på tå” för att inte utlösa ett av alla vredesutbrott.
– Det var psykisk misshandel. Om jag till exempel pratade med en väninna i telefonen, kunde jag skynda mig att lägga på när han kom in i rummet. Han hade ett stort kontrollbehov. Men egentligen var det först när jag kom därifrån som jag förstod hur han styrde hela familjen.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när mannen började misshandla parets äldste son – ett brott som han även dömdes för 2008.
Det var efter att sonen sagt till skolpersonalen att hans pappa slog honom som det hela rullades upp. Enligt domen ska pappan bland annat ha skendränkt sonen – tryckt hans huvud under vattnet i badkaret – och satt sig över hans kropp och på hans huvud.
Straffet blev villkorlig dom och samhällstjänst.
– Man kommer till en vändpunkt. Det gick väl an när det bara var jag, men när det går ut över barnen då är det bara att ta sig samman och ta sig därifrån, säger exfrun.
Paret skilde sig, och enligt exhustrun har barnen i princip inte haft någon kontakt med sin pappa sedan dess.
– Tack och lov, känner jag i dag. Vi pratade i går, jag och barnen. De blev alldeles chockade, även om de inte har haft någon kontakt. Det är bortom allt på något sätt.
Upplevde du någonsin att han dolde någonting?
– Det är jättesvårt att säga. Men inte något sådant här, det är på en helt annan skala. Det är fullständigt chockartat. Fullständigt obegripligt.
Citera
2019-03-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Finns 1 man på lexbase som är 58 år från kullavik född 1960, ingen aning om det är han, meddelar bara.
Finns ingen bekräftelse på att han bor i Kullavik.
Citera
2019-03-03, 00:43
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didelidadelido
På lexbase sida står att brottmålsdomarna gallras ut efter ett tag, tidigast 5 år. Strafföreläggande gallras ut efter 5 år. Tvistemålsdomar gallras ut efter 20 år.

Förstår inte riktigt hur ägarna till lexbase tänker. Man vill ju veta om det finns dömda brottslingar i närområdet och dessa domar tas bort mycket tidigare än tvistemål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in