2019-03-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weicon
Jag bor i Kyvik/Kullavik, går ett rykte här om vem den MG är men återkommer med namn när det är bekräftat.

Intressant, hittar bara 1 person som är 58 år på Lexbase boendes i Kullavik. Men det är väl fel tråd att random hänga ut personer i ett vidrigt brott som detta.
Citera
2019-03-02, 23:41
Medlem
sillobills avatar
Tror vi inte på M*ts K*rlsson då?
Citera
2019-03-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKRBwd/gw-om-cold-case-valdtakten-i-billdal

Leif GW Persson drogs in i utredningen när en 8-årig flicka våldtogs brutalt i Billdal.

24 år senare har en 58-årig man häktats misstänkt för dådet.

– Han hade nog trott att han skulle klara sig – ingen är gladare än jag, säger kriminologen.

Man hade säkrat den misstänkte förövarens dna men lyckades aldrig få upp något spår efter honom.
Tiden var på väg att rinna ut. I mars nästa år skulle fallet preskriberas.
Men efter den 1 januari i år, tack vare en lagändring, fick polisen göra ett så kallat ”familjesök” i sina register och lyckades spåra upp en släkting till den misstänkte.

Han tror att teknikens framsteg gör att fler genombrott i kalla fall-utredningar är att vänta framöver.
– Det är ytterst få grova våldsbrott som klaras upp på det här viset. Framför mina gratulationer till Göteborgssheriffen från en som var med i inledningsskedet där.

Det är inte att jag inte tror dig men jag är fortsatt rätt säker på att den häktade MGM’s identitet inte är allmängods förrän efter helgen.
Citera
2019-03-02, 23:57
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillobill
Tror vi inte på M*ts K*rlsson då?

Vad jag kan se är det inte samma kroppsbyggnad på personen på MK:s fb och GM på filmerna från Tingsrätten. Men man kan förändras över tiden. Tror att informationen på lexbase har svaret.
Citera
2019-03-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För att när staten kommer och säger till föräldrarna på BB "Hej, vi skulle vilja lagra DNA't på din bebis så att vi i framtiden kan sätta dit barnet för ett brott om det behövs" så sparkar de flesta föräldrar bakut.

Så är det nu ja.
Det vill staten stävja, frivilligt eller genom lag.
Därför är det väldigt passande att slå på alla trummor i ett riktigt vidrigt fall som detta.
Typ, "har vi DNA-register på ALLA så kan vi framöver lättare få tag i barnvåldtäktsmän. Det kan gälla din dotter".
Och vips så har man mjukat upp mycket av motståndet till ett obligatoriskt DNA-register.
-Du har väl rent mjöl i påsen?
-Vill du att barnvåldtäktsmän ska gå fria?

Såna här "scoop" kommer inte till genom en "slump".
Citera
2019-03-02, 23:59
Medlem
Citat:
För att när staten kommer och säger till föräldrarna på BB "Hej, vi skulle vilja lagra DNA't på din bebis så att vi i framtiden kan sätta dit barnet för ett brott om det behövs" så sparkar de flesta föräldrar bakut.
Så är det nog. Men jag tänker mig att det kanske även skulle kunna fria personer från eventuella misstankar.
Citera
2019-03-03, 00:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
/.../ Den person som denna tråden handlar om, är nu fast tack vare dna- denne person har kanske gett sig på äldre, likväl som yngre offer.
Undrar hur många som topsats under årens lopp, i detta fall.
Skönt för den lilla flickan, som äntligen får sin upprättelse.

Ja, jag har svårt att tro att detta aset inte gjort sig skyldig till fler liknande övergrepp. Vi kan nog räkna med att MGM:s DNA kommer att jämföras med ett antal övergrepp där DNA säkrats men där GM fortfarande går fri. Fast då har vi det där med preskriptionstid förstås ..
Citera
2019-03-03, 00:01
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Vad jag kan se är det inte samma kroppsbyggnad på personen på MK:s fb och GM på filmerna från Tingsrätten. Men man kan förändras över tiden. Tror att informationen på lexbase har svaret.

Står det vad han ska vara dömd för tidigare? Fortkörning eller misshandel av sin son läser jag men inget bekräftat. Att han slagit sin son behöver han ju nödvändigtvis inte ha blivit dömd för men en fortkörningsbot som går till åtal och man sedan blir dömd för, ger ju en registrering på Lexbase.

Kan någon bekräfta vad denne person som idag står åtalad skulle ha dömts för tidigare?
Senast redigerad av karlinge 2019-03-03 kl. 00:31.
Citera
2019-03-03, 00:02
Medlem
sillobills avatar
Citat:

Det var just därför. Han är straffad för en trafikförseelse (2010) enligt flertalet tidningar. Den där domen gällande hans son (2008) borde vara borttagen nu 10 år senare (rätta mig gärna om jag har fel).
Citera
2019-03-03, 00:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vad jag kan se är det inte samma kroppsbyggnad på personen på MK:s fb och GM på filmerna från Tingsrätten.

Vilka filmer från Tingsrätten?

Citat:
Tror att informationen på lexbase har svaret.

Det tror inte jag. Det är inte troligt att Lexbase databas innehåller domar som är över 10 år gamla.
Citera
2019-03-03, 00:06
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Vilka filmer från Tingsrätten?

Det tror inte jag. Det är inte troligt att Lexbase databas innehåller domar som är över 10 år gamla.

Aftonbladet har en film där GM syns i en grön t-shirt (om det inte är en gammal film på en helt annan person).
Citera
2019-03-03, 00:07
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Står det vad han ska vara dömd för tidigare? Fortkörning eller misshandel av sin son läser jag men inget bekräftat. Att han slagit sin son behöver han ju nödvändigtvis inte ha blivit dömd för men en fortkörningsbot ger ju en registrering på Lexbase.

Kan någon bekräfta vad denne person som idag står åtalad skulle ha dömts för tidigare?
Dömt för misshandel av sonen till villkorligt och samhällstjänst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in