Citat:
Smeso|66903198]Ja, det är den tolkningen du måste göra för att anpassa till det givna svaret, men du kan inte påstå att det är en logisk slutsats. Det handlar bara om att anpassa ett svar till en redan given slutsats, inte att se vilken slutsats man kan dra av givna fakta.
Vad jag presenterat är observerbart. Har inget med tolkningar att göra.
Citat:
Ja, det skulle det ha kunnat vara om det faktiskt haft den funktionen och endast gällt människor, men även djur drabbas ju av cancer, så försök med ett annat svar som anpassats till din redan givna slutsats.
Även antalet djur är räknade och får inte överskrida och överta jorden. De har fått en gräns och får inte röra sig utanför vad gäller antal.
Citat:
Nu var det inte det jag skrev, utan jag skrev att de använde olika sätt att räkna.
Viktor Rydberg visade matematiskt att det var månår som användes i beräkning av de första patriarkernas ålder och inte solår, vilket för det första förklarar varför de alla var över 80 år innan de fick barn (vilket ju är högst osannolikt om man räknar i solår) och att det står i bibeln att varje 50:e år ska vara ett s.k. jubelår, vilket kan tyckas vara ett konstigt årtal om man inte återigen tänker på att det är månens årtal det gäller, och om man då vid varje 50:e månvarv lägger till en dag så får man en kalender som avviker mindre än en dag under 600 solår.
Vad vill du ha sagt med detta?
Citat:
Historiskt sett så är det dessutom i Babylonien tradition att räkna månår och inte solår, och Abraham kom ju därifrån och då är det rimligt att hans förfäder faktiskt räknat på det viset.
Vad vill du ha sagt med detta?
Citat:
Så, att ”förhindra fattigdom” är INTE anledningen.
Det är ingen långsökt hypotes.
Citat:
Inte det?
Det beror sannolikt på att allt i naturen räknas som naturligt, inte att det är särskilt rationellt.
Men du får gärna försöka förklara kärlek som något rationellt, om du vill. I så fall skulle man ju enkelt kunna förutse vem som ska kunna bli kär i vem, men det är det hittills ingen som har lyckats med.
Det har inget med det vi pratar om att göra. Vi pratar om de grundläggande elementen som upprätthåller alltet. De är rationella. Vatten, vind, regn, frukter, jorden, haven, människor, djurarter. ja hela alltet och hur allt beter sig.