2019-03-02, 20:36
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Menar du "Den blåvita lögnen"? Den tipsade jag om tidigare. Väldigt sevärd.

Inte för att vara blind och nationalistisk men jag tror inte svenskarna var lika dopade som finnarna, ryssarna, norrmännen, italienarna etc. under det vilda 90-talet för Sverige gjorde faktiskt inte bra ifrån sig under denna era. Dokumentären visades även i Norge men har för mig att norrmännen valde att klippa bort många delar från dokumentären om Norges doping eftersom det "bara är rykten".

Jag skulle aldrig drista mig att tvärsäkert säga att Sveriges åkare har varit rena men den data som finns tillgänglig pekar tveklöst på att Gunde, Wassberg, Mogren och Elofsson var rena. Jag har redan postat angående detta i den här tråden tidigare så jag kommer inte göra det igen, men om du är intresserad kan du kolla bland mina inlägg i detta ämne.
Citera
2019-03-02, 20:41
Medlem
Sundby borde väl ha straffats. Han tog ju fan doser som hade haft effekt på en travhäst.

Det som bl.a. stör mig med Norge är att de har åkare som har tagit astmamediciner, detta trots att de inte har astma (Johaug t.ex). En annan sak är att en läkare som kopplat ihop med deras skidlandslag har bedrivit forskningsprojekt där han testat astmamedicin på friska utövare, detta utan tillåtelse. Det är att befinna sig i en gråzon och visar brist på omdöme och moral. När man befinner sig i en gråzon är steget till den mörka sidan inte så stort. Det är en av anledningarna till att jag har lite svårt för Norge och inte litar på dem fullt ut som vissa andra gör.
Senast redigerad av stifmeister89 2019-03-02 kl. 20:44.
Citera
2019-03-02, 20:47
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Sundby borde väl ha straffats. Han tog ju fan doser som hade haft effekt på en travhäst.

Det som bl.a. stör mig med Norge är att de har åkare som har tagit astmamediciner, detta trots att de inte har astma (Johaug t.ex). Det är att befinna sig i en gråzon och visar brist på omdöme och moral. När man befinner sig i en gråzon är steget till den mörka sidan inte så stort. Det är en av anledningarna till att jag har lite svårt för Norge och inte litar på dem fullt ut som vissa andra gör.

Det är inte en gråzon, det är fusk. Att ta överdosera sin astmamedicin med en faktor 10 är ett solklart regelbrott och något som är gjort med berått mod för att får en fördel gentemot konkurrenterna. Det som äcklar mig är hur norska åkare (t.ex. Northug) står och skriker om Durr och att han minsann ska fysiskt slå honom om han dyker upp på start, men ser inga problem med hur Sundby har agerat. De ser stickan i andras ögon men missar bjälken i sitt eget.

Vad angav Sundby för förklaring till att han hade tagit så stora doser förresten? Skyllde han på läkarna eller vilken bortförklaring använde han?
Citera
2019-03-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Det är inte en gråzon, det är fusk. Att ta överdosera sin astmamedicin med en faktor 10 är ett solklart regelbrott och något som är gjort med berått mod för att får en fördel gentemot konkurrenterna. Det som äcklar mig är hur norska åkare (t.ex. Northug) står och skriker om Durr och att han minsann ska fysiskt slå honom om han dyker upp på start, men ser inga problem med hur Sundby har agerat. De ser stickan i andras ögon men missar bjälken i sitt eget.

Vad angav Sundby för förklaring till att han hade tagit så stora doser förresten? Skyllde han på läkarna eller vilken bortförklaring använde han?

Ja, jag var lite otydlig där. I Sundbys fall är det fusk, inget snack om saken. Jag menar mer att resten är en gråzon, utifrån hur regelverket ser ut. Men att Johaug saknar moral, det har hon visat. Därför litar jag inte på henne.

Angående Sundby så skyllde Norge på regelverket, att det var otydligt. Det var tillräckligt tydligt för alla andra nationer, men inte för Norge. Så allt var WADAS fel. Helt otroligt hur pinsamma de är.

"Norske landslagschefen Vidar Löfshus berättar för SportExpressen han är djupt upprörd över domen.

– För mig personligen så är det här en skandal från Wadas sida, då de har ett väldigt otydligt regelverk. Det visar att de inte har koll på den dagliga idrotten och vad som pågår i den, att de inte har kontakt med sportens gräsrötter.

Vem bär det största ansvaret?

– Det är helt klart landslagets ledning och jag som bär ansvaret. Vi har förhållit oss till internationella och norska rutiner.

– Jag måste poängtera att Martin Johnsrud Sundby har tagit nödvändig och tillåten medicin. Martin har astma och tagit Ventoline. Det här är ett administrativt misstag och som skett efter tolkning av ett väldigt oklart regelverk."
Citera
2019-03-02, 20:58
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman

Jag har bara en fråga! Hur i hela helvete kan du blunda för, och fullständigt bortse från, att av alla internationella skidmedaljer som Sverige tagit sedan 1992, har 50%, alltså hälften, tagits av astmamedicinerande svenskar??? Din trovärdighet ligger långt under noll, och du får matchstraff för osportsligt uppförande!!!
Citera
2019-03-02, 21:06
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du är den riktiga nazisten.

Du har fett fel! Jag är född internationalist, och det kommer jag också vara tills jag dör. Det jag dessutom i det här fallet kan djupt beklaga, är att inte alla intelligensbefriade nationalister bara FAR ÅT HELVETE!!!
Citera
2019-03-02, 21:06
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Jag har bara en fråga! Hur i hela helvete kan du blunda för, och fullständigt bortse från, att av alla internationella skidmedaljer som Sverige tagit sedan 1992, har 50%, alltså hälften, tagits av astmamedicinerande svenskar??? Din trovärdighet ligger långt under noll, och du får matchstraff för osportsligt uppförande!!!

Nu tillhör jag de som tycker att Sundbys guld detta mästerskap var ett av de mest välförtjänta, men...

Ditt inlägg har ju ingenting med det du svarade på att göra, såvida du inte påstår att de svenska astmatiker som tagit medaljer också (rätt så grovt) överdoserat sin astmamedicin (vilket det inte finns belägg för).

Jag tycker ändå det finns en poäng i att vara kritisk till det bruk av astmamedicin som uppdagades inom Norge, men då på förbundsnivå.
Citera
2019-03-02, 21:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du har fett fel! Jag är född internationalist, och det kommer jag också vara tills jag dör. Det jag dessutom i det här fallet kan djupt beklaga, är att inte alla intelligensbefriade nationalister bara FAR ÅT HELVETE!!!

Nej du är en dopningsursäktande nazist. Du skulle dingla i Nürnberg om det fanns någon rättvisa. Och minnet av dig borde suddas ut.

Liksom, runka till Quislingfolket.

Och sen vilja skriva sig som god.

Det är inte bara hjärndött utan ren och skär Sauronondska.
Citera
2019-03-02, 21:21
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:

1. Jag har inte sagt något om Sveriges åkare.
2. Jag har inte skuldbelagt åkare som medicinerar astma enligt de riktlinjer som föreligger.

Ska du posta i tråden kan du komma med något vettigt istället för att posta nonsens.
Citera
2019-03-02, 21:32
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Nu tillhör jag de som tycker att Sundbys guld detta mästerskap var ett av de mest välförtjänta, men...

Ditt inlägg har ju ingenting med det du svarade på att göra, såvida du inte påstår att de svenska astmatiker som tagit medaljer också (rätt så grovt) överdoserat sin astmamedicin (vilket det inte finns belägg för).

Jag tycker ändå det finns en poäng i att vara kritisk till det bruk av astmamedicin som uppdagades inom Norge, men då på förbundsnivå.

Jag har inte en susning om hur, och i vilken mängd, svenska, och andra, åkare brukar sin astmamedicin, och, bortsett från att jag utgår ifrån att de, precis som alla andra, använder sina mediciner för att motverka sina symptom, så skiter jag fullständigt i det. Det jag vänder mig mot, och det var det mitt inlägg handlade om, är den tungt nationalistiska synen, att det som är helt oacceptabelt för norrmän, är helt OK för svenskar! Rätt skall vara RÄTT!!

När det gäller Sundby, så var han ju helt utan skuld, då det var NSF som missat att skicka in dispensansökan om astmamedicinering. Men enligt dopingreglementet, så var det hans skuld, och han fick också ett orimligt hårt straff för det. Oerhörd glädjande att han reste sig den efter smällen, och att han fick sitt efterlängtade, och välförtjänta, guld.
Citera
2019-03-02, 21:44
Avslutad
Citat:
Jag har inte en susning om hur, och i vilken mängd, svenska, och andra, åkare brukar sin astmamedicin, och, bortsett från att jag utgår ifrån att de, precis som alla andra, använder sina mediciner för att motverka sina symptom, så skiter jag fullständigt i det. Det jag vänder mig mot, och det var det mitt inlägg handlade om, är den tungt nationalistiska synen, att det som är helt oacceptabelt för norrmän, är helt OK för svenskar! Rätt skall vara RÄTT!!

När det gäller Sundby, så var han ju helt utan skuld, då det var NSF som missat att skicka in dispensansökan om astmamedicinering. Men enligt dopingreglementet, så var det hans skuld, och han fick också ett orimligt hårt straff för det. Oerhörd glädjande att han reste sig den efter smällen, och att han fick sitt efterlängtade, och välförtjänta, guld.

Ja du'...
Han tog bara 10 ggr högre dos än en normal och det just innan tävling... Sinnessjukt!
Straffet var åt h-vete för kort!
Senast redigerad av LawNumberSix 2019-03-02 kl. 21:47.
Citera
2019-03-02, 21:46
Medlem
Skodegs avatar
Enligt Österrikes förbundsordförande har tydligen någon polis sagt till honom att även tyska utövare misstänks.

Får verkligen hoppas att detta inte stämmer, skulle kunna vara en nådastöt för arbetet att vända det dalande intresset där.

När jag ser på de tyska damprestationerna i såväl 10K som stafetten där man länge hotar Ryssland om bronset, och Carl som blir 9:a på tremilen, väcks dock en viss negativ känsla i samband med Österrikarens uttalande... Hoppas den inte stämmer...

Förhoppningsvis missförstod han och det handlade icke-utövare från Tyskland, vilket redan är fastslaget.
Senast redigerad av Skodeg 2019-03-02 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in