Citat:
Ursprungligen postat av
Skodeg
Nu tillhör jag de som tycker att Sundbys guld detta mästerskap var ett av de mest välförtjänta, men...
Ditt inlägg har ju ingenting med det du svarade på att göra, såvida du inte påstår att de svenska astmatiker som tagit medaljer också (rätt så grovt) överdoserat sin astmamedicin (vilket det inte finns belägg för).
Jag tycker ändå det finns en poäng i att vara kritisk till det bruk av astmamedicin som uppdagades inom Norge, men då på förbundsnivå.
Jag har inte en susning om hur, och i vilken mängd, svenska, och andra, åkare brukar sin astmamedicin, och, bortsett från att jag utgår ifrån att de, precis som alla andra, använder sina mediciner för att motverka sina symptom, så skiter jag fullständigt i det. Det jag vänder mig mot, och det var det mitt inlägg handlade om, är den tungt nationalistiska synen, att det som är helt oacceptabelt för norrmän, är helt OK för svenskar! Rätt skall vara RÄTT!!
När det gäller Sundby, så var han ju helt utan skuld, då det var NSF som missat att skicka in dispensansökan om astmamedicinering. Men enligt dopingreglementet, så var det hans skuld, och han fick också ett orimligt hårt straff för det. Oerhörd glädjande att han reste sig den efter smällen, och att han fick sitt efterlängtade, och välförtjänta, guld.