2019-03-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Man kan väl rätt säkert anta att om polisen i Linköping får träff via släktingar så kommer dom inte ha några problem med åklagaren att få tvångstesta personer som matchar med DNA:t, precis som i Göteborg ärendet.
Finns ett visst hopp i alla fall. Får för mig att bara brott av en viss kaliber resulterar i att man hamnar i DNA-banken, eller är det något jag sett på film? Om jag kör rattfull eller snor fikabröd så lär jag inte hamna där eller?

Känns väl ändå mest troligt att vi får förlita oss på släktforskningen?
Citera
2019-03-02, 09:32
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Finns ett visst hopp i alla fall. Får för mig att bara brott av en viss kaliber resulterar i att man hamnar i DNA-banken, eller är det något jag sett på film? Om jag kör rattfull eller snor fikabröd så lär jag inte hamna där eller?

Stämmer fint. Om det kan ge fängelse blir det DNA registret.

Om släktforskning skulle fungera kan man väl tänka sig att störst chans att hitta personen är om han är en någorlunda vanlig person, näst bäst chans är väl då en psykiskt sjuk person, är det en GM från ett grannland via familjespåret så sjunker väl chansen lite.
Citera
2019-03-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope

Man kan bli topsad för brott som kan ge ett potentiellt fängelsestraff. Det betyder att man kan bli topsad för att kört rattfull, utan att för den skull hamna i fängelse. Jag vet en som fick göra det.
Citera
2019-03-02, 14:05
Medlem
Citat:
Stämmer fint. Om det kan ge fängelse blir det DNA registret.

Om släktforskning skulle fungera kan man väl tänka sig att störst chans att hitta personen är om han är en någorlunda vanlig person, näst bäst chans är väl då en psykiskt sjuk person, är det en GM från ett grannland via familjespåret så sjunker väl chansen lite.
Om vi ska tro signaturen "jordgubbsflickan" är GM en vanlig Svensson, som är ostraffad. Då är chansen större att han åker dit tack vare släktforskare inom hans egen släkt.
Citera
2019-03-02, 16:00
Medlem
Råkade läsa lite i denna tråd för första gången.

Jag bodde bara ett par 100m från mordplatsen och har undrat ibland vad som hände. Minns även en kille som kan ha varit mordoffret, rätt ålder och utseende, som tilltalade mig när jag gick förbi på gatan någon gång på ett udda sätt: han frågade om jag var gift eller hade flickvän vill jag minnas. Jag har tänkt att OM det nu var den killen som blev mördad och han hade för vana att tilltala okända personer på gatan sådär kanske han bara haft oturen att träffa på nån labil eller drogpåverkad person till slut.

Men jag vet ju inte ens om det var samma kille. Förmodligen helt värdelös information.

Men fattar jag rätt att man nu vet att "GM" var en kvinna alltså? Fanns det blod så måste man väl ha känt till könet sen länge?
Citera
2019-03-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enok71

Jag bodde bara ett par 100m från mordplatsen och har undrat ibland vad som hände. Minns även en kille som kan ha varit mordoffret, rätt ålder och utseende, som tilltalade mig när jag gick förbi på gatan någon gång på ett udda sätt: han frågade om jag var gift eller hade flickvän vill jag minnas. Jag har tänkt att OM det nu var den killen som blev mördad och han hade för vana att tilltala okända personer på gatan sådär kanske han bara haft oturen att träffa på nån labil eller drogpåverkad person till slut.

Men jag vet ju inte ens om det var samma kille. Förmodligen helt värdelös information.

Men fattar jag rätt att man nu vet att "GM" var en kvinna alltså? Fanns det blod så måste man väl ha känt till könet sen länge?
Nej! GM är en man av nordisk härkomst, enligt DNA från kniv och mössa.
Citera
2019-03-02, 17:53
Medlem
Citat:

Ja GM var en kvinna det är helt fastställt!!! Har du suttit på rättpsyk med stark medicinering i 15 år eller är du bara kvalificerad som top10 mest efterblivna användare på FB?
Citera
2019-03-02, 19:02
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Du bodde nära Åsgatan då antar jag. Var någonstans träffade du pojken?
Citera
2019-03-02, 19:07
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Om vi ska tro signaturen "jordgubbsflickan" är GM en vanlig Svensson, som är ostraffad. Då är chansen större att han åker dit tack vare släktforskare inom hans egen släkt.

Ja är han en hyfsat normal person så har han troligen en rätt stor släkt och säkert någon som släktforskar.
Citera
2019-03-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Nej! GM är en man av nordisk härkomst, enligt DNA från kniv och mössa.

Ok. Och "mellanblond" född 1974-1989, troligen blåögd, googlade jag just upp. Hm, stämmer inte in på nån man minns, eller rättare sagt på säkert 1000 studenter.
Citera
2019-03-02, 19:22
Medlem
Citat:
Du bodde nära Åsgatan då antar jag. Var någonstans träffade du pojken?

Har för mig jag gick på Tränggatan den gången han pratade med mig. Jag såg honom några gånger i området. Nån gång inne på den lilla närbutiken/kiosken som fanns i korsningen Djurgårdsgatan/Tränggatan har jag för mig. Fick intrycket att han gick runt för sig själv och lekte eller pratade med folk. Som sagt, jag har undrat i efterhand om det var han som råkade illa ut. Han var definitivt runt 8 år och mellan-östern utseende. Kortklippt. Pratsam och glad. Själv bodde jag lite längre upp i "T1" området så man gick ofta Tränggatan ner mot stan.
Citera
2019-03-02, 19:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Har för mig jag gick på Tränggatan den gången han pratade med mig. Jag såg honom några gånger i området. Nån gång inne på den lilla närbutiken/kiosken som fanns i korsningen Djurgårdsgatan/Tränggatan har jag för mig. Fick intrycket att han gick runt för sig själv och lekte eller pratade med folk. Som sagt, jag har undrat i efterhand om det var han som råkade illa ut. Han var definitivt runt 8 år och mellan-östern utseende. Kortklippt. Pratsam och glad. Själv bodde jag lite längre upp i "T1" området så man gick ofta Tränggatan ner mot stan.

Det var säkert han då som du träffade. Är väl sannolikt. Kan han ha varit en person som skulle kunna reta upp någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in