2019-03-02, 01:01
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlinkochFardig
Du skiljer på att "önska ta emot fler asylsökande" och "vilja ha tillåtande asylregler". Låter som en distinktion utan en skillnad.

Men utöver det är det förstås så att ökningen av "skjutningar, sprängdåd, gruppvåldtäkter och dylikt" är en direkt konsekvens av invandringen (liksom mycket annat). Vill man ha en tillåtande asyllagstiftning eller öppna gränser är detta konsekvenserna man får räkna med, och det är därmed konsekvenser man bör stå till svars för. Det är för all del sant att människor förnekar eller helt enkelt inte förstår dessa relativt enkla samband, men en ovilja att förstå eller sätta sig in i ämnet är knappast något som innebär att man kan avsvära sig ansvar.

Det börjar i själva verket bli ganska tröttsamt att människor tror att de kan ta åt sig äran för sina "liberala" och "humana" åsikter, men vägrar ställas till svars för de ofta förödande konsekvenser dessa åsikter leder till. Det är således ett val man måste ta ställning till. Antingen anser man att ökad kriminalitet, försämrad välfärd och fler konflikter uppvägs av att kunna framstå som en så kallad "human" människa, eller så anser man inte det.

www.flinkochfardig.com

Det här är ännu en variant på samma argument, om än bättre formulerat.

Konceptet som jag försöker få de andra att begripa (och det är en diskussion jag har haft förr, utan framgång, jag vet inte om det är jag som är väldigt opedagotisk eller om det faktiskt är ett svårt koncept att begripa) är som följer: Det är möjligt att förespråka en sak utan att samtidigt önska alla konsekvenser av detta trots att man är väl införstådd med de.

Ta läkemedel som exempel, säg att jag har cancer och därför vill jag äta cellgifter som jag är medveten om har många trista biverkningar så som illamående. Jag är medveten om och accepterar illamåendet, men jag vill inte ha det. Om någon säger att eftersom jag äter cellgifter så följer det logiskt att jag vill vara illamående så säger jag att deras logik är bristfällig.
Citera
2019-03-02, 01:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Konceptet som jag försöker få de andra att begripa (och det är en diskussion jag har haft förr, utan framgång, jag vet inte om det är jag som är väldigt opedagotisk eller om det faktiskt är ett svårt koncept att begripa) är som följer: Det är möjligt att förespråka en sak utan att samtidigt önska alla konsekvenser av detta trots att man är väl införstådd med de.

Ja visst men som vuxen och myndig individ får du ta konsekvenserna av dina handlingar även om du har växt upp med en flumpedagogik som säger att du kan fantisera fritt utan att ta hänsyn till verkligheten.
Citera
2019-03-02, 01:05
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja visst men som vuxen och myndig individ får du ta konsekvenserna av dina handlingar även om du har växt upp med en flumpedagogik som säger att du kan fantisera fritt utan att ta hänsyn till verkligheten.

Ta en titt på exemplet jag gav så kanske poletten trillar ner.
Citera
2019-03-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlinkochFardig
Du skiljer på att "önska ta emot fler asylsökande" och "vilja ha tillåtande asylregler". Låter som en distinktion utan en skillnad.

Men utöver det är det förstås så att ökningen av "skjutningar, sprängdåd, gruppvåldtäkter och dylikt" är en direkt konsekvens av invandringen (liksom mycket annat). Vill man ha en tillåtande asyllagstiftning eller öppna gränser är detta konsekvenserna man får räkna med, och det är därmed konsekvenser man bör stå till svars för. Det är för all del sant att människor förnekar eller helt enkelt inte förstår dessa relativt enkla samband, men en ovilja att förstå eller sätta sig in i ämnet är knappast något som innebär att man kan avsvära sig ansvar.

Det börjar i själva verket bli ganska tröttsamt att människor tror att de kan ta åt sig äran för sina "liberala" och "humana" åsikter, men vägrar ställas till svars för de ofta förödande konsekvenser dessa åsikter leder till. Det är således ett val man måste ta ställning till. Antingen anser man att ökad kriminalitet, försämrad välfärd och fler konflikter uppvägs av att kunna framstå som en så kallad "human" människa, eller så anser man inte det.

www.flinkochfardig.com

Bra inlägg, men för att kommentera sluttampen.

Jag ser tydligt en kultur där man försöker verka så human som möjligt.

Och den som är mest human får uppskattning ifrån omgivningen.

"Hos mig bor 2 asylsökare" 543 gilla.

Och den är inte äkta, för man gör det inte för att vara human utan för att få andras uppskattning.

Beviset för detta finns tydligt och konkret då man slösar otroliga mängder skattepengar på ett fåtal asylsökare, som hade hjälpt hundratusentals, miljoner människor som svälter.

Ett exempel är att för 300kr kan du ge 10 barn rent vatten. Det dör flera tusen barn varje dag i världen pga detta.

EN, upprepar, EN enda flykting får etableringsersättning samt bidrag under ett år för 200'000 kr.

Det skulle räcka till över 6000 barn.

Att vi tar in 100'000 per år.

Då är vi uppe i 600 miljoner barn.

Vem som helst med lite vett inser att detta är sjukt och jag undrar hur fan dessa människor tänker, om det ens finns någon vaken inne på hjärnkontoret.
Senast redigerad av Naturesprophet 2019-03-02 kl. 01:11.
Citera
2019-03-02, 01:07
Medlem
Citat:

Ta läkemedel som exempel, säg att jag har cancer och därför vill jag äta cellgifter som jag är medveten om har många trista biverkningar så som illamående. Jag är medveten om och accepterar illamåendet, men jag vill inte ha det. Om någon säger att eftersom jag äter cellgifter så följer det logiskt att jag vill vara illamående så säger jag att deras logik är bristfällig.

Din logik som brister.

Då cancer inte är något val, medans invandringen är ett val.
Citera
2019-03-02, 01:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jo när du sätter något inom citat-tecken och påstår att någon annan skrivit detta så har du förfalskat ett citat. Att du tolkar det som att det är samma sak innebär varken att citatet är korrekt eller att du har rätt i att innebörden är densamma.

Att påstå att en våldtäkt inte ger permanenta skador för resten av livet är inte detsamma som att säga att det inte är värre än ett benbrott. Du kan mycket väl invända emot påståendet att det inte ger permanenta skador om du vill det men det är inte okej att ljuga och påstå att personen har sagt det du tänkte.

Citat:
2019-02-27, 02:25*
Flickfotograf
Medlem*
Reg: Feb 2018

Låt mig ta ett exempel på saker man brukar överdriva om så att det BLIR skrämselpropaganda.*
Du säger att det finns många kvinnor som ljuger om våldtäkter.
Det är sant.
Du säger också män och kvinnor efter en våldtäkt aldrig kommer bli desamma.
Emellan här finns ett stort utrymme av mörker som lättpåverkade fyller i med svart.
Det är inte ens ett halvtomt eller halvfyllt glas-diskussion.
Man får själv fylla i hur mycket mörker man vill använda sin svarta färg till. Minns hur metoo startade av A Milanos tweet och hur var och varannan kvinna blåste upp det till en världsomfattande kampanj av anmälningar, för att det är så många kvinnor uppfattar sin värld.

I stället för att förstå vad som egentligen händer vid de flesta våldtäkter.
Man går inte sönder för resten av livet.
Inte mer än om du ramlar ner från ett äppelträd och bryter ett ben i armen.
Visst, det är gips i några veckor, men det går för det mesta över. Kvinnor är designade att penetreras.
Den stora skillnaden är att de penetrerats mot sin vilja. Och nu är de kränkta.
Det är inte ett livslångt trauma. Att få snippan stulen vore ett livslångt trauma.
Med de svenska lagarna är det ännu värre. Man behöver varken penetrera eller använda våld för att dömas. Du behöver inte ens befinna dig i samma land som offret utan bakom en skärm.

Detta är originalet, skrevs i tråden Kvinnopakten - mot män och deras nätverk.
Citera
2019-03-02, 01:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ta en titt på exemplet jag gav så kanske poletten trillar ner.

Läs det jag skrev så kanske polletten trillar ned, du är vuxen nu och får ta ansvar för dina handlingar.
Citera
2019-03-02, 01:15
Medlem
Jenny9s avatar
Och "ManManne" har fortfarande inte svarat på min fråga om han ger brutala Janne tillgång till analen eller armen.

Knivig fråga det där tydligen. Kanske inte så lätt ändå att välja om man vill att brutala Janne våldtar en eller bryter armen på en. Enligt "Flickfotograf" ett ben i armen då.
Citera
2019-03-02, 01:16
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturesprophet
Din logik som brister.

Då cancer inte är något val, medans invandringen är ett val.

Observera att jag inte skrev att de är samma sak. Tvärtom har jag medvetet valt ett exempel långt ifrån ämnet, för att jag tänker att det kanske är lättare att förstå om jag väljer något som inte är så emotionellt laddat. Så, efter att ha funderat på exemplet, går du med på att det är teoretiskt möjligt att förespråka en sak utan att samtidigt vilja ha alla eventuella konsekvenser? Vi behöver inte ta det stora steget till att applicera det här på invandringen idag, jag är nöjd om den här enkla självklarheten till slut går in.

Citat:
Läs det jag skrev så kanske polletten trillar ned, du är vuxen nu och får ta ansvar för dina handlingar.

Du är så vuxen du.

Så i exemplet, är det alltså omoget av mig som cancerpatient (obs jag har inte cancer i det verkliga livet, det är bara ett hypotetiskt exempel) att inte vilja ha illamåendet? Eller är det barnsliga att äta cellgifter fast jag vet att de har stor sannolikhet att ge mig illamående, som jag inte vill ha?
Citera
2019-03-02, 01:18
Medlem
Citat:
Observera att jag inte skrev att de är samma sak. Tvärtom har jag medvetet valt ett exempel långt ifrån ämnet, för att jag tänker att det kanske är lättare att förstå om jag väljer något som inte är så emotionellt laddat. Så, efter att ha funderat på exemplet, går du med på att det är teoretiskt möjligt att förespråka en sak utan att samtidigt vilja ha alla eventuella konsekvenser? Vi behöver inte ta det stora steget till att applicera det här på invandringen idag, jag är nöjd om den här enkla självklarheten till slut går in.

Men det är här du tappar min respekt, när du anser dig vara så pass mycket smartare att jag inte skulle förstå detta.

Självklart kan man rösta på Socialdemokraterna och samtidigt inte vilja ha dom negativa konsekvenserna av invandringen. Ingen har hävdat detta.

Problemet är att du inte tar ansvar för att det orsakas av din röst. Att du försöker ducka ansvaret gör att man ifrågasätter din rösträtt, vuxenhet.

Kan DU förstå detta? Och går det in?

För att göra ett barnsligt exempel så är det lite som att du skjuter någon i huvudet och sen säger att, jag ville inte att han skulle dö
Senast redigerad av Naturesprophet 2019-03-02 kl. 01:21.
Citera
2019-03-02, 01:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så i exemplet, är det alltså omoget av mig som cancerpatient (obs jag har inte cancer i det verkliga livet, det är bara ett hypotetiskt exempel) att inte vilja ha illamåendet? Eller är det barnsliga att äta cellgifter fast jag vet att de har stor sannolikhet att ge mig illamående, som jag inte vill ha?

Det finner du inget stöd i det jag har skrivit.
Citera
2019-03-02, 01:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturesprophet
Men det är här du tappar min respekt, när du anser dig vara så pass mycket smartare att jag inte skulle förstå detta.

Självklart kan man rösta på Socialdemokraterna och samtidigt inte vilja ha dom negativa konsekvenserna av invandringen. Ingen har hävdat detta.

Problemet är att du inte tar ansvar för att det orsakas av din röst. Att du försöker ducka ansvaret gör att man ifrågasätter din rösträtt, vuxenhet.

Kan DU förstå detta? Och går det in?

Men resonemanget som jag vänder mig mot är följande:
1: kvinnor har röstat för invandringen
2: invandringen medför mer våldtäkter

slutsats
kvinnor vill ha våldtäkter (så brukar argumentet presenteras, nu i det senaste fallet valde man dock den mildare varianten "kvinnor tycker inte våldtäkter är så illa"

Det är ju inte något som logiskt följer, eller hur? Vi är överens om att du förstår den här självklarheten nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in