2019-02-27, 20:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Är inte 50% väldigt mycket för ett militärflygplan? De står väl på marken mycket mer än de flyger?

Rimligen så handlar det om Mission Capable Rate. Vilket definition som USAF har för det, låter jag vara osagt, men en rimlig (men antagligen för enkel) definition är hur stor andel av flygplanen som är ute på förband med alla delsystem fungerande.

Mission Capable Rate tenderar att variera mellan 50% och 85% i fredstid.
Citera
2019-02-27, 20:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Rimligen så handlar det om Mission Capable Rate. Vilket definition som USAF har för det, låter jag vara osagt, men en rimlig (men antagligen för enkel) definition är hur stor andel av flygplanen som är ute på förband med alla delsystem fungerande.

Mission Capable Rate tenderar att variera mellan 50% och 85% i fredstid.

Ja, sen räknas ju i regel plan som ligger i malpåse men som är fullt funktionsdugliga som tillgängliga, även om det behövs lite service innan de tas i bruk. Man skiljer på service (t.ex där man fyller vätskor, sätter i batterier osv) och reparationer.
Citera
2019-02-28, 08:05
Medlem
https://www.military.com/daily-news/2019/02/25/marine-f-35s-dropped-bunch-bombs-isis-during-1st-middle-east-deployment.html

The Marine Corps' F-35B Joint Strike Fighters led a big part of the campaign to demolish Islamic State terrorists in recent months, outpacing the combat flight hours flown by older aircraft on past deployments by 2-to-1.

F-35B er også den mest kompliserte modellen.
Citera
2019-03-01, 07:51
Medlem
https://www.defensenews.com/global/europe/2019/02/28/poland-wants-to-buy-fifth-gen-fighters-under-49b-modernization-program/

Poland wants to buy fifth-gen fighters under $49B modernization program
Citera
2019-03-01, 12:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen
https://www.defensenews.com/global/europe/2019/02/28/poland-wants-to-buy-fifth-gen-fighters-under-49b-modernization-program/

Poland wants to buy fifth-gen fighters under $49B modernization program

Låter som F-35A.

Gripen E brukar ju klassas som gen 4+.
Citera
2019-03-01, 13:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Låter som F-35A.

Gripen E brukar ju klassas som gen 4+.

Fast skall de ha plan redan 2026 så får de köpa hyllvaror eller hoppas på att många avbeställer sina F-35or. 7 år är lite kort tid i sammanhanget eftersom man inte ens påbörjat förstudierna.

Det kan dock tänkas att man köper begagnat tills nya plan kan levereras för att kunna avveckla sina äldre plan innan de avvecklar sig själva..
Citera
2019-03-01, 13:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast skall de ha plan redan 2026 så får de köpa hyllvaror eller hoppas på att många avbeställer sina F-35or. 7 år är lite kort tid i sammanhanget eftersom man inte ens påbörjat förstudierna.

Det kan dock tänkas att man köper begagnat tills nya plan kan levereras för att kunna avveckla sina äldre plan innan de avvecklar sig själva..

Det där med olika "generationer" är lite otydligt. Gripen E kanske kan komma på fråga om man töjer lite på semantiken. Tyskarna valde ju t ex bort F-35 för något stort tvåmotorigt.

Gen 5 brukar ju innebära att det ska finnas radarstealth men jag tycker att "stealth-hypen" börjar avta och då kanske 4+ kan kvala in som 5. (Det är i o f s möjligt att mitt tyckande är lite färgat av min nationella tillhörighet, om man säger så).
Citera
2019-03-01, 14:31
Medlem
Med mindre de europeiske Gen.5 flyene kommer på banen innen et par år (noe som ikke kommer til å skje), blir det nok F-35.

Citat:
Gen 5 brukar ju innebära att det ska finnas radarstealth men jag tycker att "stealth-hypen" börjar avta

På hvilken måte?
Nå skal jeg jo England, Tyskland og Frankrike også bygge stealthfly med våpen på innsiden og ikke utsiden, er vel ingen som har gått fra dette konseptet og tilbake? (Utenom russland som ikke hadde nok penger til å bygge PAK-FA da), men de virker mer interessert i MiG-41.

edit:

Men sant skal sies, Så anser jeg Gripen som et oppgradert F-16, ikke dårlig..litt dårligere enn Rafale og Typhoon, men ikke i samme liga som F-22, F-35, PAk-FA og J-20.
Senast redigerad av Lampen 2019-03-01 kl. 14:54.
Citera
2019-03-01, 14:57
Medlem
https://www.apnews.com/Business%20Wire/2c0365c14d5f47da8a3b16f81d04506d

BAE Systems Updates F-35 Electronic Warfare Systems
Citera
2019-03-01, 17:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen
Med mindre de europeiske Gen.5 flyene kommer på banen innen et par år (noe som ikke kommer til å skje), blir det nok F-35.

På hvilken måte?
Nå skal jeg jo England, Tyskland og Frankrike også bygge stealthfly med våpen på innsiden og ikke utsiden, er vel ingen som har gått fra dette konseptet og tilbake? (Utenom russland som ikke hadde nok penger til å bygge PAK-FA da), men de virker mer interessert i MiG-41.

edit:

Men sant skal sies, Så anser jeg Gripen som et oppgradert F-16, ikke dårlig..litt dårligere enn Rafale og Typhoon, men ikke i samme liga som F-22, F-35, PAk-FA og J-20.

Det ska Sverige också, Sverige och Storbritannien har aviserat ett samarbete.

Jodå, jag tror också att Polen väljer F-35.

Edit: MiG-41, ja, där pekar allt på att det blir ett ännu större fiasko än SU-57.
Senast redigerad av Eerieye 2019-03-01 kl. 17:30.
Citera
2019-03-01, 18:06
Medlem
Saab / Sverige står ikke oppført som partner på nettsiden til BAE, på wikisiden eller noen andre siden jeg finner.

https://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Tempest

Har du kilde på dette at sverige er samarbeidspartner?
Citera
2019-03-01, 18:40
Medlem
Singapore har også bestemt seg for et lite antall F-35 for nærmere uttesting.
Det er heller ikke oppgitt om det er A- eller B-modellen de skal ha.

Singapore to buy 4 F-35 fighter jets with option for 8 more.
https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/singapore-f-35-fighter-jet-replace-f-16-rsaf-lockheed-11139654
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in