Citat:
Ursprungligen postat av
Yemina
du har ingen alltså.
Först vill jag etablera om du faktiskt ens är vuxen. Är du det?
Du beter dig som en bortskämd ungjävel, så för att vara riktigt tydlig, så är jag inte din passopp. Fattar du?
Det stod ganska tydligt i min tidigare post att jag skulle återkomma med den, men till skillnad från dig så har jag lite ansvar för att leverera det folk betalar mig för.
Okej?
Nu till nästa fråga, för att ansluta till det jag sa i början.
Enligt reglerna för det här forumet borde du vara formellt myndig. Att du inte är klar att axla den rollen vet vi redan, men vi kan börja där.
Det innebär att du får rösta i allmänna val om du är svensk medborgare.
Det betyder också att du har det yttersta ansvaret för din egen säkerhet. Socialstyrelsen, MSB och kommunen och andra tar gärna fram fler regler för dig att förhålla dig till, men det är upp till dig att följa dem.
Du tar till exempel på dig bilbältet när du ska åka bil och du låser dörren när du går hemifrån av en anledning.
Du har eget ansvar för att inte flyga ur bilen och krossa glas på vägen med ditt ansikte om du krockar och försäkringsbolaget kan neka dig ersättning om du blir av med allt du äger om du inte låst ordentligt.
Detsamma gäller när du ska besöka badhus och det är blöta golv. DÅ ska du inte springa och är det spärrat till hopptornet ska du låta bli att dyka.
Man varnar för sånt här för din egen säkerhet. Man varnar för att vara full på sjön, för att så många av dem som drunknat haft alkohol i kroppen.
Precis samma ansvar har du för att inte råka ut för andra brott.
Jag går till exempel inte gärna i mörka ruffiga gränder i Manila eller Sao Paolo. Knappt ens dagtid faktiskt. Detsamma kan man säga om många kvarter både i norra och södra Afrika.
Även om det är brottslingen som är den skyldige till att brottet sker, så får jag inte inbilla mig att vi lever i en utopi där det räcker att säga till män att inte våldta, för det vet redan ALLA män att de inte borde.
Några av dem skiter dock i detta och våldtar ändå.
Och den enda som kan minska risken att möta dem är du själv.
Samhället är varken din morsa eller farsa och så mycket skatt betalar vi inte att vi kan utse livvakt åt alla tjejer dygnet runt för att de ska kunna bete sig som de vill.
Att du inbillar dig att män ska ha det yttersta ansvaret för att du ska kunna bete dig som du vill är bara korkat. Och när det väl hänt är det liksom lite sent påtänkt att du kunde gjort si eller så, eller kanske borde tagit en taxi, eller varför inte samåka med en kompis?
Läs detta, vi kan fortsätta när du tagit in infon här först:
https://www.inspq.qc.ca/en/sexual-assault/understanding-sexual-assault/risk-factors