Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-02-27, 13:51
Medlem
Men snälla Hannes. Dina lögner blir ju inte sanna bara för att du upprepar dem två gånger med samma inlägg!
Citera
2019-02-27, 14:23
Medlem
Angående Nujens bank: Tidigt här i tråden (31/1-18) uppmärksammades att på utdraget av överföringar till Akilov var ett angivet med siffror som indikerar ett konto hos SEB. Övriga överföringar var märkta med typ "Jobb Gotland". Så vi kan anta att Debbies/Rickards bank är SEB.

Angående avlopp/el på Villa Zetterling: Nya anslutningar av avlopp och el till de allmänna näten har gjorts av Nujens. Arbetena utfördes av Region Gotlands va-avdelning + ev privat entreprenör (ca 2015) samt Geab (Vattenfall) (2017/18) och kan förmodas ha erfoderliga tillstånd. Sträckorna var flera hundra meter och torde ha kostat åtskilliga hundratusen.

Jag har för mig att ingen av fastigheterna har detaljplan. Småorter på Gotland har sällan det. Men de ligger inom tätort så förmodar att vissa krav ändå finns.
Senast redigerad av Enne 2019-02-27 kl. 14:30.
Citera
2019-02-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Angående Nujens bank: Tidigt här i tråden (31/1-18) uppmärksammades att på utdraget av överföringar till Akilov var ett angivet med siffror som indikerar ett konto hos SEB. Övriga överföringar var märkta med typ "Jobb Gotland". Så vi kan anta att Debbies/Rickards bank är SEB.

Angående avlopp/el på Villa Zetterling: Nya anslutningar av avlopp och el till de allmänna näten har gjorts av Nujens. Arbetena utfördes av Region Gotlands va-avdelning + ev privat entreprenör (ca 2015) samt Geab (Vattenfall) (2017/18) och kan förmodas ha erfoderliga tillstånd. Sträckorna var flera hundra meter och torde ha kostat åtskilliga hundratusen.

Jag har för mig att ingen av fastigheterna har detaljplan. Småorter på Gotland har sällan det. Men de ligger inom tätort så förmodar att vissa krav ändå finns.

Som "text" på en av överföringarna anges i den finansiella utredningen sifferraden "9131955610". Jag kan inte se att sifferraden särskilt "indikerar" SEB som avsändande internetbank. Det spelar för övrigt ingen roll vilken bank som Debbie Nujen och henns man har - vi kommer ändå inte åt några andra banköverföringar än dem som Rakhmat Akilov har mottagit. EBM ville inte ens utreda saken fast det måste finnas en "skälig" misstanke att överföringarna till Akilov inte är de enda som förekommit som "kontantbetalning" av svart arbetskraft i Tingstäde.
Citera
2019-02-27, 17:07
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Som "text" på en av överföringarna anges i den finansiella utredningen sifferraden "9131955610". Jag kan inte se att sifferraden särskilt "indikerar" SEB som avsändande internetbank.

Jo, 9131 är ett clearingnummer i SEB.

https://www.hittaclearingnummer.se/seb/9131/
Citera
2019-02-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jo, 9131 är ett clearingnummer i SEB.

https://www.hittaclearingnummer.se/seb/9131/

Jag har själv SEB, så jag vet vilka clearingnumren är. Det finns många olika clearingnummer till SEB, själv har jag t ex 5231. Men det behöver ju inte alls vara avsändarens banknummer som har angivits i fältet för meddelandena till adressaten. Provar du att skicka pengar till detta "kontonummer" får du svaret att numret ifråga inte finns i någon svensk bank. Det är nog en ren tillfällighet att de tio siffrorna inleds med ett "cleringnummer". Men som sagt, det spelar ingen roll vilken bank Nujens anlitar. Tids nog får vi veta det.
Senast redigerad av medianox 2019-02-27 kl. 18:04.
Citera
2019-02-27, 17:29
Medlem
Det är givetvis frustrerande att det skall ta tre månader för Gotlands kommun att komma till skott med tre tillsynsärenden som enligt mig är solklara att prioritera, då lagöverträdelserna inte bara gäller bestämmelserna i plan- och bygglagen utan även bestämmelserna i brottsbalken, skattelagarna (bl.a. inkomstskattelagen, mervärdesskattelagen och taxeringslagen), lagen om hotell- och pensionatsrörelse m.fl. Nujenärendena borde helt enkelt ligga först i prioriteringsordningen. Vi får se om min sons "rättsliga åtgärder" kan få litet fart på utredningsverksamheten på samhällsbyggnadsförvaltningen på Gotland. Jag har i tidigare inlägg ganska tydligt förklarat varför jag tror kommunens förtroende- och tjänstemän har stora problem med just tillsyn av familjen Nujens 6-åriga byggnadsverksamhet på ön.
Senast redigerad av medianox 2019-02-27 kl. 18:09.
Citera
2019-02-27, 19:00
Medlem
Skulle Nujens som "försvar" för sitt mångåriga svartbyggande i Tingstäde komma dragandes med att de "muntligt" har fått klartecken för sin förändrade användning av de fyra byggnaderna, skall ändå de av mig uträknade straffavgifterna om ca 600 000 kronor tas ut. Det spelar ingen roll om förtroendemän och/eller tjänstemän har "lovat" någonting mellan skål och vägg - har bygglovpliktiga åtgärder påbörjats utan ett formellt beslutat bygglov skall bestämmelserna om byggsanktionsavgifterna följas till punkt och pricka. Tillsynsgruppens jurist får gå till kommunens chefsjurist och fråga honom, om hon till äventyrs skulle vara osäker på vad som gäller härvidlag. (Off Topic: Nu hör jag att min fru undrar vad jag pysslar med på balkongen, så jag slutar för idag och smyger iväg med min dator under morgonrocken)
Senast redigerad av medianox 2019-02-27 kl. 19:03.
Citera
2019-02-28, 19:29
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag har själv SEB, så jag vet vilka clearingnumren är. Det finns många olika clearingnummer till SEB, själv har jag t ex 5231. Men det behöver ju inte alls vara avsändarens banknummer som har angivits i fältet för meddelandena till adressaten. Provar du att skicka pengar till detta "kontonummer" får du svaret att numret ifråga inte finns i någon svensk bank. Det är nog en ren tillfällighet att de tio siffrorna inleds med ett "cleringnummer". Men som sagt, det spelar ingen roll vilken bank Nujens anlitar. Tids nog får vi veta det.

Jo, jag gjorde samma erfarenhet som du. Försökte skicka några kronor till kontot för att hjälpa till med de kommande sanktionsavgifterna. Jodå, samma felmeddelande som du fick.

Men faktum är att clearingnummer 9131 tillhör SEB, så är det.

Jag har själv SEB, och ligger med clearingnummer i 5000-serien. Men det kan ju vara ett avslutat 9131-konto också, (felmeddelanden på hemsidor ska man vara mycket skeptisk emot), och någon anställd på SEB kanske kommer åt historiken......

Jaja, jag vet, långskott, men sådana ska inte heller föraktas.

Åter till Gotland.
Citera
2019-03-01, 09:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jo, jag gjorde samma erfarenhet som du. Försökte skicka några kronor till kontot för att hjälpa till med de kommande sanktionsavgifterna. Jodå, samma felmeddelande som du fick.

Men faktum är att clearingnummer 9131 tillhör SEB, så är det.

Jag har själv SEB, och ligger med clearingnummer i 5000-serien. Men det kan ju vara ett avslutat 9131-konto också, (felmeddelanden på hemsidor ska man vara mycket skeptisk emot), och någon anställd på SEB kanske kommer åt historiken......

Jaja, jag vet, långskott, men sådana ska inte heller föraktas.

Åter till Gotland.
Nujens har säkert avslutat dessa konton, för att ytterligare försvåra utredning.
Citera
2019-03-01, 11:03
Medlem
Det spelar ingen roll om Nujens har sagt upp sina bankkonton. Alla transaktionsuppgifter måste ändå sparas i sju år. Det som gör det mindre troligt, att sifferraden i avsändarens meddelanderuta betecknar ett kontonummer i en bank är att affärsbankerna (t ex SEB) alltid har sju siffror och andra banker nio-tio siffror i sina kontonummer och inte som här sex siffror.
Citera
2019-03-09, 16:12
Medlem
Tragiskt, jag har följt den här tråden med intresse hela dess livstid.
Imponerad av alla som bidragit till deckarjobbet att försöka nagla dit Özz-packet.
Men nu återfinns den på sida 3, vilket innebär att allmänintresset svalnat.
Har Özz vunnit slaget?
Grattis till kurdfanskapet! Han har tydligen någon som skyddar honom. Rättsväsendet? Politikerna? Media?
Citera
2019-03-09, 17:51
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Det blåser nog snart upp till storm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in