2019-02-28, 18:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fast det är väl inte skadan i sig som nödvändigtvis är det största traumat? Många som blir attackerade och utsätts för våld ute av främmande får trauman och blir t.ex. rädda att röra sig utomhus, drar sig tillbaka, slutar jobba o.s.v. Om de dessutom blir så svårt misshandlade och torterade att de bryter ben, så lär det förvisso inte hjälpa. Men däremot lär ytterst få drabbas av ett liknande trauma om de råkar halka utomhus på vintern och bryta ett ben. Det är inte i första hand själva skadan som är det väsentliga. Samma torde gälla väl gälla för oönskad penetration? Det kan säkert vara hemskt och smärtsamt om det sker t.ex. för att man råkar sätta sig fel eller genom någon annan olycka, men med all sannolikhet är det avsevärt färre som får ett bestående trauma av det än av att bli våldtagna. Speciellt om man utöver att bli våldtagen blir hotad, misshandlad, halvt ihjälslagen o.s.v.

Det är så klart högst märkligt om någon verkligen tror att våldtäkt skulle traumamässigt i snitt ligga ungefär på samma nivå som att råka bryta benet, men jag är rätt säker på att den uppfattningen är minst sagt ovanlig. Sannolikt är det avsevärt vanligare med många andra psykotiska föreställningar, som att man tror att folk genom satelliter, radio m.m. läser ens tankar, att man tror att genuspseudovetenskap är vetenskap o.s.v.

Nu handlar det om åsikter likt att en våldtäkt inte är värre än att ramla från ett äppleträd och bryta benet eftersom kvinnor är designade att penetreras. Alltså är det enligt utsago ingenting att gnälla över utan man går vidare bara.
Citera
2019-02-28, 18:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Jag tror att du kanske snarare bör ställa frågan på ett av dina feministiska forun. Varför feministiska män tycker att det är ok att våldta kan jag inte förstå, och lär knappast kunna besvaras här.

Vidare bör man även ställa frågan varför feminister i allmänhet inte ens verkar bry sig om våldtäkter. De är verkligen förödande för kvinnor, och orsakar ett av kvinnors största lidande.

Flashback är ett få ställen där våldtäkter faktiskt tas upp och diskuteras om. Vår ”feministiska” regering är dock knäpptyst om det, trots att antal våldtäkter och sexualbrott har ökat med 80% PER ÅR de senaste 3 åren enligt NTU. Det är så sjuka siffror att de inte går att förstå. Ändå benämner inte en enda feminist det som problem.

Sedan feministerna tog över makten har antal våldtäkter mot kvinnor tiodubblats.
Du har kanske inte deltagit i diskussioner där man tycker att kvinnor förtjänar att bli våldtagna. Och att de vill det! För att de läser snuskböcker.
Det är inte värre än att ramla från ett träd och bryta ett litet ben på kroppen. Kvinnor är ändå designade att penetreras så vad gör det att främmande män på gatan penetrerar lite här och där?
Det värst är iallafall att kvinnor blir kränkta över detta. Obegripligt. Det är bara att glömma och gå vidare. Bagateller.
Citera
2019-02-28, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yemina
Frågeställningen grundar sig att vissa män anser att våldtäkt på sin höjd är att likställa med benbrott via olycka. Då ville jag ställa dessa frågor som komplement för att se om de vidhåller dessa åsikter.
Okej, då sätter jag mig på läktaren och hoppas på att en sån dyker upp. Jag vill också veta svaret.
Citera
2019-02-28, 19:05
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Källa på det sista påståendet

Kastar du dig in i våldtäktsdebatten utan att ens ha grundläggande kunskap om statistiken? NTU, källan jag nämnde, är den undersökning BRÅ lutar sig på för att skatta antalet faktiska brott i samhället, bl.a. för att avslöja eventuella lögner om ökad anmälningsbenägenhet.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Det räcker kanske att titta på den första grafen som gäller sexualbrott för att få yrsel. Spikrakt upp i skyn. Från 2% andel utsatta till 7.5% andel utsatta sedan 2014. Helt ofattbart. Man får yrsel.

För att läsa om våldtäkter får du traggla dig igenom den faktiska rapporten, och även där kommer du att finna dramatiska ökningar.

NTU 2008: Antal allvarliga sexualbrott (våldtäkt) uppskattas till 25 000
NTU 2017: Antal allvarliga sexualbrott (våldtäkt) uppskattas till 190 000

I NTU 2018 försöker de mörka lite genom att ändra definitionen, men vi kan lätt extrapolera den allmänna ökningen på siffrorna och komma fram till att det tiodubblats totalt sedan 2007.

Något som kan vara värt att notera där är att de med svensk bakgrund har 10% andel utsatta, medan de med utländsk endast har 4% andel. Innan ökningen har andelen utsatta inte skiljt sig märkvärdigt mellan grupperna, när den låg mellan 1-2% för båda. Det verkar alltså vara riktat mot de med svensk bakgrund.

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e22d3/1548248345315/2019_1_Nationella_trygghetsundersokningen_2018.pdf

Jag kastar in en liten spådom också: Efter att NTU 2018 ändrade sin använda definition till att motsvara brottsbalken, tror jag att det kommer att tas upp lite mer i framtiden, men att feministerna nu istället kommer att försöka bortförklara det med att det inte är "riktiga" våldtäkter. Det kommer att bli fantastiskt underhållande att se. Håll ögonen öppna.

Feminism, åtminstone deras politik ("progressiva"), är således orsaken till 90% av alla våldtäkter. Jag hoppas verkligen att du inte är en? Är man fortfarande en feminist idag måste man vara sjuk i huvudet. Så mycket kan inte någon normal hata kvinnor.
Senast redigerad av Lydan 2019-02-28 kl. 19:11.
Citera
2019-02-28, 19:06
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag blir ju inte längre förvånad egentligen, men jag måste ändå ställa frågan.

Ni män som tycker att våldtäkt inte är "så farligt egentligen".

Resonerar ni på samma vis om;
A) Er 14-åriga dotter kommer hem gråtande och skadad och berättar att hon har blivit våldtagen

B)Ni blir överfallen av en man betydligt större än er som våldtar er analt tills ni spricker och blöder.

Jag blev lite provocerad av din frågeställning först, men sedan insåg jag att du inte menade alla män utan bara de som inte anser våldtäkt som något varandes avskyvärt. Skulle någon våldta någon av mina döttrar skulle jag gärna sitta i fängelse rätt många år för att få möjligheten att långsamt tortera gärningsmannen till döds. Nu är jag kanske snarhuggen, det är omöjligt att veta hur man kommer att reagera i extrema situationer, men skulle det du tar upp hända är jag rätt säker på att jag skall se till att statens utdömda straff är det lindrigaste han kommer uppleva framöver. Inte bara fysiskt, jag kommer se till att han aldrig någonsin mer kan uppleva någon glädje i livet. Så är det med det. Och jag har trots allt en rätt god självkännedom.
Citera
2019-02-28, 19:13
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Kastar du dig in i våldtäktsdebatten utan att ens ha grundläggande kunskap om statistiken? NTU, källan jag nämnde, är den undersökning BRÅ lutar sig på för att skatta antalet faktiska brott i samhället, bl.a. för att avslöja eventuella lögner om ökad anmälningsbenägenhet.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Det räcker kanske att titta på den första grafen som gäller sexualbrott för att få yrsel. Spikrakt upp i skyn. Från 2% andel utsatta till 7.5% andel utsatta sedan 2014. Helt ofattbart. Man får yrsel.

För att läsa om våldtäkter får du traggla dig igenom den faktiska rapporten, och även där kommer du att finna dramatiska ökningar.

NTU 2008: Antal allvarliga sexualbrott (våldtäkt) uppskattas till 25 000
NTU 2017: Antal allvarliga sexualbrott (våldtäkt) uppskattas till 190 000

I NTU 2018 försöker de mörka lite genom att ändra definitionen, men vi kan lätt extrapolera den allmänna ökningen på siffrorna och komma fram till att det tiodubblats totalt sedan 2007.

Något som kan vara värt att notera där är att de med svensk bakgrund har 10% andel utsatta, medan de med utländsk endast har 4% andel. Innan ökningen har andelen utsatta inte skiljt sig märkvärdigt mellan grupperna, när den låg mellan 1-2% för båda. Det verkar alltså vara riktat mot de med svensk bakgrund.

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e22d3/1548248345315/2019_1_Nationella_trygghetsundersokningen_2018.pdf

Jag kastar in en liten spådom också: Efter att NTU 2018 ändrade sin använda definition till att motsvara brottsbalken, tror jag att det kommer att tas upp lite mer i framtiden, men att feministerna nu istället kommer att försöka bortförklara det med att det inte är "riktiga" våldtäkter. Det kommer att bli fantastiskt underhållande att se. Håll ögonen öppna.

Feminism, åtminstone deras politik ("progressiva"), är således orsaken till 90% av alla våldtäkter. Jag hoppas verkligen att du inte är en? Är man fortfarande en feminist idag måste man vara sjuk i huvudet. Så mycket kan inte någon normal hata kvinnor.
2 saker: våldtäktsbegreppet har vidgats
och, anmälningsbenägenheten har ökat.
Citera
2019-02-28, 19:14
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag blev lite provocerad av din frågeställning först, men sedan insåg jag att du inte menade alla män utan bara de som inte anser våldtäkt som något varandes avskyvärt. Skulle någon våldta någon av mina döttrar skulle jag gärna sitta i fängelse rätt många år för att få möjligheten att långsamt tortera gärningsmannen till döds. Nu är jag kanske snarhuggen, det är omöjligt att veta hur man kommer att reagera i extrema situationer, men skulle det du tar upp hända är jag rätt säker på att jag skall se till att statens utdömda straff är det lindrigaste han kommer uppleva framöver. Inte bara fysiskt, jag kommer se till att han aldrig någonsin mer kan uppleva någon glädje i livet. Så är det med det. Och jag har trots allt en rätt god självkännedom.
Bra att du tänkte vidare. Jag avser ju de som faktiskt anser att våldtäkt är en bagatell, men svaren lyser med sin frånvaro, inte helt oväntat...

Det är en rimlig reaktion i min bok.
Citera
2019-02-28, 19:14
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu handlar det om åsikter likt att en våldtäkt inte är värre än att ramla från ett äppleträd och bryta benet eftersom kvinnor är designade att penetreras. Alltså är det enligt utsago ingenting att gnälla över utan man går vidare bara.

Våldtäkt kanske borde legaliseras enligt dig? Verkar ju bara va att "gå vidare"

Naee, till frågeställningen måste jag säga att precis som flera andra varit inne på så skiljer sig våldtäkt från våldtäkt. Men vem tror seriöst att en vanligt funtad, svenskt uppväxt man - har så skev syn på kvinnor att våldtäkt "inte är så farligt". Naee, fyfan det måste vara sjukt hemskt och traumatiserande.. Speciellt om det är med hot och våld eller flertal personer.
Citera
2019-02-28, 19:16
Medlem
Citat:
2 saker: våldtäktsbegreppet har vidgats
och, anmälningsbenägenheten har ökat.
Ja, men vilken sorts våldtäkt är det vi diskuterar? Det finns ju ett vitt spektrum precis som med misshandel. Är våldtäkt värre än misshandel? Nej, inte per automatik.
Citera
2019-02-28, 19:17
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Ja, men vilken sorts våldtäkt är det vi diskuterar? Det finns ju ett vitt spektrum precis som med misshandel. Är våldtäkt värre än misshandel? Nej, inte per automatik.
Har inte påstått det heller. Men jag påstår att bli våldtagen är värre än att ramla ner från ett träd och bryta benet.
Citera
2019-02-28, 19:20
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Jag blir ju inte längre förvånad egentligen, men jag måste ändå ställa frågan.

Ni män som tycker att våldtäkt inte är "så farligt egentligen".

Resonerar ni på samma vis om;
A) Er 14-åriga dotter kommer hem gråtande och skadad och berättar att hon har blivit våldtagen

B)Ni blir överfallen av en man betydligt större än er som våldtar er analt tills ni spricker och blöder.
Om hon berättar att hon fick någon att betala hela hennes utekväll som hon sedan hade en full/passionerad kyss med och nu kommer och säger att hon ångrar den så hade jag örfilat henne om hon påstod det var våldtäkt och att det på något sätt skullebha skadat henne.
Citera
2019-02-28, 19:21
Medlem
Citat:
Har inte påstått det heller. Men jag påstår att bli våldtagen är värre än att ramla ner från ett träd och bryta benet.
Ja, det kan man tycka. Vilken sorts våldtäkt ska diskuteras? Överfallsvåldtäkt eller jagdrackliteförmycketigår-våldtäkt? Jag skulle definitivt hellre ha fyllesex med en fuling än ramla och bryta benet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in