Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparmynt
Ok, jag kan se parallellarna med patriarkatet (som det aktuellt tolkas av ansvariga, inte i sociologisk mening). Vågar dock påstå att det är mer kännbart från andra sidan... observera hur du själv reagerar på snarlika uttryck här, amplifierar det bara till ekot från ett etablissemang.
Det låter lovande att du inte märka av det här i din arbetsmiljö och fenomenet kanske inte är så utbrett som det befaras alla gånger. Det största problemet som jag ser är dock att de som överhuvudtaget är mottagliga för sådant är de som allra minst behöver det - känsliga pojkar som är noga med att inte göra en fluga för när, som VILL vara den bättre människan och DÄRFÖR tar till sig. Min egen son är ett exempel på en sådan individ som utan tvekan skulle kunna ta åt sig/ta till sig av sådant och som även är den sista som skulle behöva göra det. Men nu blockar såklart vi föräldrar skräp med en balanserad uppfostran...
Annars så tror jag precis som du att det mest är pengar i sjön. Bland pojkar är de främst de välvilliga som tar åt sig - helt enkelt fel målgrupp - som naivt går på/tar till sig idén att de blir bättre människor av att se på sig själva och övriga män ur etablissemangents propagandavy.
Utöver denna grupp pojkar så är det män som du ser runtomkring här som tar illa vid sig, vi kan dock försvara oss mentalt med andra möjligheter. Och sist men inte minst så har vi en grupp män som går ner sig av propagandan, även om det givetvis inte är hela orsaken till deras fall...
Sammantaget är det inget att hänga i granen och idéer från simpla huvuden som tror att man får A om man skriker A, som att människans inre vore så simpelt. Men det räcker med alla pengar som kastas i sjön för att befogat bli heligt förbannad... förutom att samhällsklimatet blir sämre för ingenting.
Jo pengarna i sjön håller jag med om. Jag bara undrar rent konkret vad som syftas på när man pratar om att man indoktrinerar pojkar.
Kan man få något exempel?
Dessa välvilliga lite mer blygsamma lugna pojkarna, har de inte alltid funnits? Det tror jag.
Vi får det att låta som att alla pojkar och män skulle vara rena dominanta slagskämpar som roffar åt sig och knuffar alla i vägen åt sidan, bara det inte vore för feminismen.
Så har det ju aldrig varit?
Jag kan tänka på flera som var lugna och tillbakadragna när jag gick på mellanstadiet och högstadiet, och då fanns det verkligen inte någon genus eller "lämna plats åt och kränk inte varandra" mentalitet. Tvärtom styrdes väldigt lite sånt av de vuxna. Kommer ihåg till exempel att man valde lag på idrotten, köpte rosor i skolans namn på alla hjärtans dag som eleverna kunde ge varandra, skolresor betalade föräldrar o.s.v.
Men, ungarna var samma, ungdomarna var samma...de tillåts bara lite mindre dåligt uppförande offentligt idag, vilket medför att de gör det i smyg istället.
Summa summarum, jag tror inte att särskilt många barn blir påverkade, och jag tror inte heller att vuxna håller på särskilt mycket med sånt här jidder. Som om de skulle orka det utöver allt annat som ska göras under en skoldag?
Pengarna i sjön och radikalfeministernas utrymme i media, samt Meetoo håller jag med om att det är rent jävla vansinne.