Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Nej, normalt samspel i vardagen är att man inte går på någon i en trappa som håller sig i räcket, och försöker bryta loss deras grepp om räcket. Särskilt om man är en normal vuxen och personen som håller sig i räcket är ett barn eller en åldring. Ja, vi håller i bästa fall till höger i Sverige, men normalt samspel är att inte aggressivt hävda högerregeln, om det är lämpligare att inte göra det.
Nja, den som går nedför har oftast förtur mot den som går uppför under förutsättning att båda upplevs ha samma fysiska förmåga. Den som går uppför bör släppa räcket och låta den som går nedför ha kvar sitt stöd (speciellt om det är en brant trappa). Vuxen som går nedför trappa har i normalfallet förtur mot ett barn som går uppför, men det beror såklart på barnets ålder. Själv skulle jag nog bli irriterad om en 9-åring stod i vägen men skulle absolut gå runt en 5-åring. I det aktuella fallet svårbedömt eftersom vi inte vet exakt hur händelsen gick till, trappans lutning, kvinnans eventuella problem med höjdskräck (jag har det ibland själv och skulle aldrig i h-e går nedför en brant trappa utan att hålla mig i räcket). Situationen avgör. Svårt att bestämma exakta regler.
(edit: Givetvis spelar eventuellt bagage också in. Den som bär någonting har "plus" mot den som inte bär någonting, oavsett riktning)