2019-02-27, 17:23
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Rättegångarna i TR spelas väl alltid in till HR-förhandlingarna? Så kommer inte GM men övriga spelas förhören in med vittnena. När man äntligen fått tag i gärningsmannen körs en ny rättegång där man tittar på de bandade förhören tillsamnans med gärningsmannen.
Jo, det görs inspelningar i TR som sedan används i HovR. Samma sak gäller i HovR med inställelse:
Citat:
Hovrätten kan bara godta vissa giltiga skäl till frånvaro, så kallat laga förfall. Laga förfall betyder att den som kallats har en giltig ursäkt för att inte komma till rättegången.

Exempel på laga förfall är

* avbrott i allmänna kommunikationer
* plötslig sjukdom (läkarintyg krävs regelmässigt)
* någon annan hindrande omständighet som man inte kunde förutse.

Arbete eller semester räknas inte som laga förfall.

Om du inte kan komma till rättegången ska du ringa eller skriva till hovrätten och meddela detta. Den kallelse som du har fått gäller tills hovrätten meddelar något annat. Om du inte kommer till rättegången kan den få ställas in. Detta innebär dock inte att den inte blir av, utan du och alla andra berörda blir kallade vid ett nytt tillfälle.

Om du uteblir utan giltiga skäl
Om du uteblir utan att ha giltiga skäl kan du bli skyldig att betala vite eller riskera att hämtas av polis. Den som uteblivit kan till och med få betala kostnader för dem som infunnit sig till rättegången.

Om du som tilltalad uteblir – utan giltiga skäl att utebli – och det enbart är du som har överklagat tingsrättens dom, förfaller överklagandet. Hovrätten kommer då inte att pröva målet, och tingsrättens dom står då fast. Överklagandet kan även förfalla om den tilltalade har kallats att komma personligen, men endast inställt sig genom ombud. Om den tilltalade haft laga förfall men inte kunnat meddela detta i tid kan målet återupptas på ansökan av den tilltalade.

http://www.hovrattenovrenorrland.domstol.se/Om-hovratten/Hur-en-rattegang-gar-till/Kallad-till-rattegang/
2019-02-27, 20:32
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammsugare95
Kriminalvården kan nog läsa igenom men frågan är om de får använda flashback som underlag för en bedömning, domstolen får väl inte det?

Nej, Kriminalvården använder inte FB utan gör egna utredningar. Problemet är att det inte går att fastställa vem som skriver vad, dvs vem som står bakom kontona. Men Kriminalvården får ändå en hyfsat god bild av MGM genom samtal mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Verkligen.
Jag tvivlar dock på att han ens nås av kallelsen till förhandlingen.
Hur blir det i så fall? Polishämtning för hans del givetvis, den dagen dom hittar honom, (han ska ju enligt uppgift leva som en hemlös), men de övriga delarna av huvudförhandlingen rörande alla övriga inblandade betas väl av på avsatt tid ändå?

Kommer man inte anses det vara ett hinder för förhandling. MGM ska vara delgivna vilket är en grundförutsättning och försvarsadvokater måste ha inhämtat MGMs inställning i skuldfrågan också. Men visst, MGM kan inte utebli hur många gånger som helst, utan tillslut sker förhandlingen ändå. Det är rättens ordförande som avgör vad som händer från fall till fall.

Att utebli innebär dock inget positivt ur en trovärdighetsaspekt.
2019-02-27, 21:26
Medlem
Citat:
Strålande.
Något säger mig nämligen att JK knappast dyker upp, det intryck jag fått av honom av det lilla jag läst här i tråden är inte någon som bryr sig särskilt mycket.
Han kanske inte ens har fått sin kallelse till huvudförhandlingen om det stämmer att han blivit uteliggare.

Har hört från en som bor i närheten att JK har träffat en ny kärlek som han bor hos, de ska ha samma dryckesvanor, har även läst det i den här tråden har jag för mig. Jag kan inte bevisa något så ta bort detta om jag inte får skriva vad jag endast hört, annars kanske det finns någon från Jörn med kännedom som kan berätta mer?
2019-02-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dammsugare95
Har hört från en som bor i närheten att JK har träffat en ny kärlek som han bor hos, de ska ha samma dryckesvanor, har även läst det i den här tråden har jag för mig. Jag kan inte bevisa något så ta bort detta om jag inte får skriva vad jag endast hört, annars kanske det finns någon från Jörn med kännedom som kan berätta mer?

Låter bra. Då kanske han berättar sannningen om alla sms.
2019-02-27, 22:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Låter bra. Då kanske han berättar sannningen om alla sms.

Om han törs. Kan väl vara rädd för att T bränner ner kärestans hus om han vittnar mot T.
2019-02-28, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growe
att hon inte är lämplig för samhälls tjänst betyder ju mer eller mindre att dom måste dömma henne till fängelse. eftersom hon begått liknande brottslighet så är jag rätt säker på att dom inte har något annat alternativ om inte samhällstjänst är aktuellt..

Undra hur långt straffet borde bli.. hoppas ju på 6månader men risken är väll föga.. men Hinseberg har nog plats för henne oavsätt om det blir 4månader eller 6månaders fängelse =)
Hon kommer inte att dömas till fängelse. Frivården rekommenderar skyddstillsyn plus tvingande vårdprogram.

Jag kan inte se att de kommer att låsa in henne även om det är upprepad brottslighet. Det är trots allt "bara" hot på nätet och SMS och det slutar inte bara för att hon låses in ett halvår. Hon behöver vård för att sluta med detta.

Hade de däremot tagit henne för mordbrand ...
2019-02-28, 12:19
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Hon kommer inte att dömas till fängelse. Frivården rekommenderar skyddstillsyn plus tvingande vårdprogram.

Jag kan inte se att de kommer att låsa in henne även om det är upprepad brottslighet. Det är trots allt "bara" hot på nätet och SMS och det slutar inte bara för att hon låses in ett halvår. Hon behöver vård för att sluta med detta.

Hade de däremot tagit henne för mordbrand ...

Men den här gången har hon hotat en polis.
Det brukar inte gå helt obemärkt förbi...
2019-02-28, 12:33
Medlem
Citat:
Förvisso men knappast något som skickar henne i fängelse mot frivårdens rekommendationer.
2019-02-28, 12:46
Medlem
Internethuliganens avatar
Citat:

Tror att hon blir inlåst ett tag tack vare det hotet, sen är frivårdens yttrande just ett yttrande
som tingsrätten kan välja att avfärda. Frågan som kvarstår är om det blir fängelse eller dårhus
som hon hamnar på.
2019-02-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internethuliganen
Tror att hon blir inlåst ett tag tack vare det hotet, sen är frivårdens yttrande just ett yttrande
som tingsrätten kan välja att avfärda. Frågan som kvarstår är om det blir fängelse eller dårhus
som hon hamnar på.

Kul om hon hamnade på hinsan. Cellen brevid johanna möller. Som bäddat för hotelser dom emellan😂
2019-02-28, 16:33
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Kul om hon hamnade på hinsan. Cellen brevid johanna möller. Som bäddat för hotelser dom emellan😂

Undrar vem av dom som skulle hamna på durken först?
2019-02-28, 17:02
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Johanna Möller avtjänar sitt straff i Ystad. Men en sak är säker, den manipulativa Johanna kommer inte försitta den chansen att få sina sista drömmar uppfyllda med ett ytterligare mord. Tessan, lättlurad enligt frivården, bangar kanhända inte för hennes krav.

Nej, jag håller med byggare bob. TR dömer inte Tessan till fängelse utan skyddstillsyn med One to One samt lite böter. Frågan är bara om Tessan tar till sig det programmet, hon har ju inga problem - det är ju andra som ställer till det. Böterna får de väl vänta på, precis som J.A. fått efter förra domen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in