2019-02-27, 13:29
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammsugare95
Visst har det funnits ett dokument i tråden om hur rättegångsdagarna kommer se ut? Jag har försökt söka men minns inte vad det kallades. Finns det något ställe i tråden där alla dokument är samlade?
Planerade förhandlingsdagar:
20/3, 21/3 kl. 08:30 - 16:30, 25/3 kl. 13:30 - 14:30

https://www.docdroid.net/Lot3qgS/umea-tr-b-2392-18-huf-plan.pdf
2019-02-27, 15:43
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666

Tre veckor tills cirkusen börjar...
2019-02-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Tre veckor tills cirkusen börjar...

Kan knappt vänta. Ska bli kul att se om jimmy fortfarande är i tessans klor.
2019-02-27, 16:01
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Kan knappt vänta. Ska bli kul att se om jimmy fortfarande är i tessans klor.

Verkligen.
Jag tvivlar dock på att han ens nås av kallelsen till förhandlingen.
Hur blir det i så fall? Polishämtning för hans del givetvis, den dagen dom hittar honom, (han ska ju enligt uppgift leva som en hemlös), men de övriga delarna av huvudförhandlingen rörande alla övriga inblandade betas väl av på avsatt tid ändå?
2019-02-27, 16:01
Medlem
Citat:

Behöver inte T vara där förrän på eftermiddagen den 20? Om T har en vän här får den gärna svara annars hoppas jag någon annan kan.
2019-02-27, 16:14
Medlem
Citat:
Verkligen.
Jag tvivlar dock på att han ens nås av kallelsen till förhandlingen.
Hur blir det i så fall? Polishämtning för hans del givetvis, den dagen dom hittar honom, (han ska ju enligt uppgift leva som en hemlös), men de övriga delarna av huvudförhandlingen rörande alla övriga inblandade betas väl av på avsatt tid ändå?

Har faktiskt ingen aning om hur det funkar. Nån här inne borde kunna ge besked.
2019-02-27, 16:17
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammsugare95
Behöver inte T vara där förrän på eftermiddagen den 20? Om T har en vän här får den gärna svara annars hoppas jag någon annan kan.
Jodå, T. ska vara på plats kl. 08:30, som de övriga. Förhör med målsäg. först och T får öppna truten när hennes förhör ska hållas på em.
De båda turturduvorna T. och J.K. kommer att få lyssna på vad de ställt till det med för sina offer. Fast det är som att hälla vatten på en gås, inte begriper de något av det...

Det blir polishämtning om inte J.K. dyker upp.

Jag måste pudla vad det gäller inte komma till domstol:
Från och med den 1 januari 2016 ändrades tydligen den regeln. "Om den misstänkte inte infinner sig kommer rätten istället banda förhören med ljud och bild."

Dessa inspelningar borde väl göras innan, antar jag. Något jag måste kolla upp.
Senast redigerad av hum.by.666 2019-02-27 kl. 16:28.
2019-02-27, 17:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jodå, T. ska vara på plats kl. 08:30, som de övriga. Förhör med målsäg. först och T får öppna truten när hennes förhör ska hållas på em.
De båda turturduvorna T. och J.K. kommer att få lyssna på vad de ställt till det med för sina offer. Fast det är som att hälla vatten på en gås, inte begriper de något av det...

Det blir polishämtning om inte J.K. dyker upp.

Jag måste pudla vad det gäller inte komma till domstol:
Från och med den 1 januari 2016 ändrades tydligen den regeln. "Om den misstänkte inte infinner sig kommer rätten istället banda förhören med ljud och bild."

Dessa inspelningar borde väl göras innan, antar jag. Något jag måste kolla upp.

Det är de som infunnit sig till rättegången vars förhör spelas in. Målsäganden och vittnen.

Citat:
– Många gånger som kommer vittnen och målsägande till rättegångsförhandlingen, men när den åtalade uteblir, så får man ställa in rättegången. Då är det bättre att man bandar vittnesmålen via ljud och bild och de används vid senare tillfälle, då den åtalade är på plats, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regler-atalad-behover-inte-narvara-i-ratten
2019-02-27, 17:06
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är de som infunnit sig till rättegången vars förhör spelas in. Målsäganden och vittnen.

Strålande.
Något säger mig nämligen att JK knappast dyker upp, det intryck jag fått av honom av det lilla jag läst här i tråden är inte någon som bryr sig särskilt mycket.
Han kanske inte ens har fått sin kallelse till huvudförhandlingen om det stämmer att han blivit uteliggare.
2019-02-27, 17:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Strålande.
Något säger mig nämligen att JK knappast dyker upp, det intryck jag fått av honom av det lilla jag läst här i tråden är knappast någon som bryr sig särskilt mycket.
Han kanske inte ens har fått sin kallelse till huvudförhandlingen om det stämmer att han blivit uteliggare.

Och dyker inte T upp, vilket hon ju är känd för, så blir rättegången ändå av och hon har inga möjligheter att ställa följdfrågor via advokaten till brottsoffren eller ifrågasätta brottsoffrens version av händelserna.
2019-02-27, 17:09
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Lite luddigt om det inte också gäller den tilltalade. Men hur som helst kan personen bli hämtad av polis, hittar de inte personen kan förhandlingen ställas in. (i detta fall har de tre dagar att hålla förhandling som tur är)

"Du kan bli skyldig att betala vite, bli hämtad av polisen eller i vissa fall häktas om du inte kommer. Du kan dessutom få betala kostnader för andra som kommit till domstolen."

http://www.domstol.se/Till-dig-som-ar/Atalad/
2019-02-27, 17:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Lite luddigt om det inte också gäller den tilltalade. Men hur som helst kan personen bli hämtad av polis, hittar de inte personen kan förhandlingen ställas in. (i detta fall har de tre dagar att hålla förhandling som tur är)

"Du kan bli skyldig att betala vite, bli hämtad av polisen eller i vissa fall häktas om du inte kommer. Du kan dessutom få betala kostnader för andra som kommit till domstolen."

http://www.domstol.se/Till-dig-som-ar/Atalad/

Rättegångarna i TR spelas väl alltid in till HR-förhandlingarna? Så kommer inte GM men övriga spelas förhören in med vittnena. När man äntligen fått tag i gärningsmannen körs en ny rättegång där man tittar på de bandade förhören tillsamnans med gärningsmannen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in