Citat:
Ursprungligen postat av
Alex P. Keaton
Är det Chelsea egna fans som tycker att Kepa ska säljas eller är det mer utomstående?
Ska jag var helt ärlig så stör poängproduktionen mig inte så mycket. Den var fantastisk ifjol. Mer oroande är hur spelet ser ut. Men ska vi koncentrera oss på poängskörden snittar Liverpool som lag 0,1 (0,08 om vi är petiga) färre mål/match jämfört med hela förra säsongen. Ett mål var tionde match alltså. Hittills inte ens tre mål. Håller sig snittet, vilket inte alls är säkert, skulle det innebära shockerande 4 mål sämre än ifjol. Defensivt då? Ja då ligger snittet på 0,45 färre insläppta mål/match. Så där är förbättringen påtaglig. Men helt rättvisande blir ju inte jämförelsen förrän säsongen är slut.
Liverpool faller offer för sin egna förbättring när det kommer till folks förväntningar. Då klubben är i serieledning har kraven ökats. Vinner man inte ligan nu så skrattar sig utomstående fans sig nästan sönder och samman åt misslyckandet medan de egna fansen blir oerhört besvikna. Förbättring är inte tillräckligt. Förra säsongen slutade man 25 poäng bakom City och innan säsongen började hoppades man att klubben på allvar skulle hota Manchester City, vilket man också gör. Så klubben har gjort det jättebra i ligan. Förlorat en enda match, trots att man mött alla andra topp 6 lagen på bortaplan. Trots det hör man i princip bara gnäll. Det går inte förneka att man varit sämre under 2019.mMånga matcher har varit frustrerande att titta på. Mycket kan förbättras och när det inte funkar behöver folk få ut sin frustration. Bättre att skrika av sig online istället för att ta till andra metoder antar jag. Ibland går det över styr dock.
Allt handlar om momentum. Hade Liverpool kryssat sig igenom hösten och sett ut som de gör nu, för att sen få till det och börja köra över motståndet (som de gjorde i höstas) hade allt varit magiskt. Nu är känslan mer att de kommer tappa det och då blir det gnälligt. Att motståndarfans gottar sig är förväntat - dock får jag medge, jag hade inte väntat mig att hatet och skadeglädjen skulle vara så stor - egna laget kan gå hur dåligt som helst så länge inte just LFC vinner. (cue "always the victim"-gnäll).
Recensionen för säsongen handlar så mycket om hur det avslutas. En andra/tredjeplats och respass mot Bayern och det kommer ställas väldigt kritiska frågor. Saknar Klopp idéerna för att bryta mönstret? Var det smart att låna ut Clyne? Behövdes det inte en winger till som kan avlasta? Varför har det roterats så sparsamt? Hur bra är Klopps matchcoachning egentligen? Osv osv. Ligaseger och allt är hallonbåtar.
Oavsett hur det slutar håller jag med dig om att Liverpool 18/19 är ett klart bättre lag än 17/18. Borta är kaoz-fotbollen med magiska mål framåt och pajas-mål bakåt, den har ersatts av ett otroligt bra försvarsspel och som regel ett stabilt bollinnehav. Motståndarna är livrädda för att låta LFC spela på omställning, istället ger de bort boll och initiativ. Till och med mäktiga City törs inte spela sitt vanliga spel mot LFC utan då är det ett mycket mer försiktigt City än annars som ställer upp.
--------------------------
Kvällens drabbning med Watford, som varje match numer, livsviktig. City bör rulla över ett formsvagt West Ham även utan Fernandinho och Laporte, men vem vet. När Fernandinho saknats förr har det blivit svårt för dem, kanske så även ikväll.