• 1
  • 2
2019-02-27, 12:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag får blixtrande huvudvärk av nitrit. Tyvärr ligger det mesta baconet badande i nitrit i sina förpackningar. Och jag som ÄLSKAR bacon.

Bor dessvärre inte i någon av de största städerna. Det finns dörför ingen saluhall o dyl att köpa färskt nitritfritt bacon hos. Bara de stora livsmedelskedjorna.

Finns det nitritfritt bacon att köpa hos de stora kedjorna eller går det att få tag i på annat vis?
Citera
2019-02-27, 12:40
Medlem
Köp av en bonde direkt. Jag har handlat griskött och fick då en hel köttbit som man skivade eget bacon ur. Nitritfritt och en helt annan smak! Riktigt gott, men så klart blir köttet brunt och inte rosa då man stekt det.

Att köpa av bönder är enklare än vad man tror. Problemet är väl oftast att man måste köpa rätt mycket. Kanske en halv gris, men det beror nog på
Citera
2019-02-27, 12:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Köp av en bonde direkt. Jag har handlat griskött och fick då en hel köttbit som man skivade eget bacon ur. Nitritfritt och en helt annan smak! Riktigt gott, men så klart blir köttet brunt och inte rosa då man stekt det.

Att köpa av bönder är enklare än vad man tror. Problemet är väl oftast att man måste köpa rätt mycket. Kanske en halv gris, men det beror nog på

Definitivt ett bra tips, men en halv gris blir för svårt. Jag har inte möjlighet att ha en så stor frys i hemmet. Och att köpa gemensamt med andra ligger för högt på skalan för krånglighet.

Så det finns inte nitritfritt att köpa på vanliga affärer?
Citera
2019-02-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Definitivt ett bra tips, men en halv gris blir för svårt. Jag har inte möjlighet att ha en så stor frys i hemmet. Och att köpa gemensamt med andra ligger för högt på skalan för krånglighet.

Så det finns inte nitritfritt att köpa på vanliga affärer?

Tulip producerer nitritfrit bacon, så hvis der findes butikker i nærheden af dig som sælger Tulip produkter, burde der være mulighed for at du kan købe nitritfrit bacon:

https://www.tulip.dk/nyheder/bacon-f...tilsat-nitrit/
Citera
2019-02-27, 12:55
Medlem
Frederss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer

Men bacon skall ju vara både rimmat och rökt. Hade bonden gjort det?
Citera
2019-02-27, 12:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Tulip producerer nitritfrit bacon, så hvis der findes butikker i nærheden af dig som sælger Tulip produkter, burde der være mulighed for at du kan købe nitritfrit bacon:

https://www.tulip.dk/nyheder/bacon-f...tilsat-nitrit/

Åh, tack! Ja, Tulip är ju ett välkänt märke som jag sett i affärer. Är all deras bacon nitritfritt eller bara några produkter?
Citera
2019-02-27, 12:58
Bannlyst
Citat:
Jag får blixtrande huvudvärk av nitrit. Tyvärr ligger det mesta baconet badande i nitrit i sina förpackningar. Och jag som ÄLSKAR bacon.

Bor dessvärre inte i någon av de största städerna. Det finns dörför ingen saluhall o dyl att köpa färskt nitritfritt bacon hos. Bara de stora livsmedelskedjorna.

Finns det nitritfritt bacon att köpa hos de stora kedjorna eller går det att få tag i på annat vis?

annonsera på blocket och du kommer få svar av bönder garanterat , såg här om dagen en som annonserade om att få köpa gädda tex

och får du bara erbjudande om tex en halv gris , så della upp den med släkt eller vänner
börjar du köpa så här , så kommer du fortsätta garanterat mycket finare kött än i affären
Senast redigerad av spacefun 2019-02-27 kl. 13:01.
Citera
2019-02-27, 13:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
annonsera på blocket och du kommer få svar av bönder garanterat , såg här om dagen som annonserade om att få köpa gädda tex

Ja, just det. Sett folk annonsera om oika matvaror.

Mitt problem är att jag är en idiot inom matlagning. Ja, jag är det. Och det finns inget hopp. Nej, det gör inte det. Och ja, jag har gått kurser. Tillaga rått kött och steka är bara att glömma. Jag fattar hur man lagar mat, men blir alldeles för förvirrad. Totalt kaos fast jag försökt i över 30 år sedan jag flyttade ifrån. Så att skiva bacon och göra eget är långt över min förmåga.

Jag steker aldrig bacon. Jag kör den i mikron. Bäst så. Glömmer ofta att slå av spisen, så spisplatterelaterad mat funkar inte. Ugnsmat si så är.

Så jag ska helst ha färdiglagad mat eller mat som inte kräver spisplattor, dvs färdiggjord bacon.
Citera
2019-02-27, 13:11
Medlem
Citat:
Åh, tack! Ja, Tulip är ju ett välkänt märke som jag sett i affärer. Är all deras bacon nitritfritt eller bara några produkter?

Nej jeg tror at den Bacon variant jeg nævnte er den eneste uden nitrit:

https://www.tulip.dk/produkter/bacon...-skiver-3-pak/
Citera
2019-02-27, 13:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej jeg tror at den Bacon variant jeg nævnte er den eneste uden nitrit:

https://www.tulip.dk/produkter/bacon...-skiver-3-pak/

Tack! ❤️ Då ska jag kolla och se om den finns i min stad.
Citera
2019-02-27, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ja, just det. Sett folk annonsera om oika matvaror.

Mitt problem är att jag är en idiot inom matlagning. Ja, jag är det. Och det finns inget hopp. Nej, det gör inte det. Och ja, jag har gått kurser. Tillaga rått kött och steka är bara att glömma. Jag fattar hur man lagar mat, men blir alldeles för förvirrad. Totalt kaos fast jag försökt i över 30 år sedan jag flyttade ifrån. Så att skiva bacon och göra eget är långt över min förmåga.

Jag steker aldrig bacon. Jag kör den i mikron. Bäst så. Glömmer ofta att slå av spisen, så spisplatterelaterad mat funkar inte. Ugnsmat si så är.

Så jag ska helst ha färdiglagad mat eller mat som inte kräver spisplattor, dvs färdiggjord bacon.

haha men va fan matlagning är inget svårt , att skiva bacon gör du i en enkel skivmaskin eller med en riktigt vass köttkniv på skärbräda , lägger i påsar och ner i frysen , när du tar upp så låter du de tina , sköljer du skivorna bara under rinnande vatten och sen rakt ner i stekpannan , salta och peppra , för att sedan ätas inte svårt !!!!

nej får du bara kontakt med rätt bonde , så kan du även få köpa annat , mjölk , ägg , fårkött , och i bland även viltkött om du gilla det
Citera
2019-02-27, 13:19
Medlem
Citat:
Tack! ❤️ Då ska jag kolla och se om den finns i min stad.

Selv tak.

Jeg tror også at jeg vil begynde at se om mine lokale butikker har den nitritfrie Bacon variant, da jeg også spiser en del bacon, og lige er blevet opmærksom på at nitrit i maden faktisk kan være kræft fremkaldende.

Der er mange som får kræft, og jeg vil gerne forebygge frem for at skulle rammes af et opslidende sygdomsforløb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in