Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Fast det mest troliga är att universum inte uppstått alls, utan alltid funnits i en form eller annan.
Vilka belägg har du för att universum uppstått ur tomma intet?
Väldigt troligt ja!
Man är långt ifrån att ha kännedom om universum för att ha kommit åt några bakomliggande skeenden, vilket man behöver för utvärdering - ja man har fruktansvärt mycket kvar och det kan också vara naturligt omöjligt. För den skull spännande att försöka och hoppas.
Då kan teismen som brukligt stärka sig med astrologi med förhoppningen om att det bör gillas och giltiggöras av alla.
Jag kan ge mig på att säga att universum är ordentligt större än gud, gud är ett ord - universum är ett faktum och vi kan inte flyga men ska vi försöka så kostar det skjortan och kräver åtstramningar och permanentad fattigdom, för det är mycket stora kostnader medan mycket liv på jorden under tiden stagnerar. Det finns naivitet eller överdriven självuppskattning i teism, men också inomvetenskapligt på ett annat sätt.. som också behöver trixa med räkenskaperna som jag förstått det.
Men de söker inte gud, jag tror att man söker mest äventyr, så som extremsportare söker risker med riskbeteenden, så kan vetenskapen fascinera med lite duperingar både här och där för att det är existentiellt spännande med allt som är annorlunda, annorlunda på riktigt att t.ex gå på månen, bygga läger och samhällen på mars, etc. (kanske någon teistisk vildhjärna till astronom tänker sig att möta gud, i annan kommunikationsform , spränga fysiska lagar och med det förvänta sig mirakel att stöta på Jesus i den livsform de föreställer sig)
Kontentan är väl att människan tror stort om sig själv, fint nog att äga självkänsla det är bara ok, men... dimensionerna man föreställer sig och presenterar, rimmar inte alltid med annat relaterat som det s.a.s förbiser, men tar sig rätt för den skull. Kan man så gör man, så det är väl litegrand människonaturens signum ; får jag inte så tar jag.
Vill ingen tro på min vetskap och sanning om gud, så tar jag andra vägar och då blir våld inte helt fel, som trotsigt barn bara envist forcera utan att ha insett vad man forcerar.
---
Så man fortsätter att stånga och be om lite belägg för gud, och jag för min del tror ändå inte att troende vet vad de tror, jag hör bara att de så gärna vill förmedla (m.a.o missionera, på varierande sätt och snäll som man är, så låter man dem ge hals)