Moderatormeddelande

Postat av Elross 2019-02-26, 16:59
Medlem
Håll er till ämnet, att gå till personangrepp och anklaga varandra för att vara lågintelligenta/ ej läskunniga har inte med ämnet att göra, skapa inte heller sidodiskussioner om ni inte vill ha varningar framöver/Mod

tidigare mod meddelande gäller fortfarande

Citat:
OT raderat. Att enbart påpeka att det finns bevis utan att presentera dessa bevis är OT.

/Moderator
2019-02-26, 18:32
Medlem
Konfucius2s avatar
Gud nämns av många skribenter i denna tråd som han. Måste baseras på de kristna dogmer som blivit inbakade i deras huvuden sen barnsben. De flesta här tycks vara rätt färgade av den kristna värdegrund som det svenska samhället förmedlar ( skolan har ju varit tex en bov i detta drama)
Senast redigerad av Konfucius2 2019-02-26 kl. 19:13.
Citera
2019-02-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Gud nämns av många skribenter i denna tråd som han. Måste baseras på den kristna dogmer som blivit inbakade i deras huvuden sen barnsben. De flesta här tycks vara rätt färgade av den kristna värdegrund som det svenska samhället förmedlar ( skolan har ju varit tex en bov i detta drama)
Ja, nämns ju som Fadern också.
Men det kan också vara en språkgrej bara.
Citera
2019-02-26, 20:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Nej, det vill du ju inte. Att förkovra sig innebär inte att ställa frågor till Gudstroende på flashback och förvänta sig att de ska redogöra för hur allt ligger till och även för varför ni som inte tror inte kan förstå varför någon tror.
Förstår du inte orimligheten i att du ber mig redovisa alla bevis och förklara hur allt hänger ihop utifrån de heliga skrifter och all den övriga litterarur jag läst? Bara för att du är lat och inte vill läsa själv?
Jag begär inte att du förklarar allt. Bara den saken jag frågade om. Den som du åter igen undviker att svara på. Du låtsas gärna som att du är påläst men när du blir konfronterad har du inga svar, bara undanflykter.

Citat:
Min uppfattning är att folk som gör så vill inte veta, de vill argumentera.
Kritisk argumentation (inte att blandas ihop med tjafsande och skitkastning) leder till ökad kunskap för alla.

Citat:
Varför jag inte kan svara? Svara du istället på vad jag skulle tjäna på att göra stora ansträngningar för att förklara för dig och kiss.
För att du deltar i ett diskussionsforum och dessutom finns det något som heter dawah, eller hur? Det är ju i ditt intresse att övertyga andra. Om inte mig och kiss74 så möjligen andra som läser. Om du har övertygande argument.

Citat:
Tron ligger långt bortom den inställning som du och många andra icke-troende har. Bara att ni utgår från att människan är större och mäktigare än Gud och att lilla okunniga människan ska kunna bevisa Guds existens med sitt ofullständiga instrument vetenskapen är bevis nog för att ni är långt ifrån att vilja förstå.
Fast Gud verkar ju vara oskiljbar från något som inte existerar, även med dina argument.

Citat:
Du får tro att Gud är mänskligt påhitt, det är din förlust. Jag bryr mig inte i vad du tror.
Nej men om du vill delta på ett forum är det ju betydligt mycket mer intressant med en dialog än att bara predika. Tycker du inte det?
Citera
2019-02-26, 22:05
Medlem
Konfucius2s avatar
Själv tycker jag gudsuppfattningen deism är tilltalande... och skulle kunna förklara varför vi har allt elände i världen ....

Nu är jag inte direkt troende, men om jag skulle tvingas tro något skulle jag nog foga mig till deism.
Citera
2019-02-27, 00:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fast det mest troliga är att universum inte uppstått alls, utan alltid funnits i en form eller annan.
Vilka belägg har du för att universum uppstått ur tomma intet?
Väldigt troligt ja!

Man är långt ifrån att ha kännedom om universum för att ha kommit åt några bakomliggande skeenden, vilket man behöver för utvärdering - ja man har fruktansvärt mycket kvar och det kan också vara naturligt omöjligt. För den skull spännande att försöka och hoppas.

Då kan teismen som brukligt stärka sig med astrologi med förhoppningen om att det bör gillas och giltiggöras av alla.

Jag kan ge mig på att säga att universum är ordentligt större än gud, gud är ett ord - universum är ett faktum och vi kan inte flyga men ska vi försöka så kostar det skjortan och kräver åtstramningar och permanentad fattigdom, för det är mycket stora kostnader medan mycket liv på jorden under tiden stagnerar. Det finns naivitet eller överdriven självuppskattning i teism, men också inomvetenskapligt på ett annat sätt.. som också behöver trixa med räkenskaperna som jag förstått det.

Men de söker inte gud, jag tror att man söker mest äventyr, så som extremsportare söker risker med riskbeteenden, så kan vetenskapen fascinera med lite duperingar både här och där för att det är existentiellt spännande med allt som är annorlunda, annorlunda på riktigt att t.ex gå på månen, bygga läger och samhällen på mars, etc. (kanske någon teistisk vildhjärna till astronom tänker sig att möta gud, i annan kommunikationsform , spränga fysiska lagar och med det förvänta sig mirakel att stöta på Jesus i den livsform de föreställer sig)

Kontentan är väl att människan tror stort om sig själv, fint nog att äga självkänsla det är bara ok, men... dimensionerna man föreställer sig och presenterar, rimmar inte alltid med annat relaterat som det s.a.s förbiser, men tar sig rätt för den skull. Kan man så gör man, så det är väl litegrand människonaturens signum ; får jag inte så tar jag.

Vill ingen tro på min vetskap och sanning om gud, så tar jag andra vägar och då blir våld inte helt fel, som trotsigt barn bara envist forcera utan att ha insett vad man forcerar.

---

Så man fortsätter att stånga och be om lite belägg för gud, och jag för min del tror ändå inte att troende vet vad de tror, jag hör bara att de så gärna vill förmedla (m.a.o missionera, på varierande sätt och snäll som man är, så låter man dem ge hals)
Citera
2019-02-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Gud nämns av många skribenter i denna tråd som han. Måste baseras på de kristna dogmer som blivit inbakade i deras huvuden sen barnsben. De flesta här tycks vara rätt färgade av den kristna värdegrund som det svenska samhället förmedlar ( skolan har ju varit tex en bov i detta drama)
"Gud säger i Koranen:

Och att Han har skapat de två könen, mankön och kvinnokön.

Gud har skapat de båda könen men vi tillskriver varken Gud att vara kvinnlig eller manlig. Vi beskriver bara Gud som Hans profet (över honom vare Guds frid och välsignelser) har beskrivet Honom. Den huvudsakliga anledningen till att pronomenet ”Han” används för att benämna Gud är att Han själv har valt detta pronomen.

Det är också i enlighet med det arabiska språkets diktat på vilket Koranen har uppenbarats. Gud säger:

Denna [Skrift] är en uppenbarelse från världarnas Herre; ingivelsens trogna ande har stigit ned [och ingjutit] den i ditt hjärta, för att du skall vara en av varnarna [och varna] på ren och klar arabiska.

I arabiskan finns inget neutralt pronomen likt svenskans ”den” (den mannen eller den kvinnan).

I det arabiska språket används ett maskulint pronomen om subjektet är okänt eller ospecificerat, eller om subjekt är i plural och både rymmer vad som är feminint och maskulint. Det behöver inte antyda maskulinitet och kan således användas utan att avse maskulint.

I motsats till detta avser pronomenet ”hon” på arabiska enbart feminint. Ett feminint pronomen kan inte användas i en annan kontext. Därav blir det uppenbart varför pronomenet ”hon” inte kan användas i fråga om Gud, då det skulle ange ett kön.

Och Gud vet bäst"

https://islam.se/gudssyn/kalla-gud-for-han
Citera
2019-02-27, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag begär inte att du förklarar allt. Bara den saken jag frågade om. Den som du åter igen undviker att svara på. Du låtsas gärna som att du är påläst men när du blir konfronterad har du inga svar, bara undanflykter.

Kritisk argumentation (inte att blandas ihop med tjafsande och skitkastning) leder till ökad kunskap för alla.

För att du deltar i ett diskussionsforum och dessutom finns det något som heter dawah, eller hur? Det är ju i ditt intresse att övertyga andra. Om inte mig och kiss74 så möjligen andra som läser. Om du har övertygande argument.

Fast Gud verkar ju vara oskiljbar från något som inte existerar, även med dina argument.

Nej men om du vill delta på ett forum är det ju betydligt mycket mer intressant med en dialog än att bara predika. Tycker du inte det?
Den som predikar mest är ju du. Det ser du säkert själv om du läser vad du skrivit ovan, att du låter frälst på din egen sak.
Citera
2019-02-27, 01:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jodå, jag känner till Higgs-partikeln. Vad har den med ämnet att göra?

Den är inget svar på någon av de två uttryckliga frågor som jag ställde till dig.

Den visar varken hur universum skulle ha kunnat uppstå ur tomma intet eller varför ett "något” förutsätter ett ”inget”.

Hur vore det om du skulle börja försöka att skriva något logiskt sammanhängande?

(Alltså något som inte är fullt av logiska kullerbyttor och matematiska felaktigheter och fysiska omöjligheter.)

Visar den hur Gud har kunnat uppstå ur tomma intet då?
Citera
2019-02-27, 01:43
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När du inte klarar av att komma med sakliga invändningar utan går på som en fyllbult som har bränt alla hjärnceller så är det mer sannolikt att du exemplifierar Dunning Kruger.
Wow, du kan också ord

Vad har du kommit med för ”sakliga” invändningar, förutom dem som redan besvarats flera gånger nyss i tråden?

Att du är dum är ingen sannolikhet, det är Faktum

När ska du sluta gräva i bajset? Och när ska du sluta kasta det på andra? Det tycks tom bättre äta upp det själv
Senast redigerad av tim-price 2019-02-27 kl. 01:51.
Citera
2019-02-27, 02:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Visar den hur Gud har kunnat uppstå ur tomma intet då?

Nej. Har någon påstått det?
Citera
2019-02-27, 02:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Där hjärnan tar slut tar nävarna vid sjöng Uggla och din hjärna tog väl slut där.

Diskussionen om universum alltid har funnits eller om det skapats varken bevisar eller motbevisar en Gud. Frågeställningen om Guds existens blir densamma som universums existens, om universum kräver en skapare kan man lika gärna hävda att Gud kräver en skapare.

Nej, men om universum alltid funnits i en form eller annan så krävs ju ingen "skapare".
Visst betyder inte det i sig att "gud" inte finns, utan bara att om "gud" finns så är "gud" i alla fall inte universums skapare, vilket många gudsförespråkare påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in