2018-09-20, 08:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Gud/Medvetande/Verkligheten/Alltet/Existens/Void/Absolute har alltid funnits.
Hur vet du det?
Citera
2018-09-20, 08:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
https://youtu.be/UjGPHF5A6Po
"Does science argue for or against God?"
Inga egna argument alls? Bara upprepandet av andras?
Fine-tuning argumentet igen. Gäsp!
Upprepandet av argument from ignorance och god of the gaps bevisar fortfarande ingenting, trots idoga försök. Om nu Gud var så allomfattande borde det inte vara nödvändigt att använda "hur skulle det annars gå till" som argument för Gud.
Citera
2018-09-20, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej man måste inte tro innan man kan börja tro.
Man kan helt enkelt undersöka innan man eventuellt kan börja tro.
Exakt. Vad tror du vi gör här? Vi ifrågasätter, utsätter argument för kritik (kritik innebär inte förnekelse, om du tror det) och om det inte är att undersöka, vad är det då?
Ändå kommer ni inte med någonting annat än platityder och logiska fel.
Hur ska ni lyckas övertyga någon på det sättet? Om vi inte var sökare hade vi inte varit här.

Citat:
Andlig upplysning innebär att man vet vem man är på riktigt, och vad verkligheten är för något.
Ja, och sedan då? Menar du att om man "bara förstår" verkligheten (och ser Gud i den) så börjar man tro? Är det något som liknar KungPungPats argument att "det är uppenbart", men är sedan helt oförmögen att förklara vad som är så uppenbart?
Citera
2018-09-20, 09:09
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
(Text.)
Du är för fientlig/offensiv. Det är ingen idé att säga något alls till dig, du kommer bara att fortsätta svara offensivt, du kommer inte att ta till dig något alls. Bara slöseri med tid. Skyll dig själv.
Citera
2018-09-20, 09:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du är för fientlig/offensiv. Det är ingen idé att säga något alls till dig, du kommer bara att fortsätta svara offensivt, du kommer inte att ta till dig något alls. Bara slöseri med tid. Skyll dig själv.

Ännu en undanflykt när du står svarslös alltså.
Citera
2018-09-20, 15:09
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har aldrig studerat universum, så det är inte jag som ser att det expanderar.
Nej, jag har inte funderat så mycket på var ”partiklarna innan Big Bang” kom ifrån.
Men det är annorlunda för dig, du måste ju förklara var gudarna kommer ifrån, då de måste skapats (om jag förstår ditt argument rätt).
Och har du funderat på var gudarna fick materialet ifrån?

Ja precis. Du tror på någon som säger sig veta nånting som ingen av er kan bevisa.

Big bang är en utlösning av skapelse, som gudsgubben som heters gud, onanerade fram.. det är därför påven stödjer big bang teorin.

Nej jag behöver inte fundera på vart gudar får materia ifrån , med tanke på att dom är gudar som kan skapa planeter och solsystem.. så tror jag inte att dom har några problem med att "hitta" materia till att designa biologiska system.
Citera
2018-09-20, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Låt ateisterna vara ifred nu.
Dom har tillsut insett att det faktist ligger i systemets natur att vara designat av ett medvetande.. men som de trogna ateister dom är så vill dom vinna en tävling genom att ha sin tro som dom fick bra betyg för att tro på , i skolan.
Ateisterna är arga nu för att dom saknar bevis för allt som dom tror på, allt från big bang till ökande komplexitet.. för det är bara något som dom tror på.. men dom har aldrig har observerat det för att med säkerhet kunna säga att det är sanningen.

ELLER så tror ateisterna att det fortfarande ligger i biologiska systemens natur att en stor smäll av skapelse har skapat dom.

Hur som helst så kommer ni aldrig frammåt genom att debattera med ateister som är sektmedlemmar som inte kan se sekten som dom är med i.

Du kan diskutera ateism på t.ex. tråden "Vad är ateism". En kritik av ateismen har mycket litet med att presentera guds-bevis att göra.
Citera
2018-09-20, 16:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag diskuterar faktist med intelligenta apor som bor i era huvuden.
Dom säger att dom tror på obevisade teorier eftersom dom fick bra betyg om dom gjorde det, i skolan.. och nu skämms dom inte ens över att vara troende sektmedlemmar som inte vet nånting, då allt dom trodde att dom visste, bara var en tro på obevisade teorier.

Och vart finns guds-beviset i detta?
Citera
2018-09-20, 16:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Igen.
Nämn ett system inte designat av människan och förklara därefter vad i det systemet som är bevis för att det är designat.
Försök inte flytta på bevisbördan igen din oärliga mupp.

Systemen har olika delar som alla har ett syfte i systemet.. precis som komponenter i ett datorsystem. systemen i sig har syften även kallat livsmeningar, vilket även alla komponenter har.
Påstår du att ett syfte inte behöver skapas av en skapare av systemets alla delar.. så är det precis som att du påstår att du ALDRIG hade kunnat se på en biologisk dator eller maskin.. att den har designats av någon som är medveten och har ett öga för detaljer och funktioner i systemet?

Det finns ingen bevisbörda. Jag tror inte att du skulle kunna se ett biologiskt system som en skapelse som tex ett konstverk som skall bevaras eller behandlas väl.. även om det var så att bevisen sa att levande varelser var en del av den guden som du tycker är osynlig.

I din sekt så har inte andra levande varelser något värde förutom om du kan äta upp deras döda kroppar, eller tjäna pengar på dom.. sekten av materialism.. där ateisterna leverna meninglösa liv som är det enda som en stor smäll av skapelse kan skapa, då gudar var dom enda som kunde skapa livsmeningar åt sina skapelser.. gudar som ateien inte trodde på eller trodde sig se bevis för.

Gudarna är i cellen.
Citera
2018-09-20, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ni kan inte ens skapa ett sämre argument för er själv än när ni låtsas som att designade biologiska system.. inte bevisar en medveten skapare.. trots att det enda som vi människor vet om system.. så är det att dom måste designas.

Utvecklingen av ökande komplexitet från ett initiellt underlag av lägra eller ingen komplexitet kan observeras ... och ingen 'gud' är nödvändig för detta.
Citera
2018-09-20, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast det blir ju roligare om du berättar hur partiklarna innan big bang skapades..

Det är en legitim fråga. Svaret: "Det var god-of-gaps som gjorde det" är däremot bara en gissning.
Citera
2018-09-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ja precis. Du tror på någon som säger sig veta nånting som ingen av er kan bevisa.

Big bang är en utlösning av skapelse, som gudsgubben som heters gud, onanerade fram.. det är därför påven stödjer big bang teorin.

Nej jag behöver inte fundera på vart gudar får materia ifrån , med tanke på att dom är gudar som kan skapa planeter och solsystem.. så tror jag inte att dom har några problem med att "hitta" materia till att designa biologiska system.
Jag tror på en metod, inte ”någon”.
En metod som ofta fungerar, samt rättar sig själv när den har fel.

Hur kan gudarna hitta materia, innan detta fanns? Och vem skapade i så fall materiat som gudarna använder sig av? Ploppade det fram ur ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in