2019-02-26, 11:56
Avslutad
Av Besqabs årsredovisning framgår det att Besqab återköper bostadsrätter om dessa är osålda sex månader efter färdigställande. Man kan fråga sig vem som betalar de löpande kostnaderna under dessa sex månader...

Men då har man alltså dessa tolv osålda bostadsrätter i Stockholms Esplanad (som alltså säljs mycket dyrare av Besqab än vad motsvarande kostar på Hemnet):

http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/brofaestet/bostaden-och-priser/

Totalt: 73,4 MSEK kostar dessa 12 BR och de löpande kostnaderna är 45 tusen per månad.

Projektet angavs förvisso inte färdigställt den 31 december, men bör nu vara det såvitt jag förstår.

Lägg därtill att man tillämpar löpande vinstavräkning under byggtiden, så om jag förstått rätt, kan redan tiotals miljoner vara bokat i vinster för dessa osålda boenden.

Men återigen, detta är inget finansiellt problem för ett starkt bolag som Besqab, men det är ett tecken på att hela affärsmodellen kan ifrågasättas vad gäller framtiden.

Hela konceptet med bostadsrättsföreningar kan komma att ifrågasättas. De är liksom konstruerade för att folk inte ska fatta vad de ger sig in i.

----

Besqab har också surdegen Hemskogshöjden, som ska färdigställas nu under första halvåret. Här vill jag minnas att prissänkningar har gjorts, men hur de då hanterar detta när insatserna s a s inte stämmer med den ekonomiska planen vet jag ej.

Totalt 59 lägenheter
Totalt 24 osålda - värde på dessa: 114 MSEK

=>
Totalt i dessa två projekt då osålda lägenheter för närmare 200 MSEK.

___
Sedan har man ZickZack som ska bli klart i slutet av året. Där är bara 14 av 93 lägenheter sålda, såvitt jag kan se.

=>
Så det byggs och vinstavräknas, allt medan försäljningen haltar.

___

Detta Besqab-projekt ser rimligare ut. Lägenheter i Uppsala för ner till 29 kkr/m2. Ändå verkar Besqabs vinst va riktigt god av rörelseresultatet för Uppsala att döma.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/ultuna-traedgardsstad-soedra-bjoerkallen/bostaden-och-priser/

56 m2 för 1,65 MSEK - då är man i ett annat universum

I Bagarmossen (ZickZack) ligger man ungefär på det dubbla.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-26 kl. 12:23.
2019-02-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Jag jobbar med detta, och moms är definitivt en stor faktor.

Googla. T.ex. NCC fd VD:

"– Vi har ett enormt skatteuttag i bostadssektorn. Vi lägger 25 procents moms ovanpå den totala produktionskostnaden. Bostadsbyggandet rasade efter att momsen hade införts i början av 90-talet. Med en sådan pålaga blir det svårare att bygga för breda grupper i samhället, säger Peter Wågström."

http://www.fastighetsaktien.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=14690:krav-p%C3%A5-6-procent-byggmoms&Itemid=320
Du behöver inte besvara min tidigare fråga, eftersom jag har undersökt det här lite djupare och tror att jag fått grepp om det. Och jag får vika mig för att jag, i stora drag, har haft fullständigt fel i den här frågan.

Om jag förstår det rätt, och rätta mig om jag har fel, jag försöker förstå hur det fungerar:

- Ett aktiebolag får alltså inte dra av moms på byggtjänster och byggmaterial när man uppför ett bostadshus. Eftersom uthyrning av eller försäljning av bostäder inte räknas som en momspliktig verksamhet.

- Det betyder i sin tur att 25% moms på kostnader för byggtjänster och byggmaterial påverkar slutpriset till kund.

- Inköp av mark är inte momsbelagt, så kostnaderna man haft för marken spelar inte in.

- Vinstmarginalen är inte heller momsbelagd.

- Jag skulle gissa att byggrätter inte är momsbelagda, i likhet med köp av fastigheter eller mark. Har inte hittat någon information om det.

- Lönekostnader för egen personal beskattas ju på annat sätt, och är alltså inte momsbelagd.

Exakt hur mycket av priset på en nyproducerad bostad som utgörs av moms bör med andra ord vara svårt att säga, men om man höftar att icke momsbelagda kostnader (mark, vinstmarginal, egna lönekostnader) utgör hälften av slutpriset, och resten är momsbelagd verksamhet som material och byggtjänster, så hade slutpriset varit 10% lägre om det inte var för momsen.

(Och om man istället bygger lokaler och kontor för företag som är momspliktiga så är det full avdragsrätt för moms i alla led.)
Senast redigerad av aw 2019-02-26 kl. 12:18.
2019-02-26, 12:32
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se
Tvåor, kkr/m2, median

Södermalm
aug: 83,3
sep: 81,3
okt: 81,4
nov: 84,4
dec: 83,0
jan: 83,3
feb: 81,4

Kungsholmen
aug: 85,4
sep: 84,4
okt: 83,2
nov: 82,1
dec: 81,2
jan: 83,5
feb: 81,1

Solna kommun
aug: 54,4
sep: 55,7
okt: 55,2
nov: 55,6
dec: 53,7
jan: 54,5
feb: 52,8

Sundbybergs kommun
aug: 54,0
sep: 54,5
okt: 55,0
nov: 58,1 (45 obj. Av dessa 34 i Duvbo)
dec: 51,6
jan: 50,3
feb: 53,0

Uppsala ort
aug: 37,5
sep: 35,4
okt: 35,6
nov: 34,1
dec: 33,4
jan: 34,0
feb: 35,7
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-26 kl. 12:58.
2019-02-26, 12:46
Avslutad
Stamaktien i Oscar Properties fortsätter falla, nu 10,8.

pref-B håller dock ställningarna, och har t o m lyft lite från 400-nivån till 418 nu.

Med 28,6 milj utestående stamaktier skulle det då betyda att dessa värderas till ca 300 MSEK nu.

Med 134 tusen utestående pref-b som kan inlösas för 500 kr/st i mars, så får vi väl helt enkelt anta att de försvinner ur hanteringen snart varpå likvida medel och skuld minskas med ca 67 MSEK.

Kvar blir då 2,3 milj pref som ska ha 20 kr/aktie i utdelning varje år innan stamaktieägarna får något, om jag minns rätt.

https://oscarproperties.com/for-investerare/aktien-agare/

=>
Så tja, stamaktien är väl varken uppenbart dyr eller uppenbart billig just nu. Det mesta lär bero på om man kan trolla fram några tillgångsaffärer. Men inte ens i det fallet är det ju givet hur/när stamaktieägarna kan vänta sig nån utdelning.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-26 kl. 12:59.
2019-02-26, 13:23
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du behöver inte besvara min tidigare fråga, eftersom jag har undersökt det här lite djupare och tror att jag fått grepp om det. Och jag får vika mig för att jag, i stora drag, har haft fullständigt fel i den här frågan.

Om jag förstår det rätt, och rätta mig om jag har fel, jag försöker förstå hur det fungerar:

- Ett aktiebolag får alltså inte dra av moms på byggtjänster och byggmaterial när man uppför ett bostadshus. Eftersom uthyrning av eller försäljning av bostäder inte räknas som en momspliktig verksamhet.

- Det betyder i sin tur att 25% moms på kostnader för byggtjänster och byggmaterial påverkar slutpriset till kund.

- Inköp av mark är inte momsbelagt, så kostnaderna man haft för marken spelar inte in.

- Vinstmarginalen är inte heller momsbelagd.

- Jag skulle gissa att byggrätter inte är momsbelagda, i likhet med köp av fastigheter eller mark. Har inte hittat någon information om det.

- Lönekostnader för egen personal beskattas ju på annat sätt, och är alltså inte momsbelagd.

Exakt hur mycket av priset på en nyproducerad bostad som utgörs av moms bör med andra ord vara svårt att säga, men om man höftar att icke momsbelagda kostnader (mark, vinstmarginal, egna lönekostnader) utgör hälften av slutpriset, och resten är momsbelagd verksamhet som material och byggtjänster, så hade slutpriset varit 10% lägre om det inte var för momsen.

(Och om man istället bygger lokaler och kontor för företag som är momspliktiga så är det full avdragsrätt för moms i alla led.)

Hej!

Precis, en del saker som förvärv av fastigheter är ej momsplikt.

Kollade lite genomförda projekt och det verkar ligga på c:a 12-14% av totala försäljningspriset är moms, så det är en massiv kostnad. (gäller brf).

Om du ska bygga hyresrätter, dvs att det är ditt bolag som ska hyra ut lägenheterna så kommer du få byggbolagets faktura inkl moms.
Om du ska bygga bostadsrätter, och levererar ett nyckelfärdigt hus till en brf kommer byggbolaget fakturera DIG exkl moms, sen drar du moms mot brf.

Normalt så skapar vi en SPV-bolag som bara äger fastigheten, sen skriver brf (som kontrolleras av oss) ett entreprenad-avtal direkt med byggaren, samt ett projektutvecklingsavtal med oss (reglerar garantier, byggledning mm).
Sen förvärvar brf:n SPV-bolaget, likviderar AB:t och tar över ägandet av fastigheten.
På det sättet slipper vi dels vinstskatt (som utgår på fastigheter men inte på bolagstransaktioner) och dels stämpelskatt.
2019-02-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Jag är med på ditt resonemang, men jag ser detta mer som när svenskarna emigrerade till Amerika och fick en bit mark att leva av, för att detta var i Amerikas intresse. Här handlar det dock inte om hektar utan om några sketna kvadratmeter i dåliga lägen. Detta borde svenska folket (och valda invandrare) erbjudas gratis i sitt eget land.

Visst dras det in pengar till kommunerna på dessa försäljningar, men det är en bedräglig inkomstkälla som bara funkar när vi har folkökning nationellt, eller lokalt (urbanisering). Att dessa medel sedan finansierar löpande kommunal konsumtion gör läget farligt för framtiden när dessa inkomster inte längre finns.

Den som vill jaga andrahandskontrakt i Stockholm City ska fullständigt få skylla sig själv. Men det ska finnas riktigt billiga alternativ (och kollektivtrafik) för den som är beredd att bo mer perifert.

Det sker antagligen nästan, men den marken finns inte på "Manhattan"... den finns i "midwest"...

Att kunna kränga byggrätter för 7500-9000 per m2 BTA i ett område som Skärholmen är ju inget som ens är i närheten av realistiskt på andra ställen i landet.

Det finns ju även regler och lagar som kommuner får förhålla sig till, kommunerna kan inte gynna enskilda exploatörer, om mark säljs så skall marköverlåtelser ske till marknadspris, sedan behöver inte pris vara det enda bedömningskriteriet, dom kan vikta in andra kriterier i bedömningen, men i slutänden blir priset ändå viktigt. Som spekulant på något får ju köpsidan avgöra vad dom tycker är rimligt och om dom kan få ihop kalkylen, om vi tar t ex Magnolia så har dom ju inte varit det minsta intresserade av att ge sig in i dyra markaffärer, räknar man på deras byggrätter, som enligt dom själva ligger redovisade i boken till anskaffningskostnad...

Exploaterings- och projektfastigheter: 1 196
Bedömda byggrätter: 17 288
Genomsnittsstorlek per bostad: 50 m2 BTA(exempel, men ligger runt där).
Inköpskostnad per m2 BTA blir då i mitt lite slarviga räkneexempel ca 1500 kr.

Angående det fetade, nu har jag inte läst varenda kommuns årsredovisning, har bara kollat igenom några stycken, men det där gäller inte för alla kommuner, nettot från stadsutveckling i min kommun är ofta negativt, även för mark som man kanske skulle kunna förvänta sig skulle ge ett positivt netto, det finns såklart detaljplaner som ger ett positivt netto, men totalen är negativ, så för att bygga det som byggs och planeras behövs det i regel skattemedel och/eller lån(skattefinansieringsgraden har dock varit rätt hög ca 95%). Dvs det finns inte pengar över för att finansiera drift av kommunal verksamhet eller kommunens kärnverksamhet, snarare är det ju så att skattemedel som skulle kunna gå till kärnverksamheten, vård, skola, omsorg med mera går till stadsutveckling.

Det som är intressant i kommunernas redovisning är bland annat balanskravsredovisningen pga att realisationsvinster exkluderas där, det är exklusive engångsposter som markförsäljning, resultatet för min kommun var då(2017) +1304 mnkr, vilket gjorde att kommunen kunde avsätta 1 miljard till resultatutjämningsreserven(dvs cash for rainy days), skall dock nämnas att de kommunala bolag som agerar på en konkurrensutsatt marknad och som enligt kommunallagen skall drivas på ett affärsmässigt sätt delade ut ca 770 miljoner till ägaren, dvs stadshuset/kommunen, så exkluderar man det blir det strukturella resultatet lägre(men fortfarande positivt, + typ 600 mnkr).

Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Eller så slutar man slösa pengar på kulturhus, badhus, konstverk, ishallar, bandyplaner osv ad nauseum så behöver man göra varken eller.

Om det är slöseri eller ej kan man såklart diskutera, men sådant skulle näringslivet kunna finansiera om det går att få en vettig affär i det, och det gör det ju iaf ibland(t ex Prioritet Serneke Arena),

Finns ju många sätt att lösa olika saker på, det finns ett ganska så aktuellt exempel, ett konsortium som erbjudit sig att bygga och finansiera en ny multiuse arena som ersättning för Scandinavium, en ny lisebergshall, ett nytt Valhallabad med mera i utbyte mot stora mängder byggrätter för annan verksamhet(bostäder inkluderat)i samma område. Jag gillar idén, men det är ju lite bananrepublik över en sådan affär kan man ju tycka, dvs byta bort(sälja) oförädlad råvara(mark) istället för att förädla det själv(planlägga marken) och sedan sälja.
2019-02-26, 15:39
Medlem
Fick vatten på min kvarn vad gäller min övertygelse om att barnfamiljer ska undvika stenstaden. Vetenskapen förordar grönska.

Growing up in urban environments is associated with risk of developing psychiatric disorders, but the underlying mechanisms are unknown. Green space can provide mental health benefits and possibly lower risk of psychiatric disorders. This nation-wide study covering >900,000 people shows that children who grew up with the lowest levels of green space had up to 55% higher risk of developing a psychiatric disorder independent from effects of other known risk factors. Stronger association between cumulated green space and risk during childhood constitutes evidence that prolonged presence of green space is important. Our findings affirm that integrating natural environments into urban planning is a promising approach to improve mental health and reduce the rising global burden of psychiatric disorders.

https://www.pnas.org/content/early/2019/02/19/1807504116
2019-02-26, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Inköpskostnad per m2 BTA blir då i mitt lite slarviga räkneexempel ca 1500 kr.

kl 16:20 in i denna film från 2017 säger Magnolias VD att snittvärdet på deras byggrätter är 3-4 tusen kr per ljus BTA.

Stora Aktiedagen Göteborg – Magnolia Bostad
https://www.youtube.com/watch?v=tLI_oTmiJAE

För övrigt säger han angående Uppsala att 1) Uppsala kommun har varit bra på att få fram byggrätter och 2) Uppsala kommun har varit bra på att ta betalt för dessa byggrätter.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-26 kl. 17:18.
2019-02-26, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ingves sitter i lite av en rävsax då om jag förstår rätt. Om han vill stärka kronan för att att gynna utländska investerare måste han ju höja räntan och eller minska kreditgivningen, men då finns ju risken för en stagnerande ekonomi med deflation.

Gör han inget eller tom sänker räntan försämras köpvärdet på kronan för utländska produkter och på sikt får vi inflationsproblem likt de Sverige fick när vi devalverade på 70-80 talen när vi plötsligt badade i sek med de svaga kronkurserna efter devalvering.
Jag finner det märkligt att inte inflationen tar fart med de ökade importpriserna (i sek) vi nu har..

Är det rent av så att ekonomin redan har bromsat upp avsevärt?

Se pensionernas utveckling och bostädernas prisutveckling. Sverige har ständigt en stagnerande ekonomi. RB blandade sig i genom att öka inflationen. Nu har vi fortsatt en stagnerande ekonomi och ökade skulder. Det blir aldrig bättre när det offentliga blandar sig i ekonomin.

RB följer ECB. Verkar det som.
2019-02-26, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Fick vatten på min kvarn vad gäller min övertygelse om att barnfamiljer ska undvika stenstaden. Vetenskapen förordar grönska.

Growing up in urban environments is associated with risk of developing psychiatric disorders, but the underlying mechanisms are unknown. Green space can provide mental health benefits and possibly lower risk of psychiatric disorders. This nation-wide study covering >900,000 people shows that children who grew up with the lowest levels of green space had up to 55% higher risk of developing a psychiatric disorder independent from effects of other known risk factors. Stronger association between cumulated green space and risk during childhood constitutes evidence that prolonged presence of green space is important. Our findings affirm that integrating natural environments into urban planning is a promising approach to improve mental health and reduce the rising global burden of psychiatric disorders.

https://www.pnas.org/content/early/2019/02/19/1807504116

Jag skulle gissa att det är av denna anledning det nu går ganska ok för i synnerhet BoKlok, men även t ex Bonava och Besqab att sälja radhus, medan försäljningen av lägenheter är katastrofalt svag.

Familjebildningar och födelseöverskott leder till en underliggande efterfrågan på hus runt Stockholm. Nya lägenhets-BR däremot växer upp som svampar ur marken och är alldeles för dyra och "betongnära".
2019-02-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
kl 16:20 in i denna film från 2017 säger Magnolias VD att snittvärdet på deras byggrätter är 3-4 tusen kr per ljus BTA.

Stora Aktiedagen Göteborg – Magnolia Bostad
https://www.youtube.com/watch?v=tLI_oTmiJAE

För övrigt säger han angående Uppsala att 1) dom har varit bra på att få fram byggrätter och 2) dom har varit bra på att ta betalt för dessa byggrätter.

3-4k är inte omöjligt, men då är man nere på en snittarea på kanske 20 m2 per enhet, vilket kanske är möjligt då det även ligger en del hotell med mera i portföljen, värdet på byggrätterna är ju 1.2 miljarder.
2019-02-26, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
3-4k är inte omöjligt, men då är man nere på en snittarea på kanske 20 m2 per enhet, vilket kanske är möjligt då det även ligger en del hotell med mera i portföljen, värdet på byggrätterna är ju 1.2 miljarder.
Hur många m2 ljus BTA går det i snitt på en l m2 säljbar boendeyta...? Sedan sade han som sagt det där 2017.

Men ja, 1,2 mdr/17k ger ca 70k per byggrätt. (Men 20 ljus BTA per byggrätt låter väl för lågt... så något stämmer inte. Din siffra 1,5k hade verkat rimligare, givet detta). (Dock: Förutom hotell, har de också vårdboenden)

Någonstans i filmerna jag länkat anges också hur stor andel av Magnolias kostnader som är markkostnader, och det är en jämförelsevis låg siffra. Möjligen var det 5-10% de sa.

Men givetvis går det lika bra att spekulera kring billiga byggrätter, som kring dyra byggrätter.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-26 kl. 17:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in