2019-02-22, 23:16
Medlem
PingPongGlasss avatar
Någon som har erfarenhet av att köpa saker på Amazon.uk? Drabbas man av diverse extra avgifter från Postnord om man köper 1-2 böcker? Skulle de inte slopa avgifterna?
Citera
2019-02-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Någon som har erfarenhet av att köpa saker på Amazon.uk? Drabbas man av diverse extra avgifter från Postnord om man köper 1-2 böcker? Skulle de inte slopa avgifterna?

Det beror helt och hållet på var den faktiska säljaren finns. Det är tyvärr så att Amazon tillåter en hel del utomstående att sälja sina varor genom Amazon, och dessa utomstående kan finnas lite här och var. Och det är ibland svårt att få reda på var varan kommer att skickas ifrån. Själv har jag beställt en bok från Amazon UK som skickades från Spanien. Och jag har också beställt saker från Amazon i Tyskland som skickades från Singapore och Kina. I dessa fall kom tre paket fram, med varsitt krav på moms (cirka 20 kronor) och avgift till Postnord (75 kronor per paket). Jag har också beställt en liten sladd från Amazon UK som tydligen har skickats från Kina. Det har nu gått två månader och jag väntar fortfarande, och Postnord har inte skickat något brev som de gjort med de tidigare paketen....
Citera
2019-02-22, 23:47
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det beror helt och hållet på var den faktiska säljaren finns. Det är tyvärr så att Amazon tillåter en hel del utomstående att sälja sina varor genom Amazon, och dessa utomstående kan finnas lite här och var. Och det är ibland svårt att få reda på var varan kommer att skickas ifrån. Själv har jag beställt en bok från Amazon UK som skickades från Spanien. Och jag har också beställt saker från Amazon i Tyskland som skickades från Singapore och Kina. I dessa fall kom tre paket fram, med varsitt krav på moms (cirka 20 kronor) och avgift till Postnord (75 kronor per paket). Jag har också beställt en liten sladd från Amazon UK som tydligen har skickats från Kina. Det har nu gått två månader och jag väntar fortfarande, och Postnord har inte skickat något brev som de gjort med de tidigare paketen....

Det lätt rörigt och irriterande. Det är ju de där 75 kronorna i avgift till Postnord man helst vill slippa. Spontant är det väl mest från England och Tyskland jag funderar på. Asien och Ryssland vill man ju helst slippa - känns som osäkra kort ur flera aspekter.
Citera
2019-02-23, 00:52
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Det står ju på produktsidan om den skickas via amazon eller utanför. Ska alltid vara delivered by amazon eller fulfilled by amazon.
Citera
2019-02-23, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Det står ju på produktsidan om den skickas via amazon eller utanför. Ska alltid vara delivered by amazon eller fulfilled by amazon.

Idealiskt ja, men ibland vill man ha något som inte säljs av många, varpå man får ta det som finns.
Citera
2019-02-23, 21:46
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Idealiskt ja, men ibland vill man ha något som inte säljs av många, varpå man får ta det som finns.
Då handlar man inte från amazon. Lika bra att köpa någon annanstans då.
Citera
2019-02-23, 22:15
Medlem
eromasters avatar
Tänkte beställa från aliexpress o be dem skicka brevet till vänner i Finland

Har Finland liksom Sverige avgifter o moms på alla små paket från Kina?
eller om det är i Finland nu, som det var i Sverige för 4 år sen dvs inga avgifter?

Någon som provat
Citera
2019-02-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass

Efter 29 mars och brexit är det mycket möjligt. Oavsett kommer det i det stora hela betyda att GB ej tillhör EU längre vilket betyder att alla paket från GB ska gå igenom manuella tullklareringar.

För oss betyder detta att varje paket får 75 kr i avgift + moms, sen kan du räckna med att du inte kommer få ditt paket från GB på 1-2 veckor längre. Nu kommer alla paket från GB att ta runt 4-8 veckor, vilket inte gör det idealistikt att handla ifrån GB/UK längre.

Ska du handla engelska böcker borde du kolla på andra sidor framöver. P:s, fan vad detta kommer förstöra för studenter i Sverige Sådant här kan tydligen bara hända i ett land som Sverige.
Senast redigerad av fonzen 2019-02-24 kl. 09:27.
Citera
2019-02-26, 11:42
Medlem
Vilket fraktalternativ är att föredra från Banggood? Jag läste på Reddit och fick fram följande information.

Priority Direct Mail: Packas om så att det ser ut att komma från Nederländerna.

EU Priority Line: Samma som ovanstående, men skickas med ett transportföretag.
Citera
2019-02-26, 14:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vilket fraktalternativ är att föredra från Banggood? Jag läste på Reddit och fick fram följande information.

Priority Direct Mail: Packas om så att det ser ut att komma från Nederländerna.

EU Priority Line: Samma som ovanstående, men skickas med ett transportföretag.
Priority Direct för mindre saker och EU Priority för större är vad jag kör på. PDM upplever jag som lite snabbare.
Citera
2019-02-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Priority Direct för mindre saker och EU Priority för större är vad jag kör på. PDM upplever jag som lite snabbare.

Vilket transportföretag och hur levereras försändelsen med EU Priority Line? Om det är DHL så passar det mig perfekt. Då slipper man vara hemma och kan hämta ut försändelsen hos någon av deras ombud.
Citera
2019-02-26, 14:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vilket transportföretag och hur levereras försändelsen med EU Priority Line? Om det är DHL så passar det mig perfekt. Då slipper man vara hemma och kan hämta ut försändelsen hos någon av deras ombud.
Jag hämtade mitt hos mitt närmaste Schenkerombud, så Schenker I guess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in