Alltså, är du tjackpundare eller något?
Jag trodde naivt att vi hade en respektfull dialog, men det måste jag helt fått om bakfoten tydligen.
Då ditt svar kommer så snart efter mitt som 8 minuter utgår jag ifrån att du inte ens läst vad du kritiserar, och synnerligen inte förstått någonting av det.
Jag tänker trots det både läsa, försöka i den mån det går att förstå samt besvara.
Citat:
Ursprungligen postat av
tim-price
Så om du stannar en person på gatan och slår denne sönder och samman, då har du inte brutit mot dennes eget intresse alls?
Jo...? Lite Cathy Newman känsla över detta. "So what you´re saying is...."
Det går emot någons intresse att slå denna sönder och samman. Hur det kommer sig att du föreställer dig att jag har en annan uppfattning i denna fråga är för mig ett mysterium.
Citat:
Du är uppenbart en obildad idiot som älskar att Tro att du visste både sanningen och vad andra försöker säga.
Den här diskussionen leder ingen vart om du inte erkänner och accepterar detta faktum.
Självklart är du skräckslagen med din attityd!
Ehm… Tack?
Det är märkligt att du hävdar att jag "älskar att tro att du visste både sanning och vad andra försöker säga", då jag vid flera tillfällen har
frågat dig vad du menar just för att jag försöker att förstå vad du vill säga. Detta innebär att jag "inte" förstod vid tillfället jag frågade, vilket jag inte har några problem att erkänna.
'Visste sanningen'... Det beror på vad vi talar om. Talar vi om just logik så är jag åtminstone så pass bekväm i ämnet att jag fick 1.9 på högskoleprovets logik/matematik-del (top 1%. Inte top 1% av hela befolkningen inklusive alla idioter då, utan top 1% bland de som aspirerade till högre utbildning), så just detta ämne kan jag befogat känna mig ganska bekväm i, även om jag begår misstag som alla andra så klart. Tycker inte ens att jag är speciellt smart, bara att de flesta andra är ännu dummare.

Jag är en sådan som betraktar mänskligheten i allmänhet som korkade apor. Vi råkar bara vara den överlägset minst korkade apan på denna jord.
Men nej, jag är inte en sådan som går runt och tror mig veta allt om allt. Den godtrogenheten lämnar jag över åt dem religiösa, de är så duktiga på just detta.
Detta bör vara uppenbart om du läser mina inlägg, som flera gånger säger att jag
inte vet svaret på lite allt möjligt. Något religiösa människor har ytterst svårt att göra, då dem tror sig besitta 'en sanning'.
Jag har inga problem att säga att jag inte vet när jag inte vet, jag har gjort det flera gånger redan.
Har du? Har du en enda gång i vår dialog sagt att
DU inte vet någonting?
Citat:
Läs lite filosofi själv kanske?
Det finns betydligt smartare människor än du själv som redan besvarat dina frågor och förklarat vad jag har menat.
Existentialism brukar ingå ytligt redan i en A-kurs filosofi.. börja där?
Jag har läst mycket filosofi, såväl akademiskt som privat... I synnerhet har jag spenderat
löjligt mycket tid på ämnet religion. Är du tillräckligt ung skulle det kunna vara så att jag har spenderat mer tid på dessa frågor än den totala tid du spenderat i skolan under hela ditt liv... Vi talar många, många
tusentals timmar här alltså... Hur mycket tid har du spenderat på detta ämne?
Men visst finns det alltid mer att lära!
Jag vet inte om jag framförde så många frågor egentligen, mer än de berörande dina högst personliga definitioner och vad du egentligen menar med dina egna formuleringar.
Jag tror inte att 'smartare människor' hade kunnat besvara dessa frågor, det är nog faktiskt bara du som kan det.
Citat:
Hur tror du själv att det första som existerade skapades? Vad utgick det ifrån?
Detta är en sådan typisk frågeställning som du måste
ifrågasätta. Den innehåller nämligen
premisser inbakade i frågeställningen, att det någonsin funnits något "
första som existerade" samt att någonting "skapades".
Varken du eller jag har någon som helst aning om någonting någonsin "har skapats", och om det "första som existerade" ens är en förståelig mening.
Allt som är kanske alltid har varit? Din frågeställning exkluderar denna möjlighet.
Detta är "okänt". Jag vet inte svaret.
Har du den intellektuella hederligheten att säga samma sak, eller kommer du fantisera fram att en magisk rymdtrollkarl måste ha skapat det första som existerat?
Citat:
För alla som inte är totala idioter är det ganska logiskt att det första som existerade uppkom genom relationen/faktorn mellan just ingenting och ingenting sig självt.
0^0=1
0/0=1
Mmm… Jag tror nog att det är ganska tydligt för tredje part som läser allt detta vem som förstår sig på logik, och matematik för den delen, och vem som inte gör det.
Vet du liksom ens skillnaden mellan induktion och deduktion, de två sätten att praktiskt utöva logik?
Vilken av dessa två metoder är det du använder i denna "ganska logiska" slutsatsen du och 'alla som inte är totala idioter' drar här...?
Tillåt mig gissa att du tror att logik är synonymt med rationellt...