2019-02-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim-price
Och din halmgubbe är deras definition både av Gud och av Sanning!
Detta är en ärlig fråga ställd med hederligt uppsåt: Hur korkad tror du att du är?
Lagom korkad tror jag att jag är.
Folks definition av Gud får de stå för själva, så ta det med dem.
Citera
2019-02-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så kan det också vara. Men din Gud finns, eller hur?
Man ser när du diskuterar hur okunnig du är på ämnet religion. Det blir för tjatigt. Du måste förstå att du inte förstår pga att du är för lat för att lära dig. Dina argument är oftast super-ihåliga och det är i princip ingen ide att bemöda sig med att besvara dina frågor eftersom du alls inte är intresserad av att veta och därmed inte heller förstår de svar du får. Du argumenterar för att argumentera bara.
Hade du haft intresse för att förstå hade du börjat med att, som jag sagt tidigare, läsa och lära dig ur de heliga skrifterna. Då hade du kanske kunnat urskönja skillnader och likheter och därmed haft kött på benen för dina ifrågasättanden.
Som du gör nu blir det bara tramsigt och tjatigt.
Vill du verkligen vara tramsig, tjatig och okunnig?
Citera
2019-02-26, 13:56
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Kronan existerar.
Men den finns oavsett om jag tror på den eller inte.
Menar du att Gud är ett påhitt som existerar i folks hjärnor så håller jag nog med.
Utan männskor skulle våran valuta inte existera.
Så du kanske är något på spåren, både valuta och Gud är mänskliga påhitt.
Värdet på Kronan existerar inte! Kronan är en bit papper eller ibland en bit metall.
Kronan existerar och får värde Enbart just för att vi kommit överens om att Tro på det. Subjektivt värde!
Utan människan, ingen krona.
Utan Gud, kanske ingen människa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Man ser när du diskuterar hur okunnig du är på ämnet religion. Det blir för tjatigt. Du måste förstå att du inte förstår pga att du är för lat för att lära dig. Dina argument är oftast super-ihåliga och det är i princip ingen ide att bemöda sig med att besvara dina frågor eftersom du alls inte är intresserad av att veta och därmed inte heller förstår de svar du får. Du argumenterar för att argumentera bara.
Hade du haft intresse för att förstå hade du börjat med att, som jag sagt tidigare, läsa och lära dig ur de heliga skrifterna. Då hade du kanske kunnat urskönja skillnader och likheter och därmed haft kött på benen för dina ifrågasättanden.
Som du gör nu blir det bara tramsigt och tjatigt.
Vill du verkligen vara tramsig, tjatig och okunnig?
Det brukar sluta såhär när inga bra belägg finns. Då är det oftast ”de andra” som inte förstår, är för lat eller inte vill veta.
Det kan även vara så att det är du som inte kan belägga att Gud existerar, eller förstår att Gud (din Gud) är ett mänskligt påhitt, att du är för lat eller ointresserad att inse det.
Citera
Medlem
ZyClaves avatar
Alltså, är du tjackpundare eller något?
Jag trodde naivt att vi hade en respektfull dialog, men det måste jag helt fått om bakfoten tydligen.

Då ditt svar kommer så snart efter mitt som 8 minuter utgår jag ifrån att du inte ens läst vad du kritiserar, och synnerligen inte förstått någonting av det.

Jag tänker trots det både läsa, försöka i den mån det går att förstå samt besvara.

Citat:
Så om du stannar en person på gatan och slår denne sönder och samman, då har du inte brutit mot dennes eget intresse alls?

Jo...? Lite Cathy Newman känsla över detta. "So what you´re saying is...."
Det går emot någons intresse att slå denna sönder och samman. Hur det kommer sig att du föreställer dig att jag har en annan uppfattning i denna fråga är för mig ett mysterium.

Citat:
Du är uppenbart en obildad idiot som älskar att Tro att du visste både sanningen och vad andra försöker säga.
Den här diskussionen leder ingen vart om du inte erkänner och accepterar detta faktum.
Självklart är du skräckslagen med din attityd!

Ehm… Tack?
Det är märkligt att du hävdar att jag "älskar att tro att du visste både sanning och vad andra försöker säga", då jag vid flera tillfällen har frågat dig vad du menar just för att jag försöker att förstå vad du vill säga. Detta innebär att jag "inte" förstod vid tillfället jag frågade, vilket jag inte har några problem att erkänna.

'Visste sanningen'... Det beror på vad vi talar om. Talar vi om just logik så är jag åtminstone så pass bekväm i ämnet att jag fick 1.9 på högskoleprovets logik/matematik-del (top 1%. Inte top 1% av hela befolkningen inklusive alla idioter då, utan top 1% bland de som aspirerade till högre utbildning), så just detta ämne kan jag befogat känna mig ganska bekväm i, även om jag begår misstag som alla andra så klart. Tycker inte ens att jag är speciellt smart, bara att de flesta andra är ännu dummare. Jag är en sådan som betraktar mänskligheten i allmänhet som korkade apor. Vi råkar bara vara den överlägset minst korkade apan på denna jord.
Men nej, jag är inte en sådan som går runt och tror mig veta allt om allt. Den godtrogenheten lämnar jag över åt dem religiösa, de är så duktiga på just detta.

Detta bör vara uppenbart om du läser mina inlägg, som flera gånger säger att jag inte vet svaret på lite allt möjligt. Något religiösa människor har ytterst svårt att göra, då dem tror sig besitta 'en sanning'.
Jag har inga problem att säga att jag inte vet när jag inte vet, jag har gjort det flera gånger redan. Har du? Har du en enda gång i vår dialog sagt att DU inte vet någonting?

Citat:
Läs lite filosofi själv kanske?
Det finns betydligt smartare människor än du själv som redan besvarat dina frågor och förklarat vad jag har menat.
Existentialism brukar ingå ytligt redan i en A-kurs filosofi.. börja där?

Jag har läst mycket filosofi, såväl akademiskt som privat... I synnerhet har jag spenderat löjligt mycket tid på ämnet religion. Är du tillräckligt ung skulle det kunna vara så att jag har spenderat mer tid på dessa frågor än den totala tid du spenderat i skolan under hela ditt liv... Vi talar många, många tusentals timmar här alltså... Hur mycket tid har du spenderat på detta ämne?

Men visst finns det alltid mer att lära!
Jag vet inte om jag framförde så många frågor egentligen, mer än de berörande dina högst personliga definitioner och vad du egentligen menar med dina egna formuleringar.
Jag tror inte att 'smartare människor' hade kunnat besvara dessa frågor, det är nog faktiskt bara du som kan det.

Citat:
Hur tror du själv att det första som existerade skapades? Vad utgick det ifrån?

Detta är en sådan typisk frågeställning som du måste ifrågasätta. Den innehåller nämligen premisser inbakade i frågeställningen, att det någonsin funnits något "första som existerade" samt att någonting "skapades".
Varken du eller jag har någon som helst aning om någonting någonsin "har skapats", och om det "första som existerade" ens är en förståelig mening. Allt som är kanske alltid har varit? Din frågeställning exkluderar denna möjlighet.

Detta är "okänt". Jag vet inte svaret. Har du den intellektuella hederligheten att säga samma sak, eller kommer du fantisera fram att en magisk rymdtrollkarl måste ha skapat det första som existerat?

Citat:
För alla som inte är totala idioter är det ganska logiskt att det första som existerade uppkom genom relationen/faktorn mellan just ingenting och ingenting sig självt.
0^0=1
0/0=1

Mmm… Jag tror nog att det är ganska tydligt för tredje part som läser allt detta vem som förstår sig på logik, och matematik för den delen, och vem som inte gör det.
Vet du liksom ens skillnaden mellan induktion och deduktion, de två sätten att praktiskt utöva logik?

Vilken av dessa två metoder är det du använder i denna "ganska logiska" slutsatsen du och 'alla som inte är totala idioter' drar här...?

Tillåt mig gissa att du tror att logik är synonymt med rationellt...
Citera
2019-02-26, 13:58
Medlem
Citat:
Värdet på Kronan existerar inte!
Den existerar och får värde Enbart just för att vi kommit överens om att Tro på det. Subjektivt värde!
Utan människan, ingen krona.
Utan Gud, kanske ingen människa.
Jag skrev aldrig ”värdet”, så sluta jug. Värdet är ett mänskligt påhitt, precis som jag skrev.
Och resten håller du med mig om. Bra.
Citera
2019-02-26, 13:59
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Alltså, är du tjackpundare eller något?
Jag trodde naivt att vi hade en respektfull dialog, men det måste jag helt fått om bakfoten tydligen.

Då ditt svar kommer så snart efter mitt som 8 minuter utgår jag ifrån att du inte ens läst vad du kritiserar, och synnerligen inte förstått någonting av det.

Jag tänker trots det både läsa, försöka i den mån det går att förstå samt besvara.

Jo...? Lite Cathy Newman känsla över detta. "So what you´re saying is...."
Det går emot någons intresse att slå denna sönder och samman. Hur det kommer sig att du föreställer dig att jag har en annan uppfattning i denna fråga är för mig ett mysterium.

Ehm… Tack?
Det är märkligt att du hävdar att jag "älskar att tro att du visste både sanning och vad andra försöker säga", då jag vid flera tillfällen har frågat dig vad du menar just för att jag försöker att förstå vad du vill säga. Detta innebär att jag "inte" förstod vid tillfället jag frågade, vilket jag inte har några problem att erkänna.

'Visste sanningen'... Det beror på vad vi talar om. Talar vi om just logik så är jag åtminstone så pass bekväm i ämnet att jag fick 1.9 på högskoleprovets logik/matematik-del (top 1%. Inte top 1% av hela befolkningen inklusive alla idioter då, utan top 1% bland de som aspirerade till högre utbildning), så just detta ämne kan jag befogat känna mig ganska bekväm i, även om jag begår misstag som alla andra så klart. Tycker inte ens att jag är speciellt smart, bara att de flesta andra är ännu dummare.
Men nej, jag är inte en sådan som går runt och tror mig veta allt om allt. Den godtrogenheten lämnar jag över åt dem religiösa, de är så duktiga på just detta.

Detta bör vara uppenbart om du läser mina inlägg, som flera gånger säger att jag inte vet svaret på lite allt möjligt. Något religiösa människor har ytterst svårt att göra, då dem tror sig besitta 'en sanning'.
Jag har inga problem att säga att jag inte vet när jag inte vet, jag har gjort det flera gånger redan. Har du? Har du en enda gång i vår dialog sagt att DU inte vet någonting?

Jag har läst mycket filosofi, såväl akademiskt som privat... I synnerhet har jag spenderat löjligt mycket tid på ämnet religion. Är du tillräckligt ung skulle det kunna vara så att jag har spenderat mer tid på dessa frågor än den totala tid du spenderat i skolan under hela ditt liv... Vi talar många, många tusentals timmar här alltså... Hur mycket tid har du spenderat på detta ämne?

Men visst finns det alltid mer att lära!
Jag vet inte om jag framförde så många frågor egentligen, mer än de berörande dina högst personliga definitioner och vad du egentligen menar med dina egna formuleringar.
Jag tror inte att 'smartare människor' hade kunnat besvara dessa frågor, det är nog faktiskt bara du som kan det.

Detta är en sådan typisk frågeställning som du måste ifrågasätta. Den innehåller nämligen premisser inbakade i frågeställningen, att det någonsin funnits något "första som existerade" samt att någonting "skapades".
Varken du eller jag har någon som helst aning om någonting någonsin "har skapats", och om det "första som existerade" ens är en förståelig mening. Allt som är kanske alltid har varit? Din frågeställning exkluderar denna möjlighet.

Detta är "okänt". Jag vet inte svaret. Har du den intellektuella hederligheten att säga samma sak, eller kommer du fantisera fram att en magisk rymdtrollkarl måste ha skapat det första som existerat?

Mmm… Jag tror nog att det är ganska tydligt för tredje part som läser allt detta vem som förstår sig på logik, och matematik för den delen, och vem som inte gör det.
Vet du liksom ens skillnaden mellan induktion och deduktion, de två sätten att praktiskt utöva logik?

Vilken av dessa två metoder är det du använder i denna "ganska logiska" slutsatsen du och 'alla som inte är totala idioter' drar här...?

Tillåt mig gissa att du tror att logik är synonymt med rationellt...
Om du la en bråkdel av tiden och energin du lägger på att missförstå andra på dig själv istället,
Då kanske du också kunde ha en egen uppfattning?
Citera
2019-02-26, 14:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du förolämpar både dig själv och din motpart när du anstränger dig för att missförstå denne!
Du kanske helt enkelt är för korkad för att förstå vad folk försöker säga till dig?
Kan du försöka tänka själv utan att det blir bajsmacka av dina slutsatser?
Bajskastning leder ingenstans.

Citat:
Detta är inte bajskastning, det är påpekande av Fakta jag kommit fram till genom egen observation.
Vilken fakta? Varför inte svara på frågorna istället för att fjanta dig?
Citat:
Bajskastningen är det Du som står för.
Ge mig ett exempel.

Citat:
Vem är det som bygger halmdockor av uppenbara misstolkningar? Jo herr Idiot, det är Du!
Sedan när är det möjligt för frågor att vara halmdockor?
Citat:
Tror du själv att andra människors gudsuppfattning måste vara rätt och verkligen existera?
Nej, jag tror inte det måste vara rätt men jag vill veta varifrån man får sin uppfattning och hur. Därför ställde jag den frågan jag ställde. Tydligen är det känsligt eftersom du formligen sprutar bajs istället för att svara.
Citat:
Varför slåss du annars med näbb och klor mot den halmgubben?
Jag ställer lugna och sakliga frågor. Jag vet inte vad du sysslar med.
Citera
2019-02-26, 14:01
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Jag skrev aldrig ”värdet”, så sluta jug. Värdet är ett mänskligt påhitt, precis som jag skrev.
Och resten håller du med mig om. Bra.
Vad är Kronan då? Är det en bit papper? Ettor och nollor i ett datasystem? Metallbitarna kanske?
Kryp ur din trånga anal någon gång, det är inte så tryggt i mörkret som det kan verka.
Senast redigerad av tim-price 2019-02-26 kl. 14:04.
Citera
2019-02-26, 14:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man gör det genom att läsa och lära sig.

Så du får det alltså berättat för dig, genom text?
Igen, hur vet du att det är från Gud och inte något annat?
Citera
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bajskastning leder ingenstans.

Vilken fakta? Varför inte svara på frågorna istället för att fjanta dig?
Ge mig ett exempel.

Sedan när är det möjligt för frågor att vara halmdockor?
Nej, jag tror inte det måste vara rätt men jag vill veta varifrån man får sin uppfattning och hur. Därför ställde jag den frågan jag ställde. Tydligen är det känsligt eftersom du formligen sprutar bajs istället för att svara.
Jag ställer lugna och sakliga frågor. Jag vet inte vad du sysslar med.
Hahaha! Ditt självbedrägeri är det största och käraste du har. Lägg av bara.
Varför skulle jag svara på frågor som du själv hittat på och redan Vet svaret på?!
Citera
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det finns ju människor som gillar att förvilla.

Så alla som tror på en annan definition av Gud än dig försöker bara förvilla?
Det låter ju sannolikt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in