Citat:
Ursprungligen postat av
tim-price
Nej. De är endast sammankopplade i det att de båda berör ditt inlägg, däremot så svarar de olika meningarna till olika delar i ditt tidigare inlägg.
Okej, då har jag ingen aning om vad du menar med att jag skulle ha tvingat någon till något...
Citat:
Jag håller med dig om att det Kan vara skillnad, men i praktiken om Gudsfrågan så är det ingen skillnad.
Att inte tro är också att tro. Det enda alternativet till att tro är att VETA!
Nej, nej, nej! Att inte tro är att inte tro. Det är inte "en trosuppfattning" att inte hysa en trosuppfattning... Det är INTE samma sak att
inte vara övertygad om någons skuld, som att
vara övertygad om någons oskuld.
Sedan om jag sätter på mig min teist-hatt så kan jag förstå att för den som tror på dessa magiska rymdtrollkarlar så är det irrelevant om personen inte tror på gud, eller om den tror att gud inte finns. Jag kan förstå att i er magiska värld är detta strunt samma.
Problemet är att om man skall ha en utvärdering i huruvida påståendet att gud finns har någon rationell basis eller inte så är det av essentiell betydelse att teisten förstår att
DEM har en bevisbörda då dem hävdar att någonting existerar.
Den som efter utvärdering av bevis når slutsatsen "inte skyldig" har inte en bevisbörda. Orsaken till detta är att vi vill undvika att oskyldiga döms, då lägger man bevisbördan på
påståendet, inte den som inte är övertygande om påståendet.
Dem som inte är övertygade om någontings existens har inte en bevisbörda. Orsaken till detta är att detta är den enda rationella utgångspunkten om man vill undvika att ha
falska trosuppfattning, då lägger man bevisbördan på
påståendet. Då tror man inte på något förrän efter dess att dess existens demonstrerats. Dess icke-existens, och om det är belagt eller inte, är irrelevant. Det är så situationen föreligger om man plockar av sig sin teist-hatt, en infallsvinkel jag skulle hävda att alla människor av något förstånd (inklusive teister) använder sig av hela tiden i deras vardagliga liv, medans de gör ett
undantag för gud...
Skulle så inte vara fallet skulle ni vara så godtrogna att ni blivit lurade av bedragare, konspirationsteorier och allt möjligt, hela tiden, varje dag, alltid.
Det sker ett UNDANTAG för gudsfrågan, som behandlas helt annorlunda, och det finns inget skäl att göra detta undantag.
Citat:
Jag vill klargöra vad Subjektivitet betyder i min mening: Det betyder att något "beror på" någonting annat.
Allt i "verkligheten" är objekt. Men i sanningens namn så är alla objekt subjektiva (beror på) sakförhållanden andra objekt emellan.
Alltså: En foton (ljuspartikel / EnergiKvantum) är ett Subjekt (som alla elementarpartiklar),
vars varande/existens bestäms genom relationen till andra Objekt.
Jag skulle då säga att du använder subjektivt som ett substitut för det redan existerande ordet 'relativt'. Någonting som är relativt 'beror på' eller 'förhåller sig till' någonting annat.
Nästan allt i universum är relativt till något annat, och med dessa definitionerna du använder (om du fortfarande menar att objektiv/subjektiv är motpoler av varandra) så blir objektivt någonting irrelevant, det finns inte för allting är subjektivt. Alternativt så finns inte någon konflikt mellan objektivt och 'subjektivt' (aka relativt), de är inte motpoler av varandra vilket de är så som jag använder begreppen.
Objektiva frågor har objektiva svar. Huruvida månen existerar eller inte har ett korrekt svar. Svaret vore detsamma om inga levande varelser existerade.
Subjektiva frågor har subjektiva svar, som
inte är rätt eller fel utan bygger på subjektets
preferenser, tolkningar, värderingar eller tankar.
Huruvida norrsken
existerar eller inte är en objektiv fråga med objektivt svar, huruvida norrsken är
vackert eller inte är en subjektiv fråga med subjektiva svar.
Som sagt, ordet relativt finns redan. Använd det istället för att omdefiniera subjektivt, det är mitt tips åtminstone, men jag förstår åtminstone vad du menar med det.
Citat:
Hur "något" är beskaffat beror alltså på förutsättningar/förhållanden/relationer med "något" annat!
Sanningen är i sann bemärkelse alltså ALDRIG objektiv, utan beror på relationerna.
Nja, jag vet inte om jag instämmer i det ens med dina definitioner.
Existerar Jorden?
Har denna fråga inte ett objektivt, sant svar? Är denna fråga eller dess svar relativt till något? Vadå?
Citat:
Jag skulle vilja definiera Medvetande som: "något/någon med Makt", alltså något som kan ställa frågor och påverka förhållanden.
Jag skulle vilja definiera Makt som: "Relation som möjliggör Påverkan"
Jag skulle vilja förtydliga definitionen av Våld som: "Påverkan beroende av Intresse"
Ehm, okej...? Jag skulle definiera medvetande som tankeprocesserna av en tänkande varelse, förenklat. Den enda relevansen jag ser till makt är att medvetandet har makten över den fysiska kropp den verkar inom.
En robot idag kan ställa frågor och påverka förhållanden, men de har inget medvetande.
En hund kan inte ställa frågor (även om den kan påverka förhållanden) och har medvetande.
Förstår fortfarande dock inte vad varken våld eller makt har att göra, överhuvudtaget, med religion och gudstro.
Citat:
Om EnergiKvantum ÄR frågor: Vem ställer dem?
Visst kan man antaga att även Rumtiden består av kvantum?
Woot? Alltså, kvantum är bara namnet vi gett till ett forskningsområde, som likväl hade kunnat kallats för "mikrofysik" eller någonting annat, då det är detta det handlar om. Fysik på extremt små skalor, atomnivå och lägre.
Att säga att detta "är frågor", eller att något "består" av detta låter som märkligt formulerade meningar i mina öron...
Om det hade kallats för mikrofysik, hade du förstått vad jag menat om jag sagt "mikrofysik ÄR frågor" eller "rumtiden består av mikrofysik"....?
Citat:
Du utgår ifrån dig själv, därför identifierar du medvetande Vad menar jag med det tror du?med som du kan identifiera med ditt eget.
Ja, då jag är fast i mitt eget medvetande blir ju rimligen det utgångspunkten. Ingen aning vad du menar med det eller vart du vill komma, nej.
Citat:
Men har kanske inte EnergiKvantum också medvetande eller iaf Makt? Och har inte Universum Medvetande eller Makt? De ställer ju frågor och Bestämmer utfall? Och baserat på svaren de får så Bestämmer de utfall på Verkligheten.
Om du vill göra dig anspråk på att Veta svaret på dessa frågor, då skulle jag vilja säga att det är du som Tror väldigt mycket om dig själv.
Med dina i min mening märkliga definitioner, typ, ja. Några frågor kan de ju inte ställa, men i dina definitioner blir ju "medvetande med makt" = "något/någon med relation som möjliggör påverkan".
Du bör ju dock fråga dig själv om faktumet att dina definitioner leder till att 'energikvantum' är ett 'medvetande med makt' kanske gör att dina definitioner är något för breda och oanvändbara i denna kontext? Tror du att teoretiska fysiker i allmänhet hade accepterat att energikvantum är ett medvetande med makt...?
Citat:
Tror du på ditt eget medvetande? Tror du att vi har fri-vilja? Kan du styra de objektiva elementarpartiklarna (elektronerna) i din hjärna? Hur? Med tankeKraft? Vad är Kraft? Kommer Kraften ifrån ditt Medvetande?
Jag tror att mitt egna medvetande existerar, ja. Jag är inte helt övertygad om fri vilja. Den är åtminstone inte helt fri, den saken är klar. Den är antingen begränsad eller obefintlig.
Ja, alltså det kan vi ju. Du kan påverka de fysiska processerna i hjärnan med tankekraft och observera detta i realtid med befintlig teknologi.
Säg att jag övertygade dig att en närstående hade gått bort (även om så inte vore fallet). Jag kan garantera dig att förändringar hade skett i hjärnan, fysiskt och påvisbart, endast som konsekvens av dina tankar.
Kraft kan ha olika betydelser i olika sammanhang, men tankekraft antar jag kommer från medvetandet eller kroppen. Men vem vet...
Citat:
"Vi är, just för att vi också inte är"
Vad kan det betyda tror du?
Låter som svammel i mina öron. I synnerhet då det är en uppenbar logisk motsägelse.
Citat:
0/0=1
Vad/hur mycket är värdet på talet 1?
Värde är en subjektiv fråga. Däremot så kan siffran 1 konkretiseras med att faktiskt hålla 1 antal av någonting.
0/0 = error, inte 1.
Citat:
Är "något" ursprunget ur "inget"?
Ingen aning, men jag tror inte det.
Citat:
Visst är vår egen definition av oss själva det "något" som vi ÄR.
Men för att det skall existera i verkligheten så måste det också relateras med allt det INTE-ÄR.
Vi både ÄR och INTE-ÄR på samma gång.
De två första meningarna, helt rätt. Slutsatsen på tredje meningen dock, helt uppåt väggarna... Nej, nej, nej...
Det stämmer att man relaterar någonting som är med någonting som inte är; men vi som ÄR, är endast. Det är logiskt omöjligt att vara och inte vara på samma gång...
Jag rekommenderar att ta 5 minuter och läsa lite om 'logical absolutes', eller logikens lagar. Detta är grundpremisserna för all kunskap. Utan acceptans av dessa premisser kan du
omöjligen veta någonting om någonting, någonsin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_thought#Three_traditional_laws:_identity,_n on-contradiction,_excluded_middle
The law of identity: X is X.
The law of noncontradiction: X is not non-X.
The law of the excluded middle: Either X or non-X.
Detta är fundamental tankeförståelse, och jag blir
mörkrädd över att man inte lär ut detta i skolan, som
KRAV, i
HÖGSTADIET. Inte som tilläggsval i gymnasiet.....