[quote=tim-price|66860025][quote=Honey.B.Blue|66859970]
Citat:
Du kanske också borde försöka anstränga dig för att inte vara en idiot?
Idiot?
För att det krävs visst mått av faktaresistens att ge plats åt det som så många människor över jorden tar in i sina liv, för att sedan mala ihop argument om rätten att anklaga dem som respekterar vissa faktum som helt enkelt ingår i livskonceptet?
Good morning.. där sa du ju nånting.
Att du lättsinnigt delar ut idiotetiketter, betyder inte att jag gör - däremot inser jag att evolutionär utveckling rimmar med alltings obeständighet, rimmar med alltiongs ständiga rörlighet och då ställer jag det ibland i jämförelse med den vad jag ibland kallar för den FIXA GUDSFÖRESTÄLLNINGEN som kan, inte nödvändigtvis, men kan och har också ... hämmat samt blockerat tillförsel av den syre som levande indeivider behöver för att förstå sim omvärld, och med det menas också naturens tillstånd, som för den enskilda lilla människan i ett stort universa, behövs.
Att kalla det för idioti är nog första gången jag hört. Jag skulle nog inte vilja se en massa barn födas, att fråntas rätten att stilla sin nyfikenhet med kunskap om var vi är, till en början.
Ta bort alla livets faktum, och du har den perfekte trosfanatikern. Det är livsfarligt att släppa lös trosapologeter utan rimliga krav om närvaro i aktivt emottagandet av den kunskapsbank som ständigt påkallar uppmärksamhet.
Men menade du dig att vara en som tar sig rätten att ignorera, då ska du inte gråta ihjäl dig när vetenskapen inte kan hjälpa dig när du står i katastrofens öga! Ta du då och förlita dig på naturens medvetande..
Du nästan, påstår att du egentligen inte behöver oss ateister som klarar av att leva utan att rycka i någon föreställande gud (gudsförklaring, det finns annars ingen som vet vad gud är, de vet endast vad de blivit tillsagda el hänvisade att berika sig med, gällande intellektuell matning, och har fått böcker av annan valör än vad ateister matar sig med, då ateister iofs kan läsa bibel koran och sådant, men då man ej söker gudsrelation, i normalfallen ägnar sig åt annan stimulans i bokform, än just bibelverser att ses som livsmannual)
men vill du inte förstå, så slipp och släpp , vi vet båda redan om att det finns olika naiva grader i människan, den upplyste vetenskapsmannen Einstein han var också rätt naiv i vissa spörsmål så det har inte med intelligens att göra huruvida man är el inte är naiv, bara det att om inte du så jag! kan se enorma människomassor över världen som är HELT FÅNGNA och indoktrinerade, samt isolerade i religionens namn, där gud och gudar styr deras liv, dvs spöken!
Många saknar egenvärde, och makthavarna omkring dem, vill att de ska fortätta söka gud.. det blir bäst för ekonomin det.
Du behöver inte läsa in dig själv, och identifiera dig med allt som skrivs i forumet, lyft huvudet istället.
Misär, följer inte så sällan där gudsordandet helt mesmeriserar - och ja det är inte alls roligt, det är enbart äkta tragiskt att se hur liv kan förspillas och försnillas enbart med lite sagoberättanden, som kultiveras upp och via börsnoteringar når hödjer. Enormt sorgligt, barnen... de säger ok för barnarbete där de är djupt "hängivna" , förlorat förmågan att agera adekvat.
Så förtrollande är gudssökandet, helt uppenbart.
Stora delar av världen - fatalistiska öden och det är gud-som-vill-så. enligt dem. så de ber ännu mer, och mer.. och mer, och liksom du, släpper de aldrit "taget om gud, som de menar... tröstar dem (extremt sorgligt leverne, ge allt åt gud.. även om du ger bara-lite.. för gardering, om.. ifall.
Som om det har betydelse att tro? Som om det har betydelse att dessutom proklamera sig och identifiera sig som "troende" , för vem? inte gud iaf! utan för att ses som godkänd, av dem som vill ha dig att iaf vid kommando, klara av att knäböja.
för det var inte du som kläckte gudsidén ochn en dag kom på att ååååh hej gud... , det vet du själv.
Citat:
Jag håller med om att det är människors maktbegär som gett upphov till föreställningar om Gud, precis som alla andra våra fantastiska upptäckter och uppfinningar.
Jag tror att vi djur är medvetna, och att kanske alla subjekt i någon mening är det. Må hända?
Allt ställer ju frågor och fattar beslut i relation till andra saker?
Mmm människan är medveten, men larven lövet , din vovve eller regnpölen eller regnbågen är inte.
Det är ett fenomen, att regnbåge uppstår, det är kanske enl dig så att "den visar sig" ( DEN... ville den något av visdom, tänker du?)
Citat:
Jag tycker att Erfarenheterna i mitt eget Liv tillsammans med mina ”kunskaper” kan utgöra bevisning nog.
Jag gissar att det mesta är ganska likt migsjälv även om det också skiljer sig vesäntligt.
Men jag vet för lite för att säkert Veta,
Därför vill jag tro mig veta mer och söker kunskap.
Det är ditt liv och din ensak, har inget med resterande befolkning att göra. Det kan man se i hur tiotusen eller miljontals människor som du , gör och kunskapar sig i t.ex Indonesien, helt andra definitioner på erfarenhet där, eller i Iran, vad du säger vara erfarenhet här är för dem att du behöver ev. hängas levande och sedan spik i kistan på direkten.
Citat:
Min Gudsdefinition är endast en näst intill obefintlig del av beslutsfattandet av mina livsval, men det är ändå ett fundament för min världsbild
Har nu någon hindrat dig i detta här på forumet då?
Som om man inte redan vet detta, finns hardcore-troende här, sekterister och islamister och alla där emellan till ateister, något nytt? Alla vet att det finns ett spann mellan polerna, och vad du yppade här var gäsp gäsp, troende vet att ateister "finns" och vet också att ateisterna är vännerna och ateisterna som är lite mer begåvade utför också saker för troende som troende icke! skulle vilja vara utan! så är det med vetenskapsfolk, mänsklighetens livlinor! (då menar jag inte samtliga, jag har en hjärna som kan läsa och utveckla min slutsatsförmåga, jag vet att vetenskapsmän i novosibirsk eller dem som skapar novitjok och sådana stoff.. inte för den skull är raktigenom vänskapliga, och jag befarar att du kommer att antingen väölja att tolka mig så fel det går, eller enbart fatta vanlig svenska.
Citat:
Jag önskar ha en god relation med min omvärld,
Jag Tror på Godhet
Jag tror också på godhet och vet vad det gör att hålla det aktivt, så långt det går, men jag tror faktiskt också på gränssättning och kurage, där godhet inte längre tjänar någon mer än falska riddare.