2019-02-25, 09:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag är undrande här. Jag har läst igenom hela tråden och koncentrerat mig på vissa skribenter. De där "bindningarna" till familjen kom väldigt sent i tråden. Hur kommer det sig? Jag kan omöjligt tro att man av blygsamhet inte nämnde de där "bindningarna" de första 12 månaderna efter Bjärred-morden. De nämndes först i kontakterna med Anev*ki. Så jag tror nån far med osanning för att verka sig vara lite förmer än andra.

Jag tror ”bindningen” är en kontakt här i tråden med någon som påstod sej vara anhörig till H. Då blir det nog lätt att man trissar upp varandra och eldar på.
Citera
2019-02-25, 09:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror ”bindningen” är en kontakt här i tråden med någon som påstod sej vara anhörig till H. Då blir det nog lätt att man trissar upp varandra och eldar på.
Ah. En fantasi. Då förstår jag.
Citera
2019-02-25, 09:28
Medlem
Citat:
Tack. Kunde inte uttryckt det bättre själv. Att hela tiden läsa att Hanna är ett mordoffer är rena hånet mot barnen. Hon är lika involverad som maken. Obehagligt att läsa försvaret av hennes handlingar.

Polisens "version" igen, igen:

De säger att Hanna är strypt och eventuellt i kombination med kvävning.

De har stöd för gemensam planering och misstänker därför båda för att ha dödat döttrarna:

”Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans
OCH
båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar.”
Citera
2019-02-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Blev det någonsin någon klarhet kring trovärdigheten av detta PM? Det förefaller så detaljerat att man svårligen kan bortse ifrån det. Du Solglittret som själv skriver att du har andra bindningar till någon av de döda än här på nätet kanske kan ge någon fingervisning över sanningshalten, utöver det du gör i ovanstående inlägg där du skriver att du tror på PM-et.

På vilka grunder bedömde du att det som står i PM-et var trovärdigt och hur ser du på detta idag? Tror du till exempel på att barnen sov och grät om vartannat?

Jag undrar detsamma, verkligen. Detta pm dök upp just innan den senaste pressträffen. Men likheterna är stora med Avd9s text, som dök upp ganska snabbt efter händelsen. Där beskrevs också hur barnen fått somna in av tabletter med mamma och pappa vid sängen. Avd9 var också tillbaka strax innan pressträffen, eller minns jag fel?, men har inte kommenterat efter pt. Sen står ju denna version i stark kontrast till Solglittrets andra teori om tvättstugan och O som ensam gm.
Citera
2019-02-25, 10:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En strypmördad person som är ett mordoffer brukar vi vanligen beteckna som just ”offer”.
Precis som när man uppger att det fanns tre mordoffer i villan och en suiciderad person.
Oaktat vad H kan vara skyldig till för andra illdåd innan hon mördades.
Mordoffer är hon i vart fall. En misstänkt mördare för mordet på henne finns det också.

Det är därför det blir märkligt när man under PT anger de brott O och H är misstänkta för, men utelämnar att O även torde vara misstänkt för ett mord till, mordet på H.

Nej, det är omöjligt att beteckna just Hanna som "offer" då hon varit med ända till slutet vad gäller mordet på barnen. Sen att hon inte klarade fullt ut att ta livet av sig själv och bad om hjälp, DET är något helt annat. Inte ens om hon ångrade sig i slutändan är hon ett offer (vilket jag överhuvudtaget inte tror). Hon var med i flera månader och planlade morden, skrev testamenten, skrev förklaringsbrev, sopade undan en del på digitala medier.

Hur gärna du än vill se Hanna som offer så innebär det inte att du har rätt hur många gånger du än upprepar det.
Citera
2019-02-25, 10:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Var i polisens uttalande ser du att någon är misstänkt för mord? Oskar och Hanna är misstänkta för att ha dödat sina döttrar. Man uppger aldrig att det fanns tre mordoffer, man pratar inte om mord. En domstol skulle ta ställning till brottsrubricering och vilket straff respektive gärningsperson skulle få efter en rättegång.

Är du inte långt ute i semantikens virvarr när du tycker att om någon har dödat att det är något helt annat än mord??
Juridisk kan man inte åtalas för begreppet "att ha dödat" - man måste precisera under tydligare rubrik. Vållande, dråp eller mord eller medhjälp, anstiftan till något.
Min fråga till A-C A gällde antal mordoffer - och svaret från henne var tre stycken.

Om H är mördad är hon naturligtvis ett mordoffer och inget annat om hon dödats av sin make.
Huruvida det var välförtjänt eller önskat av henne är inget som har någon betydelse för formulering att hon är ett mordoffer. Statistiskt kommer hennes död att klassificeras som mord genomfört av maken.
Citera
2019-02-25, 10:46
Medlem
Citat:
Nej, det är omöjligt att beteckna just Hanna som "offer" då hon varit med ända till slutet vad gäller mordet på barnen. Sen att hon inte klarade fullt ut att ta livet av sig själv och bad om hjälp, DET är något helt annat. Inte ens om hon ångrade sig i slutändan är hon ett offer (vilket jag överhuvudtaget inte tror). Hon var med i flera månader och planlade morden, skrev testamenten, skrev förklaringsbrev, sopade undan en del på digitala medier.

Hur gärna du än vill se Hanna som offer så innebär det inte att du har rätt hur många gånger du än upprepar det.

Inget vet om H varit med ända till slutet eller i vilken ordning alla dog.
SS sa att uppgifter om den långa planeringen kom från förklaringsbrevet och inget annat.

Det behövs verkligen en FUP.
Citera
2019-02-25, 11:02
Medlem
Citat:
Är du inte långt ute i semantikens virvarr när du tycker att om någon har dödat att det är något helt annat än mord??
Juridisk kan man inte åtalas för begreppet "att ha dödat" - man måste precisera under tydligare rubrik. Vållande, dråp eller mord eller medhjälp, anstiftan till något.
Min fråga till A-C A gällde antal mordoffer - och svaret från henne var tre stycken.

Om H är mördad är hon naturligtvis ett mordoffer och inget annat om hon dödats av sin make.
Huruvida det var välförtjänt eller önskat av henne är inget som har någon betydelse för formulering att hon är ett mordoffer. Statistiskt kommer hennes död att klassificeras som mord genomfört av maken.
Det handlar inte om semantik, det är en fråga om juridik. Det är den som styr vad och hur polisen presenterar sina slutsatser om händelsen. De varken kan eller får ta rollen som vare sig åklagare eller domare så de utser inte mördare lika lättvindigt som du som lekman. Din lekmannaåsikt är inte heller värd mer än just ett rop från läktaren i sammanhanget.
Citera
2019-02-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
SS sa att uppgifter om den långa planeringen kom från förklaringsbrevet och inget annat.

Ordningen gick inte att fastställa så det kommer du ändå aldrig att få veta.
Citera
2019-02-25, 11:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Ja det behövs absolut nu ett offentliggörande av stora delar av FUP där saker och ting reds ut och klarläggs.
Det här är allt värre diskussioner där man greppar alla möjliga halmstrån för att försöka tolka eller misstolka polisens uttalande på PT .

Så ska det inte vara i ett rättssamhälle där två oskyldiga barn faktiskt är brutalt mördade.
Hög tid att stoppa alla spekulationer och tydligt och klart berätta vad som egentligen har hänt, vem som gjort vad och varför man är säker på att det gått till just så.
Gärna också en beskrivning av vad utredarna kommit fram till som upprinnelseorsak till att detta hände.
Som i fallet Hunt.
Citera
2019-02-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ordningen gick inte att fastställa så det kommer du ändå aldrig att få veta.

Inte ordningen på ”rak arm” sa polisen men kanske FUP beskriver vart den böjt sig. Vem som dött i vilken omgång.
En FUP behövs.
Citera
2019-02-25, 11:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja det behövs absolut nu ett offentliggörande av stora delar av FUP där saker och ting reds ut och klarläggs.
Det här är allt värre diskussioner där man greppar alla möjliga halmstrån för att försöka tolka eller misstolka polisens uttalande på PT .

Så ska det inte vara i ett rättssamhälle där två oskyldiga barn faktiskt är brutalt mördade.
Hög tid att stoppa alla spekulationer och tydligt och klart berätta vad som egentligen har hänt, vem som gjort vad och varför man är säker på att det gått till just så.
Gärna också en beskrivning av vad utredarna kommit fram till som upprinnelseorsak till att detta hände.
Som i fallet Hunt.
De SA ju att de inte hittat något som triggade morden. Så man får nog tro på vad som framkommit, att det handlar om en dålig livskvalitet för de inblandade. Sen om paret menar dem själva eller om den dåliga livskvaliteten även inbegriper barnen ("ingen av oss"), låter jag vara osagt. Tror inte att det framkommit faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in