2019-02-25, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet trenger ikke å ha den fysiske mobiltelefonen til AEH for å følge med på innkommende aktivitet, besvare anrop osv. De kan hende de har den, men at politiet har besvart anrop er ikke noe bevis på at de har den.

Når det gjelder at forskjellige medier oppgir forskjellige tidspunkt for når TH dro hjemmefra og når han kom hjem igjen. For meg ser det ut som om mediene bestreber seg på å gjengi nøyaktig de opplysninger hver enkelt har mottatt fra politiet. Og at de har mottatt forskjellig informasjon, til forskjellige tidspunkt.

Jeg har inntrykk av at bistandsadvokat Svein Holden har hatt en viss påvirkning på hva mediene skriver om tidspunktene. Kanskje for beskytte THs omdømme og rykte ved å svekke mistankene mot ham. Kanskje for å begrense påkjenningen for TH og familien, ved å forsøke å redusere rykteflommen. Kanskje for å hindre at TH skal bli mistenkt og "dømt" i lokalmiljøet. Det er uansett bistandsadvokatens oppgave å bistå familien best mulig.

Er det noe den fysiske telefonen kan fortelle dem, som ikke datatrafikk kan gi dem? Meldinger til en skilsmisseadvokat eller venninner angående tanker om skilsmisse. Meldinger fra en ny romantisk forbindelse eller lignende? Det er veldig rart hvis telefonen er borte, rett og slett. Da må de nesten ha fått beskjed om å kvitte seg med den.
FBI refser politiet for sine råd om ikke å betale.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLqrJ4/derfor-fraraader-politiet-loesepengebetaling
"Tidligere profiler i FBI, Gregg McCrary, har tidligere vært i Norge i forbindelse med gjerningsmannsprofilering i både Baneheia- og Therese-saken. I tillegg til dette spesialfeltet har han også jobbet med kidnappingssaker med løsepengekrav for FBI i 25 år.

– Det er klokt å nekte å betale uten livsbevis. Når det er sagt – dersom de nekter å betale under noen omstendigheter, så blir det praktisk talt umulig å forhandle produktivt med kidnapperne. Forhandlinger medfører at begge sider må gi opp noe for å få det de vil ha. Dersom den ene parten nekter å forsake det som den andre parten vil ha, så blir det så godt som umulig å delta i produktive forhandlinger. I dette tilfellet vil familien og politiet at offeret skal komme trygt tilbake, mens gjerningspersonene vil ha løsepengene.

Han skisserer et bilde der kidnapperne tar den posisjonen at de nekter å løslate offeret under noen omstendigheter – selv om de får løsepengene."
Citera
2019-02-25, 08:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Er det noe den fysiske telefonen kan fortelle dem, som ikke datatrafikk kan gi dem? Meldinger til en skilsmisseadvokat eller venninner angående tanker om skilsmisse. Meldinger fra en ny romantisk forbindelse eller lignende? Det er veldig rart hvis telefonen er borte, rett og slett. Da må de nesten ha fått beskjed om å kvitte seg med den.
FBI refser politiet for sine råd om ikke å betale.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLqrJ4/derfor-fraraader-politiet-loesepengebetaling
"Tidligere profiler i FBI, Gregg McCrary, har tidligere vært i Norge i forbindelse med gjerningsmannsprofilering i både Baneheia- og Therese-saken. I tillegg til dette spesialfeltet har han også jobbet med kidnappingssaker med løsepengekrav for FBI i 25 år.

– Det er klokt å nekte å betale uten livsbevis. Når det er sagt – dersom de nekter å betale under noen omstendigheter, så blir det praktisk talt umulig å forhandle produktivt med kidnapperne. Forhandlinger medfører at begge sider må gi opp noe for å få det de vil ha. Dersom den ene parten nekter å forsake det som den andre parten vil ha, så blir det så godt som umulig å delta i produktive forhandlinger. I dette tilfellet vil familien og politiet at offeret skal komme trygt tilbake, mens gjerningspersonene vil ha løsepengene.

Han skisserer et bilde der kidnapperne tar den posisjonen at de nekter å løslate offeret under noen omstendigheter – selv om de får løsepengene."

Datatrafikk kan vel ikke vise det faktiske innholdet i meldinger, kun hvilke nummer det er kommunisert mot....(?)
Jeg kan se NULL grunner til at ekte kidnappere vil ta med offerets mobil på fluktferden. Så hvis mobilen er borte er det svært mystisk. Det må i så fall være en sterk indikasjon på at det er en drapssak og at mobilen kan inneholde inkriminerende spor.
Citera
2019-02-25, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Hva jobbet TH med når han bodde på Gran ?
Å flytte fra Gran til Lørenskog og bygge det palasset må ha kostet en god del penger så jeg regner med at TH allerede hadde begynt å tjene bra med penger når han flyttet.

Han jobbet seg opp, jevnt og trutt. Sommerjobber, stipend til utdannelse. Startet i det små med en arkitekt, kjøpte eiendom satte opp hus, solgte, lot pengene jobbe for seg. Det er mulig uten å ha svin på skogen.
Citera
2019-02-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hvis ektemannen er ekstremt rutinepreget, slik det antydes, hvorfor skulle han dra på jobb kl 0900 akkurat denne dagen når han alltid pleier å dra hjemmefra ved 0700?

Du har et poeng der. Nå vet man vel ikke når han vanligvis dro på jobb ? Jeg vil anta at en som han vanligvis pleier å dra tidligere på jobb, men hva slags rutiner TH har angående jobb har ikke jeg lest noe om annet enn i forumet her.
Citera
2019-02-25, 10:05
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Du har et poeng der. Nå vet man vel ikke når han vanligvis dro på jobb ? Jeg vil anta at en som han vanligvis pleier å dra tidligere på jobb, men hva slags rutiner TH har angående jobb har ikke jeg lest noe om annet enn i forumet her.

Citat:
Dette er Futurum Næringspark i Lørenskog, hvor Tom Hagen driver sin eiendomsvirksomhet fra. Ifølge VGs opplysninger er Hagen på jobb denne onsdagen, men det er uklart når han ankommer.

Etter det VG kjenner til veksler Hagen på å gå og kjøre til Futurum. Av og til kommer han ruslende inn i det åpne kontorlandskapet med matpakken i lommen i åtte-ni-tiden.

Kilde : https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/
Citera
2019-02-25, 10:07
Medlem
Citat:

Det var vel ikke en helt vanlig dag. De skulle på Kvitfjell. Kanskje han bare skulle innom kontoret i et møte eller så? Uansett så må pressen komme på banen her, stille politiet litt til veggs når det gjelder all denne usikkerheten rundt tidspunkt og telefoner. 4 måneder siden hun forsvant.
Citera
2019-02-25, 10:19
Medlem
Citat:
Er det noe den fysiske telefonen kan fortelle dem, som ikke datatrafikk kan gi dem?

Det kan jo være bilder på den. F.e. GM tar bilde at de tar AEH. Så kaster de mobilen i vannet (bilder på minnekort overlever fint et opphold i vann). Etter 2 måneder sender GM melding via kryptovaluta at nå må politiet begynner å søke i vannet og se på bildegalleriet dem ville finne. Noe slikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hvor lenge skal man behandle det som en pågående kidnappingssak da? Med en motpart som har null forhandlingsvilje, stenger ned eneste kommunikasjonskanal og uten livstegn i 4 måneder?
Vel, det er ikke opp til oss her. Ifølge politiet for ikke lenge siden så var kidnappingsteorien styrket, så kidnappingsak er det vel førløpig. Som jeg skrev før, når du skal få 9 Mill Euro har man sikkert planlagt det slik at man har veldig god tid, og jo mere forhandlingsdesperat man er, jo store sjanse at det blir langt mindre enn 9 mill euro og at man blir tatt. Vi må vel anta at av alle alternative teorier, kidnapping er fortsatt den mest sansynlige?
Citera
2019-02-25, 10:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere

Vel, det er ikke opp til oss her. Ifølge politiet for ikke lenge siden så var kidnappingsteorien styrket, så kidnappingsak er det vel førløpig. Som jeg skrev før, når du skal få 9 Mill Euro har man sikkert planlagt det slik at man har veldig god tid, og jo mere forhandlingsdesperat man er, jo store sjanse at det blir langt mindre enn 9 mill euro og at man blir tatt. Vi må vel anta at av alle alternative teorier, kidnapping er fortsatt den mest sansynlige?

Kidnappingssak, ja - det er kanskje fortsatt mest sannsynlig. Men pågående kidnappingssak, eller kald kidnappingssak, hvor man ikke lenger har noe håp om forhandlinger eller å finne offeret i live - det er et annet spørsmål. Er teorien din at kidnappere med vilje legger opp til et så langvarig forløp uten kommunikasjon, mens de fortsatt har offeret i god behold? Hva skulle være årsaken til det, når familien har kommunisert vilje til forhandlinger dersom de får livsbevis?
Citera
2019-02-25, 11:00
Medlem
Citat:
Kilde : https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/
Rutiner eller ikke, det må da gå an å få en eksakt tid på når TH ankom kontoret akkurat denne morgenen? Jeg er så lei all forvirringen rundt dette. Han jobber ikke alene der, det er kameraer utenfor, de har telefondata og mobilmaster. Herre Jemini altså, de må da en tidslinje på mannen.
Citera
2019-02-25, 11:36
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Sikre kilder med kontakter i politiet mener han har 100% alibi. Samtidig bekreftes det ikke ordentlig. Jeg har vel gjort klart at jeg synes dette er snodig, og skjønner virkelig ikke hvorfor. Kanskje de ønsker han skal tro de mener dette? Det fører i alle fall til mye unødvendig og belastende spekulasjon!
Adrtrt har - som sitert over - fremstått i tråden som garantisten for THs angivelige 100 % alibi.
Adrtrt introduserte med sin «100 % sikkert at alibi», kombinert med sin påstand om å være i familie med AEH\TH, en utfordring for de med andre tanker.

Kan virke som Adrtrt nå er på retrett fra mantraet om THs 100 % alibi.
Citera
2019-02-25, 11:37
Medlem
Citat:
Kidnappingssak, ja - det er kanskje fortsatt mest sannsynlig. Men pågående kidnappingssak, eller kald kidnappingssak, hvor man ikke lenger har noe håp om forhandlinger eller å finne offeret i live - det er et annet spørsmål. Er teorien din at kidnappere med vilje legger opp til et så langvarig forløp uten kommunikasjon, mens de fortsatt har offeret i god behold? Hva skulle være årsaken til det, når familien har kommunisert vilje til forhandlinger dersom de får livsbevis?

Såklart skurrer nesten alt som er mulig i denne saken, ingenting her er helt vanlig, og lite som virkelig passer sammen. Lite som gjør mening. Jo, den er pågående, men enig at den begynner å bli ganske kjølig, den er langt fra varm. Men 9 Mill Euro er vanvittig mye for en kidnappingsak uansett betalingsviljen og hvor mange barnebarn sitter gråtende hjemme. Det er sykt mye. Så det er mit utgangspunkt: hvis det er en kidnappingssak, så er det meget godt forberedt og kan ta lenge. De siste man vil er desperate forhandlingene for å få fremgang i saken, og å bytte til andre lettere sporbare platformer. Såklart sitter politiet klare for å fiske. Så enten er dette en uberkidnappingsak, eller det er ikke noe kidnapping i det hele tatt. Det er min mening. Men det hjelper såklart fint lite. VG sitter og fisker også, etter avsløringen om 2 kryptovalutaer har det gått i stampe hos de også.

Citat:
Rutiner eller ikke, det må da gå an å få en eksakt tid på når TH ankom kontoret akkurat denne morgenen? Jeg er så lei all forvirringen rundt dette. Han jobber ikke alene der, det er kameraer utenfor, de har telefondata og mobilmaster. Herre Jemini altså, de må da en tidslinje på mannen.
Ja, jeg ville tro at å få hans bevegelser den morningen ut i media, og uten forvirring ville bidra å styrke hans posisjon isteden for å svekke den. Samme for AEH sin mobiltelefon. Så det føles om det er noe der som ikke helt er som det vanligvis er eller skulle ha vært. Husk at politiet hadde allerede bedt media å legge løkk på saken i de første ti uker.
Citera
2019-02-25, 11:56
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Så du er så nære familien Hagen?
Dette er post # 2279 i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto