2019-02-09, 09:39
Medlem
JoeDevolas avatar
Nu är raketosten tillbaka - i tub den här gången. Mitt intresse är ljumt.

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/aktuellt/20190207/raketosten-ar-tillbaka-samma-smak-ny-forpackning/
Citera
2019-02-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Nu är raketosten tillbaka - i tub den här gången. Mitt intresse är ljumt.

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/aktuellt/20190207/raketosten-ar-tillbaka-samma-smak-ny-forpackning/

https://mittkok.expressen.se/artikel/kavli-svarar-pa-ostkritiken-dagens-krav-gor-det-omojligt/

Citat:
Kavli återlanserar Raketost. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande. Den populära smältosten som fanns i butik mellan 1947 och 1979 gör nu comeback efter 40 års frånvaro, dock i en helt ny kostym, något som får fansen att rasa.

Det är länge sedan den lades ner och tyvärr finns idag inte längre möjligheterna att göra samma ost i vår anläggning. Maskiner och teknik går såklart att återskapa men det skulle krävas en hel del jobb och investering. Även nya regler kring livsmedelshantering gör produkten svårt att ta fram på ett liknande sätt.

Så det är bland annat en kostnadsfråga?
– Nja både och… kombinerat med dagens livsmedelssäkerhetsfrågor. Det går inte att återskapa samma förpackning med dagens krav.

Vilken fruktansvärd bluff. De försöker alltså dra nytta av det gamla varumärket helt utan att återskapa ett uns av orginalet.
Citera
2019-02-13, 05:56
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://mittkok.expressen.se/artikel/kavli-svarar-pa-ostkritiken-dagens-krav-gor-det-omojligt/

Vilken fruktansvärd bluff. De försöker alltså dra nytta av det gamla varumärket helt utan att återskapa ett uns av orginalet.

Jag kan förstå populariteten originalet har en form som lär locka främst barn när den fanns att köpa. Förhoppningsvis går försäljningen uselt för den nya raketosten. Den ser ut som en vanlig tub med hamburgerdressing vad är skillnaden mellan raketost och den skrattande kon idag.
Citera
2019-02-24, 21:55
Medlem
TraXzmans avatar
Raketost på tub, Kavli...

Ingen signifikant skillnad mellan neutral mjukost och denna raketost
Lite mer fyllig bara och besk och dom ska ha 40 kr för tuben.. fy fan

Den var nog betydligt godare i rör där man kanske skivade osten med en kniv eller kan jag tänka mig?
Den är ju en hårdost så
Citera
2019-02-26, 14:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Raketost på tub, Kavli...

Ingen signifikant skillnad mellan neutral mjukost och denna raketost
Lite mer fyllig bara och besk och dom ska ha 40 kr för tuben.. fy fan

Den var nog betydligt godare i rör där man kanske skivade osten med en kniv eller kan jag tänka mig?
Den är ju en hårdost så

Man skivade med en tråd som satt fast på förpackningen. Därav kommentaren i länken nedan om att Raketost nu är modernt trådlös.

http://www.mynewsdesk.com/se/kavli/pressreleases/kavli-aaterlanserar-raketosten-denna-gaang-modernt-traadloes-2833261

Tydligen en "limiterad utgåva" under 2019. Men du har i alla fall smakat och är inte imponerad. Frågan är om jag ska köpa en tub av nostalgiska skäl. Men att jag gillade Raketost när jag var liten behöver ju inte betyda att jag tycker om den idag...
Citera
2019-02-26, 14:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Jag kan förstå populariteten originalet har en form som lär locka främst barn när den fanns att köpa. Förhoppningsvis går försäljningen uselt för den nya raketosten. Den ser ut som en vanlig tub med hamburgerdressing vad är skillnaden mellan raketost och den skrattande kon idag.

Intressant reflektion, när jag tänker efter kan man nog säga att den gamla Raketosten smakade ganska likt La vache qui rit.
Citera
2019-02-26, 20:06
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Man skivade med en tråd som satt fast på förpackningen. Därav kommentaren i länken nedan om att Raketost nu är modernt trådlös.

http://www.mynewsdesk.com/se/kavli/pressreleases/kavli-aaterlanserar-raketosten-denna-gaang-modernt-traadloes-2833261

Tydligen en "limiterad utgåva" under 2019. Men du har i alla fall smakat och är inte imponerad. Frågan är om jag ska köpa en tub av nostalgiska skäl. Men att jag gillade Raketost när jag var liten behöver ju inte betyda att jag tycker om den idag...

Det kan vara mina smaklökar som förändrats med åren. Den skulle kunna ha mer mögelost smak så hade jag gillat den mer för smaken antyder på just blåmögelost eller fetaost nån kombo sen tror jag att det kan vara stor skillnad på hårdare ostar och mjukare (fast samma ingredienser) i smaken genom ystningen ost tillverkningen genom att man blandar med kryddor, smältsalter och tillsatser i bredbara osten
Citera
2019-03-05, 23:27
Medlem
Venators avatar
Nu har jag köpt en tub och provat, jag kunde ju inte låta bli. Raketost är ett så speciellt minne, förknippat med att segla med min pappa. Kanske hade jag förväntat mig något i stil med Prousts Madeleinekaka. Nä. Det smakar mjukost, fast lite mer smak än vanlig Kavli mjukost. Jag skulle säga att det påminner lite om Kavlis räkost, fast utan räkor, om det är begripligt.

Kanske är det så att grejen med Raketost var texturen. Jag tycker mig ju å andra sidan minnas smaken på originalet. Lite mildare än denna tubvariant och lite... lite godare, helt enkelt.

Sedan förstår jag inte varför man inte kan tillverka den gamla klassiska Raketosten och sälja den som en rulle i en plast- eller folieförpackning som man helt enkelt öppnar och skär med kniv. Men kanske originalet helt enkelt var en sådan skitprodukt att den inte ens skulle få säljas som ost idag utan bara som något i stil med ostish.

Någon mer tub av mjukosten blir det i alla fall inte för min del.
Citera
2019-03-06, 10:13
Medlem
Venators avatar
Fortsatt recension...

Åt den nya raketosten på en frukostmacka idag och jag tyckte faktiskt att där också fanns en sorts metallisk bismak som inte alls förhöjde smakupplevelsen.
Citera
2019-03-06, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Det kan vara mina smaklökar som förändrats med åren. Den skulle kunna ha mer mögelost smak så hade jag gillat den mer för smaken antyder på just blåmögelost eller fetaost nån kombo sen tror jag att det kan vara stor skillnad på hårdare ostar och mjukare (fast samma ingredienser) i smaken genom ystningen ost tillverkningen genom att man blandar med kryddor, smältsalter och tillsatser i bredbara osten

Jag har för mig att den var ganska smaklös på 1970-talet också. Grejen med den var förpackningen och att mjukost var mindre vanligt förr.
Citera
2019-03-15, 15:15
Medlem
Bertil85s avatar
Har precis smakat denna Raketost. Den var god och lite dyr i inköp.

Har inte smakat Raketosten som fanns innan 2000-talet utan mina erfarenheter när det gäller, är att mjukost inte är sådär vansinnigt gott.

Den här Raketosten påminner om skrattande kon och vanlig mjukost fast då är Raketosten lite bättre i smak.

Kan hända att man köper den igen och den lockar nog även den äldre publiken.

4/5 i betyg bara för att det är en häftig grej.
Citera
2019-09-01, 16:47
Medlem
Isnatts avatar
Jag köpte raketost nu i veckan och har ätit den några gånger. Hade den som 'dressing' till stekt korv en dag och det passade fint. Smakar mjukost helt enkelt.
Skulle säkert vara god i en toast eller på en burgare.

Har hört om raketost sen jag var liten men har aldrig ätit den gamla varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in