2021-03-05, 14:04
Medlem
Mackan52s avatar
Hittade den i butiken idag, jag brukar inte införskaffa mjukost eftersom jag alltid upplevt att den kladdar som fan eller är fylld med en massa underligheter. Så såg jag Raketost och kom att tänka på gammal reklam från SOn så köpte det bara som kul grej. Trevligare också än en jävla tandkrämstub men mest nostalgivärde.

Mycket god i smaken, något starkare än den vanliga mjukosten och verkar inte klibba så värst så det blir nog en regelbunden vara i kylen framöver
Citera
2021-03-05, 14:23
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Hittade den i butiken idag, jag brukar inte införskaffa mjukost eftersom jag alltid upplevt att den kladdar som fan eller är fylld med en massa underligheter. Så såg jag Raketost och kom att tänka på gammal reklam från SOn så köpte det bara som kul grej. Trevligare också än en jävla tandkrämstub men mest nostalgivärde.

Mycket god i smaken, något starkare än den vanliga mjukosten och verkar inte klibba så värst så det blir nog en regelbunden vara i kylen framöver
Skämtar du? Menar du äkta raketost? En sådan man trycker fram en bit av och sedan skivar av med en liten trådabit. Please låt det vara sant. Jag ska springa snabbare än Usain Bolt till butiken om så är.
Citera
2021-03-05, 15:00
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Skämtar du? Menar du äkta raketost? En sådan man trycker fram en bit av och sedan skivar av med en liten trådabit. Please låt det vara sant. Jag ska springa snabbare än Usain Bolt till butiken om så är.

Nej, på tub. Och jag har också provat... Och den smakar inte så som jag minns originalet... Men vad är ett minne?
Citera
2021-03-05, 16:24
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nej, på tub. Och jag har också provat... Och den smakar inte så som jag minns originalet... Men vad är ett minne?

Har ingen erfarenhet alls av den (före min tid) men om smaken är "snarlik" fast skivbar förstår jag att folk gillade den
Citera
2021-03-05, 16:27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l

Tyvärr, borde varit tydligare på den punkten.

Var bara roligt att se den i hyllan. Den sticker ut bland Kavlis andra tuber.
Citera
2021-03-05, 19:11
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Vad är ett minne? Vad är en doft? Vad är en smak? Vad är en känsla? Vad är den däringa värmen som din älskades hud utstrålar när hon ligger där bredvid dig och sover? Vad är?

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Tyvärr, borde varit tydligare på den punkten.

Var bara roligt att se den i hyllan. Den sticker ut bland Kavlis andra tuber.
Nåja. Tanken på det gjorde gott. Det får bli cheddar och Falu Rågrut och lite drömmar istället.
Citera
2024-09-09, 16:38
Medlem
AndersABs avatar
Finns på LidL denna veckan för hutlösa 44.90 250g TUB

S T O P
Mina ICA kvantum har den (och cheddar) för 35,90 Ord. 42,50

300m mellan butikerna så lätt val
Senast redigerad av AndersAB 2024-09-09 kl. 16:42. Anledning: Hitta billigare på REA
Citera
2024-09-09, 17:13
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Finns på LidL denna veckan för hutlösa 44.90 250g TUB

S T O P
Mina ICA kvantum har den (och cheddar) för 35,90 Ord. 42,50

300m mellan butikerna så lätt val
Vad är poängen med raketost på tub?

Osten var aldrig något särskilt, utan det var förpackningen där man kunde trycka upp osten underifrån och sen skära skivor med ett snöre.

https://www.bizstories.se/prylarna/raketostens-uppgang-och-fall/

https://stentnecko.wordpress.com/2020/03/29/raketostens-uppgang-fall-och-aterkomst/
Citera
2024-09-09, 18:04
Medlem
Venators avatar
Häromdagen fick jag för mig att smaka på hamburgarost - en sådan där småkladdig skiva i cellofan. Det fanns en distinkt likhet med den gamla klassiska raketosten, både i smak och konsistens. Den smakbiten räckte, längtar inte efter mer, men det var lite småkul att ändå ha ett igenkännande.
Citera
2024-09-09, 18:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Häromdagen fick jag för mig att smaka på hamburgarost - en sådan där småkladdig skiva i cellofan. Det fanns en distinkt likhet med den gamla klassiska raketosten, både i smak och konsistens. Den smakbiten räckte, längtar inte efter mer, men det var lite småkul att ändå ha ett igenkännande.

Visst var den vit som snö, själva osten

https://www.hamburgare.org/wp-content/uploads/2011/01/hamburgerost_2.jpg
Senast redigerad av Sladdaren 2024-09-09 kl. 18:36.
Citera
2024-09-09, 18:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Ja, det var den. Jag skulle säga vit som vanlig Kavli mjukost, men det är ju femtio år sedan eller så jag åt originalet senast så jag hoppas jag är förlåten om minnet sviker mig.
Citera
2024-09-09, 19:24
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Vilken av dom på bilden menar ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera