2006-08-06, 13:43
Medlem
Truxas avatar
Finns det någon här som verkligen minns raketosten?
Själv så har jag bara svaga minnen av den. Den där tråden som man skar den med, kom den upp i mitten eller?
Citera
2006-08-06, 17:21
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Finns det någon här som verkligen minns raketosten?
Själv så har jag bara svaga minnen av den. Den där tråden som man skar den med, kom den upp i mitten eller?

Jag minns den, min mamma tyckte den var för dyr att köpa så jag vet att jag provade den hos grannen på landet.

Tror att tråden satt på sidan, sen drog man den runt osten och igenom.

Jag tyckte den var jättegod då men tvivlar starkt på att jag skulle gilla den idag, den smakade bergis ingenting alls egentligen.
Citera
2006-08-06, 17:32
Medlem
systems avatar
Faktum är att de tänkte relansera Raketost för ett gäng år sedan. Men livsmedelsverket(?) hade invändningar mot just tråden, som kunde bli en bakteriehärd.

Utan tråd - ingen riktig Raketost, och projektet lades ner.

Ontopic: Ja, jag minns den. Men det var inte ofta vi hade den hemma.
Citera
2006-08-06, 17:53
Medlem
Skints avatar
Raketost... något som många pratar om, gärna med en liten nostalgitår i ögat.

Men frågan är, när slutade denna finnas i butikerna? Jag är 31 och kommer inte ihåg denna ost. Är det för att jag är för ung?! Eller att jag helt enkelt missat den?
Citera
2006-08-06, 17:56
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Raketost... något som många pratar om, gärna med en liten nostalgitår i ögat.

Men frågan är, när slutade denna finnas i butikerna? Jag är 31 och kommer inte ihåg denna ost. Är det för att jag är för ung?! Eller att jag helt enkelt missat den?
Den försvann 1979

Jag hittade denna, och där står det även mer om snöret:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketost
Citera
2006-08-06, 18:37
Bannlyst
Det finns en finsk valio-ost som väcker smakminnen till raketosten. Minns inte vad den heter, ska kolla nästa gång jag handlar. Om jag kommer ihåg det.

Och ja, jag minns den. Det blev ett himla liv när man skar för tjocka skivor. Det var ingen konst för en åttaåring att sätta i sig en hel raket själv. Det var schysst konsistens på den, som ett mellanting av vanlig fast ost och mjukost, ganska likt smältost som säljs i färdiga 10-pack. Men det var nog mycket förpackningen och sättet att skära som gjorde den populär.
Citera
2006-08-06, 21:16
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Det finns en finsk valio-ost som väcker smakminnen till raketosten. Minns inte vad den heter, ska kolla nästa gång jag handlar. Om jag kommer ihåg det.

Koskenlaskia/forsfararen kanska?
Citera
2006-08-06, 21:26
Medlem
Truxas avatar
Ja, nu börjar det vattnas i munnen! Smak och konsistensminnen börjar dyka upp...

Fan, jag måste ha raketost!
Citera
2006-08-06, 22:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Varför lades tillverkningen av osten ner?
Citera
2006-08-06, 23:27
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Varför lades tillverkningen av osten ner?

Står ju fyra poster längre upp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketost
Citera
2006-08-07, 00:20
Medlem
GreenManalishis avatar
Lasse Åberg skrev om den i en bok på 80-talet. Det väckte en massa minnen till liv och tidningarna började också skriva. Det startades en kampanj om att börja tillverka igen men det blev aldrig nåt
Citera
2006-08-07, 00:51
Medlem
polyesterpams avatar
men för i jävulen. kan man skicka en raket (obs!) till mars kan man väl rereleasa raketosten i en förpackning med bibehållen känsla men utan bakterierisken?

edit: stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in