2019-02-24, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Ni som säger att det var otur att det var i Italien och att salvan just där innehåller förbjudna ämnen... Det kan ju bara vara en väl uttänkt ursäkt utifall att hon åker fast.

Hade det varit tävling i ett annat land hade det varit någon annan medicin som var dopingklassad bara i just det landet, eller att de "hade en kvarglömd tub från Italien" eller liknande.

Jag tycker det är fantastiskt att flera olika utövare i olika sporter råkar misstagsdopa sig om och om igen med denna ovanliga salva! Och de har använt den till vitt skilda ändamål! Och de eller deras läkare har ingen som helst koll på tidigare fall med den onda salvan! Sannolikheten för detta är ju extremt nära noll men det är väl som i Tage Danielsson epos
Citera
2019-02-24, 02:35
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tolkat ditt svar som att du menar att om en utövare i en sport åker fast i dopingtesterna för tex anabola steroider, och kommer med en ”naturlig” förklaring till detta som inte går att bevisa, så ska man anta att förklaringen är den troligaste orsaken till det positiva provet? ?

Åsså är du där igen din patetiska jävla fjant! Ditt genombarnsliga sättande av "naturlig" förklaring inom citattecken indikerar att det alltså inte finns några naturliga förklaringar i din värld!? Ett litet tips är att det är jevllans negativt att slå rot i en enbart svartvit värld. I en frisk värld finns det alltid nyanser, olika infallsvinklar, ad hoc befriad bevisvärdering m m som hjälper en att alltid göra rättvisa bedömningar. Det positiva är att man får fler vänner, fattar bättre beslut, och vinner omgivningens respekt. Idrottens fula nationalistiska svans kommer givetvis att hata dig, men i en frisk värld är detta en jättefin hedersbetygelse.

Alla dina Norgehatande inlägg, indikerar att du just nu mår skitdåligt över de 4:a GULD som Norge hittills klippt hem i VM. Själv mår jag grymt bra, och hoppas jag att baggarna totalt sopar hem typ 12 GULD, och ett fett gäng SILVER & BRONS, för det kommer att få alla Norgehatare (inklusive dig) att må ännu sämre.

Och att skriva de vanliga standardskitkommentarerna om att NORGE bara fuskar, och att ni inte räknar deras medaljer som riktiga, visar bara att IRL bryr ni er faktiskt massor, och mår riktigt skitilla av baggarnas framgångar, vilket glädjer mig enormt!!!
Citera
2019-02-24, 02:56
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Hehe, en av världens främsta fuskare menar du väl ... för du har väl inte gått på alla snyftare om att hon inte är dopad?
En stor jävla skandal att idrotten inte rensar upp i dopingträsket, men för varje dag man låter skiten hålla på så tappar man ett antal tittare, så till slut kommer sponsorerna att sätta stopp för skiten!

Är det inte patetiskt att man tillåter ett lag att dra i sig obegränsade mängder av astmamediciner .... så jävla sjukt att man inte stoppar det ...

Nej jag har gjort en strikt ickenationalistisk bevisvärdering av vad som faktiskt framkommit i fallet Johaug, och kommit fram till att hon presenterat en fullt trovärdig historia.

Och beträffande astmamedicinering, så kommer per automatik frågan: Pratar du om att stoppa Astma-Calle Halvarsson, eller någon annan av de astmatiska SVENSKA skidåkare som klippt hem 50% av Sveriges OS-medaljer sedan 1992?? Skulle vara intressant att få veta exakt hur hemmapartisk du är dårå! Jag har mina aningar!
Citera
2019-02-24, 03:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag tycker det är fantastiskt att flera olika utövare i olika sporter råkar misstagsdopa sig om och om igen med denna ovanliga salva! Och de har använt den till vitt skilda ändamål! Och de eller deras läkare har ingen som helst koll på tidigare fall med den onda salvan! Sannolikheten för detta är ju extremt nära noll men det är väl som i Tage Danielsson epos
Har ni haft med i diskussionen att Benesiksen även arbetat 8 år på Pfizer som tillverkar salvan
Han glömde tillfälligt vad den innehöll HAHAHA

(Jag rekommenderar att lyssna till videon i länken "smørebom" i min signatur. Jag tror den är bortplockad från Youtube men än så länge fungerar orginallänken.)
Senast redigerad av wwr 2019-02-24 kl. 04:15.
Citera
2019-02-24, 10:31
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Håller helt med dig.
Hon fick ett alldeles för hårt straff. Egentligen skulle hon inte ha fått något straff alls.
Hon hade väldigt ont, blödde och va desperat. Dom flesta i den situationen skulle ha uppsökt läkare och fått riktig behandling, men hon gjorde ett misstag den här gången.
En chansning som gick fel bara.
Synd att hon inte fick uppfylla sin dröm och ta ett os guld. Nu får hon nöja sig med en rad vm guld i stället som hon redan har

Nej, hon måste förstås få ett straff. Hon hade substansen i kroppen och enligt de regler som de som bedömer detta har att följa är det hennes ansvar att det inte ska vara så och då måste hon få ett straff. Eftersom man valde att tro på salvhistorien fick hon i princip ett så kort straff som reglerna tillåter.

Man kan tycka att reglerna är hårda om man vill, men knappast att straffet är fel.

MEN: den viktiga och svåra frågan är ju huruvida salvhistorien är sann. Jag vet förstås inte, men det finns i alla fall ett stort antal försvårande omständigheter som gör den tveksam. OM historien inte är sann har hon istället fått ett alldeles för milt straff. Jag lutar åt att CAS gjorde rätt på den info som fanns, men det betyder inte att historien är sann. Avsiktsdoping får ändå också ses som en fullständigt möjlig förklaring.

Och mer än så kommer vi sannolikt aldrig veta.
Citera
2019-02-24, 10:34
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Fast den diskussionen förs inte alls av de som dömer. När det gäller anabola är det ”1 eller 0” (när påföljden ska bedömas)

Nej, inte rakt av. Johaugs straff blev milt för att man trodde på salvhistorien. Hade man bedömt det som avsiktsdoping kunde det ha blivit livstidsavstängning.
Citera
2019-02-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Nej, inte rakt av. Johaugs straff blev milt för att man trodde på salvhistorien. Hade man bedömt det som avsiktsdoping kunde det ha blivit livstidsavstängning.

De ger inte strafflindring pga mängden utan för att de anser att läkarens skuldtagande gör att hon inte kan lastas för grov oaktsamhet, (vilket är i strid med WADAS regler). De bedömer inte rimligheten i historien specifikt. Dock finns det ett stycke med luddiga formuleringar kring detta. Det är som sagt svårt att fatta hur de resonerar i domen. Den är illa skriven, kanske medvetet luddig.
Citera
2019-02-24, 11:21
Medlem
Citat:
De ger inte strafflindring pga mängden utan för att de anser att läkarens skuldtagande gör att hon inte kan lastas för grov oaktsamhet, (vilket är i strid med WADAS regler). De bedömer inte rimligheten i historien specifikt. Dock finns det ett stycke med luddiga formuleringar kring detta. Det är som sagt svårt att fatta hur de resonerar i domen. Den är illa skriven, kanske medvetet luddig.
FIS överklagade inte själva omständigheterna, bara strafflängden. Så CAS gjorde ingen trovärdighetsbedömning.

Är det spel för gallerierna av FIS att dra det upp till CAS, utan att överklaga den lägre instansens beslut om misstagsdoping? Det finns ju risk att det kan uppfattas så.
Citera
2019-02-24, 11:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
FIS överklagade inte själva omständigheterna, bara strafflängden. Så CAS gjorde ingen trovärdighetsbedömning.

Är det spel för gallerierna av FIS att dra det upp till CAS, utan att överklaga den lägre instansens beslut om misstagsdoping? Det finns ju risk att det kan uppfattas så.
Viktig synpunkt.

Men tyvärr är det nog så att om en landslagsläkare och en världsstjärna tillsammans säger något så vågar ingen säga att de ljuger. De två fick dessutom en vecka på sig att snacka ihop sig om storyn.

Två säsonger stängdes hon av. Det är nästan normalt. "Anabola i urinen med osannolik bortförklaring" ger vanligen 2 år.

Däremot daltades det ju mycket i tidningarna med henne.
Senast redigerad av wwr 2019-02-24 kl. 11:55.
Citera
2019-02-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Åsså är du där igen din patetiska jävla fjant! Ditt genombarnsliga sättande av "naturlig" förklaring inom citattecken indikerar att det alltså inte finns några naturliga förklaringar i din värld!? Ett litet tips är att det är jevllans negativt att slå rot i en enbart svartvit värld. I en frisk värld finns det alltid nyanser, olika infallsvinklar, ad hoc befriad bevisvärdering m m som hjälper en att alltid göra rättvisa bedömningar. Det positiva är att man får fler vänner, fattar bättre beslut, och vinner omgivningens respekt. Idrottens fula nationalistiska svans kommer givetvis att hata dig, men i en frisk värld är detta en jättefin hedersbetygelse.

Alla dina Norgehatande inlägg, indikerar att du just nu mår skitdåligt över de 4:a GULD som Norge hittills klippt hem i VM. Själv mår jag grymt bra, och hoppas jag att baggarna totalt sopar hem typ 12 GULD, och ett fett gäng SILVER & BRONS, för det kommer att få alla Norgehatare (inklusive dig) att må ännu sämre.

Och att skriva de vanliga standardskitkommentarerna om att NORGE bara fuskar, och att ni inte räknar deras medaljer som riktiga, visar bara att IRL bryr ni er faktiskt massor, och mår riktigt skitilla av baggarnas framgångar, vilket glädjer mig enormt!!!

Jag förstår att du vill lägga in ”hur det känns” i ekvationen, det har du gemensamt med en större del av pöbeln.

Vi som har lite mer avancerade yrken och tillhör det mer styrande skiktet i samhället förstår hur ett rättssystem ska fungera och vilka principer det bygger på. I ett sådant system är det tex inte en del i ekvationen om förövaren är en blond kvinna.

Mänsklighetens historia har under den största delen styrts utifrån hur typer som du resonerar. Där det är godtyckligt från fall till fall hur ett rättsfall bedöms. Det har varit ett mörker men nu i moderna tider hade man hoppats att grundskolan lyckas att utbilda eleverna i de mest grundläggande principer. Du är ett exempel på att man tyvärr ibland (ofta?) misslyckas.

Men detta flyger väl över ditt huvud. Jag tror vi avslutar här.
Citera
2019-02-24, 12:05
Medlem
Vet vi något om användning av astma-medicin under vm? Fortsätter vissa lag (läs Norge) skopa i sina åkare kopiösa mängder astmamedicin eller har man slutat med det?
Citera
2019-02-24, 12:35
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Fakta #1: Johaug var näst bäst innan hon åkte dit och nu när Johaug lagt av bör ingen vara förvånad att hon är bäst.

Fakta #2: Det var inte höga nivåer hon åkte dit för, och man kan inte döma för något man inte mätt.

Fakta #3: Minns ni vad finnarna fick när dom bloddopa sig i Lahtis 2001? I princip samma straff som Johaug fick....
Källa för nr tre är wikipedia. Någon får rätta mig ifalll jag har fel.

Eller tycker ni att oavsett testvärde så är det alltid livstids avstänging?

Om en elitidrottare blir dömd för anabola steroider som Johaug blev så bör livstids avstängning från internationella tävlingar vara norm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in