2019-02-23, 21:15
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Anledningen till att Johaug fick strafflindring var pga att läkaren agerade målvakt.

Men, din jevvlans pajas! Du inte ens försöker att vara seriös i dina kommentarer! FAKTA: Alla Norska skidåkare har i sitt kontrakt med NSF skrivit under att de ENDAST skall ta mediciner som ordinerats av landslagsläkaren. Detta är självklart för att undvika självmedicinering utan läkarkontroll, som kan riskera fall av misstagsdoping som i Johaugs fall. Om du kan tänka, så hoppas jag att du förstår att Johaug aldrig skulle riskera sitt landslagskontrakt genom att sidsteppa landslagsläkaren.

Att sen läkaren Bendiksen, trots försiktighetsåtgärderna, hade noll koll på att hudsalvan Clobetasol i två av världens länder (Italien och Brasilien) säljs under det snarlika namnet Clostebol som innehåller anabola, och att det fick tragiska följder för Johaug var ju en ren katastrof. Solklart fall av hur den mänskliga faktorn allt som ofta snurrar till det för oss, och straffpåföljderna för Johaug stod absolut inte i rimlig proportion till vad som faktiskt hade hänt.

Hur som helst är världens bästa skidåkerska tillbaka på tronen, och det gläder mig enormt, då jag alltid tyckt att : Rätt Skall Vara Rätt!
[/b]
PS
Det kan tyckas att ni konspirationsteoretiker lider av en kronisk åkomma, med ni kan få hjälp med era tvångstankar i öppenvården. Bara att träna på att tänka friskt, typ: "Att andra än svenskar tar medaljer betyder inte per automatik att de varit dopade, och detta gäller givetvis även Norrmän!" ;-)
DS
Citera
2019-02-23, 21:23
Medlem
Kan folk sluta använda "men hon hade så små mängder i urinen" som ett argument för att det var ett misstag. Ni framstår som djupt okunniga. Även större doser ger till slut små mängder i urinen. Clostebol har dessutom en väldigt kort halveringstid, så ett större intag ger ganska snabbt små mängder i urinen.

Exempel: Tar någon 350 mg clostebol (prestationshöjande), så har man 2 nanogram kvar efter 9 1/2 dag. Det fanns 13 nanogram i Johaugs prov. En lättare person behöver dock inte så stora doser för att få effekt.

Hennes version kan mycket väl vara sann, men sluta använda mängden clostebol i urinen som ett argument.
Citera
2019-02-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Men, din jevvlans pajas! Du inte ens försöker att vara seriös i dina kommentarer! FAKTA: Alla Norska skidåkare har i sitt kontrakt med NSF skrivit under att de ENDAST skall ta mediciner som ordinerats av landslagsläkaren. Detta är självklart för att undvika självmedicinering utan läkarkontroll, som kan riskera fall av misstagsdoping som i Johaugs fall. Om du kan tänka, så hoppas jag att du förstår att Johaug aldrig skulle riskera sitt landslagskontrakt genom att sidsteppa landslagsläkaren.

Att sen läkaren Bendiksen, trots försiktighetsåtgärderna, hade noll koll på att hudsalvan Clobetasol i två av världens länder (Italien och Brasilien) säljs under det snarlika namnet Clostebol som innehåller anabola, och att det fick tragiska följder för Johaug var ju en ren katastrof. Solklart fall av hur den mänskliga faktorn allt som ofta snurrar till det för oss, och straffpåföljderna för Johaug stod absolut inte i rimlig proportion till vad som faktiskt hade hänt.

Hur som helst är världens bästa skidåkerska tillbaka på tronen, och det gläder mig enormt, då jag alltid tyckt att : Rätt Skall Vara Rätt!
[/b]
PS
Det kan tyckas att ni konspirationsteoretiker lider av en kronisk åkomma, med ni kan få hjälp med era tvångstankar i öppenvården. Bara att träna på att tänka friskt, typ: "Att andra än svenskar tar medaljer betyder inte per automatik att de varit dopade, och detta gäller givetvis även Norrmän!" ;-)
DS

Du har noll koll på regelverket från WADA märker jag. Utövarna är personligt ansvariga för sitt intag av mediciner, oavsett vad som står i norska kontrakt. Johaug har därmed skyldighet att ”sidsteppa” läkaren om han tex ger henne en tub som det står doping på med röda bokstäver och som hon hanterat enligt egen utsago i tio dagar.

Detta står också i CAS domen. Hur de ändå i nästa stycke trollar med detta till att de ändå kan medge strafflindring bortom grov oaktsamhet är ett mysterium för mig, det framgår inte i den inkonsekventa och illa skrivna CAS domen.

Men så är detta dock idrott och inte verkliga rättsväsendet och en ”riktig” domstol som ska döma efter lagtext. Flera av domarna har väl idrottsbakgrund. Det är lite spel för galleriet enligt min uppfattning.

Man får förhålla sig till de fakta som finns, Johaug lämnade positivt prov för steroider och fanns skyldig till doping (annars får man inget straff). Konsekvensen bör bli att hon ses med samma ögon som andra utövare som dömts för steroider. Du kan jämföra med gatlin som buas ut på arenor. En coverhistoria hade även han som tom var mer sannolik än Johaugs. Men du kanske tycker det är fel också? Helt ok att tycka. Då har du helt enkelt en liberalare syn på doping än jag. Det får man ha.
Citera
2019-02-23, 21:33
Medlem
Citat:

[/b]
PS
DS

Jag antar att du menar att han INTE hade koll på vad salvan innehöll. Vilket verkar högst osannolikt då han i åtta varit medicinsk chef på Pfizer som tillverkar salvan. Dessutom har salvan använts som ursäkt av andra idrottare som testats positivt, vilket Benediksen som jobbat med idrottsmedicin i en massa år självklart känner till.
Citera
2019-02-23, 21:36
Medlem
Perguitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Tycker man att fusk och doping är okej då förstår jag din inställning...
.

Nej, jag tycker inte att fusk och doping är ok, men till skillnad från alla nationalistiska konspirationsteoretiker här inne, så är min fulla och fasta övertygelse att vid brott mot ALLA reglerverk, skall det ALLTID ställas "UTOM RIMLIGT TVIVEL" att regelbrott faktiskt förekommit.

Så nej, strängt nationalistiska konspirationsteorier har absolut noll värde i mitt liv!

Citat:
Astmamedicin är ju för norrmän lika viktigt som att valla skidorna rätt, eller...

Kamma till dig FFS!!! Men jag svarar med motfråga på samma låga dagisnivå:
Astmamedicinen är väl lika viktig för Calle Halvarsson som för norrmännen, eller... ???
Citera
2019-02-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du har noll koll på regelverket från WADA märker jag. Utövarna är personligt ansvariga för sitt intag av mediciner, oavsett vad som står i norska kontrakt. Johaug har därmed skyldighet att ”sidsteppa” läkaren om han tex ger henne en tub som det står doping på med röda bokstäver och som hon hanterat enligt egen utsago i tio dagar.

Detta står också i CAS domen. Hur de ändå i nästa stycke trollar med detta till att de ändå kan medge strafflindring bortom grov oaktsamhet är ett mysterium för mig, det framgår inte i den inkonsekventa och illa skrivna CAS domen.

Men så är detta dock idrott och inte verkliga rättsväsendet och en ”riktig” domstol som ska döma efter lagtext. Flera av domarna har väl idrottsbakgrund. Det är lite spel för galleriet enligt min uppfattning.

Man får förhålla sig till de fakta som finns, Johaug lämnade positivt prov för steroider och fanns skyldig till doping (annars får man inget straff). Konsekvensen bör bli att hon ses med samma ögon som andra utövare som dömts för steroider. Du kan jämföra med gatlin som buas ut på arenor. En coverhistoria hade även han som tom var mer sannolik än Johaugs. Men du kanske tycker det är fel också? Helt ok att tycka. Då har du helt enkelt en liberalare syn på doping än jag. Det får man ha.

I SVT-dokumentären, förra helgen ? , så sa TJ att hon fick förpackningen av läkaren vid nån måltid, tittade inte på förpackningen, öppnade den på rummet och satte igång.
Den norske ledaren sa i nästa klipp att slarva och inte läsa vad det är kan ju vem som helst göra.
Jag spelade in denna dokumentär och när man ser TJ säga det där så är det ungefär som när skitungen säger att "jag skulle aaaaaldrig ta det där godiset...(och har det i handen bakom ryggen)....!" och så har hon den där blicken som säger "faan så jag ljuger men ni kommer ju tro på mig ändå för jag är ju TJ och idol för massmedia i Sverige"....
Citera
2019-02-23, 21:44
Medlem
Citat:
Nej, jag tycker inte att fusk och doping är ok, men till skillnad från alla nationalistiska konspirationsteoretiker här inne, så är min fulla och fasta övertygelse att vid brott mot ALLA reglerverk, skall det ALLTID ställas "UTOM RIMLIGT TVIVEL" att regelbrott faktiskt förekommit.

Så nej, strängt nationalistiska konspirationsteorier har absolut noll värde i mitt liv!

Kamma till dig FFS!!! Men jag svarar med motfråga på samma låga dagisnivå:
Astmamedicinen är väl lika viktig för Calle Halvarsson som för norrmännen, eller... ???

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan?

Regelbrottet är ju dömt i domstol och det bortom rimliga tvivel funna beviset är johaugs positiva test.

Även i andra casdomar för utövare med coverhistorier, där utövarna sen får löpa gatlopp i media i flera år, uttrycks inte någon uttalad misstro mot coverstoryn utan man diskuterar utifrån det positiva testet regelbrottet och eventuella strafflindring som kan ges, med bakgrund mot WADAS regler. Detta verkar dock ske inkonsekvent, och det är ju också olika mer eller mindre amatörmässiga domare varje gång. Dock ges alltid strängare straff vid återkommande doping och Johaug är förstegångsförbrytare. Det argumentet kan jag till nöds acceptera med tycker ändock straffet för anabola ska vara hårdare även för förstagångare.
Senast redigerad av grobiankungen 2019-02-23 kl. 21:47.
Citera
2019-02-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Ja hon har ju vunnit till och med mer än Johann Mühlegg gjorde när han va duktigt dopad, och det säger väl en hel del. Marginalerna till dom andra i toppen kan man jämföra även det med Mühlegg i OS 2002.
Nästan så att detta är mer extremt skulle jag säga.
Skillnaden är att Mühlegg va man på tidigt. Det diskuterades om han va dopad då han drog ifrån de övriga eliten som va toppade. Här applåderar man i stället och öser på med komplimanger.

Ja precis, jag tänker något likadant. Vinner man stort varje lopp då måste omgivningen fundera...
För det är inte så att hon är liiite bättre än de andra, vilket kan vara hög form eller bra valla. Hon är överlägsen just nu.

Som jag förstår det, Johaug var duktig innan avstängningen, en av de bästa, men inte alls överlägsen. Rätt?
OK, har hon utökad eller ändrat sin träning på ett iögonfallande sätt, så att det skulle kunna förklara den dramatiska förbättringen??

Om inte, så MÅSTE det helt enkelt vara doping.
Frågan är bara, om det är en NU pågående doping som hon lyckas dölja,

Eller är det resterna av den gamla dopingen som hänger kvar åratal efteråt.

OM det är den gamla dopingen, är det i sig ett direkt bevis att hon måste dopat sig rejält och systematiskt, det kan inte bara varit en extra stark lypsyl som hon fick av misshug.
För inte ens om hon använde regelbundet denna dopinginnehållande munsalva hade det gett så här klara avgörande resultat. Vi talar ju inte om någon marginell förbättring, det är två klassers förbättring...
Citera
2019-02-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja precis, jag tänker något likadant. Vinner man stort varje lopp då måste omgivningen fundera...
För det är inte så att hon är liiite bättre än de andra, vilket kan vara hög form eller bra valla. Hon är överlägsen just nu.

Som jag förstår det, Johaug var duktig innan avstängningen, en av de bästa, men inte alls överlägsen. Rätt?
OK, har hon utökad eller ändrat sin träning på ett iögonfallande sätt, så att det skulle kunna förklara den dramatiska förbättringen??

OM det är den gamla dopingen, är det i sig ett direkt bevis att hon måste dopat sig rejält och systematiskt, det kan inte bara varit en extra stark lypsyl som hon fick av misshug.
För inte ens om hon använde regelbundet denna dopinginnehållande munsalva hade det gett så här klara avgörande resultat. Vi talar ju inte om någon marginell förbättring, det är två klassers förbättring...

Det är intressant och kanske graverande.

Är man snäll kan man tänka att johaug har enorm naturlig talang fast som alla andra med en akilleshäl, för henne i hennes tidigare naturligt spädare disposition som gjorde henne sårbar på flackare partier. Mha anabola tippar hon över till ”alla rätt” och blir oslagbar. Och ”anabol” muskeluppbyggnad sitter i, länge, länge.
Senast redigerad av grobiankungen 2019-02-23 kl. 21:53.
Citera
2019-02-23, 22:01
Medlem
Citat:

[/b]
PS
DS

Om rätt ska vara rätt så hette salvan Trofodermin, Salvan innehåller den förbjudna substansen Clostebol. Clostebol är alltså steroiden och Trofodermin produktnamnet. Sen att en rutinerad idrottsläkare skulle missa att Clostebol inte är en steroid känns konstigt. Jag som inte ens är en läkare eller som inte gått avancerad kemi vet att Clostebol är en steroid. Så fort något slutar på -ol eller -ne på slutet så bör det ringa varningsklockor, åtminstone för en idrottsläkare. I stort sett samtliga steroider slutar med antingen -ol eller -ne. Att en idrottsläkare missar detta känns helt ofattbart.
Senast redigerad av stifmeister89 2019-02-23 kl. 22:04.
Citera
2019-02-23, 22:05
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Kan folk sluta använda "men hon hade så små mängder i urinen" som ett argument för att det var ett misstag. Ni framstår som djupt okunniga. Även större doser ger till slut små mängder i urinen. Clostebol har dessutom en väldigt kort halveringstid, så ett större intag ger ganska snabbt små mängder i urinen.

Exempel: Tar någon 350 mg clostebol (prestationshöjande), så har man 2 nanogram kvar efter 9 1/2 dag. Det fanns 13 nanogram i Johaugs prov. En lättare person behöver dock inte så stora doser för att få effekt.

Hennes version kan mycket väl vara sann, men sluta använda mängden clostebol i urinen som ett argument.

Ja, det skulle kunna vara så. Men det kan vi inte veta....Därför kan vi inte dömma för det. Vi vet däremot den nivå hon hade och då får man utgår från det.
Citera
2019-02-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS

Det hela med astmadoping uppdagades under VM i Holmenkollen när MB började ifrågasättas.
Kanske var det tidigare ändå.
Inhalerad astmamedicin var det Salbutamol som användes men man övergick till Symbicourt som även Sverige o andra länder använde. Då blev det inte så mycket snack.
Salbutamol i tablettform ger en anabol effekt på kroppen och ger hjälp till muskeluppbyggnad.
Det är ett förbjudet preparat enl WADA:s lista.
Reserverar mig dock för 2018/2019.
Hela debatten blir lite snedvriden när man har synpunkter på inhalerad medicin men det är just att nästan alla i norska landslaget är klassade som astmatiker.
Självklart då av landslagsläkaren. Men ingen sån medicin får ju hämtas ut om man inte är astmatiker, så det är ju så de får hela hjulet att snurra.

Bara för att en avstängningsdom tar slut, så tar ju inte effekterna i kroppen slut.
Alla människor har muskler men av olika prestanda. Bygger du upp muskler (starkare o inte större) under några år, så sitter ju det i ett antal år framöver.
Sanningen bakom användandet av Clostebolsalvan sägs vara att det upptäcktes att pågående dosering inte skulle hinna gå ur kroppen och för att mildra det hela så köptes den där salvan och som man var väldigt medveten om innehöll Clostebol och med lite påstrykning på läpparna skulle TJ bli ertappad med att ha använt detta medel men historia med att hon inte kollade på förpackningen m.m.
Det var alltså Clostebol man upptäckte men frågan är om det var även andra substanser i hennes kropp innan detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in