2019-02-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det ingick nog i planen att välja en sen vardagskväll att begå mord för att bl.a. minimera risken att bli sedd av vittnen samt att veta att barnen låg i sina sängar på övervåningen.

Den sena tidpunkten kanske var den "viss planering" som MV refererade till.
JokerMannen var också fundersam över varför mördaren valde en måndag kväll, så enligt honom förelåg en viss planering också.

Angående barnen,
alternerar de mellan föräldrarnas hem och har det framkommit vilken veckodag de bytte hus? Kan det vara en viss planering efter hur barnen byter boende mellan sina föräldrar?
Citera
2019-02-22, 23:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, sant att vi vet några saker. T ex dalaans vittnesuppgifter.
Men om de är något att kunna bygga en tät indiciekedja är svårt att veta.
De saker som du tog upp i ditt tidigare inlägg (indiciekedjan) överensstämmer antagligen ganska väl med det som åklagaren grundade sina misstankar mot SD på i somras. Det här framgår också av de tidningsartiklar som har skrivits om fallet.

Citat:
Jag har inte tillräcklig kunskap om vad som krävs heller för att en kedja skall bli tillräckligt stark (dvs , men jag jag helt övertygad om att den lilla kedja jag har inte räcker någonstans .
Det räckte tydligen för en veckas utredningshäktning. Eftersom åklagaren sedan inte kunde visa upp något konkret vid den andra häktningsförhandlingen så beslutade tingsrätten att häva häktningen.

Vad åklagaren sedan har sysslat med sedan i juni är det väl ingen som riktigt vet. Hon säger själv att hon väntar på bevis från NFC, men det lutar väl mer åt att hon bara förhalar ärendet nu.
Citera
2019-02-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det låter ju väldigt bra, i den bästa av världar o.s.v. .........

Var ska den stackars ÅK hitta en hållbar bevisning mot SD tror du?
Hur ska det gå till tror du?

Jag tror att de har bra mycket mer på GM än vad vi vet. Konstigt vore annars.
Egentligen så vet vi ju inte ens om alla provsvar kommit tillbaka. Kan mycket väl vara biten som saknas, och när den väl faller på plats är det ju bara att hämta i GM igen.

Men för att svara på din fråga så tror jag utredarna har mer på mördaren än vad vi fått veta.
Trådens tjatkvarn killgissar att åklagaren bara skulle "förhala" är bara imbecillt och utan mening eller logiskt syfte.

Jag är optimistisk i det här fallet.
Senast redigerad av glendale 2019-02-23 kl. 00:44.
Citera
2019-02-23, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag tror att de har bra mycket mer på GM än vad vi vet. Konstigt vore annars.
Egentligen så vet vi ju inte ens om alla provsvar kommit tillbaka. Kan mycket väl vara biten som saknas, och när den väl faller på plats är det ju bara att hämta i GM igen.

Men för att svara på din fråga så tror jag utredarna har mer på mördaren än vad vi fått veta.
Trådens tjatkvarn killgissar att åklagaren bara skulle "förhala" är bara imbecillt och utan mening eller logiskt syfte.

Jag är optimistisk i det här fallet.

Även om dom har mer på SD så har dom uppenbarligen inte tillräckligt
för sannolika skäl, åtminstone inte i nuläget.

Jag har svårt å dela din optimism, däremot så kan jag dela din förhoppning om
att det ska lösa sig, oavsett vem fan det nu än är som är mördare,
även om det ser dystert ut.
Citera
2019-02-23, 02:30
Medlem
Citat:
Jo, sant att vi vet några saker. T ex dalaans vittnesuppgifter.
Men om de är något att kunna bygga en tät indiciekedja är svårt att veta.

Jag har inte tillräcklig kunskap om vad som krävs heller för att en kedja skall bli tillräckligt stark (dvs , men jag jag helt övertygad om att den lilla kedja jag har inte räcker någonstans .

Den var mer för att visa att det är ju ganska mycket otur och lite för mycket slump i mina ögon att det med den tidslinjen skall komma in ytterligare en person till LW precis då, efter kl 23.

En indiciekedja måste kunna svara tydligt och klart på var, när och vem. Man måste även kunna utesluta annan gärningsman och att ta fram att ett motiv fanns.

- Var har vi fått besked om.
- När, det kanske också är klart.
- Vem, verkar i dagsläget svagare att kunna bevisa.
- Utesluta annan gärningsman, det förmodar jag att man arbetar med. Detta är en viktig punkt för försvaret har jag förstått av tidigare fall jag läst om.
- Motivmåste man också luska i genom att noga kartlägga LWs kontakter och gräva i det som kommer fram som möjliga motiv. Kartläggning av andra personer kan krävas om man hittar något. SDs liv har säkert granskats upp och ner. Men jag kan även tänka mig att flera personer har blivit granskade noga i sömmarna.

Hur menar du här egentligen, vet du att en person har kommit in till LW.
Citera
2019-02-23, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Man bör man inte glömma Jo*na Henn*ngson, Offtopic men ett relationsdrama även där.

Det brukar ju heta "kvinnor kan", tyvärr så är det i allra högsta
grad relevant i sådana här fall, även om det är ganska ovanligt.
Citera
2019-02-23, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De saker som du tog upp i ditt tidigare inlägg (indiciekedjan) överensstämmer antagligen ganska väl med det som åklagaren grundade sina misstankar mot SD på i somras. Det här framgår också av de tidningsartiklar som har skrivits om fallet.

Det räckte tydligen för en veckas utredningshäktning. Eftersom åklagaren sedan inte kunde visa upp något konkret vid den andra häktningsförhandlingen så beslutade tingsrätten att häva häktningen.

Vad åklagaren sedan har sysslat med sedan i juni är det väl ingen som riktigt vet. Hon säger själv att hon väntar på bevis från NFC, men det lutar väl mer åt att hon bara förhalar ärendet nu.

Vid häktningen 1/6, då hade man säkert en del mer än de hade vid första anhållandet. Och vi vet inte vad ÅK och utredningen hade för bevis.

Jag tror inte en sekund att det räcker med att man hört några röster t ex utanför sitt fönster, om det inte går att identifiera personerna på något vis.
Om rösterna inte går att identifiera, kanske det fanns något i det som sades som kunde binda personerna till mordet.
Annars blir detta indicium enbart ett tunt indicium på att det kan ha varit LW och hennes baneman som gick ner i riktning mot planket.

Har man tur har något vittne som bor nära mordplatsen sett något, något som blir ett litet starkare indicium på vem det kan handla om. Det skulle handla om något särskilt kännetecken, som kroppsbyggnad, klädesplagg eller skor.

Men jag tror dessvärre att alla dessa uppgifter är svaga och tunna och det krävs mycket mer för att kunna binda gm till LW, platsen och brottet.

Jag minns tyskan som mördade de två små barnen. Då såg ju vittnen vid något tillfälle en person som i mörkret hade gått utanför huset. Hon hade en speciell gångstil som var identifierbar genom att hon vaggade lätt vid gång.

I det här fallet kan man kanske inte räkna med något sådant. Om man inte går med en knallgrön jacka och en rödrandig halsduk utan med mörka, svarta kläder, då blir man som katterna; "i mörkret blir alla katter grå".
Citera
2019-02-23, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur menar du här egentligen, vet du att en person har kommit in till LW.

Mitt slarv, som vanligt.

Det var menat att jag skulle skriva det som bildligt talat, att ytterligare en person i den snäva hypotetiska tidslinjen skulle vilja hem till LW.

Sedan såg jag när jag läste igenom min post att jag glömde den viktiga frågan HUR, som måste besvaras på ett tillfredsställande och övertygande sätt i en indiciekedja.

En indiciekedja måste kunna svara tydligt och klart på var, när, hur och vem. Man måste även kunna utesluta annan gärningsman och att ta fram att ett motiv fanns.

Och frågan hur, den frågan kanske är delvis besvarad?

Man säger sig ju veta hur LW avlidit.
Med det kan man mena vad hon avlidit av.
Däremot är det kanske inte säkert att man har klart för sig vad som har använts för att döda henne. Har man inget mordvapen, eller specifika skador som överensstämmer med t ex kniv eller liknande kanske det är svårt att exakt säga hur det gått till. Det kan då bli i mer stora drag som trubbigt våld orsakat av något tillhygge med den eller den formen.
Citera
2019-02-23, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Jag såg poliser kratta buskaget efter motorvägen på nya hjärsta sidan flera dagar efter hon hittades.

På tal om ingenting.
Råkade på det här inlägget av en slump.

När hittades mobilen? Var det inte i samband med att kroppen hittades, runt den 19/5?
Letade de efter den och /eller ett mordvapen, tillhygge?

Kan man redan då haft en misstanke om att gm flytt den sträckan, eller hade man fått in vittnesuppgifter om en person på den andra sidan redan då?
Citera
2019-02-23, 15:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahliabelle
Jag kan ingenting om motorlås, kodlås eller några andra slags lås, men det har ju diskuterats flitigt i tråden vad LW har för lås på dörren.

Av en slump hittade jag i hennes geo-galleri en bild på yngste sonen, när han går mot huset, antagligen från bilen där LW sitter.

Bildtexten lyder: "Bäst att kolla om det blev låst. Det blev det" och i loggen där bilden ligger, framgår det att de åkt iväg snabbt för att ta en FTF, och sen åkte tillbaka hem för att kolla att dörren blev låst när de hastade iväg för cachen, innan de fortsatte mot Norrköping och LW:s mammas födelsedagsfirande.

Är det någon här som vet om det säger något om vad LW egentligen har för lås?

Edit: Glömde lägga till att bilden finns på sidan 10 i hennes galleri, och är från 2018-04-28.

Och hittade även detta inlägg.
Något som jag helt glömt av.
Alltså inte bara slänga igen dörren och att den låser sig självt.
April- 18.
Citera
2019-02-23, 19:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Och hittade även detta inlägg.
Något som jag helt glömt av.
Alltså inte bara slänga igen dörren och att den låser sig självt.
April- 18.

Då skulle det finnas en möjlighet att SD är anledningen till att dörren ej stängdes ordentligt.

Edit: alltså att han gått in för att hämta något.
Citera
2019-02-23, 19:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
På tal om ingenting.
Råkade på det här inlägget av en slump.

När hittades mobilen? Var det inte i samband med att kroppen hittades, runt den 19/5?
Letade de efter den och /eller ett mordvapen, tillhygge?

Kan man redan då haft en misstanke om att gm flytt den sträckan, eller hade man fått in vittnesuppgifter om en person på den andra sidan redan då?

Har det bekräftats att hennes mobil har hittats överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in