Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
De saker som du tog upp i ditt tidigare inlägg (indiciekedjan) överensstämmer antagligen ganska väl med det som åklagaren grundade sina misstankar mot SD på i somras. Det här framgår också av de tidningsartiklar som har skrivits om fallet.
Det räckte tydligen för en veckas utredningshäktning. Eftersom åklagaren sedan inte kunde visa upp något konkret vid den andra häktningsförhandlingen så beslutade tingsrätten att häva häktningen.
Vad åklagaren sedan har sysslat med sedan i juni är det väl ingen som riktigt vet. Hon säger själv att hon väntar på bevis från NFC, men det lutar väl mer åt att hon bara förhalar ärendet nu.
Vid häktningen 1/6, då hade man säkert en del mer än de hade vid första anhållandet. Och vi vet inte vad ÅK och utredningen hade för bevis.
Jag tror inte en sekund att det räcker med att man hört några röster t ex utanför sitt fönster, om det inte går att identifiera personerna på något vis.
Om rösterna inte går att identifiera, kanske det fanns något i det som sades som kunde binda personerna till mordet.
Annars blir detta indicium enbart ett tunt indicium på att det
kan ha varit LW och hennes baneman som gick ner i riktning mot planket.
Har man tur har något vittne som bor nära mordplatsen sett något, något som blir ett litet starkare indicium på vem det kan handla om. Det skulle handla om något särskilt kännetecken, som kroppsbyggnad, klädesplagg eller skor.
Men jag tror dessvärre att alla dessa uppgifter är svaga och tunna och det krävs mycket mer för att kunna binda gm till LW, platsen och brottet.
Jag minns tyskan som mördade de två små barnen. Då såg ju vittnen vid något tillfälle en person som i mörkret hade gått utanför huset. Hon hade en speciell gångstil som var identifierbar genom att hon vaggade lätt vid gång.
I det här fallet kan man kanske inte räkna med något sådant. Om man inte går med en knallgrön jacka och en rödrandig halsduk utan med mörka, svarta kläder, då blir man som katterna; "i mörkret blir alla katter grå".