2019-02-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
EGT:s inlägg om LW:s blod i SD:s bostad:
http://www.flashback.org/sp65095851

Hakar upp mig på varför EGT berättade om den här omständigheten. Om jag inte minns fel så hade
hen iofs ändrat uppfattning till att anse att MGM kunde vara skyldig. Det hade framkommit mer och mer som tydde på skuld. Det vore intressant att få veta mer om det.
Citera
2019-02-22, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det mesta du tar upp här är officiella uppgifter. T.ex. har ju polisen berättat i media både om de tidigare anmälningarna och om de här vittnena, och åklagaren säger nu att hon tror att LW dödades på den plats hon hittades. När det gäller chattandet innan så kanske det är oklart exakt vad som avhandlades, men att de faktisk hade chattat bekräftades ju sedan av en som känner SD.

Visst, det finns ingenting som räcker för att åtala någon. Åklagaren fick honom inte ens häktad på sannolika skäl. Det är väl skäligen misstänkt som gäller?

Jo, sant att vi vet några saker. T ex dalaans vittnesuppgifter.
Men om de är något att kunna bygga en tät indiciekedja är svårt att veta.

Jag har inte tillräcklig kunskap om vad som krävs heller för att en kedja skall bli tillräckligt stark (dvs , men jag jag helt övertygad om att den lilla kedja jag har inte räcker någonstans .

Den var mer för att visa att det är ju ganska mycket otur och lite för mycket slump i mina ögon att det med den tidslinjen skall komma in ytterligare en person till LW precis då, efter kl 23.

En indiciekedja måste kunna svara tydligt och klart på var, när och vem. Man måste även kunna utesluta annan gärningsman och att ta fram att ett motiv fanns.

- Var har vi fått besked om.
- När, det kanske också är klart.
- Vem, verkar i dagsläget svagare att kunna bevisa.
- Utesluta annan gärningsman, det förmodar jag att man arbetar med. Detta är en viktig punkt för försvaret har jag förstått av tidigare fall jag läst om.
- Motivmåste man också luska i genom att noga kartlägga LWs kontakter och gräva i det som kommer fram som möjliga motiv. Kartläggning av andra personer kan krävas om man hittar något. SDs liv har säkert granskats upp och ner. Men jag kan även tänka mig att flera personer har blivit granskade noga i sömmarna.
Citera
2019-02-22, 18:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hakar upp mig på varför EGT berättade om den här omständigheten. Om jag inte minns fel så hade
hen iofs ändrat uppfattning till att anse att MGM kunde vara skyldig. Det hade framkommit mer och mer som tydde på skuld. Det vore intressant att få veta mer om det.

Eller hur.
Det finns inlägg som EGT gjort som gör att man funderar på om h*n vacklar.
Till exempel lovade EGT att det fanns något som var belastande (minns inte uttrycket) för SD som h*n skulle delge tråden senare kanske, men det kom aldrig.

Kanske ville EGT få upp en diskussion för att se vad andra tyckte, kanske för att själv kunna bestämma sig på vilken fot h*n skulle stå?
Citera
2019-02-22, 19:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag hoppades på att man kanske ändå kunde bygga en indiciekedja genom något liknande här, med att hitta indicier, liksom i Tovas fall.

Jag blir otroligt besviken om man inte lyckas få ihop ett åtal.
Jag känner mig själv väldigt osäker på att det ska lyckas. Det låter inte troligt att man har något väsentligt kvar på NFC att vänta på nu (eller?).

Kvar kan vara förhör, sammanställning av dessa och möjligen fortsatta analyser av olika data.
Jag vet ju att det kan ta tid att utreda vissa saker, då andra aktörer är inblandade. T ex höll man på med knapparna i Billys soptunna länge innan man kunde identifiera typ av plagg, märke, produktionsår, modell osv.

Jag hoppas, jag hoppas ändå.

Tack för jättebra replik! Intressant att läsa det du skrivit under spoiler, både det om Tova-fallet och om LW-fallet.

Som sagt: det var ju inga svårigheter att binda Billy till BP, både teknisk bevisning fanns, och han själv erkände ju att han var där.

Det kan vara just den pusselbiten som saknas i detta fallet; att kunna styrka med säkerhet att SD faktiskt varit vid BP och utanför LW:s hem vid den aktuella tidpunkten.
Citera
2019-02-22, 19:09
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej du är alltså inte upprörd. Bra så.

Jag vet inte vilka dina erfarenheter är av män och det är ju inte heller topic för tråden, men handen på hjärtat: Går det inte tretton på dussinet av män av SD:s sort? Som t ex har relationer utanför äktenskapet trots att de är gifta.

Män som beter sig illa är ju ingen bristvara precis, men inte heller kvinnor är ju alltid snövita.
Kvinnor väljer ofta "spännande" män och så får det väl vara i ett fritt och öppet samhälle? Än är inte SD dömd för nåt våldsbrott, så det finns ju egentligen inga skäl för oss att här i tråden varna kvinnor för att ge sig i lag med denna person. Eller?

Vi har inte en Martin Jonsson här.
Åtminstone inte ännu.

Fotnot: Martin Jonsson i mitt exempel är alltså den person som dödade Lotta Rudholm.
Man bör man inte glömma Jo*na Henn*ngson, Offtopic men ett relationsdrama även där.
Citera
2019-02-22, 19:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jo, sant att vi vet några saker. T ex dalaans vittnesuppgifter.
Men om de är något att kunna bygga en tät indiciekedja är svårt att veta.

Jag har inte tillräcklig kunskap om vad som krävs heller för att en kedja skall bli tillräckligt stark (dvs , men jag jag helt övertygad om att den lilla kedja jag har inte räcker någonstans .

Den var mer för att visa att det är ju ganska mycket otur och lite för mycket slump i mina ögon att det med den tidslinjen skall komma in ytterligare en person till LW precis då, efter kl 23.

En indiciekedja måste kunna svara tydligt och klart på var, när och vem. Man måste även kunna utesluta annan gärningsman och att ta fram att ett motiv fanns.

- Var har vi fått besked om.
- När, det kanske också är klart.
- Vem, verkar i dagsläget svagare att kunna bevisa.
- Utesluta annan gärningsman, det förmodar jag att man arbetar med. Detta är en viktig punkt för försvaret har jag förstått av tidigare fall jag läst om.
- Motivmåste man också luska i genom att noga kartlägga LWs kontakter och gräva i det som kommer fram som möjliga motiv. Kartläggning av andra personer kan krävas om man hittar något. SDs liv har säkert granskats upp och ner. Men jag kan även tänka mig att flera personer har blivit granskade noga i sömmarna.

Flikar in i er diskussion litegrann.Det fetade är det väsentliga i ett indiciemål. Kunna visa att det är ställt utom rimligt tvivel att någon annan kan ha gjort det.
Citera
2019-02-22, 19:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Flikar in i er diskussion litegrann.Det fetade är det väsentliga i ett indiciemål. Kunna visa att det är ställt utom rimligt tvivel att någon annan kan ha gjort det.

Sedan är min erfarenhet av hundratals fall jag studerat att domstolar gör skillnad på folk och folk. En välutbildad familjefar med noll brottshistorik blir svårare att fälla utan teknisk bevisning (om han nekar) än exempelvis en kriminell tidigare dömd.

Tröskeln för rimligt tvivel är alltså olika för olika människor skulle jag vilja säga.
Citera
2019-02-22, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för jättebra replik! Intressant att läsa det du skrivit under spoiler, både det om Tova-fallet och om LW-fallet.

Som sagt: det var ju inga svårigheter att binda Billy till BP, både teknisk bevisning fanns, och han själv erkände ju att han var där.

Det kan vara just den pusselbiten som saknas i detta fallet; att kunna styrka med säkerhet att SD faktiskt varit vid BP och utanför LW:s hem vid den aktuella tidpunkten.

Ja, det verkar som att det inte går att visa att SD och LW verkligen har träffats vid mordkvällen, vid den aktuella tidpunkten.

Det är den springande punkten.
Citera
2019-02-22, 19:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, det verkar som att det inte går att visa att SD och LW verkligen har träffats vid mordkvällen, vid den aktuella tidpunkten.

Det är den springande punkten.

Det ingick nog i planen att välja en sen vardagskväll att begå mord för att bl.a. minimera risken att bli sedd av vittnen samt att veta att barnen låg i sina sängar på övervåningen.

Den sena tidpunkten kanske var den "viss planering" som MV refererade till.
JokerMannen var också fundersam över varför mördaren valde en måndag kväll, så enligt honom förelåg en viss planering också.
Citera
2019-02-22, 19:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Sedan är min erfarenhet av hundratals fall jag studerat att domstolar gör skillnad på folk och folk. En välutbildad familjefar med noll brottshistorik blir svårare att fälla utan teknisk bevisning (om han nekar) än exempelvis en kriminell tidigare dömd.

Tröskeln för rimligt tvivel är alltså olika för olika människor skulle jag vilja säga.

Ja, så är det. Och det är också olika beroende på vilka människor det är i rätten. I slutändan ligger det ändå på vissa utvalda personer hur de tolkar den sammanlagda bilden av ett indiciemål. Vem vet. Kanske SD hade suttit häktad nu om det varit andra personer närvarande i rättssalen vid de tillfällena. Det kan vi aldrig veta så klart.
Citera
2019-02-22, 20:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, så är det. Och det är också olika beroende på vilka människor det är i rätten. I slutändan ligger det ändå på vissa utvalda personer hur de tolkar den sammanlagda bilden av ett indiciemål. Vem vet. Kanske SD hade suttit häktad nu om det varit andra personer närvarande i rättssalen vid de tillfällena. Det kan vi aldrig veta så klart.

Det också. Säga vad man vill om åklagaren i detta fall men hon måste ju ha koll på vad som krävs för sannolika skäl. Uppenbarligen ansåg hon att det hon hade räckte. Om det hade varit en annan misstänkt än SD och rådman skulle kanske utgången kunnat bli annorlunda, ja.

De skäl åklagaren anförde för sannolika måste ju ha räckt för henne i andra fall annars tar man väl ingen sådan risk två gånger.
Citera
2019-02-22, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det också. Säga vad man vill om åklagaren i detta fall men hon måste ju ha koll på vad som krävs för sannolika skäl. Uppenbarligen ansåg hon att det hon hade räckte. Om det hade varit en annan misstänkt än SD och rådman skulle kanske utgången kunnat bli annorlunda, ja.

De skäl åklagaren anförde för sannolika måste ju ha räckt för henne i andra fall annars tar man väl ingen sådan risk två gånger.

Jag känner inte till denna ÅK.
Första gången, då hade ju förundersökningen knappt börjat.
Vad kan hon ha haft då?

Självklart vet hon vad som krävs för sannolika.
Var det Netherworld som sa det, att det är ingen exakt vetenskap.

Jag önskar bara att man löser detta mord.
Jag känner som Tufsan ibland.
När jag tänker på vad som hänt på riktigt, då kan det komma rakt in i hjärtat och man blir överrumplad.
Då tänker jag på barnen och LWs föräldrar och alla andra inblandade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in