2019-02-23, 07:19
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om de ska frisera programmet önskar jag mig lite mer turistkänsla. Mer smakprover, lokalfrågor med mera. Så man lär sig något om platsen. Frågor utan koppling till resmålet går bort!

Program utan saker i burarna går också bort.

Gillar listan.

Artisterna och deras tolkningar gör programmet värt att titta på, för den som inte är frågenörd. Rör inte det.

Musikfrågorna har blivit för jobbiga, för många moment att hålla reda på. Skala ned det... man ska kunna se programmet med vin i kroppen.

Gillar studion, om de gör en ful inredning som i Go kväll orkar jag inte titta. Jag vill ha mysmurr med bibliotek och skotskrutigt. Absolut inget ljust och luftigt tack. Publiken behöver jag inte se alls. Man ska vara som instängd med de som tävlar, domarna och sen resmålet. Inte mer lek och trams. Bara resa bort en stund...

Att Luuk läser innantill med pekfingret på pappret är både jobbigt och kanske lite charmigt, men gör då frågorna mindre krångliga hellre. Det är ledtrådarna som ska vara krångliga, men inte aparta. Sen är det härligt med aha-känsla, mer sånt. Gärna hälsningar från lokalfolk och små reportage från olika platser i världen.

Just detta fenomen med att frågorna sällan har koppling till staden/landet är något som bekymrat mig i många år nu. Det spårar rätt friskt med frågorna, tex vi har kommit till staden Milano, i denna ort grundades alfa romeo nu vill vi veta vad ni kan om däcktillverkare.
Citera
2019-02-23, 07:32
Medlem
SeanAverys avatar
Jag kunde inte riktigt uppskatta programmet i år, jag störde mig något fruktansvärt på vinnarlaget. Parisa gjorde stora utsvävningar varje gång hon skulle svara för att briljera ännu mera och lät jävligt dryg, sen att hon rättade till sitt hår 25 ggr i minuten gjorde inte saken bättre. Gunnar var alldeles för högljudd för min smak men visst, dom var allmänbildade och värdiga vinnare.
Citera
2019-02-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Att även besserwissrar som Fredrik Lindström får hjärnsläpp må vara hänt.
Men det är oförlåtligt misstag klämma ur sig det FL sa i samband med Barcelona och Montserrat Caballé.
" Monteserrat Caballé som gick bort nyligen uppträdde ju med Freddie Mercury i samband med OS i Barcelona -92."
Att låten de spelade in användes under os är en sak. Eller? Men uppträdde de ihop? Blanda inte ihop begreppen Lindström. Eller så tog du en rövare och tänkte inte nån skulle reagera på det.
Gjorde de ett gemensamt uppträdande sommaren 1992? Freddie som hologram då eller?
( de flesta vet att FM dog i aids 1991)
"Sången blev också ledmotiv för OS 1992 i Barcelona. Vid invigningen sjöng Caballé den tillsammans med Placido Domingo och José Carreras."
https://www.svt.se/kultur/musik/operasangerskan-montserrat-caballe-ar-dod

Jag kan tänka mig att Lindsttöm kanske inte känner till Freddie så väl som vi andra och bara blandade ihop saker och ting.
Citera
2019-02-23, 08:39
Medlem
DoktorNos avatar
Som lag betraktat var Gunnar och Parisa mycket bra. Tror dock inte att någon av dem tagit sig till semi om man tävlat individuellt.

För egen del var det kul att ens modelljärnvägsintresse gav en av få tiopoängare den här säsongen.

Vad gäller förnyelse av programmet är det mest programledaren och hans jävla lista som måste bytas ut.

Jesper Rönndahl och Victoria Dyring skulle jag gärna se som programledare respektive domare. Vidare bör det vara fler frågor om och från resmålen. Sen behöver man inte slösa bort en kvart med att djupanalysera alla långsökta ledtrådar till resmålen.
Citera
2019-02-23, 09:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Just detta fenomen med att frågorna sällan har koppling till staden/landet är något som bekymrat mig i många år nu. Det spårar rätt friskt med frågorna, tex vi har kommit till staden Milano, i denna ort grundades alfa romeo nu vill vi veta vad ni kan om däcktillverkare.

Det är en sån förbannad brist på fantasi toppat med ängslighet för att Svensson i stugorna ska tycka det är tråkigt.

Varenda liten håla i hela världen har givetvis massor med intressanta saker man kan skapa spännande frågor kring om man bara orkar och vågar. Det kan vara historiska händelser, personer, geografiska fenomen, vad som helst.
Citera
2019-02-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag kan tänka mig att Lindsttöm kanske inte känner till Freddie så väl som vi andra och bara blandade ihop saker och ting.

han måste ha gjort en klantig tavla helt enkelt, självklart känner Lindström till Mercury med råge - han är ju gammal hårdrocktrummis (Crystal Pride) och suttit i tv och snackat rock i ett program som gick tidigt 2000-tal
Citera
2019-02-23, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Gunnar är en medelmåtta med en duktig bisittare. Ungefär som Bettan. Det fanns ju folk som förra säsongen på allvar trodde att hon kunde Talking Heads själv bara för att hon fick svara Kärringen kunde ju knappt uttala det. Jesper sa att det var Bettans favoritband och ironin gick rakt över huvudet på flashbackmobben ha ha

Vad gjorde Gunnar idag? Drog på Barcelona och kunde alabaster. Resten var Parisa. Tycker Gunnar varit ganska blek alla matcher men visst, när Parisa inte har en susning har han steppat upp några gånger. Som många sagt, de kompletterar varandra bra men det är ju tjejen som helt klart dragit in flest poäng.

Har du sovit dej igenom programmen?

Gunnar har nog stått för 85-90 % av alla poäng, sedan även ödmjukt låtit henne ta åt sej äran vid flera tillfällen.
Citera
2019-02-23, 10:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Resorna var på tok för enkla i en final. Tog dem alla på 10. Tackar Sixten Jernberg för 10:an på Lima. Att frågorna i allt högre utsträckning får mindre och mindre med orterna att göra känns tråkigt.

Då tog vid det på samma ledtråd. Om man inte var helt säker då löste det sig sedan med Peruk-ledtråden på åttan. Extremt lätt för att vara en final faktiskt.

Håller med om att det är tråkigt att frågorna alltmer rör sig bort från städerna. Man kan ju göra frågorna väldigt svåra även om det handlar om orterna man befinner sig i ändå. Allt handlar om uppfinningsrikedom beträffande frågorna.

Argumentet att många varit på alltfler platser som förts fram här i tråden håller ju inte heller, det kan ju lika gärna ställas frågor om ämnen deltagarna är alltmer kunniga inom.
Säg att man spunnit vidare på svenska Lima och börjat ställa skidfrågor (i dessa vm-tider) när man var i Peru, jag bara väntade på det...

Luuk och Lindström lär ju fortsätta som ledarduo men det blir intressant att se hur man gör med ny orkester.
Citera
2019-02-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Har du sovit dej igenom programmen?

Gunnar har nog stått för 85-90 % av alla poäng, sedan även ödmjukt låtit henne ta åt sej äran vid flera tillfällen.

Ja, der är ju svårt att veta vem som kunde svaret när Parisa är den som först öppnar munnen så snart de gick över till deras bur. Och oftast då för att berätta om hon minsann varit på en plats där... gjort ett reportage om... träffar någon som varit gift med en moster till... osv

Men, men. De var jättedukiga och jag hoppas Parisas sätt mest var ett utslag av nybörjarnervositet. Hon kanske är lite coolare nästa säsong om de dyker upp igen.
Citera
2019-02-23, 10:34
Medlem
Stivalis avatar
Vissa klagar tydligen på att frågor ibland endast har lös koppling till resmålet. Detta fattar jag inte alls. Det är ju tvärtom jättebra att frågorna kan sväva ut lite så att tävlingen handlar mera om bildning & mindre om tur med resmål.

För det är bara tre resor man hinner med. Ifall alla frågor är hårt knutna till resmålen så kan tur med resmål bli direkt utslagsgivande. Tänk att man inte kan någonting om Mongoliet medan någon i andra laget råkar ha Mongoliet som specialitet, så handlar en tredjedel av tävlingens frågor om Mongoliet! Eller om någons farsa råkar vara från Robertsfors medan det andra laget knappt hört talas om orten. Då blir lotteriet med resmål direkt utslagsgivande.

I så fall kan man enbart ha "välkända" platser med i programmet som alla kan tänkas ha koll på. Sprider man därmed ut frågorna mera, så som de gör, så blir det mycket mera intressant för då kan man välja väldigt obskyra platser (för oss svenskar).
Citera
2019-02-23, 11:04
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vissa klagar tydligen på att frågor ibland endast har lös koppling till resmålet. Detta fattar jag inte alls. Det är ju tvärtom jättebra att frågorna kan sväva ut lite så att tävlingen handlar mera om bildning & mindre om tur med resmål.

För det är bara tre resor man hinner med. Ifall alla frågor är hårt knutna till resmålen så kan tur med resmål bli direkt utslagsgivande. Tänk att man inte kan någonting om Mongoliet medan någon i andra laget råkar ha Mongoliet som specialitet, så handlar en tredjedel av tävlingens frågor om Mongoliet! Eller om någons farsa råkar vara från Robertsfors medan det andra laget knappt hört talas om orten. Då blir lotteriet med resmål direkt utslagsgivande.

I så fall kan man enbart ha "välkända" platser med i programmet som alla kan tänkas ha koll på. Sprider man därmed ut frågorna mera, så som de gör, så blir det mycket mera intressant för då kan man välja väldigt obskyra platser (för oss svenskar).
Är det inte det som är poängen då? Åker de till Ulan Bator vill jag inte att de filmar ett gult hus, säger "Gula hus finns också i Paris, som det här huset." *bild på huset* "Vilken känd konstnär bodde här?".

Vissa resmål har man noll koll på, så är det bara. Andra kan man till 100 % (till exempel orter man bott på).
Citera
2019-02-23, 11:44
Medlem
Pudersockers avatar
Parisa är rasande fin att se på, och höra, hon kommer undan med mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in