2019-02-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur länge undervisade du Moa? (Jag är inte övertygad om att du är den du utger dig för att vara.)
Jag ljuger inte när ska du fatta det? Den andra frågan som du ställer vill jag inte svara på för att inte avslöja min identitet.
Citera
2019-02-23, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt Hockeytroll:

Sista sjukhusbesöket Hanna var på var i slutet av augusti på Bröst-och Melanommottagningen i Lund.

Däremot säger Hockeytroll även att hon varit hos onkologen så jag vet inte om det menas samma ställe eller om Hanna varit på flera sjukhusbesök under 2017.
Bröst och melanommott. och Onkologen är 2 olika kliniker i Lund.
Citera
2019-02-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisen uppgav digitala fynd i datorer och telefoner ”som man hade kommit in i” talade för en gemensam planering.
Makar kan ofta varandras lösenord, vem som skriver på tangenterna går inte att säkerställa bara för att någon är inloggad under ett visst namn.
Ja så är det i många äktenskap. Man kan varandras lösenord. Sms mellan föräldrarna en fredagkväll är för mig inget bevis.
Citera
2019-02-23, 07:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Min mycket anekdotiska egna erfarenhet av ångestsjukdom och hypokondri är att sjukdomar och rädsla för sjukdomar är en besatthet, ett tvång. Man kan inte sluta tänka på det, sluta googla, sluta oroa sig. Vården verkar inte alltid "se igenom" detta, jag blev undersökt för både det ena och det andra innan jag hamnade där jag skulle vara det vill säga hos en psykolog och medicinerad.

Nu är det förstås fullt möjligt att Hanna inte hade den minsta onormala hälsoångest och att hon liksom Moa verkligen var sjuka. Men hypokondriker behöver inte vara så fysiskt sjuka för att ändå lyckas få göra en hel del onödiga undersökningar. Efter allt googlande vet man ju precis vilka symtom man inbillar sig att man har... Typ.
Intressant det du skrev, tack.
Barnen kan vara sjuka oavsett hälsoångest, däremot kan det väl bli överdrivet. Moa är svårbedömd, Agnes sjukdom är enklare att greppa.

Överdrivet hälsosam livsstil är ett annat tecken, cancer, recidiv eller inte, kan finns som oro i grunden.
Depressionstillstånd går hand i hand, självmordsnära tillstånd vid förvärring.

Anna-Karin85:
* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad
* Mamman och barnen deprimerade"

Skumfidusen71:
"Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom."

Stehlitz:
"Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan."

"Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna."

"Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna."

"Att Hanna mådde dåligt tyckte jag dock märktes tidigare. Jag minns att jag tyckte synd om henne eftersom hon oroade sig så för töserna."

Elli09:
"Lite hispig gällande barnen"

spitvision:
"Jag uppmärksammade just att hon har ett flertal vänner på sin facebook som arbetar med psykisk ohälsa. Dessa är inte vän med honom."

Nosework:
"En av mammans vänner på fb arbetar inom en förening "mind" som arbetar mot självmord."

MatildaVarg:
"Mamman är vän med en kvinna på Facebook som driver en självmordslinje. Hela vännens flöde innehåller massa artiklar om självmord och hur det ska undvikas."

Didsat:
"Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall."

artyfarty:
"De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Wallin77:
"Det lilla jag vet är att barnen tappade "fart", Hanna och Oskar var bekymrade. Det blev värre och värre. De sökte hjälp. Hjälp fanns inte."

Stehlitz:
"Enl. flera som jag känner i Bjärred som även kände familjen Henkow/Brenton väl mådde Oskar väldigt dåligt redan hösten 2016 när han for runt som en skottspole för att hjälpa Agnes."

Ossian.allvetaren:
"Hej!
Jag kan bekräfta att Oskar var deprimerad på grund av sin familjesituation därhemma. Detta vet jag till 100%. Ingen spekulation eller egna funderingar eller något jag läst!"

Kollega i media:
"(..) han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

Chefen:
"– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt."

Kollega:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Kollega:
"Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände."

Själva avskedsbrevet stinker katastroftankar och GAD.
Citat:
Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.
Citat:
”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”
En sjuk fru som skyddas och omhuldas till gravt förvärrat tillstånd - av en i sig depressiv och inte klartänkt make?
Antidepressiva och lugnande läkemedel.
.... varav allt i den sjuka bubblan går ut över barnen.
Citat:
Alla oroar sig ibland, men när katastroftankar tar över livet kan det vara idé att söka hjälp.

"– Personer med hälsoångest oroar sig för allvarliga sjukdomar så mycket att det hindrar dem från att leva sina liv fullt ut. Det får stora konsekvenser för dem själva, men också för deras familjer och närstående"

"– Till en viss gräns är det ju bra att oroa sig, att uppmärksamma hot och risker och agera därefter hjälper oss i livet. Men någonstans övergår oron från att vara problemlösning till att bli ett problem i sig, säger han."

Orostankar handlar ofta om framtida hot – alltifrån dödliga sjukdomar till att man ska få punktering på vägen till ett viktigt möte – och hur hotet kan undvikas. Men behandlingen går inte ut på att se mer positivt på framtiden. Enligt Erik Andersson är det tvärtom en alltför intensiv jakt på lösningar och tröst som är orons kännetecken.

– Oro är en beteendekedja där man hoppar mellan katastroftankar och tröstande tankar. Först kommer en orostanke på något som kan gå fel, sedan försöker personen tänka ut en lösning för att må bättre. "

"Han förklarar att en person med hälsoångest, som börjar oroar sig för att exempelvis ha fått cancer, oftast reagerar genom att exempelvis googla på egen hand eller ta kontakt med sjukvården med hopp om att få sin rädsla motbevisad. Men detta är något som Erik Hedman starkt avråder från.

– Mer information hjälper inte mot hälsoångest, eftersom det inte är avsaknaden av information som är problemet, säger Erik Hedman."
https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-oro-konsten-att-gilla-laget
Citat:
Generaliserat ångestsyndrom (GAD) karakteriseras av genomgripande kognitiv dysfunktion med fokus på hot och risker mot den egna personens och den omedelbara familjens välfärd.

Tillståndet medför spänning, oro, muskelvärk, störd sömn och irritabilitet som går ut över arbetsförmåga, umgänge och familjeliv."

"GAD-patienter utmärks mestadels av oro och »tänk om«-tankar i tematiska frågor rörande hälsa, säkerhet och trygghet."
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16276
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 08:08.
Citera
2019-02-23, 08:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Skulle prästen då ha uppgivit detta i ett förhör? Men hen har väl tystnadsplikt? Ingen annan än prästen kan ju ha hört Hanna säga detta. Om hon hade vänt sig till en närstående med dessa mörka tankar så hade väl den personen slagit larm på något sätt?

Nej, tror absolut inte heller att någon präst sagt något.
Inte heller att någon nu levande varelse kan redogöra för vad O och H tänkt eller sagt till varandra på tu man hand.
Just därför får man nog ta sådana uppgifter när de presententeras i ett långt novellformat med en stor nypa salt.
Det finns inte heller några som helst officiella uppgifter att Hanna skulle varit deprimerad. Absolut ingenting - detta är endast ”trådsanningar”.
Enligt polisen var ingen av föräldrarna psykiskt sjuk.

De enda vittnesmål som finns redovisade om hur någon av föräldrarna mådde är uttalande från Os chef i media om att O beklagat sig över hur jobbigt det var med barnens sjukdom och att han ville gå ner 10% i arbetstid. Samt skriftliga kommentarer från kollegor efter Os död att det fanns en ”stor sorg i hans blick”, ”det som inte fick hända hände” osv.

Därtill Missan27s, av många av oss mycket uppskattade deltagande i denna tråd, där hon är ett värdefullt ögonvittne som Moas långvariga pianolärarinna. Missan har träffat O många gånger och vittnar om en väldigt tydlig förändring och utseendepåverkan sista året. Missan uppfattade den betydligt mer tystlåtne avmagrade O, med svarta ringar under ögonen, som en cancersjuk som fick cellgiftsbehandling.

Vem som planterat de fullständigt obekräftade uppgifterna om att H skulle varit deprimerad, eller varför detta gjorts, vet jag inte. Men om man upprepar att jorden är platt tillräckligt många gånger blir det kanske sant i mångas ögon?
Citera
2019-02-23, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den hälsoångest jag tog upp (överdriven oro, hypokondri) finner jag även intressant i sammanhanget med allt flackande gällande Agnes om ingen vårdform duger.
Det sammanfaller även med depression och risken finns då att inte kunna se skillnad på sig själv och sin egen ångest och bli ett med dottern. Vore jag den dottern skulle jag bli både bored och tycka att ingen lyssnar.
Hälsofreak behöver inte vara hälsosamt om det handlar om överdriven rädsla för recidiv.

Jag undrar hur mycket de flackade runt? Var det en resa till Tyskland som gjordes? Åkte man till Ty även med Moa tro?

Sen en sak som jag aldrig blivit klok på: Varifrån fick Avd 9 sina uppgifter från? Var det ett trollande från början till slut?
Citera
2019-02-23, 08:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag undrar hur mycket de flackade runt? Var det en resa till Tyskland som gjordes? Åkte man till Ty även med Moa tro?

Sen en sak som jag aldrig blivit klok på: Varifrån fick Avd 9 sina uppgifter från? Var det ett trollande från början till slut?
Det var nog bara Agnes och med tanke på ansträngningsutlöst extrem trötthet så låter det bara tragiskt; att det var jobbigt för henne.. flera resor stod det väl.
Moas diagnos verkar mer vara katapultknappen då det sammanfaller med tiden som står i brevet.
Citat:
Mer än en gång har de varit där nere, och det är ju en rätt tuff resa för NN (14-åringen, reds. anm) att göra det, som jag förstod det.
https://www.expressen.se/kvallsposten/forskare-familjen-har-inte-fatt-gensvar/
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 08:30.
Citera
2019-02-23, 08:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Satt och funderade på detta igen då jag som sagt får en stark känsla av farhågor kring allt.
Ihop med depression. Hälsoångest. Katastroftänk. Påfrestande förändringar i livssituation. Sjukdom.

Affektiv sjukdom (störning/syndrom):

Givetvis är det en svår kombo att hantera och uppenbarligen så var inte H kapabel att göra det, O var inte heller kapabel att hantera situationen är väl bäst att lägga till.

Hur som haver "På västfronten intet nytt" den glappkäftade chefsjuristen har uppenbarligen inte hunnit med att maska den FU som några av oss har efterfrågat, inte något från registrator överhuvudtaget.

Fast med tanke vad som påstås att hon sagt så kanske hon letar efter ett nytt jobb nu.
Citera
2019-02-23, 08:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Givetvis är det en svår kombo att hantera och uppenbarligen så var inte H kapabel att göra det, O var inte heller kapabel att hantera situationen är väl bäst att lägga till.

Hur som haver "På västfronten intet nytt" den glappkäftade chefsjuristen har uppenbarligen inte hunnit med att maska den FU som några av oss har efterfrågat, inte något från registrator överhuvudtaget.

Fast med tanke vad som påstås att hon sagt så kanske hon letar efter ett nytt jobb nu.
FUP skulle ju ha levererats förra veckan påstods det. Den kanske kommer exklusivt den också?

Ja, en svår kombo varav psykiatrin vore rätt instans. Skyddande och omhuldande kan som sagt bli väldigt fel oavsett i all välmening.
Jag skrev en slags summerande fundering via de återkommande uppgifterna från personer som verkar ha anknytning till familjen. Det känns som ett slags råtta-på-repet i en ond cirkel dem emellan.
Hon oroar sig sjuk för barnen, han i sin tur.

En sjuk fru som skyddas och omhuldas till gravt förvärrat tillstånd - av en i sig depressiv och inte klartänkt make?
Antidepressiva och lugnande läkemedel.
.... varav allt i den sjuka bubblan går ut över barnen.

- Via dokument finns det inget som tyder på psykisk sjukdom.
- Deras psykiska status går det dock inte att säga nåt om.
- Föräldrarna varit "hårt ansatta", "allt fokus" gått till barnens sjukdomar.

.. så i deras lilla bubbla kan det ha varit psykisk ohälsa som flera olika i omgivningen sett drag av via ordval djup kris, depression, sorg, oro för barn och hemsituation.
Den hemska problemlösningen talar sitt eget språk.

"- Går det att säga nåt om föräldrarnas psykiska status?
"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här, så att deras psykiska status i övrigt finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom eller sånt här i dom dokumenten man fått fram."
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 09:20.
Citera
2019-02-23, 08:52
Medlem
Det fanns enligt polisen ingen konstaterad psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna. Däremot verkar det ha förekommit ganska påtaglig psykisk ohälsa hos O (H's psykiska hälsa vet vi inte så mycket om).

O hade fått pengar till ett tydligen ganska omfattande forskningsprojekt. Det måste ha varit tungt för honom att klara av det projektet när han inte mådde bra psykiskt? Och den stora konferensen den 9 januari, skulle han kanske inte heller orka med? Och så var barnen sjuka...

Skulle inte detta kunna "räcka" som anledning för en uttröttad och inte riktigt frisk hjärna, som anledning till att begå brott?

H vet vi ju ingenting om. Jag tycker dock att det i tråden framkommit betydligt fler omständigheter som talar mot att hon skulle ha fått cancer på nytt, jämfört med argument som talar för en ny cancer.

H´s roll i det hela är det väldigt svårt att få en uppfattning om. Kanske led hon av hälsoångest.

Det är svårt att föreställa sig vad man kan ha hittat i parets datorer och telefoner, som bevisar att gemensam planering pågått. Har H och O googlat på mord- och självmordsmetoder? Har de fört en konversation med varandra om när, var och hur det hela skulle gå till?

Men trots "planering" verkar morden väldigt oplanerade när de väl genomfördes. Någon praktisk planering i fråga om tillvägagångssätt osv kan det ju inte ha förekommit - eller så frångicks den planeringen under mordnatten.
Citera
2019-02-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det fanns enligt polisen ingen konstaterad psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna. Däremot verkar det ha förekommit ganska påtaglig psykisk ohälsa hos O (H's psykiska hälsa vet vi inte så mycket om).

O hade fått pengar till ett tydligen ganska omfattande forskningsprojekt. Det måste ha varit tungt för honom att klara av det projektet när han inte mådde bra psykiskt? Och den stora konferensen den 9 januari, skulle han kanske inte heller orka med? Och så var barnen sjuka...

Skulle inte detta kunna "räcka" som anledning för en uttröttad och inte riktigt frisk hjärna, som anledning till att begå brott?

H vet vi ju ingenting om. Jag tycker dock att det i tråden framkommit betydligt fler omständigheter som talar mot att hon skulle ha fått cancer på nytt, jämfört med argument som talar för en ny cancer.

H´s roll i det hela är det väldigt svårt att få en uppfattning om. Kanske led hon av hälsoångest.

Det är svårt att föreställa sig vad man kan ha hittat i parets datorer och telefoner, som bevisar att gemensam planering pågått. Har H och O googlat på mord- och självmordsmetoder? Har de fört en konversation med varandra om när, var och hur det hela skulle gå till?

Men trots "planering" verkar morden väldigt oplanerade när de väl genomfördes. Någon praktisk planering i fråga om tillvägagångssätt osv kan det ju inte ha förekommit - eller så frångicks den planeringen under mordnatten.
En vän till mig är med i en grupp på fejan (minns ej vilken) där en släkting hade skrivit att H hade fått tillbaka sin cancer. Inlägget togs bort sen vad jag hörde. Om detta stämmer vet jag inte då jag inte själv är med i dessa grupper.
Jag tänker även på vad Elli skrev en gång ” Det är inte som ni tror”. Då undrar jag vad det kan vara som hon menade.
Är det cancern hon syftade på förstår jag inte varför det inte kommit fram?
Det skulle i så fall göra allt mer begripligt.
Citera
2019-02-23, 09:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
En vän till mig är med i en grupp på fejan (minns ej vilken) där en släkting hade skrivit att H hade fått tillbaka sin cancer. Inlägget togs bort sen vad jag hörde. Om detta stämmer vet jag inte då jag inte själv är med i dessa grupper.
Jag tänker även på vad Elli skrev en gång ” Det är inte som ni tror”. Då undrar jag vad det kan vara som hon menade.
Är det cancern hon syftade på förstår jag inte varför det inte kommit fram?
Det skulle i så fall göra allt mer begripligt.
Samtidigt begriper jag inte varför det skulle vara svårt att berätta när vederbörande lyckats prata om allt annat. Eller tvärtom, värjde sig gällande avskedsbrev eller diagnos ME för all del...
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Många med mig vill INTE tro det och utredning är de facto inte klar ännu ! Efter alla svar på SPÅR inne i huset kan man börja spekulera vad som kan ha utlöst det ! Ja vad ska jag skriva Tycker du ? Utåt sett så har ALLT verkat normalt.Och om de mot förmodan har gjort detta gemensamt så är det INTE planerat och det vet polisen också efter alla förhör så vet ju de om några att varken H el. O varit deprimerade H cancer m.m som skrivits i tråden....
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in