2019-02-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuklist
Men det kan vi väl bortse från för ett ögonblick?
Absolut, ifall man siktar på 0,0 istället för 2,0 får man hitta på sina egna svar, inga problem för mig.
Citera
2019-02-22, 21:20
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Absolut, ifall man siktar på 0,0 istället för 2,0 får man hitta på sina egna svar, inga problem för mig.
Jag tycker att du har en poäng där.

Men om du vore provkonstruktör vad hade du skrivit i facit då?
Citera
2019-02-22, 21:27
Medlem
Citat:
Jag tycker att du har en poäng där.

Men om du vore provkonstruktör vad hade du skrivit i facit då?
Om jag var provkonstruktör hade jag inte formulerat (2) på ett sådant retarderat sätt. C är i det här fallet mer korrekt än E, då det krävs färre antagande att få fram svaret C än E. Men jag håller med om att frågan är dåligt formulerad.
Citera
2019-02-22, 21:29
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Om jag var provkonstruktör hade jag inte formulerat (2) på ett sådant retarderat sätt. C är i det här fallet mer korrekt än E, då det krävs färre antagande att få fram svaret C än E. Men jag håller med om att frågan är dåligt formulerad.
Det krävs ett antagande, som inte krävs för att få E, för att få C.
Citera
2019-02-22, 21:33
Medlem
Citat:
Det krävs ett antagande, som inte krävs för att få E, för att få C.
Nej, eftersom det är underförstått i (2) att de förblir vänner de kommande 6 åren, måste man göra ett antagande att de helt plötstligt skulle bli ovänner för att komma fram E.
Citera
2019-02-22, 21:35
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Nej, eftersom det är underförstått i (2) att de förblir vänner de kommande 6 åren, måste man göra ett antagande att de helt plötstligt skulle bli ovänner för att komma fram E.
Du antar att dom förblir vänner. Då finns endast ett svar.

Jag antar inget om deras vänskap de kommande 6 åren. Då finns det flera svar.
Citera
2019-02-22, 21:50
Medlem
Citat:
Du antar att dom förblir vänner. Då finns endast ett svar.

Jag antar inget om deras vänskap de kommande 6 åren. Då finns det flera svar.
Du antar att de blir ovänner, jag utgår från att de fortsätter vara vänner eftersom det inte framkommer något i uppgiften som tyder på de skulle bli ovänner. Ett antagande mot ett halvt antagande.

Du borde skicka ett mail till UHR och fråga hur de tänkte kring frågan. Det skulle faktiskt vara intressant att se hur de resonerar kring hela uppgiften.
Citera
2019-02-22, 22:03
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Du antar att de blir ovänner, jag utgår från att de fortsätter vara vänner eftersom det inte framkommer något i uppgiften som tyder på de skulle bli ovänner. Ett antagande mot ett halvt antagande.

Du borde skicka ett mail till UHR och fråga hur de tänkte kring frågan. Det skulle faktiskt vara intressant att se hur de resonerar kring hela uppgiften.
Hmmm...

Jag antar inte att de blir ovänner. Mitt antagande är att de kan mycket väl vara vänner under de 6 kommande åren, men jag kan inte vara säker på det. Därför får jag till exempel följande tre svar:

40 %:
Personerna är 6 år när de blir vänner. Frågan i uppgiften ställs när personerna är 10 år. Då har de varit vänner i 4 år. De blir ovänner när de är 14 år. När de är 16 år har de varit vänner i 8 år, det vill säga under halva sina liv.

50 %:
Personerna är 4 år när de blir vänner. Frågan i uppgiften ställs när personerna är 8 år. Då har de varit vänner i 4 år. De blir ovänner när de är 11 år. När de är 14 år har de varit vänner i 7 år, det vill säga under halva sina liv.

2/7:
Personerna är 10 år när de blir vänner. Frågan i uppgiften ställs när personerna är 14 år. Då har de varit vänner i 4 år. De förblir vänner. När de är 20 år har de varit vänner i 10 år, det vill säga under halva sina liv.
Citera
2019-02-23, 00:05
Medlem
kuklists avatar
Men det är väl C som är rätt. Men varför?
Citera
2019-02-23, 06:40
Medlem
Citat:
Hmmm...

Jag antar inte att de blir ovänner. Mitt antagande är att de kan mycket väl vara vänner under de 6 kommande åren, men jag kan inte vara säker på det. Därför får jag till exempel följande tre svar:

40 %:
Personerna är 6 år när de blir vänner. Frågan i uppgiften ställs när personerna är 10 år. Då har de varit vänner i 4 år. De blir ovänner när de är 14 år. När de är 16 år har de varit vänner i 8 år, det vill säga under halva sina liv.

50 %:
Personerna är 4 år när de blir vänner. Frågan i uppgiften ställs när personerna är 8 år. Då har de varit vänner i 4 år. De blir ovänner när de är 11 år. När de är 14 år har de varit vänner i 7 år, det vill säga under halva sina liv.

2/7:
Personerna är 10 år när de blir vänner. Frågan i uppgiften ställs när personerna är 14 år. Då har de varit vänner i 4 år. De förblir vänner. När de är 20 år har de varit vänner i 10 år, det vill säga under halva sina liv.
Du får gärna resonera på det sättet under vårens högskoleprov, det sänker normeringen för oss andra

Ett seriöst svar: Vi utgår från att de förblir vänner (eftersom ingen annan information ges)
4 + 6 = 10 vilket motsvarar hälften av Fridas ålder om 6 år (kombinerar (1) och (2))
10 x 2 = 20 (vilket är Fridas ålder om 6 år)
20 - 6 = 14 år (Fridas ålder idag)
Som (1) säger har de varit vänner under 4 utav Fridas 14 år.

Jag använder information från både (1) och (2) redan i första steget, därför är C rätt.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-02-23 kl. 06:45.
Citera
2019-02-23, 08:17
Medlem
kuklists avatar
Citat:
...
Vi utgår från att de förblir vänner (eftersom ingen annan information ges)
...
I ovanstående mening kan du byta ut "de förblir vänner" mot några andra valfria ord, så har du en bra metod för att lösa alla NOG-uppgifterna.
Citera
2019-02-23, 08:39
Medlem
Citat:
I ovanstående mening kan du byta ut "de förblir vänner" mot några andra valfria ord, så har du en bra metod för att lösa alla NOG-uppgifterna.
Vi kan jämföra med VT18 PP1 (version 1) fråga 27

En klass ska utökas med 12 barn. Kan man därefter dela in klassen i grupper om 8 barn?

(1) Om klassen istället utökas med 4 barn så kan man dela in barnen i grupper om 8 barn.
(2) Innan klassen utökas är det inte möjligt att dela in barnen i grupper om 8 barn.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Med ditt resonemang blir svaret E på den här uppgiften istället för A (som facit säger är rätt). Eftersom det finns utrymme i frågan för att ett barn dör eller är sjukt, så att svaret varierar från dag till dag. Liknande resonemang kring varför E är rätt svar går att föra på 10-20% av NOG frågorna. Som sagt, du får gärna tänka så här på provdagen då det gör normeringen enklare för mig
Senast redigerad av LilleKanin 2019-02-23 kl. 08:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in