Citat:
Ursprungligen postat av
MittPorrKonto
När vi levde som primater i princip var det den starkaste som tog för sig av kvinnor, som fortplantade sig. Som det fungerar i djurriket idag. Människan var oerhört sårbar gentemot andra rovdjur och andra människor. Det gjorde att sexet blev hårt och primitivt. Den kvinnliga orgasm utlöser sammandragningar i livmodern vilket ökar chansen för att bli gravid. Detta är en gammal mekanism som sitter i än idag, och en kvinna som får orgasm under ägglossning har en större chans att bli gravid än om hon inte får en orgasm.
Våldtäkter sker ju inte enbart när kvinnan har ägglossning. Även om fertilitet hos kvinnor skiljer sig åt, är det mycket svårare för en kvinna att bli gravid om ägget börjar bli gammalt. Detta är ett naturligt skydd för att minska risken för missbildningar.
Vid våldtäkter händer en massa saker. Kvinnan vill gärna duscha snabbt efteråt då hon känner sig skändad och oren. Vidare är det inte alltid att våldtäktsmannen får utlösning, speciellt inte i kvinnan. En del våldtäktsmän slaknar mitt i gärningen t.ex. och runkar till avslut. Sedan finns det en massa andra orsaker i kombination med att sjukvården hjälper kvinnan att undvika graviditet. Men visst finns det våldtagna kvinnor som blir gravida.
Jo, jag läser just nu på om ämnet och har lärt mig något nytt, att det finns studier som visar på ökat chans för att bli gravid efter våldtäkt. Det är ca 5% av våldtäkter som leder till att kvinnan blir gravid.
Jag vet inte vart jag läste att chansen att bli gravid är liten, men det var ju helt fel.
Du har kanske rätt i att vi inte utvecklat oss helt bort från schimpansstadiet, vi har ju blivit mer monogama, men säkert har vi rester från dessa gamla instinkter. Och våldtäkter har fortsatt ske om och om igen, bara ytterligare ett sätt för naturen att manifestera sig.
JAg antar att det inte är så konstigt att folk drömde om att människan inte är en förlängning av naturen (det gör de än idag, speciellt vänstern).