2019-02-22, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drake123
Ja jag och Jimmy ha prata i telefon om detta att han erkände

Inser du ens att den enda som tror på detta är du?
2019-02-22, 15:29
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Håller med dig för T läser ju tråden. Det svåra är bara att förstå vad som är ett tips.

Nej, det är lite märkligt. För om jag inte minns fel hade väl soc i Skellefteå antytt något om att de trodde hon tänt på saker före bränderna i Jörn. Men de trodde väl i sin enfald inte att det skulle bl så allvarligt att hon riskerade bränna med ett hus, eftersom hon alltid ringde SOS.

Så sant. Men man får försöka tänka steget längre innan man skriver.
"Kan detta ge henne någon hjälp med att komma undan? Kan detta göra att hon undviker att göra detta för att minimera risken att lämna spår?"
Vi som följer ABoK har oftast rätt stor koll på vad polisen söker efter, hur en förundersökning bedrivs, vad som räknas som bevis osv.
Denna FUP är ju inte ens i närheten lika bra som den förra, och jag tror att hon har lärt sig från denna tråd hur man undviker att lämna spår efter sig.
Inte fullt ut som tur är, men hon har gett svar på frågor i denna FUP som hon inte hade i den förra.
Något har hon iaf lärt sig.

Jag har också läst någonstans att soc hade misstankar om mordbränder innan denna brand. Men jag har ändå svårt att förstå att de har tagit så lätt på det. Fast iofs, svårt att göra någon med endast misstankar.
2019-02-22, 15:33
Medlem
Drake123 verkar bara vara inne har för att fortsätta där NikitaNikita avslutade. En massa lögner om alla andra för att snygga till det som den personen ställt till med men de blir ju bara ännu mer uppenbart hur mycket lögner som sagts. Hoppas nu att detta får ett slut och att dom som terroriserar oskyldiga människor i alla åldrar hamnar på sluten psykiatrisk vård och att nyckeln tappas bort för att aldrig bli återfunnen igen. Sen att det blir totalt Internet förbud och mobil förbud för all framtid. Sen hoppas jag att barnen får växa upp i lugn och ro så dom får växa upp i lugn och ro å slipper detta .
2019-02-22, 15:38
Medlem
Citat:
Nej, det är lite märkligt. För om jag inte minns fel hade väl soc i Skellefteå antytt något om att de trodde hon tänt på saker före bränderna i Jörn. Men de trodde väl i sin enfald inte att det skulle bl så allvarligt att hon riskerade bränna med ett hus, eftersom hon alltid ringde SOS.
T har ju varit på samhällets radar sedan hon var barn och det brann i skolan där hon gick.

Grejen med att "låsa in" är ju att det krävs en hel del för att samhället skall kunna begränsa en persons rörelsefrihet.

Senast i domen om hoten stod det ju att det INTE finns tillräckligt för tvångsvård. Istället är man hänvisad till frivillig vård och det tar hon inte emot eftersom hon inte kan ta till sig att hon är i behov av vård.

Det är där den där formuleringen kommer in som jag hämtade ur en annan dom, för en annan person. Där frivården vill att personen låses in för att på så sätt vara tillgänglig för att försöka övertala denna till vård.

Något liknande skulle kunna vara lämpligt för T.

Men nu har vi ju många indikationer på att Jimmy tar på sig skulden, kanske i någon slags förhoppning om att Terese ska komma tillbaka, så vi får väl se om det ens blir en fällande dom.
2019-02-22, 15:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
"Kan detta ge henne någon hjälp med att komma undan? Kan detta göra att hon undviker att göra detta för att minimera risken att lämna spår?"
Vi som följer ABoK har oftast rätt stor koll på vad polisen söker efter, hur en förundersökning bedrivs, vad som räknas som bevis osv.
Denna FUP är ju inte ens i närheten lika bra som den förra, och jag tror att hon har lärt sig från denna tråd hur man undviker att lämna spår efter sig.
Inte fullt ut som tur är, men hon har gett svar på frågor i denna FUP som hon inte hade i den förra.

Jag har också läst någonstans att soc hade misstankar om mordbränder innan denna brand. Men jag har ändå svårt att förstå att de har tagit så lätt på det. Fast iofs, svårt att göra någon med endast misstankar.

Absolut. Jag har varit moderator i Aktuella brott och kriminalfall, så visst vet jag vad som står i en FUP. Men det är sällan yrkeskriminella, utvecklingsstörda, mordhotande pyromaner som dyker upp i dessa. Vad som är självklarheter för oss kan vara tips för henne.

Jag håller med om att hon lärt sig något av förra FUP:en och rättegången. Men samtidigt har hoten eskalerat. Så även om hon vet mer om tricksen har hon svårare att kontrollera sig. Och hon har redan en dom emot sig där hon gjort exakt samma saker. Så även om FUP:en inte är lika stark, så talar återgång till samma brottslighet emot henne när det gäller att få ett lättare straff.

Jag hoppas någon från soc förstår allvaret. Att man inte släpper henne vind för våg som nu. Hon ska inte bo i eget boende. Hon skadar bara andra. Hon borde bo på ett gruppboende med personal dygnet runt. Ingen tillgång till telefon eller dator. Personalen ska har rätt att genomsöka hennes rum i jakt på mobiler. Hon får inte gå ut på egen hand.
2019-02-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
T har ju varit på samhällets radar sedan hon var barn och det brann i skolan där hon gick.

Grejen med att "låsa in" är ju att det krävs en hel del för att samhället skall kunna begränsa en persons rörelsefrihet.

Senast i domen om hoten stod det ju att det INTE finns tillräckligt för tvångsvård. Istället är man hänvisad till frivillig vård och det tar hon inte emot eftersom hon inte kan ta till sig att hon är i behov av vård.

Det är där den där formuleringen kommer in som jag hämtade ur en annan dom, för en annan person. Där frivården vill att personen låses in för att på så sätt vara tillgänglig för att försöka övertala denna till vård.

Men nu har vi ju många indikationer på att Jimmy tar på sig skulden, kanske i någon slags förhoppning om att Terese ska komma tillbaka, så vi får väl se om det ens blir en fällande dom.

Vore ju extremt märkligt om jimmy tog på sig skulden. Med tanke på att terese enligt sin facebook har anmält honom för misshandel.
2019-02-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja

Njae.

Det hon gjort är att hon skurit ned på antalet falska Facebooksidor och hot där men det finns plenty av sådant den här gången också så om det bara vore upp till att spana på IP-nummer skulle det gå att bevisa lika bra nu.

Men istället har hon nu hotat mer via SMS och då blir det en annan sorts jobb att säkra bevis. SMS är lätt att se från vilken telefon det kommer från men du måste visa på vem som använt telefonen.

I ärlighetens namn så byggde mycket av den förra fällande domen på privatspaning och inte på polisens arbete.

En fosterfamilj till barnen lyckades lura ut att det var T som hotade genom att fråga den som hotade om saker som bara T kunde veta och en tjej använde mjukvara för att visa från vilken IP-adress hoten kom, precis när de kom.

Den sortens privatspaning finns inte i den FUP som vi läst för detta fall.
Senast redigerad av byggare bob 2019-02-22 kl. 15:47.
2019-02-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Vore ju extremt märkligt om jimmy tog på sig skulden. Med tanke på att terese enligt sin facebook har anmält honom för misshandel.
Ack, den kärleken, den kärleken.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om han faktiskt gör det, för hennes skull.
2019-02-22, 15:47
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drake123
Läser erat skit snack

Ni känner i te ens terese ni ha inte äns varit vän med henne så ni vet ju inte vilken fin människa terese är

Ni går bara på falska rykten mer än att se lära känna terese ni bara dömerdömer efter skit snack lär känna henne och va med henne i några år halv år se ni vilken bra människa hon är

Hur tycker du att man ska göra om man vill lära känna Terese?
Vill hon lära känna nya vänner?
Kan alla som vill ta kontakt med henne?
Skulle hon vilja det?
Hur kontaktar man henne om man skulle vilja lära känna Terese och själv se vilken bra och härlig människa hon är?
2019-02-22, 15:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob

Men ett gruppboende borde vara en självklarhet. Hon klarar inte av att bo i en lägenhet. Då hotar hon vara folk.

Även om Jimmy tar på sig skulden för det han inte är åtalad för, så slipper T inte åtal, för domstolen går på bevisen. Är ju inte helt ovanligt att en person tar på sig ett brott som någon annan begått. Så bara för att någon säger sig var skyldig tror ju inte polisen automatiskt på det. Man måste kunna bevisa det. Och där pekar ju bevisen på T. Däremot om Jimmy skulle säga att han inte gjort något. Att det är T som lånat hans mobil, så är möjligheten stor att han blir friad för allt pekar ju på att det är T med tanke på hennes tidigare dom.
2019-02-22, 15:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval

Joel blev ju ihop med henne igen trots att hon anmält honom för våldtäkt, misshandel och dessutom påstod att han förgripit sig på ett eller flera av deras barn. Hon lyckas verkligen hitta män som hon kan manipulera.
2019-02-22, 15:55
Medlem
Citat:
Joel blev ju ihop med henne igen trots att hon anmält honom för våldtäkt, misshandel och dessutom påstod att han förgripit sig på ett eller flera av deras barn. Hon lyckas verkligen hitta män som hon kan manipulera.

Ja man glömmer ibland att dom inblandade inte riktigt tänker och agerar som normala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in