Citat:
Ursprungligen postat av
torstenferdinand
Min folieteori är att Aschberg själv inte är skyldig till själva mordet i sig (om nu Bechir blev mördad). Jag tror snarare han vet (och kanske rent utav känner) den som anstiftade det eventuella mordet. Det enda Aschberg kan vara skyldig till är att han kan ha bidragit till mörkläggningen och hållit de eventuella mördarna bakom ryggen. Det folk bör inse är att Aschberg bara är en målvakt. En skådis. En galjonsfigur. Hade han haft så mycket makt som en del härinne påstår skulle han inte figurera i TV och i pressen lika ofta som han gör. De vill ju att ni ska hota och hata honom hela tiden så att de riktiga höjdarna kommer undan. Gå inte i den fällan. Sikta högre.
Jag påstår inte att RA har mördat BR. Det vet jag ingenting om.
Det jag tycker, som den inkompetente amatörpsykolog jag är, är att
man kan ana narcissistiska och psykopatiska drag hos RA.
Och något typiskt för narcissister är väl att de tycker om uppmärksamhet,
t.ex. att få synas i TV och tidningar.
OCH att de definitivt inte gillar när något stör deras grandiosa självbilder.
http://www.dagensjuridik.se/2009/05/mekanismerna-bakom-narcissism
Citat:
Han [narcissisten] har vanligen orimliga förväntningar om särbehandling. Han är ofta upptagen av utseende, makt och framgång och kan fantisera om obegränsad framgång och makt. Han vill bli uppmärksammad och beundrad och kräver därför detta från andra. Personen inte bara vill ha utan är direkt beroende av beundran. Andras gillande är det enda som får honom att må bra. Trots sin ytliga självsäkerhet, arrogans och högdragenhet behöver han likväl andra människor som en spegel för att läsa av sitt eget värde. Han utnyttjar gärna andra för att nå sina mål. Vanliga regler gäller inte narcissisten, han kan tillåta sig mer än andra. Han är ofta avundsjuk och anses ha låg förmåga till empati. Han är oförmögen och ovillig att bry sig om andra, allt kretsar kring honom själv. Han klarar inte kritik då han ser den som ett angrepp och som tecken på bristande lojalitet. Kritik eller brist på beundran kan framkalla starka negativa känslor och beteenden. En aggressivt laddad narcissist kan bli ilsken och farlig vid kritik eller motgångar.