Citat:
Ursprungligen postat av
Math-Nerd
Man mäter ej något i figuren men vinkeln vid E är, IMO, tydlig nog. Den kunde dock har förtydligats med en "vinkelbåge" för att eliminera rät vinkel iaf. Om du accepterar en bisektris som är "tillräckligt" korrekt så kan man acceptera andra relationer. Vad hade du sagt om bisektrisen var helt fel ritad, t.ex. vinkelförhållande 1:50? Hade det varit en acceptabel figur. Enligt föreskrifterna Ja. Vi får utgå från att figurerna ej är helt felritade, även om de ej är exakta.
De flesta bilder i HP är ej tekniska underverk. De lämnar en hel del övrigt att önska, även så typografin. Och ej mycket utveckling har skett på 18 år... och lär ej heller ske nästkommande 18 år. Det är endast att acceptera att vissa uppgifter är föremål för fri tolkning.
Din fråga: Vad hade du sagt om bisektrisen var helt fel ritad, t.ex. vinkelförhållande 1:50? Hade det varit en acceptabel figur.
Ja! Det hade varit bättre med figurer med väldigt fel vinklar och längdförhållanden än figurer med nästan eller helt riktiga vinklar och längdförhållanden. Under förutsättning att det finns en text "Mätning i figuren utgör ej information för lösningen" bredvid figuren. I just denna uppgift hade det varit bäst att inte ha någon figur.
Genom dina svar har jag fått reda på ett sätt att förstå uppgiften som jag inte har tänkt på förut. Om det inte hade funnits någon text vid figuren så hade man kunnat säga att varken (1) eller (2) behövs för att besvara frågan. Svaret finns ju i figuren. Så det är kanske därför som texten "Figuren syftar endast till att illustrera problemet. Mätning i figuren utgör ej information för lösningen." finns där. Men den som har gjort uppgiften kanske ändå tycker att man ska kunna rangordna vinklarna storleksmässigt, så att man kan se att BEA är större än BEC.
Jag tycker ändå att det i så fall är fel att ha den texten bredvid figuren. Bättre då att inte ha någon figur. Eller att ha en text som beskiver vad dom menar.
Formuleringen "Figuren syftar endast till att illustrera problemet" passar dåligt med att man förutsätts kunna se att en vinkel på 80° till 85° är spetsig.