2019-02-22, 10:27
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Som jag skrev så får man själv bedöma hur stor tolkningsfrihet en bild ger.
Deras avsikt med bisektrisen är troligen just den jag skrev.
För mera klargörande får du nog vända dig till UHR och fråga efter uppgiftskonstruktören, om denne öht är vid liv idag.
Jag anser mitt resonemang är logiskt. Sedan kan man läsa bibeln som man vill. Det är upp till var och en.

Har du ett exempel på uppgift?

Edit: Kan icke stava rätt verkar det som...

Orkar inte kolla igenom massa uppgifter för att hitta ett exempel, men jag vet att jag har stött på det när jag gjort gamla prov.
Citera
2019-02-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Orkar inte kolla igenom massa uppgifter för att hitta ett exempel, men jag vet att jag har stött på det när jag gjort gamla prov.

Jag har ännu inte funnit en sådan gravt avvikande illustration, och jag har gått igenom alla prov sedan 2000. I vissa fall avviker bilderna med ett par mm, inte mer.
Citera
2019-02-22, 12:58
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Jag har ännu inte funnit en sådan gravt avvikande illustration, och jag har gått igenom alla prov sedan 2000. I vissa fall avviker bilderna med ett par mm, inte mer.

Orkar som sagt inte leta efter en uppgift, det kan vara på XYZ eller KVA också, vet inte riktigt.
Men här är iaf konventionerna för kvantitativa delen https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/anvisningar-kvantitativ-del-ordinarie-prov.pdf

Där har dom med en bild på en triangel där det står "Det framgår inte om C är större än A" Även om det på bilden ser så ut, vilket betyder att man inte ska dra några slutsatser såvida man inte matematiskt kan räkna fram att så är fallet. Det ger stöd åt att vi till NOG uppgiften inte kan anta vilka vinklar som är vilka när det inte ritats ut.
Citera
2019-02-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Orkar som sagt inte leta efter en uppgift, det kan vara på XYZ eller KVA också, vet inte riktigt.
Men här är iaf konventionerna för kvantitativa delen https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/anvisningar-kvantitativ-del-ordinarie-prov.pdf

Där har dom med en bild på en triangel där det står "Det framgår inte om C är större än A" Även om det på bilden ser så ut, vilket betyder att man inte ska dra några slutsatser såvida man inte matematiskt kan räkna fram att så är fallet. Det ger stöd åt att vi till NOG uppgiften inte kan anta vilka vinklar som är vilka när det inte ritats ut.

Denna uppgift uppkom ej som tveksam tidigare(?) men 2 eller 3 har varit det och erkänts 2 olika svar av UHR(?). Jag anser de vara mera berättigade än denna, och med rätt beslut om 2 olika svar beroende på tolkning av problemen.
Citera
2019-02-22, 14:39
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Denna uppgift uppkom ej som tveksam tidigare(?) men 2 eller 3 har varit det och erkänts 2 olika svar av UHR(?). Jag anser de vara mera berättigade än denna, och med rätt beslut om 2 olika svar beroende på tolkning av problemen.

Jag vet inte om uppgiften överklagades 2000, tror inte det var speciellt vanligt då. Men i dagens läge så hade svaret med säkerhet inte varit D.
Citera
2019-02-22, 14:59
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Jag införde en punkt E, där bisektrisen skär AC.
(vilket jag glömde skriva ut)
Ok!
Citat:
Om C är toppvinkel är C=180-128=52
Vinkel B = 64
Vinkel CBE=32 vilket ger vinkel BEC = 180-52-32=96 men vinkeln är spetsig varför C ej är toppvinkel.

Om B är toppvinkel är CBE=26 och pss BEC=90 vilket den ej heller är.

Alltså återstår att A är toppvinkel och B,C basvinklar.

Sedan kan man alltid argumentera hur mycket man kan tolka en figur. Vad de troligen avser med sin notis är att man ej kan mäta vinklarna och dra en slutsats, men man kan troligen anta att vinklarna skall kunna klassificeras rät, trubbig och spetsig från figuren.
Då är ju den här texten i rutan felaktig:
Citat:
Mätning i figuren utgör ej information för lösningen.
Om dom har tänkt att man ska lösa uppgiften som du föreslår så borde texten i rutan vara så här:
Citat:
Mätning i figuren utgör information för lösningen.
Senast redigerad av kuklist 2019-02-22 kl. 15:14. Anledning: tagit bort överflödig text
Citera
2019-02-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuklist
Ok!

Då är ju den här texten i rutan felaktig:

Om dom har tänkt att man ska lösa uppgiften som du föreslår så borde texten i rutan vara så här:

Man mäter ej något i figuren men vinkeln vid E är, IMO, tydlig nog. Den kunde dock har förtydligats med en "vinkelbåge" för att eliminera rät vinkel iaf. Om du accepterar en bisektris som är "tillräckligt" korrekt så kan man acceptera andra relationer. Vad hade du sagt om bisektrisen var helt fel ritad, t.ex. vinkelförhållande 1:50? Hade det varit en acceptabel figur. Enligt föreskrifterna Ja. Vi får utgå från att figurerna ej är helt felritade, även om de ej är exakta.

De flesta bilder i HP är ej tekniska underverk. De lämnar en hel del övrigt att önska, även så typografin. Och ej mycket utveckling har skett på 18 år... och lär ej heller ske nästkommande 18 år. Det är endast att acceptera att vissa uppgifter är föremål för fri tolkning.
Citera
2019-02-22, 16:44
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Man mäter ej något i figuren men vinkeln vid E är, IMO, tydlig nog. Den kunde dock har förtydligats med en "vinkelbåge" för att eliminera rät vinkel iaf. Om du accepterar en bisektris som är "tillräckligt" korrekt så kan man acceptera andra relationer. Vad hade du sagt om bisektrisen var helt fel ritad, t.ex. vinkelförhållande 1:50? Hade det varit en acceptabel figur. Enligt föreskrifterna Ja. Vi får utgå från att figurerna ej är helt felritade, även om de ej är exakta.

De flesta bilder i HP är ej tekniska underverk. De lämnar en hel del övrigt att önska, även så typografin. Och ej mycket utveckling har skett på 18 år... och lär ej heller ske nästkommande 18 år. Det är endast att acceptera att vissa uppgifter är föremål för fri tolkning.
Din fråga: Vad hade du sagt om bisektrisen var helt fel ritad, t.ex. vinkelförhållande 1:50? Hade det varit en acceptabel figur.

Ja! Det hade varit bättre med figurer med väldigt fel vinklar och längdförhållanden än figurer med nästan eller helt riktiga vinklar och längdförhållanden. Under förutsättning att det finns en text "Mätning i figuren utgör ej information för lösningen" bredvid figuren. I just denna uppgift hade det varit bäst att inte ha någon figur.

Genom dina svar har jag fått reda på ett sätt att förstå uppgiften som jag inte har tänkt på förut. Om det inte hade funnits någon text vid figuren så hade man kunnat säga att varken (1) eller (2) behövs för att besvara frågan. Svaret finns ju i figuren. Så det är kanske därför som texten "Figuren syftar endast till att illustrera problemet. Mätning i figuren utgör ej information för lösningen." finns där. Men den som har gjort uppgiften kanske ändå tycker att man ska kunna rangordna vinklarna storleksmässigt, så att man kan se att BEA är större än BEC.

Jag tycker ändå att det i så fall är fel att ha den texten bredvid figuren. Bättre då att inte ha någon figur. Eller att ha en text som beskiver vad dom menar.

Formuleringen "Figuren syftar endast till att illustrera problemet" passar dåligt med att man förutsätts kunna se att en vinkel på 80° till 85° är spetsig.
Senast redigerad av kuklist 2019-02-22 kl. 17:08. Anledning: lagt till sista meningen
Citera
2019-02-22, 17:30
Medlem
kuklists avatar
Angående uppgift 27 provpass 3 hösten 2015.
Citat:
Ursprungligen postat av Universitets- och högskoletrådet

Hur stor andel av sitt liv har Frida varit vän med Alice?

(1) Frida och Alice blev vänner för fyra år sedan.
(2) Om 6 år har Frida varit vän med Alice under halva sitt liv.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A: i (1) men ej i (2)
B: i (2) men ej i (1)
C: i (1) tillsammans med (2)
D: i (1) och (2) var för sig
E: ej genom de båda påståendena
Jag använde informationen i (1) tillsammans med informationen i (2) och prövade med några olika siffror. Då fick jag olika svar. Ena gången blev det 40 %. Andra gången blev det 50 %. Då ska väl rätt alternativ vara E.
Citera
2019-02-22, 18:01
Medlem
Citat:

Jag använde informationen i (1) tillsammans med informationen i (2) och prövade med några olika siffror. Då fick jag olika svar. Ena gången blev det 40 %. Andra gången blev det 50 %. Då ska väl rätt alternativ vara E.
Jag fick C som även facit säger är rätt.

4 + 6 = 10 vilket motsvarar hälften av Fridas ålder om 6 år (kombinerar (1) och (2))
10 x 2 = 20 (vilket är Fridas ålder om 6 år)
20 - 6 = 14 år (Fridas ålder idag)
Som (1) säger har de varit vänner under 4 utav Fridas 14 år.
Frågor på det?
Citera
2019-02-22, 18:44
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Jag föredrar att lösa denna uppgift som ovanstående har gjort, men det kan vara bra att kunna lösa en uppgift på fler än ett sätt, därav tänker jag lösa uppgiften med hjälp av ekvation.

(1) Ger ingenting mer än att 4/f är svaret, men vi vet inte f.

(2) ger inte så mycket

(1) + (2) ger att 4 + 6 / f + 6 = 1/2, varpå f måste vara 14. Då vänder vi oss till uttrycket i (1) nu när vi vet "f" och får 4/14
Citera
2019-02-22, 20:06
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag fick C som även facit säger är rätt.

4 + 6 = 10 vilket motsvarar hälften av Fridas ålder om 6 år (kombinerar (1) och (2))
10 x 2 = 20 (vilket är Fridas ålder om 6 år)
20 - 6 = 14 år (Fridas ålder idag)
Som (1) säger har de varit vänner under 4 utav Fridas 14 år.
Frågor på det?
ja jag har en fråga: Hur vet du att de två personerna förblir vänner under de 6 följande åren från nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in