2019-02-21, 19:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, exakt så tänker jag med....med tanke på att psykiatriska sjukdomar är tabu. Då måste man hitta "rätt" sjukdom för att passa in....och det blir ju dubbel börda ..

Precis då har de egentligen bara varandra kvar och det visade sig vara en katastrof.
Citera
2019-02-21, 19:51
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Precis då har de egentligen bara varandra kvar och det visade sig vara en katastrof.

Ja, åt det hållet...och det är ju så tragiskt... 😢
Citera
2019-02-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Texten påminner i ordval om det skolan förmedlade, ja, hela ME-rörelsen skulle jag säga. Jag tror att detta färgat paret och att H läste hennes blogg regelbundet. Mot slutet, hade även familjen HB kommer fram till samma ståndpunkt. Skillnaden var att de inte hade någon annan sjukdom också som A... ME är bra att ta till för andra inre konflikter.

Efter att ha läst om ME här och utanför tråden, tror jag, man bör differentiera. Det är ingen ”rörelse” där alla har samma åsikter. Det finns de med en nattsvart syn, det finns nog många som försöker att klara sig så bra det bara går under rådande omständigheter och med den vård som finns, och så finns det de som har blivit mycket bättre och vill förmedla hopp. Jag får intryck att tidningar och vissa fokuserar på grupp 1.

Som föräldrar är det frågan var man hämta inspiration, hjälp och vilken framtid man ser. Och då måste väl den egna livsknställning eller vad man nu ska kalla det vara en orsak vad man välja att fokusera på. Den pessimistiska katastrofvägen, mellanvägen som kanske de flesta välja, eller om man är den där absoluta optimisten, som tror att allt kommer att gå bra. För att bli frisk är det jo bra om man har en optimistisk inställning så långt det bara går - även om inte allt blir optimalt.

Dessa föräldrar har antagligen mådd så dålig att den redan inte ljusa framtidsutsikten (dvs man mådde inte bra av andra anledningar) blir ännu mörkare. Men jag är tyvärr fortfarande inte övertygad att barnen både hade me, med 11 år i samma familj. Svårt att begripa.
Citera
2019-02-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ditt inlägg var till Flashig 78 .
Du säger så bra saker. Allt som jag tänker. Morden på barnen har många glömt nästan. Det är ME som gäller för det mesta . Det jättebrevet från nån som har gjort självmord pga sk. ME som Rapytt hade lagt upp läste jag inte. Men jag har hört om fallet. Att lägga upp hela brevet är för mig att uppmana folk till självmord. Jag ska försöka läsa det. Jag hoppas jag har missförstått nåt. Det brevet tillhör inte denna tråd.
Jag tänker också som du. Hade familjen haft ett muslimskt efternamn så hade allt skit kommit upp. Framförallt hade dom aldrig fått sin vilja fram som i Bjärred med hemundervisning osv. Var det inte Oskar som förklarade för klassen för barnens klasskompisar vilken sjukdom ME var? Skulle skolan släppa in nån Ali Muhammads pappa till klassrummet för att prata om ....?

Självmordsbrevet publicerades i Svenska Dagbladet, lågt av dig att sprida falsarier i tråden och begära att det som har verklighetsanknytning och relevans stryks. Men så är det med "Mittlivsnovell-folket". När verkligheten knackar på, då blir det jobbigt. Intressant ändå. Ni som vill läsa självmordsbrevet, här är det:

https://www.svd.se/har-ar-anne-ortegrens-avskedsbrev

Otroligt att det skulle vara högre i tak i media än på Flashback, bara för att en hittepå-are vill ha det så! Tråden handlar om vad som kan ha utlöst självmorden, men det gick inte att fördjupa sig i då.

Kan passa på att fråga dig: Vilka stycken spelade Moa hos dig? Vi vet inte om du är pianofröken som du påstår dig vara, du har inte berättat något som gör att man kan tro på det. Tyvärr.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-21 kl. 21:46.
Citera
2019-02-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Efter att ha läst om ME här och utanför tråden, tror jag, man bör differentiera. Det är ingen ”rörelse” där alla har samma åsikter. Det finns de med en nattsvart syn, det finns nog många som försöker att klara sig så bra det bara går under rådande omständigheter och med den vård som finns, och så finns det de som har blivit mycket bättre och vill förmedla hopp. Jag får intryck att tidningar och vissa fokuserar på grupp 1.

Som föräldrar är det frågan var man hämta inspiration, hjälp och vilken framtid man ser. Och då måste väl den egna livsknställning eller vad man nu ska kalla det vara en orsak vad man välja att fokusera på. Den pessimistiska katastrofvägen, mellanvägen som kanske de flesta välja, eller om man är den där absoluta optimisten, som tror att allt kommer att gå bra. För att bli frisk är det jo bra om man har en optimistisk inställning så långt det bara går - även om inte allt blir optimalt.

Dessa föräldrar har antagligen mådd så dålig att den redan inte ljusa framtidsutsikten (dvs man mådde inte bra av andra anledningar) blir ännu mörkare. Men jag är tyvärr fortfarande inte övertygad att barnen både hade me, med 11 år i samma familj. Svårt att begripa.

Ja, man får hoppas att media snart väljer att publicera berättelser även om dem som blivit friska eller bättre. Det är en obalans kan man tycka, men även det kopplar jag till den i mina ögon mycket deprimerade "ME-maffian". Hur skulle det gynna dem med positiva historier? 200 sjuka eller 40.000? Det snurrar en aning kring allt, och i detta fanns en trasig familj...
Citera
2019-02-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra skrivet, men det finns fortfarande ett stort frågetecken: varför mördade de sina egna barn? För att dessa hade en sjukdom som enligt vissa sk experter är obotlig och andra säger att de kan bli bättre med tiden? Forskningen går starkt framåt gällande ME. Vilka lyssnadeA och H till för att få bra eller dåliga råd?

Hemsidor eller scientologer eller andra vet vi inte. Skulle det vara (gud förbjude) scientologer de lyssnade till vore det fruktansvärt. Hos såna avarter gillas bara den som är frisk, rik, framgångsrik och stark. Deras förakt för "svaghet" är mycket obehagligt och överväldigande. De sk svaga får underordnade positioner i sekten och blir skuldsatta för resten av livet....ja, även de som har mycket pengar.

( Obs! Mina funderingar över eventuellt inflytande av scientologerna är bara en tanke på nåt jag har funderat på under en ganska lång tid.)

Men det räcker kanske med 2 föräldrar som snurrar in sig i varandras sjuka tänk utan yttre påverkan? Negativa, sorgliga och självömkande?

Var det för att föräldrarnas livsdrömmar för sig själva och sina barn gick om intet som föräldrarna tog kål på hela familjen? Ingen svaghet eller misslyckande fick störa föräldrarnas framtidsdrömmar för sig själva och barnen. Såna tankegångar kan ha följt med sen barndomen (en av föräldrarna eller båda?).

Det verkar konstigt, såvida de inte lyssnat till personer som sa att det inte finns något hopp för barnen. Plus en total svartsyn där man inte ens lät hoppet om en bättre framtid få finnas?

Vill minnas att polisen sa att det inte finns någon utlösande händelse. Många i tråden pratar om att "A blev sämre före jul, det utlöste nog allt", men det är en trådsanning.

Mer intressant är att läsa här:

https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/om-sjalvmord/varningstecken-vid-sjalvmordsrisk/

När finns en ökad risk för självmord?
Fetar det som kan ha berört O och A, inklusive barnen:

När någon är med om en kritisk livshändelse (ME-diagnosen för Moa(, som förlust av en närstående, en relation, av arbete, (vad hände på Os jobb?) status eller pengar.

Större besvikelser som misslyckanden, utebliven befordran, (kanske) mobbning och kränkning. (O fick inte vara medförfattare?)

Även sjukdomar som depression (antagligen hos barnen på grund av hemskolningen, även föräldrarna i någon grad), psykoser, ätstörningar (kanske kopplat till mE?), missbruk, allvarlig kroppslig sjukdom eller kronisk smärta (kanske hos barnen?).
Citera
2019-02-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Självklart var morden onda handlingar. Det är höjden av högmod att sätta sig över allt vad moral och lagar heter och ta sig rätten att avsluta en annan persons liv. I det här fallet sina egna barns. Samt tro att det var av kärlek.

Men som flera skriver här : De själva såg säkert inte morden som onda handlingar. Att familjen hade det mycket svårt kan man inte betvivla, de såg det som "ett nödvändigt ont" utifrån sina egna livsbetingelser.

Så tänker däremot inte en normalt funtad person. Tragiskt att ingen i deras närhet såg hur dåligt de verkligen mådde. Kanske gjorde man det, men att man aldrig kunde föreställa sig att det skulle gå som det gjorde.

Bra förklarat, även om inte alla klarar att ta in det du tydligt beskriver!
Citera
2019-02-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Bra förklarat, även om inte alla klarar att ta in det du tydligt beskriver!

Gott hjärta, ond hand? God tanke, strypning? Tror inte att paret tänkte att de gjorde goda gärningar, om de inte var onda, så var de förtvivlade. Glöm skiten om barmhärtighetsmord... de var rationella. Inget om att barnen led. De såg ingen kvalitet. Det är inte barmhärtighet. Det är rationalitet, sprunget ur en deprimerad människas hjärna eller någon ond. Barmhärtighet är när någon skriker av smärta är lam eller lytt. Det var ingen av dem.

Det var impulsivt utfört, trots lång planering. Klassiskt har jag förstått, när det gäller självmord, eller utökade sådana. Barmhärtighetsmord är barmhärtiga. Strypning är inte barmhärtigt. Det är våldsamt och obehagligt, vill man vara barmhärtig gör man inte så. Du förringar rentav den hemska upplevelsen föräldrarna måste haft sina sista timmar, om de kunde känna något.
Citera
2019-02-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ditt inlägg var till Flashig 78 .
Du säger så bra saker. Allt som jag tänker. Morden på barnen har många glömt nästan. Det är ME som gäller för det mesta . Det jättebrevet från nån som har gjort självmord pga sk. ME som Rapytt hade lagt upp läste jag inte. Men jag har hört om fallet. Att lägga upp hela brevet är för mig att uppmana folk till självmord. Jag ska försöka läsa det. Jag hoppas jag har missförstått nåt. Det brevet tillhör inte denna tråd.
Jag tänker också som du. Hade familjen haft ett muslimskt efternamn så hade allt skit kommit upp. Framförallt hade dom aldrig fått sin vilja fram som i Bjärred med hemundervisning osv. Var det inte Oskar som förklarade för klassen för barnens klasskompisar vilken sjukdom ME var? Skulle skolan släppa in nån Ali Muhammads pappa till klassrummet för att prata om ....?

Du, det var en nära kontakt till Hanna, om hon var engagerad i RME Skåne. Det var en aktivist för ME.

Här publiceras en hyllning till AÖ 10 januari 2018. Notera datumet. Hon dör ungefär samtidigt med familjen HB, strax innan om jag förstått det rätt.

https://www.healthrising.org/blog/2018/01/10/farewelll-last-post-anne-ortegren/
Citera
2019-02-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Det kanske inte alls är suspekt - det kanske är glasklart, helt uppenbart att både O och H är lika skyldiga och delaktiga.
Men det är rimligt att det då också mer utförligt redogörs för varför det är så när omständigheterna runt morden talar emot och man faktiskt försökt att låta bli att redovisa dessa omständigheter genom att "inte gå in på detaljer".

Solglittret, du som är en en utav få som skriver vettiga inlägg här i tråden, läste du inquest-rapporten ang. ett 'familicide' som någon postade här för några dagar sedan?

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf

Visst är det exakt en sådan kartläggande rapport, som vi som efterfrågar mer material än som gavs i den fullkomligt undermåliga presskonferensen, bör ha rätt att få som allmänhet?
Varenda rättstat i västvärlden presenterar en dylik utförlig rapport efter att det hållts en rättslig genomgång (s.k. inquest) av fall där ingen åtalad står at finna. Inquest, som ju alltså är en rättslig geomgång av vad polisen funnit i sin förundersökning, sker inför rätten även vid självmord eller dödsfall som resultat av olyckor eller dylikt. Det är fullkomlig skandal att vi som allmänhet i en rättstat, vi som de facto är "arbetsgivare" för rättsapparat och myndigheter i egenskap av att vi är den befolkning som de finns till för, inte ges insyn i hur arbetet med tex en förundersökning bedrivits och hur man kunnat dra sina slutsatser. Att vägra delge mer information än de fåtalet luddiga meningar som presenterades vid "presskonferensen" är en praxis som annars endast förekommer i t.ex. Kina eller Ryssland. Det är inte värdigt ett demokratiskt rättsamhälle. Det handlar ju inte om att gotta sig i andras olycka, utan att helt enkelt kunna följa slutledningsprocessen utifrån de bevis som tagits fram av polis/åklagare efter en katastrofal incident som denna. Det är helt vanlig transparens det handlar om. Rekommenderar verkligen rapporten ovan.
Citera
2019-02-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag tror, med tanke på att en viktig talesperson för ME tog livet av sig i samma veva som Hanna, att hon var i djup chock och sorg. Morden var nog handlingar i panik. Då faller ju allt kring ondska bort också... då är det ett renodlat smittosamt skeende, där ett självmord ledde till ett helt utökat familicide.

AÖ skrev ju mycket om självmordstankar under hösten. Smittade?

Svenska Dagbladet skriver om en kvinna som blev nekad försörjningstöd av socialen och att 10.000-40.000 är drabbade av ME. Men det är bara cirka 200 som får stöd av FK! Var det denna diskrepans som familjen engagerade sig i och kände skräck inför? Att döttrarna skulle trilla mellan stolarna?

https://www.svd.se/kunskap-om-kronisk-trotthet-for-lag/om/sjukdomen-me-cfs
Nej, AÖ hade inte skrivit minsta ord om sina planer under hösten. Det var nog bara de allra närmaste som hade vetskap. Övriga ME-maffian blev bestörta och ledsna för det inträffade.

Om H skulle ha blivit inspirerad av henne måtte hon förutom desperat och deprimerad även varit synsk. Omvärlden fick inte veta om hennes bortgång förrän sen eftermiddag 7 januari. Tror inte familjen tog del av den informationen då de antagligen inte var vid livet då.
Citera
2019-02-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Solglittret, du som är en en utav få som skriver vettiga inlägg här i tråden, läste du inquest-rapporten ang. ett 'familicide' som någon postade här för några dagar sedan?

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf

Visst är det exakt en sådan kartläggande rapport, som vi som efterfrågar mer material än som gavs i den fullkomligt undermåliga presskonferensen, bör ha rätt att få som allmänhet?
Varenda rättstat i västvärlden presenterar en dylik utförlig rapport efter att det hållts en rättslig genomgång (s.k. inquest) av fall där ingen åtalad står at finna. Inquest, som ju alltså är en rättslig geomgång av vad polisen funnit i sin förundersökning, sker inför rätten även vid självmord eller dödsfall som resultat av olyckor eller dylikt. Det är fullkomlig skandal att vi som allmänhet i en rättstat, vi som de facto är "arbetsgivare" för rättsapparat och myndigheter i egenskap av att vi är den befolkning som de finns till för, inte ges insyn i hur arbetet med tex en förundersökning bedrivits och hur man kunnat dra sina slutsatser. Att vägra delge mer information än de fåtalet luddiga meningar som presenterades vid "presskonferensen" är en praxis som annars endast förekommer i t.ex. Kina eller Ryssland. Det är inte värdigt ett demokratiskt rättsamhälle. Det handlar ju inte om att gotta sig i andras olycka, utan att helt enkelt kunna följa slutledningsprocessen utifrån de bevis som tagits fram av polis/åklagare efter en katastrofal incident som denna. Det är helt vanlig transparens det handlar om. Rekommenderar verkligen rapporten ovan.
Detta inlägg borde skickas till varenda krimreporter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in